Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2009, 12:49   #721
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wees al blij dat u nog contact met uw anderstalige collega's op het werk heb. In de meeste Brusselse bedrijven zien we meer en meer een "fictieve muur" tussen de gemeenschappen: Franstaligen blijven onder Franstaligen en Vlamingen blijven onder Vlamingen. Contacten tussen de twee bestaan alleen voor pure professionele redenen. En ik denk niet dat het gewoon een kwestie van taal is. Zelfs in firma's met tweetaligen op de beide kanten zien we dit fenomeen. Iets klikt niet meer maar het is ook moeilijk uit te leggen.
en er zijn sommigen die dat nog altijd niet begrijpen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 13:29   #722
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wees al blij dat u nog contact met uw anderstalige collega's op het werk heb. In de meeste Brusselse bedrijven zien we meer en meer een "fictieve muur" tussen de gemeenschappen: Franstaligen blijven onder Franstaligen en Vlamingen blijven onder Vlamingen. Contacten tussen de twee bestaan alleen voor pure professionele redenen. En ik denk niet dat het gewoon een kwestie van taal is. Zelfs in firma's met tweetaligen op de beide kanten zien we dit phenomeen. Iets klikt niet meer maar het is ook moeilijk uit te leggen.
Ik denk niet dat ik het daar helemaal mee eens ben. Het is waar dat Franstaligen en Nederlandstaligen vaak hun eigen kliek hebben, maar ik wijt dat vooral aan het feit dat het makkelijker is om in een sociale context de moedertaal te gebruiken. Het is ook niet leuk om als enige een vreemde taal te spreken tussen een hoop moedertaalsprekers. Op het werk lukt dat, omdat we heel wat internationale collegas hebben, en dus spreekt iedereen Engels, behalve Vlamingen onder elkaar.

Ik heb bijvoorbeeld ook heel wat Franstalige tweetalige vrienden overgehouden aan mijn studies, en in gemengd gezelschap praten zij Frans en antwoorden wij in het Nederlands (en vice versa). Dat werkt zeker niet slecht.

Veel meer hoeft daar volgens mij niet achter gezocht worden, maar ik kan verkeerd zijn.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 13:56   #723
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Leg eens uit wat Vlaanderen nog betekend als het alleen staat ?
Leg ook eens uit waar ze zullen staan als ze met NL willen samengaan !
Ik had het NIET over wat Wallonië of Brussel (of Vlaanderen) betekenen in de wereld, maar wél over wat Wallonië en Brussel nu betekenen in Belgisch verband, en zouden betekenen in eventueel Frans verband.

Dat is een totaal ander onderwerp, Schaveiger.

Niettemin zal ik, uit wellevendheid, op uw vraag antwoorden.

U kunt zelf inschatten of Vlaanderen NU al dan niet iets betekent in de wereld.
Welnu, er is geen enkele reden of aanleiding om aan te nemen dat dit plots anders zou zijn indien Vlaanderen zelfstandig wordt.

Zo mogelijk nog voor de hand liggender is het antwoord op uw vraag "waar zou Vlaanderen staan als het met Nederland samengaat ?".

In dat geval zou Vlaanderen uiteraard politiek en staatkundig deel uitmaken van Nederland, vermits dat de keuze zou zijn, maar geografisch, economisch, etc...verandert er niets : dan zou Vlaanderen staan waar het nu staat.

Of toch, één belangrijk verschil : dan heeft Vlaanderen geen Wallonië (en eventueel Brussel) meer te onderhouden.

Dat zou een flinke slok op een borrel schelen, vanzelfsprekend.

We moeten er dus geen doekjes om winden : ingeval Vlaanderen ooit met Nederland zou samengaan of zelfstandig zou worden, is het sowieso beter af dan nu.

Nog even terzijde : er is, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen die een samengaan met Nederland voorstaat. Dat "geval" is dus gewoonweg niet aan de orde.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 26 februari 2009 om 14:02.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 14:43   #724
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent wel erg bevooroordeeld.

Tweetaligheid werkt in twee richtingen volgens mijn idee.
Het kan maar in twee richtingen werken als aan beide kanten de wil aanwezig is. Daar veranderen jouw ideën weinig aan.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 14:44   #725
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Nederland, aangezien bij een eventueel samengaan beide partners hun mening moeten geven. Voor Nederlandse partijen is het totaal niet aan de orde (enkele prive meningen daargelaten), daarbij zou dat betekenen dat ze zich actief met de politiek van een ander land gaan bemoeien en dat is 'not done'. Eerlijk gezegd verwacht ik van Nederland langdurige afzijdigheid, tenzij men door ontwikkelingen gedwongen wordt echt een mening te moeten vormen. OK, je hebt wel eens iemand die een proefballonnetje op laat en over het algemeen is men voor goede banden met zowel Vlaanderen als Belgie. Ofwel ik deel de mening dat dit 'geval' niet aan de orde is.
Oud 26 februari 2009, 14:46   #726
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van vlaams of frans, het is een kwestie van de leefbaarheid van een gewest. Telkens klagen dat Brussel altijd aan de klaagmuur hangt voor meer middelen (een overwegend vlaamse klaagzang) is zeker geen oplossing. Het Brussels Gewest moet uitgebreid worden met Vlaams- en Waals Brabant EN administratief tweetalig. Zo levert ieder ander gewest wat in en blijft de kerk in het midden.
Wat belet overigens de Walen om alvast Waals Brabant tweetalig te maken? Dat zou pas een teken van goede wil zijn
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 16:00   #727
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een verdere verfransing van Vlaanderen blijft het doel van de Franstaligen, het stopzetten van die verfransing blijft het doel van de Vlamingen, het zal het ene of het andere zijn, een tussenoplossing bestaat niet.
Of iedereen tweetalig en de ene dag van de week spreekt iedereen Frans en de volgende Nederlands.

Beetje creatief zijn hé.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 16:02   #728
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Franstalige wilt overal in België bediend worden in het Frans, ook al is het in Nederlandstalig gebied, dat heet verfransing.
Hoeveel Franstaligen stappen in Zele een café binnen en bestellen een pint in het Frans?
Oud 26 februari 2009, 16:04   #729
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat die vooruit willen en in het belang van de dienst dan maar Frans spreken.

maar jij vindt dat uiteraard ok?
de Friezen hebben er zich bij neergelegd dat zij NL moesten leren en de Nederlanders geen Fries.
Oud 26 februari 2009, 16:05   #730
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hoeveel Franstaligen stappen in Zele een café binnen en bestellen een pint in het Frans?
Hmm, ik werk in Zele maar nog nooit een café binnengestapt. Daarbuiten: veel.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 16:05   #731
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
de Friezen hebben er zich bij neergelegd dat zij NL moesten leren en de Nederlanders geen Fries.
Het wordt dan tijd dat de Walen dat ook maar doen of zo?

Walen = minderheid
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 26 februari 2009 om 16:06.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 16:48   #732
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het probleem met zo'n uitspraak is dat zowat elke Vlaming die zich al eens beweegt in Brussel of de rand een andere ervaring heeft.

Er zijn, uit eigen ervaring, dozijnen winkels in de rand (Vlaanderen dus), waar de eentalig Franse uitbaters wel degelijk verwachten dat de Vlamingen Frans tegen hun spreken, en dan heb ik het niet enkel over specialiteitszaken of de kruidenier op de hoek, maar ook chain stores als de Pizza Hut in Kraainem of de Casa in Zaventem.

Omgekeerd heb ikzelf al Franstaligen kwaad horen worden op winkelbediendes omdat deze hen in het Nederlands aanspraken (opnieuw, in Vlaanderen).

Verder dacht ik ook dat de Vlaamse FDF-burgemeesters het recht opeisten om hun gemeenteraden in het Frans te voeren, toch? En wat moeten de Nederlandstaligen dan doen? Frans leren?

Ik heb ook in Brussel gewoond, en daar geldt hetzelfde, maar erger. Van de FNAC op de Nieuwstraat, de openbare diensten, tot de bakker op de hoek van de VUB (11,000 Vlamingen per dag op de stoep, en niet weten wat een "wit brood" is, je moet het maar presteren). En daar wil men nu zelfs van de 'tweetaligheid' afstappen, wegens te veel moeite.

Ik vrees dat Vlaams-Brabant bij Brussel voegen of tweetaligheid invoeren, gezien het gestelde voorbeeld, niet zeer realistisch is. Wie weet wat de toekomst brengt, als deze situatie verandert (in de goede zin uiteraard).
Daarin ben ik het met je eens maar deze situaties zijn niet alleen op de kop van de franstaligen te schrijven. Zoals je hierboven leest switchen de Vlamingen liefst over naar het Frans om "vooruit" te komen. Ik zou zeggen dat ze het doen om zich te bewijzen maar feit is dat met deze mentaliteit ze de franstaligen de mogelijkheid noch de ambitie geven om nederlands te leren.

