![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus ja, in zekere zin is deze discussie overbodig.
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is pas als er sprake van een zekere schuld ( verwijtbaarheid ) is dat men spreekt van straffen dat principe is al zo oud als de straat en dan nog.... stel dat je voor dat we niet zouden zien naar de beweegredenen of verwijtbaarheid dan _ als je tenminste ietwat consequent bent_ dien je iemand die bv. iemand per ongeluk omver rijdt ook hetzelfde te bekijken als iemand die iemand doelbewust omgebracht heeft |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
al ben ik wel benieuwd wat jij precies verstaat onder 'iemand op de rooster leggen' Citaat:
volgens de laatste berichten werd ie dat wel door het merendeel van de psychiaters maar er zou nog verder onderzoek naar zijn Citaat:
in de beginne was hij door het publiek en de recherche al even schuldig bevonden maar was dat lange nog niet zo zeker 't zou niet de eerste persoonverwisseling geweest zijn nu denk ik wel dat we met vrij grote zekerheid kunnnen stellen dat ie die daden wel heeft gepleegd ( incluis dat oud vrouwtje eerder ) Citaat:
iemand die niet schuldig kan worden bevonden straffen heeft niks met justitie te maken evenals het persé moeten uitspreken van een doodstraf Citaat:
bij mijn weten zijn er maar zeer weinig landen , waar als het inderdaad gehouden wordt op krankzinnigheid, er sprake is van een straf.... laat staan een doodstraf je mag altijd eens wat voorbeelden zoeken Citaat:
een recht hoeft men niet op te nemen ![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
steeds als het gaat over de schuldvraag wijk jij af Citaat:
niettemin versta ik je wel en zou ( welliswaar met de gedachte dat iedere generatie dacht onfeilbaar te zijn ) zel geneigd zijn om te stellen dat risico erbij te nemen dus ik geef je ergens wel gelijk en neem dat ook niet tenvolle als argument tegen blijft natuurlijk nog steeds de vraag waarom er überhaupt een argument tegen zou moeten zijn ik zie echter totaal geen nut in de doodstraf als straf Citaat:
de voorbeelden die jij aanhaalt zijn immers voobeelden van aanvaardbare risico's die genomen worden door personen die er ook voor kiezen Citaat:
ik was verdomd duidelijk, Savatage... met of zonder leestekens of het gebruik van Hoofdletters het huidig rechtsysteem _ mijns inzien veruit het beste dat we tot nu toe hebben _ vereist schuld ( verwijtbaarheid) vooraleer er nog maar sprake kan zijn van een straf het stellen van een daad impliceert dus niet automatisch dat het ook bestraft kan worden Citaat:
de vraag is immers niet waarom zulke heerschappen niet ter dood zouden mogen worden ... maar waarom we het wel zouden doen |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() je vergelijkt appelen met peren het rechtzetten of omkeren slaat uiteraard op wat nog komen moet niet op wat al voorbij is bij deze kan je dus een persoon die je ipv de doodstraf levenslang gegegeven hebt tenminste nog de jaren teruggeven na dat de gerechtelijke dwaling is vastgesteld Citaat:
die lijkt me zowat van dezelfde grootorde als de kans dat er wat zou gebeuren tijdens een attractie in een pretpark of de kans dat er wat zou mislopen tijdens een vliegtuigvlucht Laatst gewijzigd door praha : 10 april 2009 om 00:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
in de Vs zie je dat het ontradend effect vd doodstraf gelijk is aan 0 in de Vs zie je zelfs dat de doodstraf niet eens een kostenbesparend effect heeft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de VS heeft onderzoek uitgewezen dat de procedurekost veel hoger is voor de doodstraf, dan iemand voor de rest van zijn leven opsluiten in een konijnenkot. Natuurlijk vermoed ik wel dat sommigen voorstander zijn voor een verkorte procedure. This te zeggen: geen procedure. Alst kan politie/ rechter en beul in éénzelfde persoon. Afknallen tijdens de arrestatie. En ik heb ook een vermoeden dat het dezelfden zijn die graag op straat komen voor "vrijemeningsuiting" Laatst gewijzigd door giserke : 10 april 2009 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
- Stelt persoon A dat er een kans bestaat, hoe miniem die ook mag zijn, als argument tegen de doodstraf; dan redeneert persoon A niet rationeel. - Stelt persoon A dat er een kans bestaat die significant verschilt van 0; dan redeneert persoon A rationeel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Ons Belgisch rechtsysteem kan je toch niet bedoelen? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Savatage : 11 april 2009 om 00:54. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ga jij iets rechtzetten dat nog moet komen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als jij nu morgen iemand omverrijd rijd met je wagen, die door het rood licht liep, en je hebt die persoon gedood, dan is de situatie natuurlijk totaal anders, zelfs een klein kind kan dat begrijpen. Laatst gewijzigd door beste vriend : 12 april 2009 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
of beter is het voor jou gewoon één pot nat je verweet me eerder nog in een fictieve realiteit te leven met nog maar die opmerking te maken dat die schuldvraag nog niet volledig vast staat bij KDG ... toch wel vreemd dat onze rechtstaat dan nog de moeite troost om 'm te berechten Citaat:
Uiteraard bestaan er geen concrete cijfers van het aantal ter dood veroordeelde onschuldigen die achteraf onschuldig bleken of ander soort gerechtelijk dwalen jammer genoeg ... Men stelt zich doorgaans tevreden met het feit dat er een mogelijkheid van beroep bestaat zich voor bijna elk vonnis en men veronderstelt dat daardoor de meeste vergissingen kunnen vermeden of gecorrigeerd worden. Maar dat is natuurlijk fictie. Als men uiteindelijk wat vaststelt of kan docuumenteren gaat dat natuurlijk steeds om gevallen waarna het achteraf duidelijk werd dat er een flater is begaan ... de zaken die nooit aan het licht komen hebben we enkel het raden naar Dus men kan enkel een minimum ondergrens stellen en basale schattingen maken... het juiste aantal moet dus hoger zijn . Zo heb je bv een eerste indicatie dat sinds 1976 ( herinvoering ervan na 10 jaar onderbreking ) in de Verenigde Staten 43 terdoodveroordeelden (soms vlak) voor hun executie vrijgelaten omdat zij toch onschuldig bleken... dat gaat dan enkel over het aantal geredde personen ... de gevallen die niet gered werden worden achteraf nauwelijks nog bekekene Die 43 staat zowat gelijk met een jaarlijks aantal Dus da's toch een behoorlijk hoog percentage Citaat:
het gaat hier zuiver over de strafmaatregel Citaat:
waarom sleur je er niet meteen de kans op longkanker bij veroorzaakt door de asbest van je buurman ? Citaat:
maakt niet uit ik getroost me de moeite om te reageren Citaat:
Citaat:
Blijkbaar denkt onze justitie daar ook zo over ... ook die stellen zich de vraag naast de gepleegde feiten in hoezeer de persoon verwijtbaar is. Bovendien _ ik zei dat ook al aan beste vriend _ is die stelling van jullie nogal onhoudbaar ( inconsequent ) Citaat:
waarom trek je die lijn dan ook niet consequent door naar andere vormen van misdrijven ? |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kom je net te zeggen dat je inderdaad niet kan teruggeven wat je al afgenomen hebt. Wat je wel kan is een levenslang ( of hoe lang dan ook ) veroordeelde de jaren die hij normalerwijs nog had moeten zitten teruggeven nadat men de justitiele dwaling heeft vastgesteld En dat kan bij een inmiddels ter dood veroordeelde niet meer. Da's toch wel een essentiëel verschil medunkt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
opzet ( aldus wiki ) : ' Opzet is de meest volledige wilsvorming die achter een menselijke gedraging steekt. Wie een gedraging opzettelijk verricht, wil de gedraging met alle gevolgen die erbij horen, en weet de volledige impact van de gedraging. Opzet is dus willens en wetens. ' Citaat:
![]() Kijk, psych of wat anders ... iemand zal toch moeten uitmaken of die persoon in kwestie wel bv toerekeningsvatbaar kan worden geacht ? Citaat:
Als ik jou morgen persoonlijk wat zweepslegen kom geven dan zal jij dat misschien ook als straf ervaren .... maar dat wilt nog niet meteen zeggen dat het een straf was. Citaat:
dus nogmaals... je kijkt naar de eventuele beweegreden En dan hebben we het nog niet over de verschillende 'grijszones' : als ik morgen een persoon die door het rood licht liep ( onmogelijk te voorzien, stellen we even gemakshalve... ) omver rijd maar ik reed bv veel te snel dan ben ik ook deels schuldig (*) : culpa in causa... ik heb me immers in zodanige situatie geplaatst dat ik de dood van die voetganger niet meer kon vermijden... toch is er helemaal geen sprake van opzet (*) voor de juristen onder ons : verbeter me als ik het niet volledig juist heb Laatst gewijzigd door praha : 12 april 2009 om 23:01. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de meesten onder hen ( denk bv aan Saddam H. ) erkennen immers zulk een proces _ ergens de logica zelve vermits zij het hoogste gezag zijn/waren _ niet Je verdere grootspraak en eigenzinnige justitiële kijk ten spijt.... the point is, mijn beste vriend, dat onafgezien men iets al of niet als straf kan aanzien dat niks terzake doet. Een straf(maat) wordt gedefinieerd vanuit het perspectief van de persoon of instantie die die maatregel of behandeling plaatst tov een bepaalde misdaad of overtreding ( evenzo door die persoon of instantie bepaald ) Je gaf daar zelf zonet een uitstekend voorbeeld van. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jonge jonge... kan jij soms totaal klem rijden Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door praha : 14 april 2009 om 22:23. |
||
![]() |