![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaals de vrijheid van meningsuiting is geen éénrichtingsverkeer. Als jullie menen dat een kunstenaar een voor christenen beledigend beeld mag maken en tentoonstellen (wat hij volgens mij inderdaad mag), dan mogen christenen hierop ook, binnen de krijtlijnen in een rechtsstaat, reageren. Waarom heeft u, net als PS, het daar zo bijzonder moeilijk mee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
En vermits dat niet rechtstreeks naar het museum is geschreven kan er geen sprake zijn van 'bemoeienis'. Laat ons voor de rest van het verhaal 'bemoeienis' vervangen door het minder pejoratieve 'inmenging'. Ik heb mijn mening daarover al uitgebreid ten tonele gevoerd en hoef mij daarin niet te herhalen. Blijft voor mij over om inmenging aan te tonen. Overigens ik heb jouw door zelf een 'resumeke' te geven de kans gegeven om dat (indien niet overeenkomend) zelf te doen. Wij 'denkende mensen' doen dat regelmatig. Na een lange en langdradige discussie met veel afwijkingen zeggen wij : Dus jij beweert ....... Waarbij de ander zegt: Ja .. met deze kleine correcties. Of: Nee .. ik bedoel dit ... Dat is helemaal geen woorden in de mond leggen. Dat is een poging om af te stemmen en zich van 'uit- en afwijkingen' te ontdoen. Ik ben niet happy met het 'hautaine' toontje dat je aanslaat. De manier waarop je jezelf ten opzichte van mij als "gelovig" poneert en daarbij (doordat je het als een relatieve term gebruikt) mij drukt naar 'ongelovig'. De manier waarop je maar reageert alsof dit een zaak is die enkel door 'gelovigen' in de diepte kan begrepen worden. Wel meneer. Ik ben waarschijnlijk meer 'gelovig' dan dat jij wil aannemen. Ook een Christen kan kritiek hebben op de paus. Ik heb deze post een dag of zo gevolgd. Zonder erin te schrijven. Want. Net als jij heb ik wenkbrauwen gefronst bij het nieuws dat de paus standpunt genomen heeft in een "kunst materie". Deze paus heeft dat nog niet gedaan. Maar wanneer de berichten niet herroepen worden, ook niet door het Vaticaan, dan mag je er vanuit gaan dat het waarheidsgehalte van de berichten hoog is en voldoende om rond te argumenteren. Het is mij volstrekt onduidelijk waar het veroordelen tot blasfemie bericht concreet vandaan komt. Maar het is nog steeds niet tegengesproken door een kerkelijk woordvoerder (bij mijn weten). Tot dan is zowel mijn twijfel als jouw twijfel van toepassing. Maar laat ons naar de feiten die gekend zijn gaan. En laat ik mij enkel baseren op berichten uit Katholieke hoek. FEIT: De paus was op vakantie in Bressanone en heeft daar gesproken met Bishop Egger. bron: http://theratzingerforum.yuku.com/se...opic/topic/536 Citaat:
FEIT: Er is melding van een brief geschreven door de paus vanuit zijn 'vakantie' plaats gericht aan de plaatselijke regering of Franz Pahl. bron: http://cathnews.com/article.aspx?aeid=8733 Citaat:
bron: http://no2evangelism.wordpress.com/2008/08/29/ Citaat:
bron : http://www.catholicnews.com/data/sto...ns/0804396.htm Citaat:
bron:http://directionstoorthodoxy.org/n/c..._provokes.html Citaat:
Ik begrijp niet hoe jij een massa 'aanwijzingen' naast je neer kan leggen gebaseerd op één berichtje van vaticaan radio dat stelt dat: Er enkel een briefje vertrokken is vanuit het secretariaat richting een politieker. Natuurlijk, de paus was met verlof.
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw "massa" aanwijzingen sprokkelt u her en der bijeen wat u goed dunkt, maar, zoals ik veel eerder al heb gesteld, gebeurt het vaak dat journalisten zich niet zelden op elkaar baseren. Nieuws wordt soms op die manier verspreid: de eerste bron wordt overgenomen en door velen overgenomen. In ieder geval, het is onmiskenbaar dat er vanuit het Vatikaan een schrijven is gestuurd naar die Zuid-Tirolse politicus (iets wat ik al veel eerder heb gesteld). Uit recente informatie (dat éné berichtje op Radio Vaticana dat het laatste is in een hele rij) concludeer ik inderdaad dat het niet om een persoonlijk schrijven gaat van de paus, maar wel van het Vatikaans Staatssecretariaat. Deze zaak zal inderdaad uitgeklaard worden wanneer er vanuit een Vatikaan een duidelijk signaal wordt gegeven of als men de brief aan Pahl in zijn integraliteit publiceert. Wat er ook van zij, van een of andere "plechtige veroordeling en uitspraak van blasfemie" zoals bijvoorbeeld PS hier om de haverklap beweert, is er geen sprake geweest. Dergelijke leerstellinge uitspraken gebeuren immers door de Congregatie voor het Geloof, die zich in de hele zaak nog niet laten horen heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog steeds valt op dat PS door haar berichten juist het omgekeerde aantoont van wat ze "gelovigen" met die cartoon verwijt. Ik ben ervan overtuigd dat we ruimte kunnen geven voor elkaars mening, maar ik veronderstel ook dat dit mag steunen op wederkerigheid. Jammer genoeg merk ik in deze discussie en ook vele andere dat rabiate antichristenen dat recht voor zichzelf opeisen, maar het ontzeggen aan de andere kant. Nogmaals: waarom hebben jullie het er zo moeilijk mee dat gelovigen ook hun gevoelens, meningen, opinies... uiten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
In een andere draad beweer je het volgdende : Citaat:
Het gelijkheidsbeginsel tussen man en vrouw is een verworven burgerlijk recht, en ook plicht. In jouw antwoord geef je duidelijk aan dat de kerk zich niet hoeft te verantwoorden aan het burgerlijk recht. Zij zijn er volgens jouw van 'verschoont'. Overigens merk ik ook hier op dat je niet over de grond van de zaak wil praten. En dan. Tegelijkertijd zeg je het volgende: Citaat:
Hier zeg je dus dat je ook de kerk haar burgerlijke rechten niet kan ontzeggen. De indruk wordt dus gewekt dat jij de 'rechten van een mens' maar aanroept en zou (verzachtende wijs) gebruiken al naar gelang ze in jouw kraam passen. Dat zou (verzachtend) hoogst ongepast zijn. En je kan dat natuurlijk nog steeds verduidelijken, eventueel zelfs rechtzetten. Maar om dan maar naar de vraag terug te keren. Waarbij ik maar doe alsof jij het niet gevraagd hebt. Maar dat het gewoon een vraag is waarvan het wenselijk is dat ze vanuit mijn gevoel voor de dingen nogmaals dient beantwoord te worden. Citaat:
Citaat:
MAAR. In dit specifiek geval. Ik vind dat de paus -zou hij hier een standpunt genomen hebben- een tactische fout maakt. Met andere woorden ik ben het niet eens met zijn mening. Dat is één. En ik zou liever gehad hebben dat hij die mening niet had laten leiden tot het verplaatsen van het ding (het vermoeden van bemoeienis). Dat is twee. Want het vermoeden dat de paus zijn steun heeft betuigd aan de Bisschop in een persoonlijk gesprek en daardoor de bisschop de ruggengraat gegeven heeft om een verwijdering te eisen blijft overeind staan. En dit blijft een feit tot het Vaticaan deze feiten ontkent (in mijn ogen). Maar laat mij de feiten verlagen tot een hypothetisch gegeven om niet onbedoeld tegen jouw schenen te schoppen. En om niet weer dezelfde discussie op gang te brengen. Dus. Zou de paus dit ding godslasterlijk genoemd hebben in een gesprek met de bisschop en daarmee standpunt genomen hebben en zich aangesloten hebben bij de protesten van één nauwkeurig gedefinieerde groep Christen .... Dan is mijn protest als volgt. En ik laat daarbij al mijn 'wereldlijke' aversie niet spreken uit respect voor jouw. Vermits jij duidelijk stelt dat de kerk zich niet dient te verantwoorden voor wereldlijke en gerechtelijke verzuchtingen. ............... als volgt. 1/ De paus kiest daarmee de kant van een groep christenen die zich zouden gekwetst kunnen voelen bij het aanschouwen van het ding. Nochtans is hij de belichaming van "de geestelijke vader" voor alle christenen. En het blijft maar de vraag of de meerderheid van de Christenen zich ja dan nee gekwetst voelt. Daarbij dus kan hij niet mijn "geestelijke vader" zijn omdat hij strikt genomen een daad van onverdraagzaamheid doet en zich aansluit bij (naar mijn aanvoelen) een minderheid van de christenen. 2/ De paus keert met dat standpunt terug naar 'de zonde van de letterlijkheid'. Overigens wij niet moslims verwijten de moslims hetzelfde. Er was nochtans veel hoop dat het tijdperk van 'de letterlijkheid' verleden tijd was. En dit gebaseerd op al de pauselijke brieven van deze paus. Veel kritische christenen voelen zich perfect goed in hun vel en geloof zolang ze maar niet verplicht worden om de 'letterlijkheid' van de godsdienst er bij te nemen. Zolang als ze zich NIET moeten verantwoorden voor 'letterlijkheden' als "God schiep alles in 7 dagen". Of "een kikker aan een kruis" is een aanfluiting op mijn geloof. Door de 'letterlijkheid' als drijfveer boven de intentie van het geloof -namelijk verdraagzaamheid en naastenliefde- te plaatsen distantieert de paus zich van een zeer grote groep Christenen én van zijn eigen pauselijke brieven. 3/ De paus verlaagt zich met dat standpunt tot de zonde van 'het bezit'. Want hij confisqueert daarbij het symbool voor "lijden en verlossing" tot exclusief kerkelijk eigendom. Om die eigendom te bewijzen gebruikt hij als mens de goddelijke macht die aan zijn functie word toegeschreven. Want er is geen eigendomsacte voor het symbool, noch voor het gebruik van het symbool. Enkel macht kan dit als eigendom materialiseren. Daarbij dien ik ook op te merken dat een star bezitten duidelijk tegen de intentie van naastenliefde ingaat. Ok. Ik ben een beetje uitgeschreven voor 't moment. Ik heb goesting in een aperitiefje.
![]() |
![]() |
#132 |
Minister
|
![]() Daarbij vind ik de manier waarop je Patsy 'aanvalt' maar van niet veel smaak getuigen en totaal vreemd aan het concept van 'naastenliefde'.
Patsy stelt heel duidelijk dat zij (als de schrijver vrouwelijk is) de (vermeende) bemoeienis als beledigend ervaart. En die mening is haar recht EN ingegeven door een gevoel van verdraagzaamheid. Het is totaal ongepast dat jij haar tracht te dwingen om haar (burgerlijk) standpunt te verwoorden tot op het punt dat ze 'vulnerable' is en kan aangepakt worden met 'geloofs argumenten'. Het is zeer ongepast omdat jij de eerlijkheid mist om duidelijk te maken waarom jij persoonlijk het ding beledigend vind. Daarbij hou je jezelf wijselijk weg van 'disputable' standpunten. Van enige openheid is dus hier geen sprake. En je treed haar niet tegemoet op basis van gelijkheid. Ja. Ik stel dat het argument dat 'het zou beledigend KUNNEN zijn voor veel christenen" niet verklaart waarom jij je persoonlijk beledigd voelt. Het spreekt voor een schrijnend onvermogen om een ernstige discussie aan te gaan als jij je daarbij maar schuilt achter de rug van een ongedefinieerde massa.
