![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#881 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#882 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#883 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar het omgekeerde - de (logische) relatie van voortplanting naar seksualiteit - is dat wél. Er is nl. geen andere wijze om aan voortplanting te doen dan gewoon seks hebben, en wel het liefst op de "goeie ouwe" manier. IVF en andere technieken blijven vooralsnog uitzondering, en wat mij betreft mag dat gerust zo blijven - de "goeie ouwe" manier is zoveel prettiger. Precies door te betogen dat voortplanting automatisch naar seksualiteit leidt, neem je de wind uit de zeilen van lui die beweren dat seksuele gemeenschap zo "steriel" mogelijk moet worden volbracht, een praktijk die onfrisse herinneringen oproept naar Victoriaanse tijden waarin van de vrouw werd verwacht dat zij braafjes bleef liggen terwijl manlief zich van zijn echtelijke plicht kweet, en waarbij in alle talen werd gezwegen over het seksuele genot voor de vrouw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#884 |
Minister
|
![]() Dat zou inderdaad een goede reden zijn om je te laten schrappen uit het doopregister. Maar dan moet je wel zo sportief zijn je verwijt te richten tot die familie, niet tot de Kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#885 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En waarom zou uw goede vriend daar nu spijt over moeten hebben, dat hij is zo als hij is? Uw kameraad doet toch niemand kwaad vermoed ik. Hij hoeft zich daar absoluut niet over te 'spijten' volgens mij. Noch tegenover u, noch tegenover mij, noch tegenover iemand anders. Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2008 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#886 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#887 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zie het verband niet. Wat heeft een relatie tussen twee mensen te maken met manieren om 'aan kindjes te komen'?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#888 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#889 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een relatie met iemand ga je toch niet uitsluitend aan omwille van de voortplanting? Sterker nog: je hoeft helemaal geen relatie te hebben met iemand om je voort te planten. Daar staat tegenover dat seksualiteit veel meer is dan het louter voortplanten. Gelukkig maar, of we moesten enkele lagen bij creëren om iedereen te huisvesten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#890 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#891 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#892 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Alweer een hiaat in onze wetgeving blootgelegd...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#893 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik snap überhaupt het verband niet tussen de twee stellingen. De functie van seksualiteit heeft niets te maken met gelijkheid voor de wet. De discussie is dus irrelevant. Vanuit de christelijke optiek (gezin hoeksteen van de samenleving blablabla...) gaan die twee wel samen, net zo natuurlijk als zonden en aflaten.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 3 augustus 2008 om 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#894 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#895 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij mist dat gezinsleven nl. enorm. Hij is niet écht tevreden met zijn geaardheid, en niet omdat anderen hem met dat stigma brandmerken - slechts zeer weinigen zijn ervan op de hoogte, allemaal intimi - doch omdat hijzelf met de gevolgen "opgescheept" zit. Jazeker, hij heeft daar spijt van. Niet omdat hij dat "moet". Maar... hij heeft er ook mee leren leven. Hij vergelijkt het met een handicap. Welke gehandicapte heeft daar nu voor gekozen? Het enige wat hem rest is er het beste van te maken. En eigenlijk verschilt hij daarin niet van elk van ons. We hebben allemaal onze beperkingen, en daar zijn we al dan niet blij mee. Maar we moeten er allemaal maar zien het beste van te maken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#896 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ook al voel ik dat niet zo aan, integendeel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#897 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#898 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ergens moet toch die uitschrijving vermeld staan, zodanig dat - zoals Cor terecht opmerkt - je katholieke nabestaanden je niet eens kerkelijk meer kunnen laten begraven. Elke priester zal dit - conform jouw eigen wens - nl. weigeren. De tijd dat de katholieke Kerk zich te pas en te onpas als de meest vanzelfsprekende zaak "opdrong" ligt reeds lang achter ons. Ik herinner me hoe enkele jaren terug een jongen van 19 met zijn brommer verongelukte, hier een paar straten verder. Het huisgezin stond bekend als niet-kerks. Er werd geen verzoek tot kerkelijke uitvaart ingediend. Ergo... er volgde ook geen kerkelijke uitvaart. Begrijpe wie kan, maar een aantal dorpelingen - zélf niet de meest kerksen - vonden dit schandalig van de pastoor. Ik heb hen erop gewezen dat die man daar niets verloren was. Een niet-kerkelijke uitvaart is immers elks goed recht, en het past niet dat een pastoor zich daar zou gaan opdringen. Waarmee ik maar wil gezegd hebben dat de idee dat de Kerk zich zou opdringen vooral leeft bij diegenen die de kerkdeur reeds lang achter zich hebben dichtgetrokken. Iedereen die wat nauwer betrokken gebleven is, verwondert zich hoegenaamd niet over de houding van de pastoor toen, en vindt die zelfs niet meer dan normaal én passend. Ik kan me moeilijk voorstellen dat, in het licht van deze discussie, de niet-gelovige forumleden 's mans houding niét passend vinden. Indien wél, dan vernam ik even graag waarom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#899 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |