![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Gelieve me niet verkeerd te begrijpen. Het is geen verwijt. Fierheid over een nationale identiteit heeft me altijd al verwonderd. Een dergelijk sentiment/gevoel is mij vreemd. Ik weet niet wat het inhoudt.
|
|
|
|
#102 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het belemmert trouwens de visie. Het is moeilijker om iets waar je heel erg trots op bent objectief te beoordelen, dan wanneer uw gevoel over datzelfde iets een stuk neutraler is. Voor de één geldt dat al meer dan voor de ander, maar het is eigenlijk de logica zelve. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Minister
|
Citaat:
Met fierheid bedoel ik niet dat ik ook maar één milligram verdienste heb aan mijn Vlaming-zijn. Wél doel ik op wat ik met dat besef doe. Altijd ging mijn voorkeur ernaar uit gewoon een goed ambassadeur te zijn van mijn land (België), mijn cultuur (Vlaanderen) en tenslotte ook van mezelf. Dat kan alleen als je je daarover enigszins "fier" voelt. Echter zonder het dédain voor "de andere", die sommige nationalisten aan die fierheid menen te moeten toevoegen. Want dédain is niet bepaald een toonbeeld van goed ambassadeursschap. Eén van de prettigste voorvallen in dit "ambassadeursschap" speelde zich voorjaar 2001 af in een klein Frans gat, niet zo ver uit de buurt van de Mont-Ventoux. Eén van die eerste lentedagen waarop de Fransen enthousiast hun "boules" uit de kast opdiepen, en zich naar de "boulodrome" begeven in het midden van het dorp. Het café vlakbij was mijn aanknopingspunt om mijn ergste dorst te lessen met een karafje goede huiswijn, en om contact te zoeken met de inboorlingen, met de bedoeling een plekje te vinden waar ik mijn tentje kon neerpoten voor de komende nacht. Een camping bleek immers niet beschikbaar. Gezeten op dat terrasje, wekte vooral die zwaarbeladen fiets de aandacht van de pétanque-spelers. Waar ik vandaan kwam? Ik stelde mezelf voor als "belge-flamand", waarop een wat oudere man zijn vrienden zo hard toefluisterde, dat ik het wel moést horen: "Oppassen, dat is één van die extremisten." Ik vroeg hem vriendelijk waarom hij me als een extremist betitelde. Want ik deed toch een - overigens niet onverdienstelijke - poging me in min of meer begrijpbaar Frans uit te drukken. En ik voegde er onmiddellijk aan toe dat ik ook in Wallonië steeds de inboorlingen spontaan in de taal van Voltaire aansprak, niet in die van Vondel. De man meende zijn uitspraak te moeten staven met de vaststelling dat ik weigerde de officiële landstaal te spreken. En dat was Frans, althans volgens hem. Op mijn uitleg dat België maar liefst drie officiële talen rijk is, en dat alleen Brussel tweetalig is, doch Wallonië eentalig Frans (en een klein beetje Duits uiteraard) en Vlaanderen eentalig Nederlands, en dat toch de meerderheid van de Belgen niet het Frans als moedertaal hebben, luidde zijn reactie dat ik hem geen "conneries" moest wijsmaken. Naar eigen zeggen had hij recent zijn vakantie doorgebracht bij zijn Belgische familie. Hij had Arlon bezocht, Liège, Namur, Mons en Tournai. En zelfs in Bruxelles hoorde hij niets anders dan Frans. Dat zwoer hij op de ziel van zijn overleden vrouw, zo voegde hij eraan toe. Toen ik hem antwoordde of hij ook al in Anvers, Gand, Bruges, Malines of Louvain was gepasseerd, luidde het laconiek: "Mais ça, c'est les Pays-Bas!!! C'est pas la Belgique!!!" De iets jongere pétanque-spelers konden - mét mij - hun lachen niet bedwingen. Aanvankelijk ervoer de man dit als beledigend, maar niet veel later offreerde hij me zowaar een tweede karafje aan op zijn kosten, en hebben we een heel prettig uurtje met beenharde doch sportieve en wederzijds respectvolle discussie beleefd. En zo kan ik je tientallen anecdotes vertellen hoe ik mezelf als goede ambassadeur beschouw in het buitenland. Zeker nu blijkt hoe slecht Vlaanderen zichzelf verkoopt, en de internationale pers vaak alleen de versie van de Franstaligen te horen krijgt - en navenante conclusies trekt die ronduit negatief zijn voor de Vlamingen en de waarheid geweld aandoen - meen ik zo mijn bescheiden bijdrage te moeten leveren aan een positiever beeldvorming. O.a. Geert Bourgeois leek dit onlangs dan toch eindelijk begrepen te hebben, alleen... Over het algemeen heb ik de indruk dat Vlamingen in het buitenland helemaal niet zo slecht aangeschreven staan, hoor. Noch in de toeristische streken, noch in minder toeristische. Niet zozeer de kwaliteit van hun meertaligheid - want die kwaliteit is slechts een legende, niet meer - charmeert de buitenlander, maar gewoon de simpele vaststelling van hoe makkelijk de meeste Vlamingen een poging doen zich in de lokale taal uit te drukken: al is het maar met vijf woorden. Sprekers van "grote talen" zoals het Frans of het Engels scoren op dit punt beduidend "slechter". Maar buitenlanders schijnen dit moeilijk te kunnen rijmen aan de Vlaamse taalgevoeligheden in eigen land, en dan krijgen we nogal eens het etiket "xenofoob" opgekleefd. Zeker niet zomaar terecht...! |
|
|
|
|
|
|
#104 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Ten tweede: het kan moeilijker zijn om iets objectiever te benaderen wanneer je er trots over bent, maar daarom is het niet onmogelijk. Ten derde: mijn gevoel van fierheid behelst niet zozeer mijn identiteit als Vlaming, dan wel wat ik daarmee doé. |
||
|
|
|
|
|
#105 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat laatste niet helemaal begrijp. Maar wat je met dat gevoel doet is natuurlijk een volstrekt persoonlijke zaak en als u dat helpt als mens, zoveels te beter. |
||
|
|
|
|
|
#106 |
|
Minister
|
Het is ook niet zo eenvoudig uit te leggen, maar ik beschouw mijn nationaliteit als een ambassadeursschap, zoals hierboven (omstandig) uitgelegd aan forumlid Esperanza.
