Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2009, 15:00   #121
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Dat vind ik maar een beetje een groot gebied. Ik zou het niet verschrikkelijk vinden, maar Zuid-Brabant (Antwerpen + Vlaams-Brabant + Brussel?) is al zo groot, we moeten de macht toch een beetje verspreiden hey? Noord- en Zuid-Brabant mogen gescheiden blijven wat mij betreft.
Dat ligt eraan, wanneer er ook een ''Groot Holland'' (Noord- en Zuid Holland, eventueel met Zeeland en misschien Utrecht) zou komen, in zo'n geval valt een ''Groot Brabant'' ook niet uit te sluiten, hoewel deze twee gebieden dan uittorenen boven de overige gebieden. Om machtsfactoren is dat voor alle twee deze gebieden voor de rest geen aantrekkelijke optie. Daar staat tegenover dat een Brabantse hereniging net zo voor de hand ligt als een Limburgse hereniging en Zeeuws Vlaanderen bij (Oost & West) Vlaanderen.
Oud 27 augustus 2009, 15:07   #122
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

beter is holland en brabant te splitsen in twee delen om geen te numeriek overwicht te hebben qua bevolking.
dan zullen de overige provincies het ook veel beter accepteren.

de limburgen kunnen wel bijeen.
net als heel zeeland bij vlaanderen waarmee het door zeeuws-vlaanderen een historische binding heeft. goeree-overflakkee gaat dan ook terug naar zeeland.

alles staat in een tabel in het document van mij en ernst.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 16:25   #123
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
beter is holland en brabant te splitsen in twee delen om geen te numeriek overwicht te hebben qua bevolking.

net als heel zeeland bij vlaanderen waarmee het door zeeuws-vlaanderen een historische binding heeft. goeree-overflakkee gaat dan ook terug naar zeeland.

Wat betreft Zeeland vergeet u dat Zeeland (zeker zonder Zeeuws Vlaanderen) ook een historische band heeft met Holland; het graafschap Zeeland was een speelbal tussen de graafschappen Holland en Vlaanderen. Verder heeft Zeeland na de 'Opstand' vrijwel altijd dezelfde stadhouder gehad als Holland. Het begint me steeds wijzer te lijken om eigenlijk niet met de provinciale grenzen te gaan schuiven, aangezien er dan altijd wel scheve gezichten zullen zijn. Het kan misschien wel een idee zijn om gewesten of bondslanden te creëren, om mee te gaan in uw hypothese, tussen de provincie en nationale overheid in...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 augustus 2009 om 16:29.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 16:26   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wat betreft Zeeland vergeet u dat Zeeland (zeker zonder Zeeuws Vlaanderen) ook een historische band heeft met Holland; het graafschap Zeeland was een speelbal tussen de graafschappen Holland en Vlaanderen. Verder heeft Zeeland na de 'Opstand' vrijwel altijd dezelfde stadhouder gehad als Holland.
Middelburg was na Amsterdam de grootste haven van de Republiek.

Shadowke verwart Zeeland met Zeeuws-Vlaanderen. Maar Zeeuws-Vlaanderen was een Generaliteitsland dat later werd toegevoegd aan Zeeland.

Laatst gewijzigd door system : 27 augustus 2009 om 16:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 16:31   #125
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wat betreft Zeeland vergeet u dat Zeeland (zeker zonder Zeeuws Vlaanderen) ook een historische band heeft met Holland; het graafschap Zeeland was een speelbal tussen de graafschappen Holland en Vlaanderen. Verder heeft Zeeland na de 'Opstand' vrijwel altijd dezelfde stadhouder gehad als Holland. Het begint me steeds wijzer te lijken om eigenlijk niet met de provinciale grenzen te gaan schuiven, aangezien er dan altijd wel scheve gezichten zullen zijn. Het kan misschien wel een idee zijn om gewesten of bondslanden te creëren tussen de provincie en nationale overheid in...
te veel politieke lagen is ook niet gezond (kijk maar naar België).
en in Nederland spreekt men van grotere provincies.

maar mss een iets andere verdeling dan wat wij in ons document voorstellen, is mogelijk.
Oud 27 augustus 2009, 18:20   #126
Shadowke

Standaard

zo zeeuws-vlaanderen bij vlaanderen en de rest van zeeland bij zuid-holland.
ik denk wel dat er velen hiermee akkoord zullen gaan.
Oud 27 augustus 2009, 18:31   #127
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zo zeeuws-vlaanderen bij vlaanderen en de rest van zeeland bij zuid-holland.
ik denk wel dat er velen hiermee akkoord zullen gaan.
Behalve waarschijnlijk de mensen die daar wonen...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 18:35   #128
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Behalve waarschijnlijk de mensen die daar wonen...
mss heel mss.

maar als friesland, drenthe en groningen fusioneren, zullen er nog andere fusies tussen provincies volgen.
Oud 27 augustus 2009, 18:38   #129
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

In de Deutsche Bundesrepubliek heeft men ooit al de oefening gedaan met een poging een "bundesland Nord" te scheppen door Sleswig Holstein, Niedersachsen, Bremen en Hamburg
samen te voegen. Een andere poging was een fusie tussen de stadstaat Berlin en Brandenburg - de bevolking wilde het absoluut niet.

Laat ons bescheiden blijven : de meerderheid van de bevolking binnen de Verenigde Nederlanden - wil in feite geen grenswijzigingen (behalve dan een spl;itsing van een bepaald Kiesarrondissement en het toevoegen van enkele gemeentes aan het Brussels Gewest). Ook het omvormen van Nederland in een federale staat binnen de huidige grenzen lijkt me geen brede volkssteun te genieten - een inrichting van een federale Nederlandse staat met delen als "Vlaanderen" - "Walloniê" en "Brussel" binnen de bestaande grenzen lijkt me een succes om met dit gegeven het politieke landschap binnen die Unie redelijk grondig te hertekenen.

Andere voorstellen krijgen zeker een harde zuidwester van voren.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 18:44   #130
Shadowke

Standaard

Citaat:
In de Deutsche Bundesrepubliek heeft men ooit al de oefening gedaan met een poging een "bundesland Nord" te scheppen door Sleswig Holstein, Niedersachsen, Bremen en Hamburg
samen te voegen. Een andere poging was een fusie tussen de stadstaat Berlin en Brandenburg - de bevolking wilde het absoluut niet.

Laat ons bescheiden blijven : de meerderheid van de bevolking binnen de Verenigde Nederlanden - wil in feite geen grenswijzigingen (behalve dan een spl;itsing van een bepaald Kiesarrondissement en het toevoegen van enkele gemeentes aan het Brussels Gewest). Ook het omvormen van Nederland in een federale staat binnen de huidige grenzen lijkt me geen brede volkssteun te genieten - een inrichting van een federale Nederlandse staat met delen als "Vlaanderen" - "Walloniê" en "Brussel" binnen de bestaande grenzen lijkt me een succes om met dit gegeven het politieke landschap binnen die Unie redelijk grondig te hertekenen.

tja Roger, ik geloof niet in een benelux-staat.
want de Franstalige politici zullen dat niet zien zitten door een overgrote Nederlandstalige meerderheid.
het verplicht hen dat Wallonië tweetalig moet worden en dat is juist iets dat zij niet willen. liever bij Frankrijk dan een benelux-staat.

en wat ik en ernst voorstellen is niet een echte federale staat (er zijn geen deelregeringen) maar een semi-federale/semi-unitaire staat zoals Zwitserland.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 27 augustus 2009 om 18:45.
Oud 27 augustus 2009, 19:18   #131
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Beneluxstaat?

Citaat:
Wanneer heeft men dat overwogen? De Duitse Bundesländer hebben een veel grotere bevoegdheid dan de Nederlandse, laat staan de Vlaamse provincies. Dat schept ook een zekere geo-politieke stabiliteit waarnaar de inwoners zich richten. Daarmee goochelen, levert geheid problemen op. In Nederland is de gehechtheid en de gerichtheid op de provincies vrijwel weg, al worden her en der, verwijderd van het Randstelijke centrum, nog wel enige regionale folklore, zoals - niet toevallig dus - Friesland, Limburg en, in mindere mate, Overijssel (Twente) en Zeeland. De rest kan worden beschouwd als de 'provincie Nederland'. In 2010 wordt de Gelderse gemeente Scherpenzeel ingedeeld bij de provincie Utrecht () om deel uit te gaan maken van de gemeente Renswoude. De bewoners van Scherpenzeel vinden het de normaalste zaak van de wereld en gaan over op de orde van de dag. Er is geen sprake van een geknakte, Gelderse trots of zo (al denk ik als Gelderlander daarover wel anders natuurlijk).

Citaat:
Het lijkt alles erg aardig, maar ik denk dat de Waalse argwaan tegen alles wat Vlaams-Nederlands is, vrij groot is, te groot voor een ontspannen samenwerking. Misschien zie ik het verkeerd en normaliseren de relaties wel op het moment dat de Belgische staat is verdwenen. Maar ik blijf huiverig, zeker als er in Wallonië stemmen opgaan die pleiten voor aansluiting bij Frankrijk.

Citaat:
Dat moeten we dus maar eens afwachten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 19:34   #132
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
't Limburggeveul is bedach door slimme Limburgse polletiekers en gezette. Eedere Limburger dèè e bitsje de gesjeedenis van waat now Limburg hèt kent, wèt dat hiel dèè zeiver over ein Limburg nèèt mier is ès dat: zeiver. Waat nateurlek nog nèèt wilt zègge dat hiel dèè zeiver euver Vloandere gèt mier zow zèèn es gezeiver nateurlijk
joa, da s'in de limburg goe kunne zieevere da wiste w'al wel. Mao "slimme Limburgse polletiekers", stot'toar gein woortje te veul
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 11:05   #133
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het is maar een voorstelletje hoor.
Trekt op niks!
1. Vlaanderen niet bij jullie achterlijk landje vol gierigaards, arrogante smoelen, Antillianen, negers, druggebruikers en andere viezigheid.
2. Brabant behoort niet bij Vlaanderen, dus ook A'pen niet.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 11:08   #134
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
joa, da s'in de limburg goe kunne zieevere da wiste w'al wel. Mao "slimme Limburgse polletiekers", stot'toar gein woortje te veul
De wèts toch wéj enne Limburger dèè noa Antwerpen verhoesd geneumd weurd?

Ene ontwikkelingshelper.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 11:33   #135
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De enigen met een numeriek overwicht zullen de Nederlanders zijn.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 augustus 2009 om 11:33.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 12:41   #136
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk
Trekt op niks!
1. Vlaanderen niet bij jullie achterlijk landje vol gierigaards, arrogante smoelen, Antillianen, negers (sic!), druggebruikers en andere viezigheid.
2. Brabant behoort niet bij Vlaanderen, dus ook A'pen niet.
En zeggen dat een bepaald soort Franstaligen toch zo graag het woord "raciste" inschakelen wanneer het over Vlaamsgezinden gaat. Maar wat onze F.Lurk hier uit zijn toetsenbord klopt, tja, als dát geen racistisch taaltje is...Misschien mogen Belgicisten zich op dat vlak wat meer permitteren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 16:04   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een federale staat waarbij het overgrote deel van de bevoegdheden bij de lidstaten ligt. Enige federale bevoegdheden: Defensie, buitenlands beleid en binnenlands beleid (intergewestelijke aangelegenheden en op kleine schaal welvaartsherverdeling).
Het koningshuis van Oranje-Nassau zal aanblijven, echter zullen zij door democratische hervorming nog verder in hun macht teruggedrongen worden.

Nieuwigheden m.b.t. indeling:
-De Limburgen zullen worden herenigd en terechtkomen in één gewest.
-Vlaanderen vormt een gewest binnen de Nederlanden, en krijgt Zeeuws-Vlaanderen wegens historische overeenkomsten en economische belangen in het gebied (haven van Antwerpen).
-De provincies Holland, Utrecht, en Flevoland zullen opgaan in één randstadprovincie.
-Brabant wordt een gewest, Gelderland en Overijssel vormen samen één gewest, als oostelijk gewest.
-De noordelijke provincies en de Waddeneilanden gaan op in één gewest, hetzij met speciale arrangementen voor Friesland.
-Brussel zal geen deel van het land worden, maar een onafhankelijke Europese stad, waarin de Nederlanden mogelijk invloed zullen uitoefenen op onder andere het onderwijs aldaar.

Hervormingen:
-Bindend referendum en burgerinitiatief. Deze kunnen zowel nationaal als regionaal gebeuren, met als gevolg dat het ook mogelijk is om als gewest de federatie te verlaten. Ook kan door het volk een regering door middel van een referedum worden afgezet.

Facultatief:
-De Nederlanden zullen een neutraliteitspolitiek gaan voeren. Dat houdt onder andere in dat we uit de NAVO stappen en binnen de EU pleiten voor een Europees leger (gezien de diplomatieke koers van Europa).
-De Nederlanden zullen volwaardig lid zijn van de EU en daarbinnen ijveren voor een slagvaardiger en democratischer (en bovendien minder protectionistisch) Europa.
De kleuren op de kaart zijn in ieder geval mooi. Maar ik vrees dat het in de praktijk pychedelische kleuren zullen zijn.
Oud 29 augustus 2009, 16:09   #138
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De enigen met een numeriek overwicht zullen de Nederlanders zijn.
Dan zijn we allemaal Nederlanders maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk het niet.
Als er in Verenigde Nederlanden op federaal niveau gestemd gaat worden zullen de Vlamingen het meeste gewicht in de schaal leggen, eenvoudig omdat wij in het noorden het 'regionaal denken' niet meer gewend zijn. Een Amsterdammer stemt even makkelijk op een Fries als een Drent op een Hagenees.

In het begin zeker, zullen Vlamingen, juist uit angst voor 'Hollandse' dominantie overwegend op mensen uit Vlaanderen stemmen, schat ik in. Het zou dan helemaal geen verrassing zijn als onze eerste premier een Vlaming zou zijn. Misschien zelfs Steve Stevaert.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 17:00   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dan zijn we allemaal Nederlanders maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk het niet.
Als er in Verenigde Nederlanden op federaal niveau gestemd gaat worden zullen de Vlamingen het meeste gewicht in de schaal leggen, eenvoudig omdat wij in het noorden het 'regionaal denken' niet meer gewend zijn. Een Amsterdammer stemt even makkelijk op een Fries als een Drent op een Hagenees.

In het begin zeker, zullen Vlamingen, juist uit angst voor 'Hollandse' dominantie overwegend op mensen uit Vlaanderen stemmen, schat ik in. Het zou dan helemaal geen verrassing zijn als onze eerste premier een Vlaming zou zijn. Misschien zelfs Steve Stevaert.
Tegen de tijd dat dit gebeurt, is Stevaert al lang heilig verklaard. U moet echter wel bedenken, dat de onderneming om Stevaert heilig verklaren, een schier onmogelijke taak is.

Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2009 om 17:27.
Oud 29 augustus 2009, 19:08   #140
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en wat ik en ernst voorstellen is niet een echte federale staat (er zijn geen deelregeringen) maar een semi-federale/semi-unitaire staat zoals Zwitserland.
Van het moment dat er verschillende, wetgevende machten zijn, is het een federale staat.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be