Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2008, 20:45   #341
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Om onze sociale zekerheid af te breken moet het geregionaliseerd worden.
De vergrijzing is een groot gevaar voor de sociale zekerheid en die vergrijzing kan het best aangepakt worden vanuit regionaal niveau.
De sociale zekerheid splitsen is ze redden.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 20:47   #342
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Als men de sociale zekerheid Belgisch houdt, hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden tussen Vlaamse en Waalse vergrijzing.
Maar er �*s een onderscheid. Het is verschrikkelijk stom omdat de ontkennen.
Oud 18 juli 2008, 20:51   #343
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat met een verhoging van het kindergeld, je ervoor zal zorgen dat meer mensen meer kinderen willen.
Strikt genomen moet je dan alleen het kindergeld verhogen voor de kinderen die nog moeten geboren worden.
Of vreest men dat dat als oneerlijk zal beschouwd worden?
Ik denk dat andere maatregelen nodig zijn. Misschien werk en gezin beter combineerbaar maken?
Wat voor onzin is dat nu weer?

Citaat:
Voor een beleid op maat van een regio, heb je geen splitsing of staatshervorming nodig.
?? Ik heb net een voorbeeld gegeven hoe een maatregel (vb. kindergeld verhogen) positief kan zijn in de ene regio, maar negatief in de andere.
En zo kan ik er nog geven.
Oud 18 juli 2008, 21:11   #344
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
De vergrijzing is een groot gevaar voor de sociale zekerheid en die vergrijzing kan het best aangepakt worden vanuit regionaal niveau.
De sociale zekerheid splitsen is ze redden.
Waarom zou de vergrijzing best regionaal aangepakt worden?
Wat kan er regionaal dat federaal niet kan?

De sociale zekerheid splitsen is de sociale zekerheid (af)breken.
De splitsing is dan ook een rechts project.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 21:24   #345
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Waarom zou de vergrijzing best regionaal aangepakt worden?
Wat kan er regionaal dat federaal niet kan?

Geloof je toch zelf niet? 1 reden is voldoende? Het gewestelijk niveau is sneller.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 21:54   #346
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

de vergrijzing zal Vlaanderen de komende jaren meer treffen dan Wallonië en Brussel.
De voorstanders van splitsing van sociale zekerheid kunnen dit dus niet als argument inroepen.
En zelfs al zou Vlaanderen er op dat vlak beter voor staan, dan nog is het erg dat de solidariteit met de andere landsdelen onder druk komt te staan.
Nu is Vlaanderen economisch welvarender dan Wallonië, maar je moet niet zo ver terugkeren in de tijd om te zien dat het ooit anders is geweest. Toen kwamen er grote transfers vanuit Wallonië, waar mijnbouw en staalindustrie bloeiden.
Met dat geld werd er in Vlaanderen gebouwd aan haveninfrastructuur en werden er buitenlandse investeerders naar Vlaanderen gehaald.
Pas nadien kwam de Waalse industrie in een malaise terecht, en verdwenen de patroons met hun fabrieken naar regio's waar ze goedkoper konden produceren (oa naar Vlaanderen).
Wie hier gaat beweren dat Walen luiaards en profiteurs zijn gaat dus heel kort door de bocht, ze zijn het slachtoffer van de grillen van de vrije markt. Binnen 50 jaar kan het weer net het omgekeerde zijn. Hopelijk kunnen we dan nog steeds rekenen op een solidaire sociale zekerheid ondersteund door de andere landsdelen.
Kijk ook eens naar andere landen: overal gebeuren transfers van welvarendere regio's naar minder welvarende regio's. En vaak gaat het om verhoudingsgewijs grotere transfers dan die tussen Vlaanderen en Wallonië.
Er bestaan trouwens ook transfers binnen Vlaanderen zelf: van Vlaams Brabant naar Limburg en West-Vlaanderen bijvoorbeeld.
Ook splitsen dan maar?
Wie richt het Vlaams-Brabants belang op?
En daarna?
Oud 18 juli 2008, 22:33   #347
discuz
Minister

Standaard

Mooie analyse, Gentenaar. Maar de Vlaming wil meer autonomie. De Waal wil niet toegeven uit schrik om zijn geld te verliezen. En bij de Vlaming groeit de opgekropte woede. Terecht ook. We zijn serieus onderdrukt geweest. Die gekrenkte trots is een tijdbom die niet met een landelijke kieskring alleen te ontmijnen is.

De enige weg uit de crisis is een voetval van de Waal, mischien louter symbolisch, maar één die de borst van de Vlaming doet rijzen. Suggesties?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 22:35   #348
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
En zelfs al zou Vlaanderen er op dat vlak beter voor staan, dan nog is het erg dat de solidariteit met de andere landsdelen onder druk komt te staan.
Welke instanties organiseren dan die solidariteit? Ik ken er geen enkele. Niet verwonderlijk, aangezien er al onsolidaire miljardenplunderingen bestaan.

Citaat:
Nu is Vlaanderen economisch welvarender dan Wallonië, maar je moet niet zo ver terugkeren in de tijd om te zien dat het ooit anders is geweest. Toen kwamen er grote transfers vanuit Wallonië, waar mijnbouw en staalindustrie bloeiden.
Bullshit. Een studie van professor Hannes van de KUL - een studie die ondanks pogingen nog niet weerlegd is - toont aan dat Vlaanderen zelfs op haar economisch dieptepunt voor een onevenredig groot deel van de schatkist moest opdraaien. Vlaanderen heeft altijd al betaald. Dat de transfers ooit in omgekeerde richting gingen, is een leugen.

Citaat:
Wie hier gaat beweren dat Walen luiaards en profiteurs zijn gaat dus heel kort door de bocht, ze zijn het slachtoffer van de grillen van de vrije markt.
Onzin. De markt is al lang gunstig genoeg om erbovenop te komen. Maar ipv opnieuw open te bloeien, blijft La Wallonie steken en wordt zelfs voorspeld dat de transfers minstens tot 2012 blijven stijgen (zelfs verdubbelen). Er is iets fundamenteels mis ginder, dat niets met economische grillen heeft te maken.

Citaat:
Binnen 50 jaar kan het weer net het omgekeerde zijn. Hopelijk kunnen we dan nog steeds rekenen op een solidaire sociale zekerheid ondersteund door de andere landsdelen.
Er waren tijdens het Vlaamse economische dieptepunt zelfs geen transfers. Waarom zou er dan solidariteit komen?

Citaat:
Kijk ook eens naar andere landen: overal gebeuren transfers van welvarendere regio's naar minder welvarende regio's. En vaak gaat het om verhoudingsgewijs grotere transfers dan die tussen Vlaanderen en Wallonië.
Die tussen O en W-Duitslland zijn proportioneel kleiner. Bovendien zijn ze duidelijk en controleerbaar.

Citaat:
Er bestaan trouwens ook transfers binnen Vlaanderen zelf: van Vlaams Brabant naar Limburg en West-Vlaanderen bijvoorbeeld.
Ook splitsen dan maar?
En daarna?
En bedanken Limburg en West-Vlaanderen Brabant met een systematisch "non" en een opeising van grondgebied?

Appelen en peren.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 22:36   #349
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grootste leugen van het jaar mijn beste,verscheidene studies hebben al bewezen dat er nooit één enkele frank als transfert van het rijke wallonie naar vlaanderen toe is gevloeid...
Niet in de periode die U noemt noch in een eerdere periode aangezien wallonie in de 19de eeuw ook al een bloeiende econosche industrie had terwijl vlaanderen door de volledig francofone regerering werd verwaarloos en de hongersnood toen aan duizenden vlamingen het leven kostte tewijl het rijke zuiden erop neerkeek zonder te helpen...

Citaat:
Met dat geld werd er in Vlaanderen gebouwd aan haveninfrastructuur en werden er buitenlandse investeerders naar Vlaanderen gehaald.
Pas nadien kwam de Waalse industrie in een malaise terecht, en verdwenen de patroons met hun fabrieken naar regio's waar ze goedkoper konden produceren (oa naar Vlaanderen).
Dat geld mijn beste was van het marshallplan,amerikaans geld notabene dat in vlaanderen goed werd geinvesteerd,wallonie gebruikte zijn deel van dit geld om hun verouderde industrie terug op de rails te krijgen....

Nee meneer die verouderde zware industrie was ten dode opgeschreven,gewoon een slecht beleid...plus het feit dat de waalse regio érg stakingsgevoelig is....plus het feit dat de lonen er hoger waren da&n in vlaanderen...

Citaat:
Binnen 50 jaar kan het weer net het omgekeerde zijn. Hopelijk kunnen we dan nog steeds rekenen op een solidaire sociale zekerheid ondersteund door de andere landsdelen.
Ook splitsen dan maar?
En daarna?
En zelfs als het binnen 50 jaar andersom moest zijn ,zullen wij vlamingen niet op zoveel vrijgevigheid van waalse zijde moeten rekenen zoals wij momenteel jaarlijks aan miljarden afdragen....
Dan zal hun hoogmoed van vroeger immers wéér de kop opsteken en zullen zij ons nét zoals vroeger behandelen als tweederangsburgers die maar wat blij moeten zijn die in dit land mogen leven ,maar die zéér zeker niet op financiële steun van hunwege uit hoeven te rekenen...
Wat denken die vlamingen wel niet dat ze zijn,op ons kap leven ,nou mooi niet,net zoals vroeger dus mijn beste...
Leer eerst Uw geschiedenis,dan schrijf je tenminste géén leugens hier als zijnde waar gebeurd....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 22:40   #350
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
uiteraard hebben ze daar baat bij anders doen ze het niet.

ik zie van u alleszins geen tegenwoord, dus ge geeft me gelijk. Jij bent een belgicist.

mijn systeempje? Ik heb niks gezegd over systeempjes. Ik heb alleen maar uw schijnheiligheid aangeklaagd.

ik wil gerust samenwerken met iedereen die een onafhankelijk Vlaanderen wil. Jij hoort daar dus inderdaad niet bij.

Eerst de mensen dwingen in een systeem te leven en dan zeggen dat ze er van afhankelijk zijn is uiteraard heel gemakkelijk. Wat mij betreft mogen die multinationals onmiddelijk genationaliseerd worden, desnoods gewapenderhand. Vlaamse economie weer in Vlaamse handen, ter bescherming van onze Vlaamse werknemers en zelfstandigen.

Het is niet omdat je de territoriale grenzen van Belgique verandert dat je dan Belgique afschaft. Jij wil de voortzetting van de Belgische politiek in een zogenaamd 'onafhankelijk' Vlaanderen, dus ben jij een belgicist.
Ik ga er de brui aangeven, ik kan hier net zo goed tegen een steen beginnen te discussiëren ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 23:06   #351
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hoe lang denk je dit nog vol te houden, zo de tegenstelling Vlaams-Nationalisme vs Belgicisme zitten misbruiken om je anti-kapitalisme te promoten?
tot het einde der tijden, ik heb immers gelijk, u kan het niet eens weerleggen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 23:07   #352
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik ga er de brui aangeven, ik kan hier net zo goed tegen een steen beginnen te discussiëren ...
Misschien maar beter want zinnige tegenargumenten kan je toch niet geven.
Oud 18 juli 2008, 23:16   #353
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
tot het einde der tijden, ik heb immers gelijk, u kan het niet eens weerleggen.
Er valt niets te weerleggen. Je plaatst slechts gratuite stellingen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 23:23   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mantra hoort men inderdaad steeds weer vanuit linkse hoek alsook door de vakbonden. Alleen heeft nog niemand daar ooit bewijzen voor aangedragen. Mij lijkt dat dus veel op een mooi verpakte leugen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 23:54   #355
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Er valt niets te weerleggen. Je plaatst slechts gratuite stellingen.
dit is geen tegenargument hoor, alleen een poging om er van onderuit te muizen. Als het gratuite stellingen zijn zou het een kleine moeite zijn ze te weerleggen. Uiteraard doe je dat niet, want je kan dat niet.
Oud 19 juli 2008, 06:44   #356
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Mooie analyse, Gentenaar. Maar de Vlaming wil meer autonomie. De Waal wil niet toegeven uit schrik om zijn geld te verliezen. En bij de Vlaming groeit de opgekropte woede. Terecht ook. We zijn serieus onderdrukt geweest. Die gekrenkte trots is een tijdbom die niet met een landelijke kieskring alleen te ontmijnen is.

De enige weg uit de crisis is een voetval van de Waal, mischien louter symbolisch, maar één die de borst van de Vlaming doet rijzen. Suggesties?
Inderdaad een mooie analyse van Gentenaar.

Bedoel je met de Vlaming, de Vlaamse politici of de inwoners van Vlaanderen?
Zelfde vraag voor de Waal.
Wij zijn nooit onderdrukt geweest door de Walen.
Wij (Vlaamse en Waalse kleine man) werden onderdrukt door de Belgische (Vlaamse en Waalse) elite, die in heel België Franstalig was.
Hoelang bestrijdt de flamingant nu al de verkeerde vijand?

Een uitweg uit de politieke crisis is een federale kieskring.
Oud 19 juli 2008, 07:06   #357
Petrus Cass
Vreemdeling

Petrus Cass's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een uitweg uit de politieke crisis is een federale kieskring.
AKKOORD ! Maar ik krijg weinig volgelingen...

http://forum.politics.be/showthread.php?t=109399

Petrus Cass
Petrus Cass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:25   #358
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die mantra hoort men inderdaad steeds weer vanuit linkse hoek alsook door de vakbonden. Alleen heeft nog niemand daar ooit bewijzen voor aangedragen. Mij lijkt dat dus veel op een mooi verpakte leugen.
Wil je een bewijs dat de sociale zekerheid splitsen, de sociale zekerheid (af)breken is, of wil je een bewijs dat splitsen een rechts project is?

lees enkele opinies op http://www.reddesolidariteit.be/opinie.php
Oud 19 juli 2008, 08:28   #359
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Wil je een bewijs dat de sociale zekerheid splitsen, de sociale zekerheid (af)breken is, of wil je een bewijs dat splitsen een rechts project is?

WHOOOOW! Onverdachte bron detected!!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:30   #360
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Amai zeg, de belgicisten hebben halen hun verpletterende argumentatie weer eens teboven
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be