Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2009, 10:56   #101
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Mijn vraag was ingegeven door de talrijke verwijzingen naar staatkundige indelingen uit het verleden die ik in deze thread aantrof.

Ik vraag me simpelweg af of iedereen daarbij dezelfde periode hanteert.

Maar blijkbaar past het stellen van die vraag niet in sommigen hun straatje en vallen ze liever de vraagsteller aan dan een antwoord te formuleren.
Ik denk dat ieder zijn eigen ijkpunt hanteert. Ongetwijfeld hebben we allemaal onze eigen ideeën en dromen over de staat waarin we wonen, en zoeken we er argumentatie bij om dat te rechtvaardigen. Sommigen moeten duizend jaar terug, anderen slechts 50, en weer anderen ongeveer 180.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 14:34   #102
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Eberhard: is een Hollands en Brabants gewest een niet te numeriek overwicht tov de andere provincies?
dat zullen de anderen nooit aanvaarden.
wil je een echte democratie dan zal je de provincies beter moeten gaan verdelen.

trouwens: te grote provincies is ook moeilijk te besturen dwz dat brabant best noord-brabant en zuid-brabant wordt.
Ergens heeft u een punt, maar dan kan er ook niet een groot Hollands gewest komen, enkel als dat er wel komt dan lijkt me één Brabants gewest ook geen probleem. Dat zijn inderdaad wel de twee knelpunten. echter bij vrijwel alle kaarten van voorstellen wordt er wel een Hollands (Randstad) gewest voorgesteld (ruim 7 miljoen inwoners als het er niet iets meer zijn) dat kan dan mijns inziens ook niet de bedoeling zijn, maar van ''herenigd'' Brabant maakt u wel een probleem. Los van of het überhaupt haalbaar is, is dit in het geval van dat er ook één Hollands gewest is, in ieder geval niet een numeriek probleem. Verder was mijn punt meer zo, dat iedereen er zomaar vanuit gaat dat Zeeuws Vlaanderen en Limburg, wel kunnen worden ingedeeld bij respectievelijk provincie Vlaanderen en (herenigd) Limburg, maar dat dat voor Noord Brabant en zuidelijke delen van Brabant niet zou kunnen? Er kunnen daar redenen voor zijn, maar die zijn (even los van het inwonertal) met een grote waarschijnlijkheid evenzeer op Zeeuws Vlaanderen en (Nederlands) Limburg van toepassing. Daarbij in Noord Brabant leeft nog altijd een Brabant gevoel, maar u kan waarschijnlijk beter vertellen hoe dat in Zuid Brabant zit.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 21 augustus 2009 om 14:36.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 15:22   #103
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ergens heeft u een punt, maar dan kan er ook niet een groot Hollands gewest komen, enkel als dat er wel komt dan lijkt me één Brabants gewest ook geen probleem. Dat zijn inderdaad wel de twee knelpunten. echter bij vrijwel alle kaarten van voorstellen wordt er wel een Hollands (Randstad) gewest voorgesteld (ruim 7 miljoen inwoners als het er niet iets meer zijn) dat kan dan mijns inziens ook niet de bedoeling zijn, maar van ''herenigd'' Brabant maakt u wel een probleem. Los van of het überhaupt haalbaar is, is dit in het geval van dat er ook één Hollands gewest is, in ieder geval niet een numeriek probleem. Verder was mijn punt meer zo, dat iedereen er zomaar vanuit gaat dat Zeeuws Vlaanderen en Limburg, wel kunnen worden ingedeeld bij respectievelijk provincie Vlaanderen en (herenigd) Limburg, maar dat dat voor Noord Brabant en zuidelijke delen van Brabant niet zou kunnen? Er kunnen daar redenen voor zijn, maar die zijn (even los van het inwonertal) met een grote waarschijnlijkheid evenzeer op Zeeuws Vlaanderen en (Nederlands) Limburg van toepassing. Daarbij in Noord Brabant leeft nog altijd een Brabant gevoel, maar u kan waarschijnlijk beter vertellen hoe dat in Zuid Brabant zit.
in mijn verdeling is er geen groot-hollands gewest maar wel noord-holland (huidige noord-holland en utrecht) en zuid-holland (enkel zuid-holland).

in zuid-brabant is ook een brabants gevoel maar minder dan in noord-brabant.
het is vooral antwerpen, brussel, tienen, leuven, ... stedelijk/regionaal dus.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 21 augustus 2009 om 15:28.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 18:23   #104
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

[quote=Shadowke;4288693]in mijn verdeling is er geen groot-hollands gewest maar wel noord-holland (huidige noord-holland en utrecht) en zuid-holland (enkel zuid-holland).

in zuid-brabant is ook een brabants gevoel maar minder dan in noord-brabant.
het is vooral antwerpen, brussel, tienen, leuven, ... stedelijk/regionaal dus.[/
QUOTE]

