Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2009, 12:10   #641
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Zoals reeds 2x herhaald, een ontzag voor de Natuur (hij schreef dit zelf ook met een hoofdletter).

Dit is net het tegengestelde van zelfbedrog. Einstein heeft de Natuur niet moeten uitvinden, haar bestaan is nogal blatant, hij ervaart de werking ervan enkel als bijzonder inspirerend. Herlees misschien nog eens zijn artikel dat rikbe hier heeft gepost, ik vind het erg duidelijk verwoord.
Hetgeen Einstein met "cosmic relgious feeling" beschrijft in het artikel, komt bijna volledig overeen met wat ik "geloof" zou noemen.
Oud 16 augustus 2009, 12:18   #642
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hetgeen Einstein met "cosmic relgious feeling" beschrijft in het artikel, komt bijna volledig overeen met wat ik "geloof" zou noemen.
Een gevoel is geen geloof.
Oud 16 augustus 2009, 12:20   #643
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is echt waar, maar dawkinistische woordenboek kent dat woord nog niet.

Gelovig zijn betekent niet altijd religieus en vice versa.
Geloof is bij sommige mensen van intellectuele, ideologische of filosofische aard, terwijl bij anderen meer spiritueel, religieus en praktisch.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 13:11   #644
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het vergelijken van goden onderling is mijn inziens echter onmogelijk. Er zijn namelijk geen parameters voorhanden om tot een afdoende vergelijking te komen.
Ik ga hier 100% mee akkoord, maar waarschijnlijk vanuit een heel andere manier van denken. Ik zie God als iets dat boven begripsvermogen van de mens bestaat en in die zin is het natuurlijk absurd om eender wat met God te gaan vergelijken.

Wat wel te vergelijken valt, zijn godsbeelden. De Bijbel gaat, voor mij althans, over 1 God, maar het valt niet te ontkennen dat er verschillende godsbeelden in voorkomen. Van Jahweh de regionale stamgod tot Jahweh de unieke god voor iedereen. Als menselijke constructies kan men deze godsbeelden analyseren, ze hebben bepaalde eigenschappen en deze kan men met elkaar vergelijken. De enige hindernis hiervoor zijn echter veralgemeningen. Het lijkt me onzinnig om bijvoorbeeld "het godsbeeld van de Christenen" te gaan vergelijken met "het godsbeeld van de Moslims", om de eenvoudige reden dat in beide religies verschillende godsbeelden voorkomen (zoals ik hierboven reeds illustreerde).

Het zelfde onderscheid tussen geloof en religie zou ik ook willen maken tussen God en een godsbeeld. Als onderdeel van religie, kan dit laatste louter bekeken worden als een hulpmiddel om het geloof te beleven. Zonder het gebruik van godsbeelden is God en veel te abstract concept, daar kan men niets mee doen. Een kunstenaar heeft ook materieel nodig om de concepten die in zijn hoofd bestaan uit te werken.

Citaat:
Vandaar dat ik geintrigeerd ben waarom een bekeerling van god verandert. Voorlopig zie ik maar één enkele reden : de aard van het beestje maakt niet zoveel uit, de inkleding ervan primeert.
Ik denk niet dat iemand die van religie verandert, dit ook ziet als van god veranderen. Iemand die meent van god te veranderen, bedoelt waarschijnlijk eerder dat hij zijn oude godsbeeld niet meer toereikend vindt.

Van godsbeeld veranderen lijkt mij dan weer iets doodnormaals, dat is een continu proces. Het beeld dat iemand heeft van zijn ouders, verandert meestal ook doorheen de jaren.
Oud 16 augustus 2009, 13:47   #645
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zelfbedrog dus. Men kan het niet-bestaan van iets dat niet bestaat (en waarvan men ook geen noties heeft) niet bewijzen. Dat weet u evengoed als ik.
Waarom zou het zelfbedrog zijn? Ik bedrieg mijzelf niet. Ik weet de waarheid niet. Dus ik hou ze ook niet achter. Je kan jezelf enkel bedriegen wanneer je de waarheid weet en ze niet aanvaard.
Citaat:
Toch wel, toch wel. Alleen vrees ik dat gij de mechanismen erachter niet goed begrijpt. De zon is een gaswolk die verdicht is door gravitatie, door die enorme druk (en bijgevolg temperatuur) treedt er fusie op en vormen zich de moleculen waar jij over spreekt.

