Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2009, 22:03   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van het ocmw Kortenberg het volgende;

Steun asielzoekers

Via het spreidingsplan worden asielzoekers aan de OCMW's toegewezen. Het is de taak van elk OCMW hen op te vangen. Bepaalde wettelijke voorzieningen worden door het OCMW aan de asielzoeker betaald:

* maandelijkse steun
* gezinsbijslag en kraamgeld
* medische en farmaceutische kosten
* ziekenfondsbijdragen

Het OCMW betaalt bovendien de eerste huur zodra de asielzoeker een eigen huurwoning heeft gevonden. De huurwaarborg wordt door het OCMW betaald en nadien bij de cliënt teruggevorderd. Niet alle asielzoekers die aan OCMW-Kortenberg werden toegewezen wonen in Kortenberg. Zij mogen zelf hun woonplaats kiezen en vermits de huurprijzen in Kortenberg zeer hoog liggen en er weinig kamers worden verhuurd, wijken ze makkelijk uit naar grootsteden. Eén van de grote struikelblokken in deze hulpverlening is het taalprobleem. Niet alle vluchtelingen spreken één van de wereldtalen, slechts bij zeldzame gelegenheden brengen ze zelf iemand mee die als tolk kan optreden.

Bedragen maandelijkse steun:

* samenwonende 474,37 EUR/maand
* alleenstaande 711,56 EUR/maand
* persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin te zijnen laste 948,74 EUR/maand

De asielzoekers hebben ook recht op een VG-netabonnement van De Lijn waarvoor ze € 25 per jaar betalen. Met dit abonnement kunnen ze een jaar lang onbeperkt gebruik maken van alle diensten van het geregeld vervoer van de Lijn in heel Vlaanderen.
Indien je meer informatie wenst rond tewerkstelling van buitenlandse werknemers kan je terecht bij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Migratie & Arbeidsmarktbeleid. e-mail: [email protected].

---------
Nog zo slecht niet hé?
Oud 13 januari 2009, 22:39   #22
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er hier heel wat mensen die de mond vol hebben over de problematiek maar als ik 1 concrete vraag stel, blijven de antwoorden jammer genoeg uit.
In ons land hebben we sociale vangnetten die personen opnieuw de kans kunnen geven om terug een leven op te bouwen.
De hele gemeenschap betaalt mee om die sociale vangnetten in stand te houden al word dit nog steeds vooral gedragen door de midden en arbeidersklasse.

We zijn ook een land van menselijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid maar we kunnen onmogelijk elke vluchteling in de hele wereld die hier toekomt opnieuw de kans geven om een leven op te bouwen en dit is dan enkel voor de personen met goede bedoelingen en echte vluchtelingen in eigen land.
Dus als we dan ook nog de gelukszoekers van heel de wereld moeten gaan financieren die meestal hier een aantal jaren in armoede komen rotzooien om daarna welgesteld in eigen land te leven vind ik dat we zeer strikte en strenge regels moeten toeleggen voor vluchtelingen.

Niet alleen vind ik dat de vluchtelingen aan een hele resem voorwaarden moeten doen om erkend te worden maar ze moeten zich ook inzetten om zich te integreren in onze samenleving en onze wetten respecteren alsook onze gebruiken en waarden.

Indien men aan deze voorwaarden voldoet kan die persoon of gezin meegenieten aan bepaalde sociale voordelen om opnieuw een leven op te bouwen.

in eerste instantie denk ik aan dingen in natura, zoals het zoeken naar een woning of appartement, maaltijdcheques voor eten en drinken, begeleiding op de arbeidsmarkt en eventueel opleidingen.

Pas in een later stadium zal die persoon recht krijgen op al onze sociale vangnetten en moet dit gezin ook hun gedane onkosten door een menselijke en rechtvaardige ectra sociale bijdrage terug betalen aan de staat
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 23:26   #23
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Van het ocmw Kortenberg het volgende;

Steun asielzoekers

Via het spreidingsplan worden asielzoekers aan de OCMW's toegewezen. Het is de taak van elk OCMW hen op te vangen. Bepaalde wettelijke voorzieningen worden door het OCMW aan de asielzoeker betaald:

* maandelijkse steun
* gezinsbijslag en kraamgeld
* medische en farmaceutische kosten
* ziekenfondsbijdragen

Het OCMW betaalt bovendien de eerste huur zodra de asielzoeker een eigen huurwoning heeft gevonden. De huurwaarborg wordt door het OCMW betaald en nadien bij de cliënt teruggevorderd. Niet alle asielzoekers die aan OCMW-Kortenberg werden toegewezen wonen in Kortenberg. Zij mogen zelf hun woonplaats kiezen en vermits de huurprijzen in Kortenberg zeer hoog liggen en er weinig kamers worden verhuurd, wijken ze makkelijk uit naar grootsteden. Eén van de grote struikelblokken in deze hulpverlening is het taalprobleem. Niet alle vluchtelingen spreken één van de wereldtalen, slechts bij zeldzame gelegenheden brengen ze zelf iemand mee die als tolk kan optreden.

Bedragen maandelijkse steun:

* samenwonende 474,37 EUR/maand
* alleenstaande 711,56 EUR/maand
* persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin te zijnen laste 948,74 EUR/maand

De asielzoekers hebben ook recht op een VG-netabonnement van De Lijn waarvoor ze € 25 per jaar betalen. Met dit abonnement kunnen ze een jaar lang onbeperkt gebruik maken van alle diensten van het geregeld vervoer van de Lijn in heel Vlaanderen.
Indien je meer informatie wenst rond tewerkstelling van buitenlandse werknemers kan je terecht bij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Migratie & Arbeidsmarktbeleid. e-mail: [email protected].

---------
Nog zo slecht niet hé?

Deze informatie is verouderd. De wet is verniewd.
Asielzoekers (kandidaat-vluchtelingen) krijgen nu enkel materiële steun.

Zie voor meer info: http://www.fedasil.be
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 23:51   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Deze informatie is verouderd. De wet is verniewd.
Asielzoekers (kandidaat-vluchtelingen) krijgen nu enkel materiële steun.

Zie voor meer info: http://www.fedasil.be
Groentje, een asielzoeker die voorbij de procedure is en mag blijven, valt daar niet meer onder.

En dan;
Financiële steun asielzoekers

Een kandidaat politiek vluchteling kan, nadat zijn dossier ontvankelijk werd verklaard, financiële steun krijgen van het O.C.M.W. dat hem / haar werd toegewezen.

Deze bedragen lopen gelijk met de bedragen van het leefloon.

Bij een definitieve erkenning kan de vluchteling het recht op leefloon openen.
Oud 14 januari 2009, 02:40   #25
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Groentje, een asielzoeker die voorbij de procedure is en mag blijven, valt daar niet meer onder.
Als hun aanvraag is aanvaard krijgen ze wel hetzelfde als waar een Belg recht op heeft.
Indien niet aanvaardt worden ze uitgewezen.

Citaat:
Financiële steun asielzoekers

Een kandidaat politiek vluchteling kan, nadat zijn dossier ontvankelijk werd verklaard, financiële steun krijgen van het O.C.M.W. dat hem / haar werd toegewezen.

Deze bedragen lopen gelijk met de bedragen van het leefloon.

Bij een definitieve erkenning kan de vluchteling het recht op leefloon openen.
Volgens de informatie die ik heb gevonden geldt dit dus niet meer sinds juni 2007.
De site van de regering zelf zegt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fedasil
Tijdens de asielprocedure krijgen asielzoekers enkel materiële hulp, ze krijgen geen financiële steun en mogen niet werken.
Maar ik heb ook enkele ocmw-site's gevonden waarop dit staat over het vervangend leefloon. Moeten deze hoognodig geüpdate worden? Of krijgt men toch een leefloon als kandidaat-vluchteling?

Iemand die iets kent van vreemdelingenrecht?
Oud 14 januari 2009, 07:55   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dan krijgen ze allen, en dat zijn er bijzonder veel...hun leefloon.
Aldus waar ze mee verder leven tot de dag dat de dood hun scheid.