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De titel van haar openingsbericht laat dat al onmiddellijk zien. Daarenboven lanceert ze tegelijk beschuldigingen die manifest onwaar zijn: uit heel het artikel dat ze zelf aanhaalde, valt helemaal niet af te leiden dat de paus of het Vatikaan alsdusdanig stappen hebben gezet om het beeld uit het museum te laten verwijderen. Toch roept ze reeds van bij het begin: "Machtsmisbruik!" U zit ook fout als u meent te kunnen stellen dat ik haar zou aanvallen met geloofsargumenten. Ik pak haar slechts op haar onjuiste weergave van de feiten alsook de weinig evenwichtige toon die ze steeds weer aanslaat zodra het om christenen, (christelijk) geloof, paus of Kerk gaat. Eerlijk gezegd komt het mij als heel neurotisch en zelfs kinderachtig over. En ja, ik heb gesteld dat het beeld waarover sprake beledigend kan zijn voor menig christen. Alleen heeft u schijnbaar niet gelezen wat hier aan de basis van ligt, niettegenstaande dit een openingszin was in een van mijn bericht hierover. En tenslotte, aan het concept "christelijke naastenliefde" schijnt u een merkwaardige invulling te geven. 't Wordt een soort "alles-is-goed" en "we-horen-met-alles-akkoord-te-gaan". Welnu, dat is het juist niet. Reeds op meerdere plekken in het NT wordt ons geleerd dat we soms uit naastenliefde de zieke vrucht moeten verwijderen en dus wijzen op het gevaar van bepaalde misgroeiingen. De christelijke naastenliefde is dan ook geen vaag begrip waardoor alles maar moet geslikt worden: het is juist een pedagogisch middel opdat we met z'n allen naar ons hoogste goed geleid worden. Net zoals bij de opvoeding van kinderen kan het noodzakelijk zijn een andere toon aan te slaan dan de liefelijke. In deze discussie is dat onmiskenbaar nodig, zeker rekening houdend met eerdere berichten van PS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Schaapjes nietwaar,die netjes achter hun herder aansjokken.... Natuurlijk mijn beste, dat heb ikzelf destijds namelijk ook ondervonden..... Laatst gewijzigd door Svennies : 31 augustus 2008 om 20:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Och. Hierbij druk je mij met de neus op het feit dat jullie twee een verleden hebben. En tussen de lijnen lees ik dat ik mij daar maar niet mee moet 'bemoeien'. (oh dat woord). Tsja. Ik veronderstel dat jullie je oorlogje dan maar zelf uitvechten. t Is een beetje raar om een Katholiek met rancune te zien. Maar goed. Ik zelf ben ook wel eens al dan niet bewust in een vorm van rancune beland. Dus ik ben zeker niet de eerste om daar een steen naar jou te werpen. Opdat jullie dat oorlogje ongestoord kunnen uitvechten zal ik mij maar nederig uit deze draad terug trekken. Nie waar ? Echter. Niet zonder jou op enkele inconsequenties te wijzen. Vergeef het mij. Maar het is sterker dan mezelf. Citaat:
Citaat:
Wat ik wel zie is een oprechte verontwaardiging. Ik zie wel dat zij zeer beledigd is door het 'nog vermeend' ingrijpen van de paus. En die belediging is van dezelfde orde en gelijkwaardig aan welke reden dat jij ook maar KAN beledigd zijn door een 'kikker aan een kruis'. Dat zij zich daarbij gebaseerd heeft op een persbericht. Overigens een persbericht dat niet alleen op de sites van alle pers bedrijven is terug te vinden is maar OOK op sites van katholieke informatie 'providers' kan je haar niet verwijten. Als we er vanuit gaan dat elk persbericht per definitie fout is, dan kunnen we dit forum maar meteen opdoeken. En is zowel jouw als mijn aanwezigheid hier gebaseerd op onzin en leugens. En daarboven op weet jij net zo goed dat de vraag of het Vaticaan stappen heeft ondernomen om het ding te verwijderen onderwerp is van twijfels. Zowel jij als ik hebben die twijfels verwoord. Maar zolang er geen officiële herroeping komt van het Vaticaan kan ik er vrijmoedig van uitgaan dat de berichten een brede grond van waarheid bevatten. Met andere woorden: je hebt aangetoond dat er grond tot twijfel is, dan is het ook maar aan jouw om je bewering dat er geen inmenging was hard te maken. Tot dan blijft Patsi's verontwaardiging gerechtvaardigd. Citaat:
Ik begrijp ook niet hoe kritiek van haar in staat is om zo diep in jouw christen-zijn door te dringen. Ik begrijp nog minder wat kritiek op paus of kerk met jouw geloof te maken heeft. Moest morgen de kerk wegvallen, zou jouw geloof tanen, afbrokkelen en verdwijnen ? Ik denk het niet. Dat zijn daarbij duidelijk 2 totaal verschillende dingen. Kritiek op de Kerk kan. Net zoals kritiek op de Islam kan. Zowel op de mensen die het instituut uitmaken als op de 'letterlijkheid' van de godsdienst. Dat zou jouw niet mogen storen. Noch opruien. Kritiek op jouw geloof of op het feit dat je gelooft vind ik daarbij maar onbeschoft. Mocht ik mij daaraan schuldig gemaakt hebben, je mag het mij tonen en ik zal u mijn welgemeende excuses aanbieden. Ik begrijp totaal niet hoe een stomme 'kikker aan een kruis' jouw geloof aantast in die mate dat het ding maar moet verwijderd worden. Citaat:
En nogmaals. De bewering dat het ZOU kunnen beledigend zijn voor Christenen is een argument waarbij je je schuilt achter de brede rug van een massa en dan nog in een voorwaardelijke stijl. En dat is totaal hypothetisch. Concreet graag. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vanuit het standpunt van de kunstenaar is het gebruiken van een sterk symbool als het kruis om 'het lijden" uit te drukken een vorm van vrije meningsuiting. Vanuit het standpunt van de kerk is het onmogelijk om via het recht op vrije meningsuiting "een kikker aan een kruis" die op zich is ontstaan onder de vleugels van het recht op vrije meningsuiting tot godslasterlijk te veroordelen zonder daarbij als steunend argument een ziekelijke hebzucht over het bezitten van het symbool tot uiting te brengen. Dat mijn waarde. Het beheersen van dierlijke gevoelens als hebzucht over het bezitten van een symbool en daardoor nederig, waardig en devoot je plaats nemen in het overstijgende geheel, en maar afzien van schadeloos stellingen of het herstellen van verloren gewaande eer. Dat mijn waarde. Dat is waarlijk naastenliefde. Citaat:
Is dat niet wat de Kerk zo stoort aan niet katholieken ? De niet aflatende eeuwig durende kritiek alsof zij enkel maar 'iemand zijn", alsof zij enkel maar een identiteit hebben door anti-kerkelijk te zijn. Is dat niet wat jij zegt met : Citaat:
Het spijt me moest ik jouw hier of daar gekwetst hebben. Maar. Het kan noodzakelijk zijn een andere toon aan te slaan dan de liefelijke. In deze discussie is dat onmiskenbaar nodig. En bij deze heb ik alles gezegd. Ik stel voor dat jullie doorgaan met het 'oorlogje". Dat ergens voor mijn tijd ontstaan is. En waar ik dus dien gevolge maar niks van snap. Best maar zonder mij eh ?
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is voor zover ik weet geen aanwijzing dat de kunstenaar met dit werk bedoelde iemand te beledigen. Het zou om een zelfportet gaan dat 'menselijke angst' uitbeeld.
Op een website over kunst las ik Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is het kruis als 'symbool' meer geworden dan alleen maar een christelijk symbool. Ik kan me perfect voorstellen dat het gebruikt wordt als symbool van 'menselijk lijden' in het algemeen. Als de brief van de paus zegt dat het symbool verwijst naar 'liefde' dan kan ik daar wel inkomen, maar 'lijden' of 'angst' zijn ook interpretaties die erg dicht aanleunen bij wat er wordt eigenlijk wordt afgebeeld. Het kruis is ook een deel van onze kultuur geworden, dus meer dan een 'christelijk symbool'. Kunstenaars kunnen het gebruiken omdat ze er mee zijn opgegroeid, onafhankelijk van om het even welke verwijzing die het kruis zou kunnen maken. Eén van mijn werken heet 'de kruisiging van de honger', waar o.a. een kruis te zien is opgebouwd uit hongerende lichamen. Hier wordt een 'kruisiging' getoond als aanklacht tegen de honger in de wereld, niet als 'christelijk symbool' op zich, maar een symbool ontstaan vanuit mijn kultuur, mijn opvoeding. Het gebruik van het symbool verwijst hier niet naar 'de kerk', maar verwijst wel naar een fragment uit het leven van Christus. Ik zie 'Christus' of het 'kruis' niet als een 'bezit' van een 'kerk'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 september 2008 om 01:51. |
|
![]() |
![]() |