Dit terzijde, iedereen spreekt de taal die hij wenst en wanneer in de rand een winkelier zich niet kan behelpen in het Vlaams, wel dan hoef je er ook niet meer te gaan indien het je stoort.

Ik heb het wel over ADMINISTRATIEVE tweetaligheid, iets wat over het ganse land zou moeten toegepast worden.
Oud 26 februari 2009, 16:58   #733
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik had het NIET over wat Wallonië of Brussel (of Vlaanderen) betekenen in de wereld, maar wél over wat Wallonië en Brussel nu betekenen in Belgisch verband, en zouden betekenen in eventueel Frans verband.

Dat is een totaal ander onderwerp, Schaveiger.

Niettemin zal ik, uit wellevendheid, op uw vraag antwoorden.

U kunt zelf inschatten of Vlaanderen NU al dan niet iets betekent in de wereld.
Welnu, er is geen enkele reden of aanleiding om aan te nemen dat dit plots anders zou zijn indien Vlaanderen zelfstandig wordt.

Zo mogelijk nog voor de hand liggender is het antwoord op uw vraag "waar zou Vlaanderen staan als het met Nederland samengaat ?".

In dat geval zou Vlaanderen uiteraard politiek en staatkundig deel uitmaken van Nederland, vermits dat de keuze zou zijn, maar geografisch, economisch, etc...verandert er niets : dan zou Vlaanderen staan waar het nu staat.

Of toch, één belangrijk verschil : dan heeft Vlaanderen geen Wallonië (en eventueel Brussel) meer te onderhouden.

Dat zou een flinke slok op een borrel schelen, vanzelfsprekend.

We moeten er dus geen doekjes om winden : ingeval Vlaanderen ooit met Nederland zou samengaan of zelfstandig zou worden, is het sowieso beter af dan nu.

Nog even terzijde : er is, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen die een samengaan met Nederland voorstaat. Dat "geval" is dus gewoonweg niet aan de orde.
Vlaanderen betekend voor het ogenblik meer dan de anderen in Belgisch verband maar maak nu niet van een kikker een os op wereldvlak.

In geval van een samengaan met Nl zou het een flinke slok schelen ? In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn.
Julie zullen er financieel slechter van af komen maar ook op politiek/sociaal vlak want tot nader order beschouwen ze julie nog altijd als de "stomme pelge".

Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "herreniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.
Oud 26 februari 2009, 17:32   #734
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoor erbij omdat ik Belg ben.
Is dat masochisme?
Oud 26 februari 2009, 17:47   #735
Shadowke

Standaard

Citaat:
Daarin ben ik het met je eens maar deze situaties zijn niet alleen op de kop van de franstaligen te schrijven. Zoals je hierboven leest switchen de Vlamingen liefst over naar het Frans om "vooruit" te komen. Ik zou zeggen dat ze het doen om zich te bewijzen maar feit is dat met deze mentaliteit ze de franstaligen de mogelijkheid noch de ambitie geven om nederlands te leren.

Dit terzijde, iedereen spreekt de taal die hij wenst en wanneer in de rand een winkelier zich niet kan behelpen in het Vlaams, wel dan hoef je er ook niet meer te gaan indien het je stoort.

Ik heb het wel over ADMINISTRATIEVE tweetaligheid, iets wat over het ganse land zou moeten toegepast worden.
dat zien we in Brussel
administratieve tweetaligheid betekent dus verfransen
Oud 26 februari 2009, 17:49   #736
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen dat ze het doen om zich te bewijzen maar feit is dat met deze mentaliteit ze de franstaligen de mogelijkheid noch de ambitie geven om nederlands te leren.

De Vlaming heeft dat inderdaad voor een deel aan zichzelf te danken, zonder meer. Met een beetje goede wil van de andere kant zouden we er echter ook komen, en ik vind het zonde te moeten geloven dat men daar blijkbaar toe verplicht wil worden.

Zo ook ben ik dan degene zonder pizza/kapstok/brood/laptop, en moet ik ergens een andere winkel gaan zoeken, terwijl ik niet vind dat de fout bij mij ligt.

Citaat:
Opnieuw akkoord, maar laat ons beginnen met de huidige administratief tweetalige regio.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 17:55   #737
Shadowke

Standaard

Citaat:
Opnieuw akkoord, maar laat ons beginnen met de huidige administratief tweetalige regio.
zie vorige post
Oud 26 februari 2009, 18:17   #738
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Zo ook ben ik dan degene zonder pizza/kapstok/brood/laptop, en moet ik ergens een andere winkel gaan zoeken, terwijl ik niet vind dat de fout bij mij ligt.
Doe jij dat en alle anderen en dan zul je gauw merken hoe vlug ze zich aanpassen.
Oud 26 februari 2009, 20:02   #739
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen betekend voor het ogenblik meer dan de anderen in Belgisch verband maar maak nu niet van een kikker een os op wereldvlak.

In geval van een samengaan met Nl zou het een flinke slok schelen ? In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn.
Julie zullen er financieel slechter van af komen maar ook op politiek/sociaal vlak want tot nader order beschouwen ze julie nog altijd als de "stomme pelge".

Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "herreniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.

Vlaanderen betekent voor het ogenblik meer dan de anderen in Belgisch verband maar maak nu niet van een kikker een os op wereldvlak.

Ik heb niet gezegd dat Vlaanderen meer dan de anderen in Belgisch verband iets betekent op wereldvlak ; U zegt dat.
Eerder dan dat ik van een kikker een os zou maken, schat u de betekenis van Vlaanderen in de wereld hoger in dan ik, stel ik vast. Dat is uw goed recht, daar niet van.
Mij punt was : “of Vlaanderen NU al dan niet iets betekent in de wereld, er is geen enkele reden of aanleiding om aan te nemen dat dit plots anders zou zijn indien Vlaanderen zelfstandig wordt.”

In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn.

Die stelling raakt kant noch wal. Nederland heeft, hoeft het gezegd, totaal geen miljardentransfers uit Vlaanderen nodig om zelfstandig te bestaan. Wallonië (en Brussel) kunnen zonder de miljardentransfers uit Vlaanderen NIET zelfstandig bestaan.
Bij een eventueel samengaan met Nederland zal Vlaanderen fiscaal en economisch vanzelfsprekend haar duit in het gemeenschappelijk zakje doen, maar dat is totaal iets anders dan een gans landsdeel tot in der treure pakken geld te moeten toestoppen omdat het niet voor zichzelf kan en wil instaan.

Tot nader order beschouwen ze (de Nederlanders) jullie nog altijd als de "stomme pelge".

Daarin vergist u zich in ruime mate. Er mag dan wel gein gemaakt worden met menige belgenmop, maar Nederlanders beschouwen Vlamingen helemaal niet als stommeriken.
Vraag het maar eens aan de Nederlanders op dit forum, bijvoorbeeld. Of zoek maar eens in de Nederlandse pers ernstige en richtinggevende artikels of opiniestukken waarin Vlamingen in het algemeen als dom of stom omschreven worden.

Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "hereniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.

Mijn punt was dat er, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen is die een samengaan met Nederland voorstaat.

Als je dit forum bekijkt, zult u inderdaad veel stukken lezen die een hereniging met Nederland voorstaan, en nog méér die een zelfstandig Vlaanderen bepleiten. Op andere forums vindt u dan weer hartstochtelijke stukken over een rattachement van Wallonië (en zelfs Brussel) �* la France, etc…

Men zou zich daarbij zelfs kunnen afvragen hoe het komt dat één en ander inmiddels nog geen realiteit is geworden, vermits een ogenschijnlijke meerderheid op de diverse forums daar zo duidelijk een punt van maakt.

Feit is echter, dat het niet deze en andere forummers zijn die zelfstandig over die zaken beslissen, maar wel degenen die men gemakshalve “de zwijgende meerderheid” noemt.
Zoals het in een democratie betaamt, overigens.

Reacties en stellingen op een forum behoren tot de vrijheid van meningsuiting. Het is niet aan u of aan mij om orde in die kamer te scheppen.
Wij kunnen de mening van de forummers lezen, maar voor wat o.a. een hereniging van Vlaanderen en Nederland betreft, stellen u en ik de facto vast dat er momenteel geen politieke partijen zijn in Vlaanderen die dergelijk samengaan met Nederland voorstaan. Dat was mijn punt.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 20:52   #740
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland heeft Vlaanderen absoluut niet nodig om solidair met ons te zijn. Niet op financieel vlak in elk geval.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Mijn punt was dat er, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen is die een samengaan met Nederland voorstaat.
In Nederland heeft alleen de PVV zich erover uitgesproken als voorstander. Per vandaag overigens de op twee na grootste partij in de peilingen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be