|
|
|
|
|
|
#107 | ||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Negatief: kleingeestigheid en dorpsmentaliteit. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 25 december 2008 om 20:46. |
||||||||||
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toen ik veertien was, was mijn Engels schabouwelijk en heeft mijn oudere zus mij eens meegesleurd naar Londen, alwaar ze mij verplichtte in alle praktische aangelegenheden (hotel, restaurant, winkel, British Museum, ...) zelf de mensen aan te spreken. Ik kan je verzekeren dat zij allemaal heel geduldig en traag spraken, en moeite deden om mijn gebrabbel te verstaan. Ik heb ook een tijdje in Duitsland gewoond, en daar heb ik heel snel Duits geassimileerd dankzij het geduld van de Duitsers en spreek ik nu perfect Duits. Ook in Polen trek ik goed mijn plan met mijn beetje Pools en heb ik niets dan positieve reacties ontvangen. Idem in Spanje, enzovoort. Je gaat je taal niet positief kunnen uitdragen door de zuurpruim uit te hangen. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
dat gaat de NWO bende op deze forum heel graag horen. Firestone, jij bent toevallig geen achterkleindochter van een Rotschild? Of een verre nicht van Hitler? |
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ps.: die gerookte zalm met witloof en puree patatjes: is dat gewoon hetzelfde als wat wij doen met ham+witloof in kaassaus? Moet er ook kaassaus bij? lijkt me iets leuk voor mijn vegetarische dochter die wèl vis eet (fish have no feelings blijkt dan toch weer volgens haar).
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
om de taal te spreken van het land waar je geboren bent en waar je zelf al heel je leven woont hoef je toch geen talenknobbel te hebben?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
bij mij komt het over als "bedreigende wijs" maar dat geheel terzijde.
|
|
|
|
|
#113 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
misschien omdat ik uit een generatie stam waarbij van MIJ verwacht werd dat ik a) duidelijk b) verstaanbaar c) correct d) hoorbaar e) niet te snel sprak zodat mijn toehoorders me dus zouden begrijpen zonder dat de toehoorders zich in alle bochten moesten wringen om zich enigszins "te verruimen" om MIJ te verstaan.... Sinds een jaar of zo doe ik zelf dus geen moeite meer om in mijn eigen land, eventueel in mijn eigen gemeente of in mijn eigen huis nog ENIGE moeite te doen om niet-Nederlandstaligen te verstaan als ze er niks van bakken. Ik heb altijd al een bloedhekel gehad aan platvloerse taal met platvloerse klanken en ik ga daar nu geen uitzondering op maken omdat mensen die hier al drie generaties lang wonen steeds maar hun eigen heimweetaal blijven spreken en vers importeren. Nu moet ik wel zeggen dat op één jaar tijd mijn net gearriveerde (dienstencheques) poolse poetsvrouw ontzettende vorderingen maakt (ze volgt dan ook Nederlandse les). Dat kan dus op één jaar tijd! Anderen schijnen er tijdens een heel leven nog geeneens in te slagen.
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zelfs hun originele Patois (is het dat? die mengeling tussen keltisch en volkslatijn?) zou ik dan willen laten heropleven! Gedaan met al dat fransoos gemekker! Geen probleem meer met Brussel! internationaal Nederlands/Engels, en ja we blijven wel dat mondje frans spreken hoor, én duits natuurlijk én spaans! Zolang we maar van dat hautaine gedoe af zijn, ik heb daar toch zo'n bloedhekel aan mensen!
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
witloof in rolletje gerookte zalm.... + pureepatatjes. WELKE saus! toch geen curry? komaan hé Linnie, nu ik me EINDELIJK eens een ietsiepietsie verrijkt voelde door een van je postings begin je ermee te rammelen. Gerookte zalm met curry? dat is niet lekker denk ik.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 26 december 2008 om 18:55. |
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Je hebt ook een andere manier met gerookte zalm: Gerookte rijst met annanas, en currysaus met prinsesboontjes,. Smaakelijk eten !
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 26 december 2008 om 19:15. |
|
|
|
|