Gravitatie is dus uw onbekende. We zoeken het wel uit wat het is.
Ik begrijp de mechanismen wel. U begrijpt niet wat ik wil zeggen. Het bestaan van al wat is heeft geen reden.(als je jezelf atheïst noemt) U legt mij gewoon uit hoe de dingen, die zijn, werken. Dat is geen antwoord op de vraag waarom ze er zijn? Waarom zijn er atomen? Waarom zijn er neutronen? Waarom is er massa? Waarom is er energie? Niet hoe dat ze er zijn. In welke toestand. Dat kan de wetenschap perfect onderzoeken.
Oud 16 augustus 2009, 14:11   #646
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Waarom zou het zelfbedrog zijn? Ik bedrieg mijzelf niet. Ik weet de waarheid niet. Dus ik hou ze ook niet achter. Je kan jezelf enkel bedriegen wanneer je de waarheid weet en ze niet aanvaard.

Ik begrijp de mechanismen wel. U begrijpt niet wat ik wil zeggen. Het bestaan van al wat is heeft geen reden.(als je jezelf atheïst noemt) U legt mij gewoon uit hoe de dingen, die zijn, werken. Dat is geen antwoord op de vraag waarom ze er zijn? Waarom zijn er atomen? Waarom zijn er neutronen? Waarom is er massa? Waarom is er energie? Niet hoe dat ze er zijn. In welke toestand. Dat kan de wetenschap perfect onderzoeken.
Citaat:
een buitengewoon interessant artikel van de filosooof Jan Riemersma: Are Children ‘Intuitive Theists’? Reasoning About Purpose and Design in Nature van Deborah Kelemen, Boston University. De hypothese van het artikel is dat kinderen geneigd zijn natuurverschijnselen doelgericht te interpreteren en objecten in de natuur als artefacten te zien, alsof ze met een bedoeling gemaakt zijn. Kinderen zijn niet goed in staat een duidelijk onderscheid te maken tussen menselijke artefacts (stoel,auto,kanaal) en objecten van natuurlijke oorsprong (zon, wolken, rivieren, dieren, planten). Maar zelfs wanneer ze dat wel kunnen (op latere leeftijd), hebben ze toch nog de neiging om natuurlijke objecten als artefacts te zien van niet-menselijke herkomst. Kinderen zouden ‘intuitive theists’ zijn.

Kinderen zien geen probleem in vragen als ‘waar zijn wolken voor?’ (voor regen), ‘waar zijn leeuwen voor?’ (voor de dierentuin!). Kinderen vinden dat er een reden is dat wolken bestaan, ze zijn ergens voor gemaakt. Dat blijven ze ook volhouden wanneer volwassenen claimen dat wolken natuurlijke oorzaken hebben, en ‘nergens voor zijn’.

Het idee dat alles een bedoeling moet hebben is letterlijk een kinderlijk of kinderachtig idee. Een misverstand dat héél diep zit. Vandaar creationisten. Wij geven zelf zin en betekenis aan het bestaan. Sommigen doen dat door te claimen dat wij dat niet zelf doen, maar op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.
Dat is een kinderlijk idee.
Waarmee ik wil zeggen dat op sommige vragen geen antwoord is, niet omdat we het niet weten, maar omdat de vraag onzinnig is. Laat ons onze kindertijd ontstijgen.

volledig artikel: http://evolutie.blog.com/2007/02/19/...nderlijk-idee/

Laatst gewijzigd door Travis66 : 16 augustus 2009 om 14:15.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 14:26   #647
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Waarmee ik wil zeggen dat op sommige vragen geen antwoord is, niet omdat we het niet weten, maar omdat de vraag onzinnig is. Laat ons onze kindertijd ontstijgen.

Dat is waar het allemaal op neerkomt met heel weinig woorden.
Oud 16 augustus 2009, 15:42   #648
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

[quote=Kodo Kodo;4278716]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled Bekijk bericht

Allah (al-Llâh, de Godheid) is al-Haqq (de Waarheid, de Werkelijkheid). Er bestaan geen Goden buiten Allah; er is dus geen andere God dan de Werkelijkheid. De mens is een manifestatie van de ene realiteit (Muhammadun rasûl ul-Llâh). Dus het postulaat van de goddelijke transcendentie moet worden afgewezen, hetgeen neerkomt op atheisme.

