![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb bijvoorbeeld ook heel wat Franstalige tweetalige vrienden overgehouden aan mijn studies, en in gemengd gezelschap praten zij Frans en antwoorden wij in het Nederlands (en vice versa). Dat werkt zeker niet slecht. Veel meer hoeft daar volgens mij niet achter gezocht worden, maar ik kan verkeerd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is een totaal ander onderwerp, Schaveiger. Niettemin zal ik, uit wellevendheid, op uw vraag antwoorden. U kunt zelf inschatten of Vlaanderen NU al dan niet iets betekent in de wereld. Welnu, er is geen enkele reden of aanleiding om aan te nemen dat dit plots anders zou zijn indien Vlaanderen zelfstandig wordt. Zo mogelijk nog voor de hand liggender is het antwoord op uw vraag "waar zou Vlaanderen staan als het met Nederland samengaat ?". In dat geval zou Vlaanderen uiteraard politiek en staatkundig deel uitmaken van Nederland, vermits dat de keuze zou zijn, maar geografisch, economisch, etc...verandert er niets : dan zou Vlaanderen staan waar het nu staat. Of toch, één belangrijk verschil : dan heeft Vlaanderen geen Wallonië (en eventueel Brussel) meer te onderhouden. Dat zou een flinke slok op een borrel schelen, vanzelfsprekend. We moeten er dus geen doekjes om winden : ingeval Vlaanderen ooit met Nederland zou samengaan of zelfstandig zou worden, is het sowieso beter af dan nu. Nog even terzijde : er is, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen die een samengaan met Nederland voorstaat. Dat "geval" is dus gewoonweg niet aan de orde. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 26 februari 2009 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#724 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#725 |
Europees Commissaris
|
![]() Nederland, aangezien bij een eventueel samengaan beide partners hun mening moeten geven. Voor Nederlandse partijen is het totaal niet aan de orde (enkele prive meningen daargelaten), daarbij zou dat betekenen dat ze zich actief met de politiek van een ander land gaan bemoeien en dat is 'not done'. Eerlijk gezegd verwacht ik van Nederland langdurige afzijdigheid, tenzij men door ontwikkelingen gedwongen wordt echt een mening te moeten vormen. OK, je hebt wel eens iemand die een proefballonnetje op laat en over het algemeen is men voor goede banden met zowel Vlaanderen als Belgie. Ofwel ik deel de mening dat dit 'geval' niet aan de orde is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
|
![]() Citaat:
Beetje creatief zijn hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 |
|
![]() Hoeveel Franstaligen stappen in Zele een café binnen en bestellen een pint in het Frans?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 |
|
![]() de Friezen hebben er zich bij neergelegd dat zij NL moesten leren en de Nederlanders geen Fries.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 |
|
![]() Hmm, ik werk in Zele maar nog nooit een café binnengestapt. Daarbuiten: veel.
![]() |
#731 | |
|
![]() Citaat:
![]() Walen = minderheid
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 februari 2009 om 16:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit terzijde, iedereen spreekt de taal die hij wenst en wanneer in de rand een winkelier zich niet kan behelpen in het Vlaams, wel dan hoef je er ook niet meer te gaan indien het je stoort. Ik heb het wel over ADMINISTRATIEVE tweetaligheid, iets wat over het ganse land zou moeten toegepast worden.
![]() |
![]() |
#733 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In geval van een samengaan met Nl zou het een flinke slok schelen ? In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn. Julie zullen er financieel slechter van af komen maar ook op politiek/sociaal vlak want tot nader order beschouwen ze julie nog altijd als de "stomme pelge". Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "herreniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.
![]() |
![]() |
#734 |
Minister-President
|
![]() Is dat masochisme?
![]() |
#735 | |
|
![]() Citaat:
![]() administratieve tweetaligheid betekent dus verfransen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo ook ben ik dan degene zonder pizza/kapstok/brood/laptop, en moet ik ergens een andere winkel gaan zoeken, terwijl ik niet vind dat de fout bij mij ligt. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#737 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#738 |
Minister-President
|
![]() Doe jij dat en alle anderen en dan zul je gauw merken hoe vlug ze zich aanpassen.
![]() |
#739 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlaanderen betekent voor het ogenblik meer dan de anderen in Belgisch verband maar maak nu niet van een kikker een os op wereldvlak. Ik heb niet gezegd dat Vlaanderen meer dan de anderen in Belgisch verband iets betekent op wereldvlak ; U zegt dat. Eerder dan dat ik van een kikker een os zou maken, schat u de betekenis van Vlaanderen in de wereld hoger in dan ik, stel ik vast. Dat is uw goed recht, daar niet van. Mij punt was : “of Vlaanderen NU al dan niet iets betekent in de wereld, er is geen enkele reden of aanleiding om aan te nemen dat dit plots anders zou zijn indien Vlaanderen zelfstandig wordt.” In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn. Die stelling raakt kant noch wal. Nederland heeft, hoeft het gezegd, totaal geen miljardentransfers uit Vlaanderen nodig om zelfstandig te bestaan. Wallonië (en Brussel) kunnen zonder de miljardentransfers uit Vlaanderen NIET zelfstandig bestaan. Bij een eventueel samengaan met Nederland zal Vlaanderen fiscaal en economisch vanzelfsprekend haar duit in het gemeenschappelijk zakje doen, maar dat is totaal iets anders dan een gans landsdeel tot in der treure pakken geld te moeten toestoppen omdat het niet voor zichzelf kan en wil instaan. Tot nader order beschouwen ze (de Nederlanders) jullie nog altijd als de "stomme pelge". Daarin vergist u zich in ruime mate. Er mag dan wel gein gemaakt worden met menige belgenmop, maar Nederlanders beschouwen Vlamingen helemaal niet als stommeriken. Vraag het maar eens aan de Nederlanders op dit forum, bijvoorbeeld. Of zoek maar eens in de Nederlandse pers ernstige en richtinggevende artikels of opiniestukken waarin Vlamingen in het algemeen als dom of stom omschreven worden. Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "hereniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen. Mijn punt was dat er, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen is die een samengaan met Nederland voorstaat. Als je dit forum bekijkt, zult u inderdaad veel stukken lezen die een hereniging met Nederland voorstaan, en nog méér die een zelfstandig Vlaanderen bepleiten. Op andere forums vindt u dan weer hartstochtelijke stukken over een rattachement van Wallonië (en zelfs Brussel) �* la France, etc… Men zou zich daarbij zelfs kunnen afvragen hoe het komt dat één en ander inmiddels nog geen realiteit is geworden, vermits een ogenschijnlijke meerderheid op de diverse forums daar zo duidelijk een punt van maakt. Feit is echter, dat het niet deze en andere forummers zijn die zelfstandig over die zaken beslissen, maar wel degenen die men gemakshalve “de zwijgende meerderheid” noemt. Zoals het in een democratie betaamt, overigens. Reacties en stellingen op een forum behoren tot de vrijheid van meningsuiting. Het is niet aan u of aan mij om orde in die kamer te scheppen. Wij kunnen de mening van de forummers lezen, maar voor wat o.a. een hereniging van Vlaanderen en Nederland betreft, stellen u en ik de facto vast dat er momenteel geen politieke partijen zijn in Vlaanderen die dergelijk samengaan met Nederland voorstaan. Dat was mijn punt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#740 | |
|
![]() Citaat:
In Nederland heeft alleen de PVV zich erover uitgesproken als voorstander. Per vandaag overigens de op twee na grootste partij in de peilingen.
![]() |