...en zo geschiedde de wil van de heilige uitkering
Oud 15 januari 2009, 13:33   #27
FDM
Banneling

Standaard

ik ben er zeker van dat er palestijnen zijn die ginder verblijven en hier dopgeld trekken want voor dopgeld moet je je niet aanbieden
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 15:03   #28
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Wat een onzin wordt hier toch verteld, Palestijnen die een Belgische uitkering krijgen terwijl ze in Palestina wonen? Hah! Ik had me vergist over die uitkering en Groentje heeft gelijk, asielzoekers krijgen geen geld tenzij ze geregulariseerd zijn, dan hebben ze normaal geizen recht op dezelfde voorzieningen als andere Belgen.

Laatst gewijzigd door An Arkos : 15 januari 2009 om 15:03.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 16:18   #29
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Kunnen jullie mijn posts eens lezen?

Tot medio 2007 kregen ze een bedrag gelijk aan het leefloon indien ze financiële hulp nodig hadden.

Vanaf toen is de wet veranderd, nu krijgen ze enkel nog materiële hulp.
Van zakgeld is dus geen sprake. Wel kan het zijn dat indien de opvanginstelling geen maaltijden aanbiedt via cateringbedrijven, de asielzoekers zelf moeten koken (er zijn dan keukens voorzien). Om aan eten te geraken krijgt men voedselbonnen.
En er is meestal tweedehandskleding waar men spullen uit mag kiezen.

Voor ontspanning en andere activiteiten wordt er ook gezorgd, dus extra zakgeld zou in principe ook niet meer nodig mogen zijn... (tenzij inderdaad om voor extra's te zorgen).
Groentje, materiële steun wordt aan alle nieuwe asielzoekers als sinds 2000 toegekend, dat is dus al een heel tijdje he. Wat het zakgeld betreft, ja elke asielzoeker die in een opvangcentrum verblijft krijgt zakgeld, 3€50cent per week voor een volwassene, kinderen die middelbaar onderwijs volgen krijgen 6€ per week.
Een gemiddelde familie ontvangt dus elke week ongeveer een 20€ aan zakgeld.

Laatst gewijzigd door Astar : 15 januari 2009 om 16:32.
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 16:21   #30
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Wat een onzin wordt hier toch verteld, Palestijnen die een Belgische uitkering krijgen terwijl ze in Palestina wonen? Hah! Ik had me vergist over die uitkering en Groentje heeft gelijk, asielzoekers krijgen geen geld tenzij ze geregulariseerd zijn, dan hebben ze normaal geizen recht op dezelfde voorzieningen als andere Belgen.
Ook hier is er verwarring, geregulariseerd is totaal iets anders dan erkend te worden als vluchteling....beide echter krijgen een leefloon.

Laatst gewijzigd door Astar : 15 januari 2009 om 16:33.
Oud 15 januari 2009, 18:24   #31
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astar Bekijk bericht
Groentje, materiële steun wordt aan alle nieuwe asielzoekers als sinds 2000 toegekend, dat is dus al een heel tijdje he. Wat het zakgeld betreft, ja elke asielzoeker die in een opvangcentrum verblijft krijgt zakgeld, 3€50cent per week voor een volwassene, kinderen die middelbaar onderwijs volgen krijgen 6€ per week.
Een gemiddelde familie ontvangt dus elke week ongeveer een 20€ aan zakgeld.

Uiteraard werd vroeger ook materiële steun verleend. Hoe kan het ook anders?
Ik heb ook nergens geschreven dat dat niet zo was.

Waarvan heb je die info? Hoe dan ook lijkt 80 euro per maand voor een gezin iets heel anders dan de veronderstelde 1000 euro.

En ik denk dat An Arkos met geregulariseerd "legaal" bedoelde.
Oud 15 januari 2009, 20:47   #32
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat om asielzoekers die kandidaat-vluchtelingen zijn en als echte vluchtelingen willen herkend worden in België omdat ze om allerlei redenen gevaar lopen in hun land:

Ze komen naar België en starten een asielprocedure op. Dan worden ze opgevangen in een asielcentrum, meestal en als er plaats vrij is toch, bv van het rode kruis.

Vroeger ging het als volgt:
een asielprocedure bestond uit twee delen en kon maanden aanslepen. Men kon financiële steun krijgen van het ocmw. Recht op een leefloon hadden ze niet, maar wel een soort vervanging voor mensen die niet-herkend zijn in België. Deze bedragen waren gelijk aan een leefloon. (Het OCMW moet normalerwijze aan iedere persoon die op Belgisch grondgebied verblijft hulp kunnen verlenen.)
Als de procedure stopte en onsuccesvol was, moest men het land binnen de vijf dagen verlaten.

