![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van het ocmw Kortenberg het volgende;
Steun asielzoekers Via het spreidingsplan worden asielzoekers aan de OCMW's toegewezen. Het is de taak van elk OCMW hen op te vangen. Bepaalde wettelijke voorzieningen worden door het OCMW aan de asielzoeker betaald: * maandelijkse steun * gezinsbijslag en kraamgeld * medische en farmaceutische kosten * ziekenfondsbijdragen Het OCMW betaalt bovendien de eerste huur zodra de asielzoeker een eigen huurwoning heeft gevonden. De huurwaarborg wordt door het OCMW betaald en nadien bij de cliënt teruggevorderd. Niet alle asielzoekers die aan OCMW-Kortenberg werden toegewezen wonen in Kortenberg. Zij mogen zelf hun woonplaats kiezen en vermits de huurprijzen in Kortenberg zeer hoog liggen en er weinig kamers worden verhuurd, wijken ze makkelijk uit naar grootsteden. Eén van de grote struikelblokken in deze hulpverlening is het taalprobleem. Niet alle vluchtelingen spreken één van de wereldtalen, slechts bij zeldzame gelegenheden brengen ze zelf iemand mee die als tolk kan optreden. Bedragen maandelijkse steun: * samenwonende 474,37 EUR/maand * alleenstaande 711,56 EUR/maand * persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin te zijnen laste 948,74 EUR/maand De asielzoekers hebben ook recht op een VG-netabonnement van De Lijn waarvoor ze € 25 per jaar betalen. Met dit abonnement kunnen ze een jaar lang onbeperkt gebruik maken van alle diensten van het geregeld vervoer van de Lijn in heel Vlaanderen. Indien je meer informatie wenst rond tewerkstelling van buitenlandse werknemers kan je terecht bij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Migratie & Arbeidsmarktbeleid. e-mail: [email protected]. --------- Nog zo slecht niet hé?
![]() |
#22 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De hele gemeenschap betaalt mee om die sociale vangnetten in stand te houden al word dit nog steeds vooral gedragen door de midden en arbeidersklasse. We zijn ook een land van menselijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid maar we kunnen onmogelijk elke vluchteling in de hele wereld die hier toekomt opnieuw de kans geven om een leven op te bouwen en dit is dan enkel voor de personen met goede bedoelingen en echte vluchtelingen in eigen land. Dus als we dan ook nog de gelukszoekers van heel de wereld moeten gaan financieren die meestal hier een aantal jaren in armoede komen rotzooien om daarna welgesteld in eigen land te leven vind ik dat we zeer strikte en strenge regels moeten toeleggen voor vluchtelingen. Niet alleen vind ik dat de vluchtelingen aan een hele resem voorwaarden moeten doen om erkend te worden maar ze moeten zich ook inzetten om zich te integreren in onze samenleving en onze wetten respecteren alsook onze gebruiken en waarden. Indien men aan deze voorwaarden voldoet kan die persoon of gezin meegenieten aan bepaalde sociale voordelen om opnieuw een leven op te bouwen. in eerste instantie denk ik aan dingen in natura, zoals het zoeken naar een woning of appartement, maaltijdcheques voor eten en drinken, begeleiding op de arbeidsmarkt en eventueel opleidingen. Pas in een later stadium zal die persoon recht krijgen op al onze sociale vangnetten en moet dit gezin ook hun gedane onkosten door een menselijke en rechtvaardige ectra sociale bijdrage terug betalen aan de staat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Deze informatie is verouderd. De wet is verniewd. Asielzoekers (kandidaat-vluchtelingen) krijgen nu enkel materiële steun. Zie voor meer info: http://www.fedasil.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan; Financiële steun asielzoekers Een kandidaat politiek vluchteling kan, nadat zijn dossier ontvankelijk werd verklaard, financiële steun krijgen van het O.C.M.W. dat hem / haar werd toegewezen. Deze bedragen lopen gelijk met de bedragen van het leefloon. Bij een definitieve erkenning kan de vluchteling het recht op leefloon openen.
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
![]() Citaat:
Indien niet aanvaardt worden ze uitgewezen. Citaat:
De site van de regering zelf zegt: Citaat:
Iemand die iets kent van vreemdelingenrecht? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan krijgen ze allen, en dat zijn er bijzonder veel...hun leefloon.
Aldus waar ze mee verder leven tot de dag dat de dood hun scheid. ...en zo geschiedde de wil van de heilige uitkering
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() ik ben er zeker van dat er palestijnen zijn die ginder verblijven en hier dopgeld trekken want voor dopgeld moet je je niet aanbieden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Wat een onzin wordt hier toch verteld, Palestijnen die een Belgische uitkering krijgen terwijl ze in Palestina wonen? Hah! Ik had me vergist over die uitkering en Groentje heeft gelijk, asielzoekers krijgen geen geld tenzij ze geregulariseerd zijn, dan hebben ze normaal geizen recht op dezelfde voorzieningen als andere Belgen.
We are everywhere. Laatst gewijzigd door An Arkos : 15 januari 2009 om 15:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Een gemiddelde familie ontvangt dus elke week ongeveer een 20€ aan zakgeld.
Elke vluchteling is asielzoeker.....maar niet elke asielzoeker is vluchteling. Laatst gewijzigd door Astar : 15 januari 2009 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Elke vluchteling is asielzoeker.....maar niet elke asielzoeker is vluchteling. Laatst gewijzigd door Astar : 15 januari 2009 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Uiteraard werd vroeger ook materiële steun verleend. Hoe kan het ook anders? Ik heb ook nergens geschreven dat dat niet zo was. ![]() Waarvan heb je die info? Hoe dan ook lijkt 80 euro per maand voor een gezin iets heel anders dan de veronderstelde 1000 euro. ![]() En ik denk dat An Arkos met geregulariseerd "legaal" bedoelde. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik werk in "de sector" ![]() 80€ per maand komt bovenop de materiële steun, in het vakjargon is dat BBBB wat wil zeggen Bed, Bad, Brood, Begeleiding. Dat bedrag is wettelijk bepaald en is dus in elk opvancentra hetzelfde.
Elke vluchteling is asielzoeker.....maar niet elke asielzoeker is vluchteling. Laatst gewijzigd door Astar : 16 januari 2009 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Men moet helemaal geen nederlands leren in een opvangcentrum, het kan. Er worden nooit asielzoekers in procedure zomaar weg gestuurd omdat er geen plaats is, op dit ogenblik is er op verschillende plaatsen "nachtasiel" waar asielzoekers in procedure een bed voor de nacht hebben. Elke dag melden ze zich bij Dienst vreemdelingen zaken om te kijken of er ondertussen een plaats is vrijgekomen in de op dit ogenblik overvolle opvangcentra.
Elke vluchteling is asielzoeker.....maar niet elke asielzoeker is vluchteling. Laatst gewijzigd door Astar : 16 januari 2009 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() ]
Sinds 2007 geen financiële steun meer maar enkel nog materiele schreef ik dacht ik? Citaat:
Tachtig euro betekent een pak minder zorgen voor sommige belastingsbetalers dan de vooropgestelde duizend. Goed dat er weer wat mythes de wereld uit zijn hiermee, en respect voor het werk dat je doet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spijt me dat ik u hier moet in teleurstellen dus. Er zijn momenteel ongeveer 1 miljoen "vreemdelingen" in ons land, meestal op de dop.
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Papieren niet in orde? Vogelvrij en rechteloos:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 17 januari 2009 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nu eenmaal de wet. Over die zaak loopt trouwens al een topic over. http://forum.politics.be/showpost.ph...40&postcount=1 Laatst gewijzigd door daiwa : 17 januari 2009 om 15:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() er staat nergens in de universele verklaring van de rechten van de mens, het kind, de vrouw.. dat men pas dan een mens is als zijn papieren in orde zijn. Ik kan me best voorstellen dat de huidige problematiek ivm "illegaliteit" op een voor iedereen aanvaardbare oplossing uit de wereld geholpen zal worden. Zelfs met een stevige dosis "realisme".
![]() |
#40 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |