![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
|
![]() Het gaat hier niet om de Saksen-Coburgers maar om de Oranjes. Een meerderheid van de Vlamingen zou die verkiezen boven een republiek? laat me niet lachen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
|
![]() laat ons daarover een referendum houden als het zo ver komt ipv erover te zaniken .
Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, ivm die referenda, laten ze eerst maar eens een referendum doen over die hereniging zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor mij hoeft dit Nederlands/Vlaams samengaan ook niet perse, noch hoeft een onafhankelijk vlaanderen, of het einde van België voor mij 'perse'. Nu echter is België zichzelf aan het verteren. Blijkbaar vinden de 'Belgicisten' dit proces niet belangrijk genoeg om de oorzaken ervan aan te pakken. Eigenlijk weten we niet hoe pro-Belgisch de Walen eigenlijk zijn, gezien het feit dat de ze betaald worden voor de unie te steunen, en eigenlijk weten we niet hoe anti-Belgisch de Vlamingen eigenlijk zijn omdat zij degenen zijn die de unie betalen. Ik heb me steeds afgevraagd hoelang de Walen een gedwongen solidariteit zouden aanvaarden moest de situatie omgekeerd zijn. Het is die gedwongen solidariteit die aan België vreet, voor de rest zie ik een Belgisch project zelfs beter lukken dan tot nu toe het geval is geweest, niet dat dat zo spectaculair is dat resultaat daar niet van. de aan taal verbonden problemen zijn natuurlijk ook niet te onderschatten als probleem voor een nationale eenheid in België. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
|
![]() zeg gewoon dat je schrik hebt ivm een mogelijke hereniging.
den haag zal weinig te zeggen hebben over Vlaanderen aangezien de provincies (cfr de nederlanden) het meeste te zeggen hebben. en er wordt gekozen voor een confederatie als tussenstap. een vlaamse staat is trouwens te klein om iets voor te stellen, onze economie zal verder worden verkocht aan frankrijk, duitsland en engeland, 60-70 % belgische staatsschuld dat we moeten meedragen, ... hereniging met ons eigenlijke moederland nederland is de enige oplossing om de welvaart en de economie te versterken in vlaanderen. ook de staatsschuld is dan beter te dragen (22-23 miljoen ipv 6-7 miljoen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
|
![]() Citaat:
![]() tzijn meestal vlaamse en enkele waalse projecten, nooit gezamenlijk ![]() laat wallonie maar naar sa grande patrie gaan (waar ze nu al dagelijks eigenlijk in leven) en vlaanderen bij haar moederland (waar we al zeer goede samenwerking hebben met de Taalunie). Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Schrik' of beter 'reserves' heb ik vooral als ik de Nederlandse mentaliteit tegenover Vlamingen bekijk. Wie in Lanaken heeft niet het gevoel dat de 'hollanders' op hen neerkijken? Maar dat is voor een deel ongetwijfelt ook een klasseprobleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
|
![]() Citaat:
en nederland denkt niet over vlaanderen zoals jij denkt. kom zeg. das belgiscistische anti-nederlandpropaganda. Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier in La Paz zitten mijn kinderen op een Nederlandse taalschool een paar uur per week, als een van de weinige vlamingen tussen de Nederlanders. Ik wil niet concluderen dat de Nederlanders op de Vlamingen echt neerkijken hier, maar er is toch een duidelijk verschil in mentaliteit. Zelfde taal, ander volk. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
|
![]() Citaat:
als we onder België uit zijn, kunnen we eindelijk onze eigen identiteit ontwikkelen en op lange termijn worden we net zoals hen. sommige Vlamingen denken nu al zoals Nederlanders: zij zijn volledig ontbelgist en hebben een echte identiteit, en dit zonder toedoen van Nederlanders (ik behoor hier bij). jij, bvb, bent op zoek naar een identiteit, waar je bij wilt horen. dat is de tussenstap. dit maken vele vlamingen momenteel mee. de belgiscisten en separatisten hebben ook geen identiteit, maar ze zijn nog niet aant zoeken. Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus jij bent voorstander van de Verenigde Nederlanden, mits de staat een republiek wordt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan ik je dan geen 2 minuten alleen laten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Weer eens een bevestiging van hetgeen ik al zo lang beweer. De zoveelste bevestiging. Maar volgens de vluchtige criteria van sommigen hier zal de poster Johan Bolllen wellicht een 'ollandhater' zijn. Laatst gewijzigd door system : 27 juni 2009 om 08:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
|
![]() Even zonder gekheid. U spreekt in termen van 'geen annexatie, geen migratie met de Hollanders', als het al niet over 'geen nieuwe kolonisatie' gaat. In dat soort termen, waaruit gedestilleerd kan worden dat u een soort angst hebt overheerst te zullen worden door 'Ollanders'
Maar 'Hollands Limburg' mag volgens u wel worden 'ingedeeld' bij België? Dan benadert u het enigszins eenzijdig. Maar wat Limburg betreft ben ik het wel met u eens. Dat wil ik echter ook voor de andere provincies. Van annexatie is dan ook geen sprake, zoals in uw Limburg-scenario. Nogmaals, Nederland heeft geen enkel belang bij 'annexatie' maar wel bij krachtige samenwerking. Dat hebben we beiden nodig, en zonder zekere vorm van integratie lukt dat niet. (ter illustratie, de Nederlandse provincies zouden óók niet met één stem spreken in Europa, of het altijd met elkaar eens zijn) |
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De toekomst van Belgie ligt dus in de handen van de Vlamingen en niet van de Walen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
|
![]() Citaat:
1) hij spreekt over Nederlanders, en niet over Ollanders. 2) hij heeft volgens mij nog niet gezegt 'dat hij niet met die Ollanders in één land zou willen leven' 3) hij heeft nog niet gezegd dat Belgiës diversiteit een verrijking is, maar Belgisch-Nederlandse diversiteit onoverbrugbare kloven oplevert. kortom, persoonlijk heb ik hem bij de terecht kritische mensen ingedeeld, en niet bij de 'ollandhaters' (dat zijn er maar weinig hoor)
![]() |
![]() |
#460 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |