Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2009, 20:21   #441
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
4,5 Vlaamse provincies in dat geval.
de limburgen willen al lang terug één geheel worden.
ik wil hen dat gunnen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 20:50   #442
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
niet alle Vlamingen zijn republikein.
ik denk wel dat er een meerderheid is voor een koningshuis.

maar kom: laat een referendum erover beslissen in NL en VL of het nieuwe land een republiek of een koninkrijk wordt zodat je uit je leiden wordt verlost.
Het gaat hier niet om de Saksen-Coburgers maar om de Oranjes. Een meerderheid van de Vlamingen zou die verkiezen boven een republiek? laat me niet lachen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 20:53   #443
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Het gaat hier niet om de Saksen-Coburgers maar om de Oranjes. Een meerderheid van de Vlamingen zou die verkiezen boven een republiek? laat me niet lachen.
laat ons daarover een referendum houden als het zo ver komt ipv erover te zaniken .

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 20:54.
Oud 26 juni 2009, 20:59   #444
Ambiorix

Standaard

Citaat:
laat ons daarover een referendum houden als het zo ver komt ipv erover te zaniken .
dat is niet zaniken, gij vindt het gewoon lastig om erover te praten aangezien het een heikel punt is in die hereniging.

Trouwens, ivm die referenda, laten ze eerst maar eens een referendum doen over die hereniging zelf.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 21:00   #445
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als Vlaanderen meer privileges krijgt dan de andere provincies, dan is het juist geen project van gelijken. Vergeet niet hoe het allemaal begon met de Unie van Utrecht. Ik ben tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen. Maar als je dit project enige kans van slagen wilt geven, dan kan Vlaanderen alleen toetreden als 1 van de dan 13 provincies. In een gelijkwaardig staatsverband kan het niet zo zijn dat de ene provincie meer rechten heeft dan de ander.
Vlaanderen kan moeilijk als 1 provincie gezien worden, met daarnaast de nu reeds bestaande Nederlandse provincies. Anders is het voor Wallonië als Frans departement.

Voor mij hoeft dit Nederlands/Vlaams samengaan ook niet perse, noch hoeft een onafhankelijk vlaanderen, of het einde van België voor mij 'perse'. Nu echter is België zichzelf aan het verteren. Blijkbaar vinden de 'Belgicisten' dit proces niet belangrijk genoeg om de oorzaken ervan aan te pakken.

Eigenlijk weten we niet hoe pro-Belgisch de Walen eigenlijk zijn, gezien het feit dat de ze betaald worden voor de unie te steunen, en eigenlijk weten we niet hoe anti-Belgisch de Vlamingen eigenlijk zijn omdat zij degenen zijn die de unie betalen. Ik heb me steeds afgevraagd hoelang de Walen een gedwongen solidariteit zouden aanvaarden moest de situatie omgekeerd zijn. Het is die gedwongen solidariteit die aan België vreet, voor de rest zie ik een Belgisch project zelfs beter lukken dan tot nu toe het geval is geweest, niet dat dat zo spectaculair is dat resultaat daar niet van.

de aan taal verbonden problemen zijn natuurlijk ook niet te onderschatten als probleem voor een nationale eenheid in België.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 21:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 21:05   #446
Shadowke

Standaard

zeg gewoon dat je schrik hebt ivm een mogelijke hereniging.

den haag zal weinig te zeggen hebben over Vlaanderen aangezien de provincies (cfr de nederlanden) het meeste te zeggen hebben.
en er wordt gekozen voor een confederatie als tussenstap.

een vlaamse staat is trouwens te klein om iets voor te stellen, onze economie zal verder worden verkocht aan frankrijk, duitsland en engeland, 60-70 % belgische staatsschuld dat we moeten meedragen, ...
hereniging met ons eigenlijke moederland nederland is de enige oplossing om de welvaart en de economie te versterken in vlaanderen. ook de staatsschuld is dan beter te dragen (22-23 miljoen ipv 6-7 miljoen)
Oud 26 juni 2009, 21:07   #447
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vlaanderen kan moeilijk als 1 provincie gezien worden, met daarnaast de nu reeds bestaande Nederlandse provincies. Anders is het voor Wallonië als Frans departement.

Voor mij hoeft dit Nederlands/Vlaams samengaan ook niet perse, noch hoeft een onafhankelijk vlaanderen, of het einde van België voor mij 'perse'. Nu echter is België zichzelf aan het verteren. Blijkbaar vinden de 'Belgicisten' dit proces niet belangrijk genoeg om de oorzaken ervan aan te pakken.

Eigenlijk weten we niet hoe pro-Belgisch de Walen eigenlijk zijn, gezien het feit dat de ze betaald worden voor de unie te steunen, en eigenlijk weten we niet hoe anti-Belgisch de Vlamingen eigenlijk zijn omdat zij degenen zijn die de unie betalen. Ik heb me steeds afgevraagd hoelang de Walen een gedwongen solidariteit zouden aanvaarden moest de situatie omgekeerd zijn. Het is die gedwongen solidariteit die aan België vreet, voor de rest zie ik een Belgisch project zelfs beter lukken dan tot nu toe het geval is geweest, niet dat dat zo spectaculair is dat resultaat daar niet van.

de aan taal verbonden problemen zijn natuurlijk ook niet te onderschatten als probleem voor een nationale eenheid in België.
belgische projecten lukken tegenwoordig niet meer vrees ik
tzijn meestal vlaamse en enkele waalse projecten, nooit gezamenlijk

laat wallonie maar naar sa grande patrie gaan (waar ze nu al dagelijks eigenlijk in leven) en vlaanderen bij haar moederland (waar we al zeer goede samenwerking hebben met de Taalunie).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 21:09.
Oud 26 juni 2009, 21:10   #448
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeg gewoon dat je schrik hebt ivm een mogelijke hereniging.

den haag zal weinig te zeggen hebben over Vlaanderen aangezien de provincies (cfr de nederlanden) het meeste te zeggen hebben.
en er wordt gekozen voor een confederatie als tussenstap.

een vlaamse staat is trouwens te klein om iets voor te stellen, onze economie zal verder worden verkocht aan frankrijk, duitsland en engeland, 60-70 % belgische staatsschuld dat we moeten meedragen, ...
hereniging met ons eigenlijke moederland nederland is de enige oplossing om de welvaart en de economie te versterken in vlaanderen. ook de staatsschuld is dan beter te dragen (22-23 miljoen ipv 6-7 miljoen)
Er zijn wel meer staatjes van 6 miljoen inwoners.

'Schrik' of beter 'reserves' heb ik vooral als ik de Nederlandse mentaliteit tegenover Vlamingen bekijk. Wie in Lanaken heeft niet het gevoel dat de 'hollanders' op hen neerkijken? Maar dat is voor een deel ongetwijfelt ook een klasseprobleem.
Oud 26 juni 2009, 21:13   #449
Shadowke

Standaard

Citaat:
Er zijn wel meer staatjes van 6 miljoen inwoners.

'Schrik' of beter 'reserves' heb ik vooral als ik de Nederlandse mentaliteit tegenover Vlamingen bekijk. Wie in Lanaken heeft niet het gevoel dat de 'hollanders' op hen neerkijken? Maar dat is voor een deel ongetwijfelt ook een klasseprobleem.
die staten bestaan al langer dan Vlaanderen en hebben ook niet de grootste staatsschuld van Europa.

en nederland denkt niet over vlaanderen zoals jij denkt.
kom zeg.
das belgiscistische anti-nederlandpropaganda.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 21:13.
Oud 26 juni 2009, 21:16   #450
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
belgische projecten lukken tegenwoordig niet meer vrees ik
tzijn meestal vlaamse en enkele waalse projecten, nooit gezamenlijk

laat wallonie maar naar sa grande patrie gaan (waar ze nu al dagelijks eigenlijk in leven) en vlaanderen bij haar moederland (waar we al zeer goede samenwerking hebben met de Taalunie).
voor mij mogen al die zaken via referendum geregeld worden. Dat is de eerlijkste manier, de directe democratie. Ik heb geen probleem me neer te leggen bij om het even welk resultaat. Ik zou op dit moment echter niet weten waarvoor te kiezen. Hoe minder onderdrukking hoe beter het op de lange duur voor de ontwikkeling en de mentale gezondheid van een volk. Ik zie dat België mensen moe maakt, gefrustreerd maakt, onverdraagzaam maakt. Teveel energie gaat verloren op die manier. Nederland heeft het een stuk gemakkelijker op dat gebied.
Oud 26 juni 2009, 21:23   #451
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die staten bestaan al langer dan Vlaanderen en hebben ook niet de grootste staatsschuld van Europa.

en nederland denkt niet over vlaanderen zoals jij denkt.
kom zeg.
das belgiscistische anti-nederlandpropaganda.
Denk je? Het is eerder gebaseerd op ervaring, meer die van mijn grote maaslandse grensfamilie (van Maaseik tot Luik, aan beide kanten van de maas, maar vooral 'deze' kant), dan mijn persoonlijke ervaring dat wel, want ik kom er niet meer zo vaak tegenwoordig. Het probleem is echter niet zozeer tussen Limburgers.

Hier in La Paz zitten mijn kinderen op een Nederlandse taalschool een paar uur per week, als een van de weinige vlamingen tussen de Nederlanders. Ik wil niet concluderen dat de Nederlanders op de Vlamingen echt neerkijken hier, maar er is toch een duidelijk verschil in mentaliteit. Zelfde taal, ander volk.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 21:33.
Oud 26 juni 2009, 21:29   #452
Shadowke

Standaard

Citaat:
Denk je? Het is eerder gebaseerd op ervaring, meer die van mijn grote maaslandse grensfamilie (van Maaseik tot Luik, aan beide kanten van de maas), dan mijn persoonlijke ervaring dat wel, want ik kom er niet meer zo vaak tegenwoordig. Het probleem is niet zozeer tussen Limburgers, dat wel.

Hier in La Paz zitten mijn kinderen op een Nederlandse taalschool een paar uur per week, als een van de weinige vlamingen tussen de Nederlanders. Ik wil niet concluderen dat de Nederlanders op de Vlamingen neerkijken, maar er is toch een duidelijk verschil in mentaliteit. Zelfde taal, ander volk.
das door België dat we een andere mentaliteit hebben: de eeuwige slavenmentaliteit.

als we onder België uit zijn, kunnen we eindelijk onze eigen identiteit ontwikkelen en op lange termijn worden we net zoals hen.
sommige Vlamingen denken nu al zoals Nederlanders: zij zijn volledig ontbelgist en hebben een echte identiteit, en dit zonder toedoen van Nederlanders (ik behoor hier bij).

jij, bvb, bent op zoek naar een identiteit, waar je bij wilt horen.
dat is de tussenstap. dit maken vele vlamingen momenteel mee.

de belgiscisten en separatisten hebben ook geen identiteit, maar ze zijn nog niet aant zoeken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 juni 2009 om 21:40.
Oud 26 juni 2009, 22:41   #453
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
neen. Niet liever. We moeten het éne circus niet omwisselen voor het andere. Een eventuele hereniging kan enkel in een republikeins kader, anders kunnen ze er naar fluiten.
Dus jij bent voorstander van de Verenigde Nederlanden, mits de staat een republiek wordt?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 00:02   #454
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de limburgen willen al lang terug één geheel worden.
ik wil hen dat gunnen.
Ik wil de Limburgse Hollanders wel bij België indelen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 00:03   #455
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
das door België dat we een andere mentaliteit hebben: de eeuwige slavenmentaliteit.