Zo bezien is de koran weliswaar een goddelijke openbaring, maar de weerlegging ervan eveneens, want alles is goddelijk. In het Sanskrit: Sarvam Khalvidam Brahma, de hele wereld is God. Of nog: Tat tvam asi (Dat ben jij, d.w.z. de mens is één met de hele wereld. Ja, we zijn dus terug bij Spinoza, wiens pantheïsme als atheïsme werd bekritiseerd, of, zo men wil, bij de soefi El Halladj, die op de brandstapel belandde om zijn uitroep: "Ana al-Haqq", ik ben de Werkelijkheid, d.w.z. "Ik ben God". Indiase moslims vertalen in het Urdu overigens Aham Brahmanasmi: "ik ben God".

Nu begrijp ik het bedankt.
Ik was ooit dit filmpje op youtube tegengekomen van Jacques Derrida die het had over atheisme en geloof.
En na 10 x het ding herbeluistert te hebben snapte ik het nog niet.
maar nu wel.

http://www.youtube.com/watch?v=r3fScS2cnB0

Laatst gewijzigd door doubled : 16 augustus 2009 om 15:53.
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 17:32   #649
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

[quote=porpo;4278735]Dat soort beweringen en dawkinistische interpretaties van de overtuigingen van Einstien weer ? : -roll:[quote]
Goh ja, Einstein citeren, hoe intellectueel oneerlijk van me.

Citaat:
Dat is atheïsme en geen pantheïsme, geen panentheïsme en geen deïsme. Natuurlijk is er geen geloof in """"""""""persoonlijke"""""""""" God in deze drie filosofische overtuigingen.
Wel lezen wat ik schrijf he, Einstein verwerpt elk bovennatuurlijk mysticisme, ook wanneer hij het over God heeft. Bovenstaande kandidaten vervallen dus evenzeer. De varianten van pan(en)theisme die een opperwezen ontkennen mogen eventueel blijven, maar dan zijn we al terug in het atheisme beland. Ik ben overigens ook niet akkoord dat er geen pantheistische visies bestaan met een zelfbewuste god, maar dat is inmiddels naast de kwestie.

Het tweede citaat ging erom dat vele gelovigen graag beweren dat Einstein er ook een was, gewoon omdat hij zich in zijn natuurfilosofie als "religieuze ongelovige" wel eens met opzettelijke ondeugendheid bezigt van het woord 'God'. Edoch dat is onterecht, in zijn eigen woorden.
Citaat:
Het antwoord op uw vraag staat in deze thread hier herhaaldelijk vermeld want Gott würfelt nicht.
Wel, u weet al dat ik simpel van geest ben, he. In de plaats van een half dozijn keer te posten dat het er al staat, doe me eens een groot plezier in een kwart van de moeite en copy-paste de antwoorden eens. Ik geloof namelijk niet dat u dat kan.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 17:43   #650
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat Einstein met "cosmic religious feeling" beschrijft komt zeer dicht in de buurt van mijn eigen benadering, maar dit zou wat mij betreft niet verder verwijderd kunnen zijn van 'geloof'.

De Natuur vraagt niet aanbeden te worden, de natuur vraagt niets te aanvaarden zonder bewijs, de Natuur maakt je geen beloften, de Natuur beantwoordt geen waarom-vragen, de Natuur legt geen dogmas op, de Natuur verwacht niets van mij, is zich geheel onbewust van mijn bestaan.

De Natuur is even koud en onverschillig als ontzagwekkend.

Waar vind jij daar iets in om in te geloven?
Oud 16 augustus 2009, 17:46   #651
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dat is echt waar, maar dawkinistische woordenboek kent dat woord nog niet.
'Dawkinistisch' is geen woord, en heeft ook geen inhoud. Ik merk het even op omdat het bijna in elk van uw posts terugkomt.

Citaat:
Gelovig zijn betekent niet altijd religieus en vice versa.
Geloof is bij sommige mensen van intellectuele, ideologische of filosofische aard, terwijl bij anderen meer spiritueel, religieus en praktisch.
De eersten zijn atheisten, de tweeden zijn gelovigen. Een semantische discussie is voor niemand interessant.
Oud 16 augustus 2009, 22:36   #652
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht

U vind die vraag misschien onzinnig en kinderlijk. Ik vind het een erg belangrijke vraag. Als u geen probleem hebt om ze te negeren dan doet u dat maar. Maar ik ben er zeker van dat u uiteindelijk leeft alsof er een zin is. Dan beantwoord u de vraag wel niet letterlijk en negeert u ze (wegens kinderachtig) Maar u beantwoord ze door te leven alsof het bestaan zin heeft. Indien het bestaan geen zin had waarom zou u dan leven/moeite doen om te leven? Waarom zou u zich dan iets aantrekken van anderen? Waarom zou u dan bezig zijn met het milieu?
Oud 16 augustus 2009, 23:34   #653
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De varianten van pan(en)theisme die een opperwezen ontkennen mogen eventueel blijven, maar dan zijn we al terug in het atheisme beland. Ik ben overigens ook niet akkoord dat er geen pantheistische visies bestaan met een zelfbewuste god, maar dat is inmiddels naast de kwestie.
Absoluut: rond de pot draaien, drogredenen ..
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 23:42   #654
buurman
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Omdat er niet zoiets bestaat als een god. Eenvoudig toch?

De dag dat er iemand een bewijs geeft dat er een god bestaat, zal ik die wel eens nader bekijken.
Kan jij bewijzen dat god niet bestaat ? Dat er geen leven na de dood is ?
buurman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 00:27   #655
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vind die vraag misschien onzinnig en kinderlijk. Ik vind het een erg belangrijke vraag. Als u geen probleem hebt om ze te negeren dan doet u dat maar. Maar ik ben er zeker van dat u uiteindelijk leeft alsof er een zin is. Dan beantwoord u de vraag wel niet letterlijk en negeert u ze (wegens kinderachtig) Maar u beantwoord ze door te leven alsof het bestaan zin heeft. Indien het bestaan geen zin had waarom zou u dan leven/moeite doen om te leven? Waarom zou u zich dan iets aantrekken van anderen? Waarom zou u dan bezig zijn met het milieu?
Het antwoord op uw vraag zal U nooit vinden. Alleen daarom al is ze onzinnig.

Leven heeft die zin die je er zelf aan geeft.
Aantrekken van anderen? Milieu? = Overlevingsinstinct.
Oud 17 augustus 2009, 00:28   #656
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman Bekijk bericht
Voor de zoveelste keer: het niet-bestaan van iets dat niet bestaat hoeft niet bewezen te worden.
Oud 17 augustus 2009, 03:45   #657
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat blijven ze ook volhouden wanneer volwassenen claimen dat wolken natuurlijke oorzaken hebben, en ‘nergens voor zijn’.
Oud 17 augustus 2009, 06:26   #658
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Absoluut: rond de pot draaien, drogredenen ..
U heeft nog steeds de antwoorden niet gepost... Niet rond de pot draaien en posten die handel, aub.
Oud 17 augustus 2009, 06:36   #659
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
U vind die vraag misschien onzinnig en kinderlijk. Ik vind het een erg belangrijke vraag. Als u geen probleem hebt om ze te negeren dan doet u dat maar. Maar ik ben er zeker van dat u uiteindelijk leeft alsof er een zin is. Dan beantwoord u de vraag wel niet letterlijk en negeert u ze (wegens kinderachtig) Maar u beantwoord ze door te leven alsof het bestaan zin heeft.
Elk leven kan wel degelijk een zin hebben, maar deze zin wordt niet extern opgelegd door een of andere vaderfiguur in de wolken, noch is deze voor iedereen hetzelfde.

Zeggen dat de vraag "Wat is de zin van het leven?" geen antwoord heeft, is dus niet hetzelfde als zeggen dat het leven zinloos is. Dat is vragen "Wat is de lekkerste smaak ijscreme?", of "wat is de kleur van ogen?". Iedereen kan dat voor zichzelf beantwoorden, maar niet voor al de rest.

Ik vrees dus dat jij en jij alleen zelf verantwoordelijk bent voor die zingeving van je leven. Ik denk dus ook dat het actief schadelijk is om rond te blijven zitten wachten tot iemand anders je het universele antwoord komt vertellen.
Oud 17 augustus 2009, 09:15   #660
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman Bekijk bericht
Misschien is de toestand na het overlijden dezelfde als de toestand vóór de
geboorte ? Misschien is er geen hiernamaals , omdat er ook geen hier"voor"maals is ?
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be