Sinds juni 2007 is de wet veranderd en kunnen kandidaat-vluchtelingen enkel nog materiële steun krijgen en hebben daarnaast rechten en plichten die ze onmiddellijk vernemen als ze aankomen, daarnaast wordt hun ook een persoonlijke maatschappelijk werker toegewezen. De procedure mag nu maximumeen jaar duren.
De eerste vier maanden verblijft men in een gesloten asielcentrum.
Daarna kan men 'doorstromen naar een particuliere woning. Men zorgt ervoor dat men kan instaan voor de dagelijkse basisbehoeften.

Een vriendin van me werkte er en ik hoorde soms wel verhalen van die me een beetje raar deden opkijken. Mensen die vaak ongelofelijk getraumatiseerd waren en heel veel ellende achter de rug hadden, mensen met allemaal verschillende culturen die met mekaar moesten samenleven wat niet altijd van een leien dakje liep gezien er geen gemeenschappelijke taal was ... die men dan Nederlands moest leren enerzijds, en anderzijds gebeurde het in dat opvangcentrum wel regelmatig dat men naar concerten ging van soms toch vrij bekende (internationale) artiesten.
Hoe dat allemaal in zijn werk ging weet ik niet.

Zoals geweten is zijn de plaatsen wel vol geweest en moest men soms mensen gewoon wegsturen... (geen onderdak, geen id-kaart dus en je mag dus ook niet werken ... -> ideale slachtoffers voor uitbuiters)

Ik ga toch wat sites linken:

http://www.rodekruis.be/NL/Activiteiten/Asiel/

Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers
http://www.fedasil.be/
Als het over asielzoekers (zie titel van deze draad) gaat is dit correct.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 13:02   #33
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Uiteraard werd vroeger ook materiële steun verleend. Hoe kan het ook anders?
Ik heb ook nergens geschreven dat dat niet zo was.

Waarvan heb je die info? Hoe dan ook lijkt 80 euro per maand voor een gezin iets heel anders dan de veronderstelde 1000 euro.

En ik denk dat An Arkos met geregulariseerd "legaal" bedoelde.
Toch wel, je schrijft sinds 2007

Ik werk in "de sector"
80€ per maand komt bovenop de materiële steun, in het vakjargon is dat BBBB wat wil zeggen Bed, Bad, Brood, Begeleiding. Dat bedrag is wettelijk bepaald en is dus in elk opvancentra hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Astar : 16 januari 2009 om 13:08.
Oud 16 januari 2009, 13:16   #34
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Het gaat om asielzoekers die kandidaat-vluchtelingen zijn en als echte vluchtelingen willen herkend worden in België omdat ze om allerlei redenen gevaar lopen in hun land:

Ze komen naar België en starten een asielprocedure op. Dan worden ze opgevangen in een asielcentrum, meestal en als er plaats vrij is toch, bv van het rode kruis.

Vroeger ging het als volgt:
een asielprocedure bestond uit twee delen en kon maanden aanslepen. Men kon financiële steun krijgen van het ocmw. Recht op een leefloon hadden ze niet, maar wel een soort vervanging voor mensen die niet-herkend zijn in België. Deze bedragen waren gelijk aan een leefloon. (Het OCMW moet normalerwijze aan iedere persoon die op Belgisch grondgebied verblijft hulp kunnen verlenen.)
Als de procedure stopte en onsuccesvol was, moest men het land binnen de vijf dagen verlaten.

Sinds juni 2007 is de wet veranderd en kunnen kandidaat-vluchtelingen enkel nog materiële steun krijgen en hebben daarnaast rechten en plichten die ze onmiddellijk vernemen als ze aankomen, daarnaast wordt hun ook een persoonlijke maatschappelijk werker toegewezen. De procedure mag nu maximumeen jaar duren.
De eerste vier maanden verblijft men in een gesloten asielcentrum.
Daarna kan men 'doorstromen naar een particuliere woning. Men zorgt ervoor dat men kan instaan voor de dagelijkse basisbehoeften.

Een vriendin van me werkte er en ik hoorde soms wel verhalen van die me een beetje raar deden opkijken. Mensen die vaak ongelofelijk getraumatiseerd waren en heel veel ellende achter de rug hadden, mensen met allemaal verschillende culturen die met mekaar moesten samenleven wat niet altijd van een leien dakje liep gezien er geen gemeenschappelijke taal was ... die men dan Nederlands moest leren enerzijds, en anderzijds gebeurde het in dat opvangcentrum wel regelmatig dat men naar concerten ging van soms toch vrij bekende (internationale) artiesten.
Hoe dat allemaal in zijn werk ging weet ik niet.

Zoals geweten is zijn de plaatsen wel vol geweest en moest men soms mensen gewoon wegsturen... (geen onderdak, geen id-kaart dus en je mag dus ook niet werken ... -> ideale slachtoffers voor uitbuiters)

Ik ga toch wat sites linken:

http://www.rodekruis.be/NL/Activiteiten/Asiel/

Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers
http://www.fedasil.be/
Even toch nog wat bijkomende info.

Men moet helemaal geen nederlands leren in een opvangcentrum, het kan.

Er worden nooit asielzoekers in procedure zomaar weg gestuurd omdat er geen plaats is, op dit ogenblik is er op verschillende plaatsen "nachtasiel" waar asielzoekers in procedure een bed voor de nacht hebben. Elke dag melden ze zich bij Dienst vreemdelingen zaken om te kijken of er ondertussen een plaats is vrijgekomen in de op dit ogenblik overvolle opvangcentra.

Laatst gewijzigd door Astar : 16 januari 2009 om 13:19.
Oud 17 januari 2009, 06:31   #35
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astar Bekijk bericht
Toch wel, je schrijft sinds 2007
]

Sinds 2007 geen financiële steun meer maar enkel nog materiele schreef ik dacht ik?

Citaat:
Ik werk in "de sector"
80€ per maand komt bovenop de materiële steun, in het vakjargon is dat BBBB wat wil zeggen Bed, Bad, Brood, Begeleiding. Dat bedrag is wettelijk bepaald en is dus in elk opvancentra hetzelfde.
Ik wist niet dat het zo zat. Bedankt voor de info!
Tachtig euro betekent een pak minder zorgen voor sommige belastingsbetalers dan de vooropgestelde duizend.
Goed dat er weer wat mythes de wereld uit zijn hiermee, en respect voor het werk dat je doet.
Oud 17 januari 2009, 15:21   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
]

Sinds 2007 geen financiële steun meer maar enkel nog materiele schreef ik dacht ik?

Ik wist niet dat het zo zat. Bedankt voor de info!
Tachtig euro betekent een pak minder zorgen voor sommige belastingsbetalers dan de vooropgestelde duizend.
Goed dat er weer wat mythes de wereld uit zijn hiermee, en respect voor het werk dat je doet.
Sinds eind 2006 zijn er zo maar eventjes iets meer dan 37000 uit hun asiel gehaald en een leefloon gegeven.
Spijt me dat ik u hier moet in teleurstellen dus.

Er zijn momenteel ongeveer 1 miljoen "vreemdelingen" in ons land, meestal op de dop.
Oud 17 januari 2009, 15:32   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Ondanks de beslissing van de rechtbank:

Papieren niet in orde? Vogelvrij en rechteloos:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DM
België weigert familie vermoorde Oulematou schadevergoeding
De nabestaanden van Oulematou Niangadou, de Malinese vrouw die in mei 2006 door Hans Van Themsche werd doodgeschoten, krijgen geen schadevergoeding van de Belgische staat. Dat vernam De Morgen. De rechter kende de familie minstens 71.500 euro toe, een bedrag dat nog kan oplopen tot een veelvoud van die som. Maar omdat Oulematou geen geldige verblijfsvergunning had toen ze vermoord werd, weigert de staat de schadevergoeding nu te betalen.

Van Themsche werd voor het Hof van Assisen veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor de moorden op Luna Drowart en haar Malinese oppas Oulematou Niangadou, en voor de moordpoging op Songul Koç. De veroordeelde moest ook forse schadevergoedingen betalen aan zijn slachtoffers en hun nabestaanden. De totale som werd vastgelegd op bijna 200.000 euro, maar dat bedrag is provisoir en kan nog fors oplopen.

Omdat Van Themsche die schadevergoedingen onmogelijk zelf kan ophoesten - op het moment van zijn racistische strafexpeditie zat hij nog op de middelbare school -, moeten de slachtoffers aankloppen bij de 'commissie voor financiële hulp aan de slachtoffers van opzettelijke gewelddaden'. Die werd opgericht in 1985 en keert schadevergoedingen uit als de daders onbekend zijn, zoals bij de Bende van Nijvel, of onvermogend zijn, zoals Van Themsche. Slachtoffers van geweld of hun nabestaanden kunnen elk tot 62.000 euro krijgen uit het fonds als financiële tegemoetkoming voor morele schade, verlies van levensonderhoud, medische kosten.

'Racistische wet'
Voor de families Drowart en Koç deed zich geen enkel probleem voor. Maar het ministerie van Justitie liet de familie van Oulematou Niangadou eind vorig jaar per brief weten dat hun verzoek om een schadevergoeding voor veertien nabestaanden geweigerd is. De wet bepaalt immers dat "het slachtoffer op het moment van de gewelddaad de Belgische nationaliteit of gerechtigd is het rijk binnen te komen, er te verblijven of er zich te vestigen". Alleen voor slachtoffers van mensenhandel wordt sinds 2003 een uitzondering gemaakt.

Oulematou kwam met een visum België binnen, maar liet dat verstrijken en nam nadien geen stappen meer om zich te regulariseren. Toen ze vermoord werd, verbleef ze illegaal in België.
De familie Niangadou, waarvan de Antwerpse tak ook de Belgische nationaliteit heeft, reageert ontzet op de geweigerde schadevergoeding. "Oulematou was naar België gekomen om te werken en haar dochtertje, dat in Mali bij haar grootmoeder woont, te onderhouden. Dit is pure onrechtvaardigheid. De Belgische staat laat ons gewoon in de kou staan. Eerst het slachtoffer van een racistische moordenaar, nu het slachtoffer van een racistische wet. Wie geen papieren heeft, is in dit land blijkbaar niets waard."

Kris Luyckx, de advocaat van de familie Niangadou, hoopt dat de wet alsnog wordt aangepast. "Slachtoffers van mensenhandel kunnen wel een beroep doen op de commissie voor slachtofferhulp, maar slachtoffers van racistisch geweld, dat expliciet is erkend door de rechtbank, kunnen dat niet. Dat klopt niet. De wet discrimineert en houdt onrechtvaardigheid in stand." Luyckx dringt aan op een arrest van het Grondwettelijk Hof over de zaak. (Jeroen Verelst)
17/01/09 08u09
De Persgroep Publishing.

Bron

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 januari 2009 om 15:35.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 15:37   #38
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Papieren niet in orde? Vogelvrij en rechteloos:

Dat is nu eenmaal de wet.

Over die zaak loopt trouwens al een topic over.

http://forum.politics.be/showpost.ph...40&postcount=1

Laatst gewijzigd door daiwa : 17 januari 2009 om 15:40.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 15:43   #39
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

er staat nergens in de universele verklaring van de rechten van de mens, het kind, de vrouw.. dat men pas dan een mens is als zijn papieren in orde zijn.

Ik kan me best voorstellen dat de huidige problematiek ivm "illegaliteit" op een voor iedereen aanvaardbare oplossing uit de wereld geholpen zal worden.
Zelfs met een stevige dosis "realisme".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 15:47   #40
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Over die zaak loopt trouwens al een topic over.

http://forum.politics.be/showpost.ph...40&postcount=1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
er staat nergens in de universele verklaring van de rechten van de mens, het kind, de vrouw.. dat men pas dan een mens is als zijn papieren in orde zijn.

Ik kan me best voorstellen dat de huidige problematiek ivm "illegaliteit" op een voor iedereen aanvaardbare oplossing uit de wereld geholpen zal worden.
Zelfs met een stevige dosis "realisme".
Die wet lijkt me idd niet in overeenstemming met de UVRM.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be