als we onder België uit zijn, kunnen we eindelijk onze eigen identiteit ontwikkelen en op lange termijn worden we net zoals hen.
sommige Vlamingen denken nu al zoals Nederlanders: zij zijn volledig ontbelgist en hebben een echte identiteit, en dit zonder toedoen van Nederlanders (ik behoor hier bij).

jij, bvb, bent op zoek naar een identiteit, waar je bij wilt horen.
dat is de tussenstap. dit maken vele vlamingen momenteel mee.

de belgiscisten en separatisten hebben ook geen identiteit, maar ze zijn nog niet aant zoeken.
Ik ben er even niet en je bent weer onzin aan het spuiwen.

Kan ik je dan geen 2 minuten alleen laten ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 08:45   #456
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk je? Het is eerder gebaseerd op ervaring, meer die van mijn grote maaslandse grensfamilie (van Maaseik tot Luik, aan beide kanten van de maas, maar vooral 'deze' kant), dan mijn persoonlijke ervaring dat wel, want ik kom er niet meer zo vaak tegenwoordig. Het probleem is echter niet zozeer tussen Limburgers.

Hier in La Paz zitten mijn kinderen op een Nederlandse taalschool een paar uur per week, als een van de weinige vlamingen tussen de Nederlanders. Ik wil niet concluderen dat de Nederlanders op de Vlamingen echt neerkijken hier, maar er is toch een duidelijk verschil in mentaliteit. Zelfde taal, ander volk.

Weer eens een bevestiging van hetgeen ik al zo lang beweer. De zoveelste bevestiging. Maar volgens de vluchtige criteria van sommigen hier zal de poster Johan Bolllen wellicht een 'ollandhater' zijn.

Laatst gewijzigd door system : 27 juni 2009 om 08:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 08:46   #457
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Even zonder gekheid. U spreekt in termen van 'geen annexatie, geen migratie met de Hollanders', als het al niet over 'geen nieuwe kolonisatie' gaat. In dat soort termen, waaruit gedestilleerd kan worden dat u een soort angst hebt overheerst te zullen worden door 'Ollanders'

Maar 'Hollands Limburg' mag volgens u wel worden 'ingedeeld' bij België?

Dan benadert u het enigszins eenzijdig. Maar wat Limburg betreft ben ik het wel met u eens. Dat wil ik echter ook voor de andere provincies. Van annexatie is dan ook geen sprake, zoals in uw Limburg-scenario. Nogmaals, Nederland heeft geen enkel belang bij 'annexatie' maar wel bij krachtige samenwerking. Dat hebben we beiden nodig, en zonder zekere vorm van integratie lukt dat niet. (ter illustratie, de Nederlandse provincies zouden óók niet met één stem spreken in Europa, of het altijd met elkaar eens zijn)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 08:48   #458
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belgie blijft bestaan ,zolang de Vlamingen met alle plezier het Zuiden blijven betalen.
De toekomst van Belgie ligt dus in de handen van de Vlamingen en niet van de Walen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 08:51   #459
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Weer eens een bevestiging van hetgeen ik al zo lang beweer. De zoveelste bevestiging. Maar volgens de vluchtige criteria van sommigen hier zal de poster Johan Bolllen wellicht een 'ollandhater' zijn.
Nee, daar zijn verschillende tekenen voor

1) hij spreekt over Nederlanders, en niet over Ollanders.
2) hij heeft volgens mij nog niet gezegt 'dat hij niet met die Ollanders in één land zou willen leven'
3) hij heeft nog niet gezegd dat Belgiës diversiteit een verrijking is, maar Belgisch-Nederlandse diversiteit onoverbrugbare kloven oplevert.

kortom, persoonlijk heb ik hem bij de terecht kritische mensen ingedeeld, en niet bij de 'ollandhaters' (dat zijn er maar weinig hoor)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 08:52   #460
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Aangezien Limburgse Hollanders niet bestaan, levert dat Belgie weinig op
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be