![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw hele betoog ligt in duigen. Ergo: dit is niet de manier om aan te tonen dat het universum een gesloten systeem is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://atheism.about.com/od/adolfhit...erFaithGod.htm http://www.ffrf.org/fttoday/back/hitler.html
![]() |
![]() |
#505 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
In een ongestuurd systeem is er zeker niet noodzakelijk een verband. Stel, ik gooi een emmer water omhoog op het strand van Oostende. Dat zal op het zand een zeer complex patroon maken, een patroon dat het resultaat is van een zeer complex proces met miljoenen interacties tussen het water, de wind, de emmer, mijn worp; een patroon dat oneindig onwaarschijnlijk is later nog herhaald te worden. Maar het is wel willekeurig. Dat bepaalde patroon (in al haar complexiteit en onwaarschijnlijkheid) is gewoon niet zeer bijzonder, dus we besteden er weinig aandacht aan. Elk ander patroon ware precies even betekenisvol. Citaat:
Evolutie staat volledig los van dat paradigme. Er bestaan alleen maar tussenresultaten. Desalniettemin zijn sommige genomen meer waarschijnlijk zich voort te planten dan anderen, en is het proces dus gestuurd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als ik een dobbelsteen 9 maal rol, dan is die sequentie 1-tienmiljoenste zo waarschijnlijk dan wanneer ik die 1 maal rol. Is het daarom minder waarschijnlijk dat ik een resultaat bekom na 9 maal te rollen? Dan is het vrijwel onmogelijk om een 20-tal keer een dobbelsteen te rollen zonder dat het universum uit elkaar spat, right? Neen, uiteraard niet. Voor die dobbelsteen doet de voorgeschiedenis er niet toe. Enkel een specifiek, vooropgesteld resultaat zou onwaarschijnlijker worden naargelang je het complexer maakt, maar dat is een denkfout van de observator. Laat nu ééns en voor altijd het idee varen dat een mens een ontworpen eindresultaat is, en aanvaardt dat het slechts één soort van de miljarden is die zijn geresulteerd uit miljoenen jaren evolutionair proces, en je zal ook geen probleem meer hebben met hoe schijnbaar 'onwaarschijnlijk' dat eindresultaat is, net zoals je geen probleem hebt met de 'onwaarschijnlijkheid' van een sequentie van 9 dobbelsteenworpen. (Let op: hier leg ik dus alléén de parallel tussen dobbelstenen en evolutie om duidelijk te maken dat het een fout is achteruit te rekenen. Nogmaals, evolutie != willekeurig en dus != dobbelstenen). Laatst gewijzigd door Nyquist : 10 augustus 2009 om 14:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De oorspronkelijke vraag was "Waarom ben je atheist", en dus is het bestaan van god relevanter voor de discussie dan de 'waarom' vragen, maar toch, hier is je kans: Waarom bestaat de mens? Waarom is de lichtsneheid c en niet bv. 2*c? Waarom is er zwaartekracht? Mijn standpunt is dat ik niet denk dat er een 'waarom' is. En jij? Aangezien ik denk dat jij (of religieuzen in het algemeen) net zo min een idee hebt over 'waarom', waarom zou dat belangrijker zijn dan 'hoe'? Vooral, waarom zou god daar relevant zijn? Laatst gewijzigd door Nyquist : 10 augustus 2009 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#508 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dawkins had daar een mooi voorbeeld van. "waarom zijn er regenwolken?" erop duidend dat de mens die vraag graag beantwoord met "om te regenen" terwijl regenen gewoon een gevolg is van het bestaan van die wolk,maar absoluut niet de bedoeling. Net zoals wij een gevolg zijn, en geen doel.
![]() |
![]() |
#510 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Denken die bij zichzelf "tja, die god lijkt mij wel een geschikt type om in te geloven". Zoiets? De opties "het is de meest logische keuze" of "die religie is het meest geloofwaardig" kun je namelijk niet gebruiken. Uiterst bizar...
![]() |
![]() |
#511 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar moeilijk is dat niet hoor. Als je naar de kerk gaat ben je getraind in het negeren van hypocrisie
![]() |
![]() |
#512 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#513 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#515 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vooral als die regeltjes tegenstrijdig zijn? Sabbat tegen zondag? Rund tegen varken? Letterlijke bijbel tegen geinterpreteerde? Ik bedoel, ze moeten toch beseffen dat ze ofwel vroeger ofwel nu verkeerd bezig waren/zijn?
![]() |
![]() |
#516 |
Banneling
|
![]() Het valt mij op dat hier een grondige opbegrip van de mechanismen achter religie heerst.
Wat mij ook opvalt, is dat de zelfverklaarde atheisten hier het meest last van hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Parlementslid
|
![]() Onzekerheid is de enigste reden die overblijft om een bepaald geloof aan te hangen, de rest is reeds achterhaald.
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen. Laatst gewijzigd door Zapatista : 11 augustus 2009 om 17:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#520 |
Parlementslid
|
![]() En blij? Nu mag u de relevantie uitleggen.