Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2009, 15:28   #2701
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen daar ging het niet over. Wel is het Noord-Nederlands een cultuurvreemde taal. Geworden alleszins. Kan ook niet anders na meer dan 300 jaar scheiding. En zo werd het ook ervaren tijdens het kortstondige rijk van Onwijze Willem;
Noord-Nederlands is enkel in de Hollandse provincies, Flevoland, Groningen, Gelderland en Overijssel.

in Noord-Brabant, Zeeland, jouw verenigd Limburg en Vlaanderen is het Zuid-Nederlands.

het Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands hebben hun eigen subdialecten.
het Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands zijn dialecten van het Nederlands.

conclusie: het Noord-Nederlands is géén cultuurvreemde taal aangezien het ook Nederlands is!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:37   #2702
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Noord-Nederlands is enkel in de Hollandse provincies, Flevoland, Groningen, Gelderland en Overijssel.

in Noord-Brabant, Zeeland, jouw verenigd Limburg en Vlaanderen is het Zuid-Nederlands.

het Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands hebben hun eigen subdialecten.
het Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands zijn dialecten van het Nederlands.

conclusie: het Noord-Nederlands is géén cultuurvreemde taal aangezien het ook Nederlands is!
De taal van Jip en Janneke is ook Nederlands. Maar daarom nog niet mijn taal. Verre van zelfs. Cultuurvreemde taal noem ik dit.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 15:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:50   #2703
Shadowke

Standaard

Citaat:
De taal van Jip en Janneke is ook Nederlands. Maar daarom nog niet mijn taal. Verre van zelfs. Cultuurvreemde taal noem ik dit.
je bent zelf cultuurvreemd, aangezien je je eigen cultuur verloochent.
Oud 25 februari 2009, 15:51   #2704
system
Banneling

Standaard

Citaat:
je bent zelf cultuurvreemd, aangezien je je eigen cultuur verloochent.

Neen, u ontpopt zich als een lakei van een vreemde cultuur. Een volksvreemde cultuur. Volgens mij eet u nu al dagelijke één kroket van Kwekkeboom.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 15:56.
Oud 25 februari 2009, 15:54   #2705
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen, u neemt een vreemde cultuur aan. Een volksvreemde cultuur.
welke cultuur dan? het Noord-Nederlands?
bijlange niet.

het is hier nog altijd 'Vlaanderen' wat Zuid-Nederlands is.
ik ben mss wel voor een hereniging met Nederland maar Nederland is niet geheel Noord-Nederlands.
alleen de zuidelijke provincies niet.
jouw Limburgse taal en cultuur zullen ook niet verdwijnen.

je hebt gewoon schrik, angst, schrik voor het onbekende, conservatief oftewel bekrompen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 februari 2009 om 15:54.
Oud 25 februari 2009, 16:04   #2706
system
Banneling

Standaard

Citaat:
welke cultuur dan? het Noord-Nederlands?
bijlange niet.

het is hier nog altijd 'Vlaanderen' wat Zuid-Nederlands is.
ik ben mss wel voor een hereniging met Nederland maar Nederland is niet geheel Noord-Nederlands.
alleen de zuidelijke provincies niet.
jouw Limburgse taal en cultuur zullen ook niet verdwijnen.

je hebt gewoon schrik, angst, schrik voor het onbekende, conservatief oftewel bekrompen.
Ik voel me goed in België. Waarom zou ik nu in hemelsnaam moeten veranderen? Om zo saai te worden als de Nederlanders? Met hun lelijke huizen, hun hyperzuivere eentonige straten, hun spreekwoordelijke zuinigheid, hun bekakte taal, hun afgrijselijk eten en hun niet te drinken bier, hun betuttelende ambtenarij, en noem maar op. Ik zou wel steengek zijn moest ik België opgeven.

Maar dwazen zoals u, die bang zijn hun eigen leven de leiden, die altijd om hulp gaan zoeken bij anderen, die nederig opkijken naar hun zogezegde grote Hollandse broer, die alleen maar groot is, omdat u en mensen zoals u zo klein zijn. Neen, het verwondert me niets dat u zogezegd 'grootnederleander' bent. Veel nederlander misschien maar weinig groot.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 16:11.
Oud 25 februari 2009, 16:11   #2707
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik voel me goed in België. Waarom zou ik nu in hemelsnaam moeten veranderen? Om zo saai te worden als de Nederlanders? Met hun lelijke huizen, hun hyperzuivere eentonige straten, hun spreekwoordelijke zuinigheid, hun bekakte taal, hun afgrijselijk eten, hun betuttelende ambtenarij, en noem maar op. Ik zou wel steengek zijn moest ik België opgeven.

Maar dwazen zoals u, die bang zijn hun eigen leven de leiden, die altijd om hulp gaan zoeken bij anderen, die nederig opkijken naar hun zogezegde grote Hollandse broer, die alleen maar groot is, omdat u en mensen zoals u zo klein zijn. Neen, het verwondert me niets dat u zogezegd 'grootnederleander' bent. Veel nederlander misschien maar weinig groot.
België is dood en komende zomer wordt de stekker er wsl definitief uitgetrokken.
we moeten nadenken waarnaartoe te gaan met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 februari 2009 om 16:12.
Oud 25 februari 2009, 16:14   #2708
system
Banneling

Standaard

Citaat:
België is dood en komende zomer wordt de stekker er wsl definitief uitgetrokken.
we moeten nadenken waarnaartoe te gaan met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.
BBB En nog voor héél lang.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 16:16.
Oud 25 februari 2009, 16:16   #2709
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belges boivent bières
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:22   #2710
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Belges boivent bières
Ook al.
Oud 25 februari 2009, 16:22   #2711
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat voor meerwaarde heeft Belgie eigenlijk voor de Vlamingen? Die argumenten die jij hierboven geeft zijn alleen maar tegen Nederland, maar niet voor Belgie. Dat een Vlaming tegen een samenvoeging met Nederland is, kan ik heel goed begrijpen. Dat een Vlaming Belgie wil behouden echter niet. Wat heeft Belgie jou te bieden? Qua eten en bier zal er niks veranderen als Belgie sterft. En ook de Ardennen blijven gewoon toegankelijk. Belgie is alleen nog maar een last voor Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 25 februari 2009 om 16:23.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:24   #2712
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar wat voor meerwaarde heeft Belgie eigenlijk voor de Vlamingen? Die argumenten die jij hierboven geeft zijn alleen maar tegen Nederland, maar niet voor Belgie. Dat een Vlaming tegen een samenvoeging met Nederland is, kan ik heel goed begrijpen. Dat een Vlaming Belgie wil behouden echter niet. Wat heeft Belgie jou te bieden? Qua eten en bier zal er niks veranderen als Belgie sterft. En ook de Ardennen blijven gewoon toegankelijk. Belgie is alleen nog maar een last voor Vlaanderen.
VIS

Verandering Is Slecht
Oud 25 februari 2009, 16:33   #2713
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
U kunt dat niet begrijpen omdat u geen Belg bent. Heel veel mensen kankeren hier, maar als er een enquête is die vraagt om mensen Belgiê willen splitsen, dan is er nooit een meerderheid voor te vinden. Wij leven hier goed, wij zijn al meer dan 175 jaar samen. Kortom, België, dat is een manier van leven. Veel Belgen wensen wel een ruimere autonomie voor de gewesten en niet teveel gezanik over communautaire kwesties. Maar we moeten ook niet blind zijn. Sommige communautaire knelpunten op dit vlak moeten wel worden opgelost. En als dat niet opgelost geraakt, zou dit op termijn wel een splijtzwam kunnen zijn. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 16:38.
Oud 25 februari 2009, 16:37   #2714
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt dat niet begrijpen omdat u geen Belg bent. Heel veel mensen kankeren hier, maar als er een enquête is die vraagt om mensen Belgiê willen splitsen, dan is er nooit een meerderheid voor te vinden. Wij leven hier goed, wij zijn al meer dan 175 jaar samen. Kortom, België is een manier van leven. Veel Belgen wensen wel een ruimere autonomie voor de gewesten en niet teveel gezanik over communautaire kwesties. Maar we moeten ook niet blind zijn. Sommige communautaire knelpunten op dit vlak moeten wel worden opgelost. En als dat niet opgelost geraakt, zou dit op termijn wel een splijtzwam kunnen zijn. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:38   #2715
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt dat niet begrijpen omdat u geen Belg bent. Heel veel mensen kankeren hier, maar als er een enquête is die vraagt om mensen Belgiê willen splitsen, dan is er nooit een meerderheid voor te vinden. Wij leven hier goed, wij zijn al meer dan 175 jaar samen. Kortom, België is een manier van leven. Veel Belgen wensen wel een ruimere autonomie voor de gewesten en niet teveel gezanik over communautaire kwesties. Maar we moeten ook niet blind zijn. Sommige communautaire knelpunten op dit vlak moeten wel worden opgelost. En als dat niet opgelost geraakt, zou dit op termijn wel een splijtzwam kunnen zijn. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Dat geldt voor uw generatie. Maar de nieuwe generatie wordt wakker in een zelfbewust Vlaanderen. Dat schudt de fundaties van het land dat geen fundering heeft.
Oud 25 februari 2009, 16:40   #2716
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat geldt voor uw generatie. Maar de nieuwe generatie wordt wakker in een zelfbewust Vlaanderen. Dat schudt de fundaties van het land dat geen fundering heeft.
Dat hoopt u, maar dat is niet. De jeugd bij ons stemt vrij traditioneel. Er zijn ook bij elke verkiezingen geen grote verschuivingen zoals bij u. Dedecker is de enige uitschuiver op dit punt. Maar de LDD is een mix van verschillende generaties. Ik denk zelfs dat inde de tijd van de VU, veel meer jongeren Vlaamsgezind waren dan nu.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2009 om 16:41.
Oud 25 februari 2009, 16:41   #2717
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hoopt u, maar dat is niet. De jeugd bij ons stemt vrij traditioneel. Er zijn ook bij elke verkiezingen geen grote verschuivingen zoals bij u.
Bij de overwinningsspeech van Yves Leterme was er een gele vlaggenzee.
Oud 25 februari 2009, 16:49   #2718
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier al eens gezegd.

U bent geen Belg,
U bent geen Vlaming.
U voelt zich hulpeloos alleen...
...Alleen op zoek naar uw identiteit.

U gaat zich als Nederlander nog steeds geen Vlaming voelen,
en ook geen Nederlander.

U wordt een paria in eigen land.

Goede raad ?
- Zoek werk.
- Zoek een lief.
- Blijf niet bij je moeder wonen, dat werkt verstikkend.

PS. Heb uw naaste lief kan ook helpen (niet in de spirituele zin).
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 16:50   #2719
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Shadowke voelt zich best een Vlaming. Ik kan me eerder voorstellen dat het voor heel veel mensen moeilijk is om zich Belg te voelen.
Oud 25 februari 2009, 16:50   #2720
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt dat niet begrijpen omdat u geen Belg bent. Heel veel mensen kankeren hier, maar als er een enquête is die vraagt om mensen Belgiê willen splitsen, dan is er nooit een meerderheid voor te vinden. Wij leven hier goed, wij zijn al meer dan 175 jaar samen. Kortom, België, dat is een manier van leven. Veel Belgen wensen wel een ruimere autonomie voor de gewesten en niet teveel gezanik over communautaire kwesties. Maar we moeten ook niet blind zijn. Sommige communautaire knelpunten op dit vlak moeten wel worden opgelost. En als dat niet opgelost geraakt, zou dit op termijn wel een splijtzwam kunnen zijn. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Daar sluit ik me 100% bij aan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be