![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#641 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#642 |
|
Europees Commissaris
|
Een gevoel is geen geloof.
|
|
|
#643 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Gelovig zijn betekent niet altijd religieus en vice versa. Geloof is bij sommige mensen van intellectuele, ideologische of filosofische aard, terwijl bij anderen meer spiritueel, religieus en praktisch. |
|
|
|
|
|
|
#644 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Wat wel te vergelijken valt, zijn godsbeelden. De Bijbel gaat, voor mij althans, over 1 God, maar het valt niet te ontkennen dat er verschillende godsbeelden in voorkomen. Van Jahweh de regionale stamgod tot Jahweh de unieke god voor iedereen. Als menselijke constructies kan men deze godsbeelden analyseren, ze hebben bepaalde eigenschappen en deze kan men met elkaar vergelijken. De enige hindernis hiervoor zijn echter veralgemeningen. Het lijkt me onzinnig om bijvoorbeeld "het godsbeeld van de Christenen" te gaan vergelijken met "het godsbeeld van de Moslims", om de eenvoudige reden dat in beide religies verschillende godsbeelden voorkomen (zoals ik hierboven reeds illustreerde). Het zelfde onderscheid tussen geloof en religie zou ik ook willen maken tussen God en een godsbeeld. Als onderdeel van religie, kan dit laatste louter bekeken worden als een hulpmiddel om het geloof te beleven. Zonder het gebruik van godsbeelden is God en veel te abstract concept, daar kan men niets mee doen. Een kunstenaar heeft ook materieel nodig om de concepten die in zijn hoofd bestaan uit te werken. Citaat:
Van godsbeeld veranderen lijkt mij dan weer iets doodnormaals, dat is een continu proces. Het beeld dat iemand heeft van zijn ouders, verandert meestal ook doorheen de jaren.
|
|
|
|
#645 | ||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#646 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
volledig artikel: http://evolutie.blog.com/2007/02/19/...nderlijk-idee/
Laatst gewijzigd door Travis66 : 16 augustus 2009 om 14:15. |
||
|
|
|
|
|
#647 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#648 | |
|
Burgemeester
|
[quote=Kodo Kodo;4278716]
Citaat:
Nu begrijp ik het bedankt. Ik was ooit dit filmpje op youtube tegengekomen van Jacques Derrida die het had over atheisme en geloof. En na 10 x het ding herbeluistert te hebben snapte ik het nog niet. maar nu wel. http://www.youtube.com/watch?v=r3fScS2cnB0 Laatst gewijzigd door doubled : 16 augustus 2009 om 15:53. |
|
|
|
|
|
|
#649 | ||
|
Minister-President
|
[quote=porpo;4278735]Dat soort beweringen en dawkinistische interpretaties van de overtuigingen van Einstien weer ? : -roll:[quote]
Goh ja, Einstein citeren, hoe intellectueel oneerlijk van me. Citaat:
Het tweede citaat ging erom dat vele gelovigen graag beweren dat Einstein er ook een was, gewoon omdat hij zich in zijn natuurfilosofie als "religieuze ongelovige" wel eens met opzettelijke ondeugendheid bezigt van het woord 'God'. Edoch dat is onterecht, in zijn eigen woorden. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#650 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De Natuur vraagt niet aanbeden te worden, de natuur vraagt niets te aanvaarden zonder bewijs, de Natuur maakt je geen beloften, de Natuur beantwoordt geen waarom-vragen, de Natuur legt geen dogmas op, de Natuur verwacht niets van mij, is zich geheel onbewust van mijn bestaan. De Natuur is even koud en onverschillig als ontzagwekkend. Waar vind jij daar iets in om in te geloven? |
|
|
|
|
|
|
#651 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#652 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#653 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#654 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#655 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Leven heeft die zin die je er zelf aan geeft. Aantrekken van anderen? Milieu? = Overlevingsinstinct.
|
|
|
|
#656 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#657 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#658 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#659 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Zeggen dat de vraag "Wat is de zin van het leven?" geen antwoord heeft, is dus niet hetzelfde als zeggen dat het leven zinloos is. Dat is vragen "Wat is de lekkerste smaak ijscreme?", of "wat is de kleur van ogen?". Iedereen kan dat voor zichzelf beantwoorden, maar niet voor al de rest. Ik vrees dus dat jij en jij alleen zelf verantwoordelijk bent voor die zingeving van je leven. Ik denk dus ook dat het actief schadelijk is om rond te blijven zitten wachten tot iemand anders je het universele antwoord komt vertellen. |
|
|
|
|
|
|
#660 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
geboorte ? Misschien is er geen hiernamaals , omdat er ook geen hier"voor"maals is ?
|
|