Dat komt waarschijnlijk door de kerktorenmentaliteit van de Vlamingen. Nederlander en Brabander zijn staan voor mij op gelijke voet. Ik ben niet eerst het een en dan het ander. Je bent het tegelijkertijd. In Vlaanderen is het op veel plaatsen nog een beetje heikneuterig. Ons-Kent-Ons-mentaliteit en wat ons nie kent, da mot ons nie!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 18:26   #105
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

En trouwens wat betreft een herindeling bij een eventueel samengaan van Nederland en vlaanderen zou ik zeggen: laat de provincies allemaal voor wat ze zijn. Er zullen meer dan genoeg groeipijntjes (lees: samenvloei-pijntjes) verholpen dienen te worden, zonder dat men eerst nog eens binnen de nieuwe staat ook nog eens van regio/provincie moet gaan veranderen. Willen we onszelf en elkaar helemaal gek hebben, dan moeten we vooral alles op de schop gooien. We kunnen ons beter eerst eens oriënteren op volledig economisch herstel en een gezonde basis creëeren voor voortdurend welzijn en welvaart voor ons en toekomstige generaties.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 18:58   #106
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
En trouwens wat betreft een herindeling bij een eventueel samengaan van Nederland en vlaanderen zou ik zeggen: laat de provincies allemaal voor wat ze zijn. Er zullen meer dan genoeg groeipijntjes (lees: samenvloei-pijntjes) verholpen dienen te worden, zonder dat men eerst nog eens binnen de nieuwe staat ook nog eens van regio/provincie moet gaan veranderen. Willen we onszelf en elkaar helemaal gek hebben, dan moeten we vooral alles op de schop gooien. We kunnen ons beter eerst eens oriënteren op volledig economisch herstel en een gezonde basis creëeren voor voortdurend welzijn en welvaart voor ons en toekomstige generaties.
een goede verdeling van de provincies waarbij vlamingen en nederlanders binnen de provincies zelf met elkaar in contact komen kan de integratie tussen beiden bevorderen
er zijn nu al veel nederlanders die in de provincies antwerpen en vlaams-brabant wonen dus daar is al een beetje de integratie aan de gang

ik hou wel een onderscheid tussen de echte noordelijke nederlanden en de echte zuidelijke nederlanden. beiden hebben vier provincies.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 21 augustus 2009 om 19:00.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 07:48   #107
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Mijn vraag was ingegeven door de talrijke verwijzingen naar staatkundige indelingen uit het verleden die ik in deze thread aantrof.

Ik vraag me simpelweg af of iedereen daarbij dezelfde periode hanteert.

Maar blijkbaar past het stellen van die vraag niet in sommigen hun straatje en vallen ze liever de vraagsteller aan dan een antwoord te formuleren.
Het is eenvoudig geen kwestie van een ijkpunt uit het verleden, het is inderdaad een doel voor de toekomst.

Het verleden leert ons wat we goed gedaan hebben en wat verkeerd liep en dat zijn ontelbare dingen op even ontelbare tijdstippen. Geen ijkpunten, wel ervaringen. Met die ervaringen houden we rekening voor het uitstippelen van de toekomst met de middelen die we nu hebben, zonder de fouten uit het verleden opnieuw te maken en steunend op wat we bewezen hebben goed te doen.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 09:46   #108
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Mijn gedacht!!
Laat het gewoon weer samengroeien. Limburg is daar een goed voorbeeld van die de éénheid vanuit de historie aant herstellen is.
Zonder veel poespas en gemorrel de economische, culturele en sociale éénheid weer aanhechten.
Nu is het voordeel wel dat de cohesie in Limburg sterker is dan miss in andere provincies. Het Limburg gevoel is er altijd geweest en dat maakt het makkelijker. Nu nog wachten op de staatkundige politieke herening.
Oud 26 augustus 2009, 11:14   #109
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Mijn gedacht!!
Laat het gewoon weer samengroeien. Limburg is daar een goed voorbeeld van die de éénheid vanuit de historie aant herstellen is.
Zonder veel poespas en gemorrel de economische, culturele en sociale éénheid weer aanhechten.
Nu is het voordeel wel dat de cohesie in Limburg sterker is dan miss in andere provincies. Het Limburg gevoel is er altijd geweest en dat maakt het makkelijker. Nu nog wachten op de staatkundige politieke herening.
Het provinciegevoel zoals dat in Limburg bestaat, is er in Gelderland niet. Inwoners van Harderwijk (Veluwe) zijn anders dan inwoners van Winterswijk (Achterhoek) en hebben dus ook verschillende oriëntaties ten aanzien van economie, cultuur en sociale ordening. Ondanks deze oriëntatieverschillen is de Gelderse spanwijdte sterker dan men denkt en strekt zij zich thans duidelijk af tussen de Randstad Holland en het Duitse Ruhrgebied. Als voorbeeld daarvan is een bord dat langs de autosnelweg A15 stond in de jaren tachtig als protest tegen de indeling van Vuren en Herwijnen bij de eventueel nieuw te vormen provincie Rijnmond: "Vuren en Herwijnen Gelders!" stond erop te lezen.

Gelderland heeft daarom een heel toepasselijk volkslied ("Ons Gelre"), dat drie coupletten kent:
- Onze "Vale Ouwe" (Veluwe);
- Onze "Rijke Betuw" (Betuwe) en
- Onze "Olde Graafschap" (Achterhoek).
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 19:34   #110
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Mijn gedacht!!
Eenheid die vanuit de historie aan het herstellen is? Gaan alle Limburgers dan terug naar het hertogdom Limburg verhuizen (ttz. de streek rond Verviers en Eupen?). Of hebben we het over het land van loon, de landen van overmaas, hertogdom gelre, graafschap kleef? en wat dan met het brabantse Maastricht, mogen die nog meedoen? En hopelijk sluiten de oude gebieden in Duitsland zich dan ook aan (Kleve) en Gelderland?
In waarheid is het huidige Limburg een uitvinding van onze wijze Willem in 1815. Maar waar komt dan in godsnaam toch dat "Limburg-gevoel" vandaan?
Graag enige terugkoppeling van onze Limburgse broeders en zusters (mag gerust in het plat-dietsch of het krievels).
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 19:52   #111
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Eenheid die vanuit de historie aan het herstellen is? Hertogdom Gelre, graafschap Kleef? (...) En hopelijk sluiten de oude gebieden in Duitsland zich dan ook aan (Kleve) en Gelderland?
Als Gelderlander zou ik graag willen zien dat Gelre in zijn oude vorm wordt hersteld, dus met 'teruggave' van het Overkwartier Roermond (dat is praktisch heel Noord-Limburg [NL]) en het hertogdom Gulik (de streek rond de Duitse stad Jülich).

Het hertogdom Kleef heeft echter nooit deel uitgemaakt van het Gelderse grondgebied. Taalkundig is de streek rond Kleef wel interessant voor de Nederlanden, aangezien het Kleefs wordt gerekend tot het Zuid-Gelderse dialect. In de zeventiende eeuw werd de streek rond Kleef zelfs tot het Nederlandse taalgebied gerekend. Vandaag spreken de verduitste Klevenaren een goed mondje Nederlands.
Oud 26 augustus 2009, 20:41   #112
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als Gelderlander zou ik graag willen zien dat Gelre in zijn oude vorm wordt hersteld, dus met 'teruggave' van het Overkwartier Roermond (dat is praktisch heel Noord-Limburg [NL]) en het hertogdom Gulik (de streek rond de Duitse stad Jülich).

Het hertogdom Kleef heeft echter nooit deel uitgemaakt van het Gelderse grondgebied. Taalkundig is de streek rond Kleef wel interessant voor de Nederlanden, aangezien het Kleefs wordt gerekend tot het Zuid-Gelderse dialect. In de zeventiende eeuw werd de streek rond Kleef zelfs tot het Nederlandse taalgebied gerekend. Vandaag spreken de verduitste Klevenaren een goed mondje Nederlands.
Het krievelsch wordt nog altijd als een dialect van het Limburgs gecatalogeerd. Zie http://www.travelphrases.info/languages/limburgish.htm. En aangezien ik mijn legerdienst in die streek heb uitgediend, kan ik melden dat ze even verstaanbaar zijn als de gemiddelde Limburger in Vlaanderen.
Oud 26 augustus 2009, 21:05   #113
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het krievelsch wordt nog altijd als een dialect van het Limburgs gecatalogeerd. Zie http://www.travelphrases.info/languages/limburgish.htm. En aangezien ik mijn legerdienst in die streek heb uitgediend, kan ik melden dat ze even verstaanbaar zijn als de gemiddelde Limburger in Vlaanderen.
Waar wordt het Krievels(ch) gesproken? Ik heb in mijn studie neerlandistiek nog niet eerder over dit dialect gehoord.
Oud 26 augustus 2009, 21:29   #114
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar wordt het Krievels(ch) gesproken? Ik heb in mijn studie neerlandistiek nog niet eerder over dit dialect gehoord.
In Krievel natuurlijk (in het duits: Krefeld). En ik kan nog maar eens bevestigen, het is puur limburgs.
Oud 26 augustus 2009, 21:39   #115
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard Dialect

Citaat:
In Krievel natuurlijk (in het duits: Krefeld). En ik kan nog maar eens bevestigen, het is puur limburgs.
Maar natuurlijk! Het is heel logisch, eigenlijk. Krefeld (Krievel) ligt ten oosten van Limburg. Het verwondert mij dus niet dat het dialect hetzelfde is als in Limburg.

Leuk om dit soort berichten te lezen!
Oud 26 augustus 2009, 23:55   #116
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Waarom geen gewest Groot-Brabant? Noord-Brabant, Antwerpen en Vlaams-Brabant? Met als hoofdstad Leuven, uiteraard
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 00:00   #117
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Waarom geen gewest Groot-Brabant? Noord-Brabant, Antwerpen en Vlaams-Brabant? Met als hoofdstad Leuven, uiteraard
Dat vind ik maar een beetje een groot gebied. Ik zou het niet verschrikkelijk vinden, maar Zuid-Brabant (Antwerpen + Vlaams-Brabant + Brussel?) is al zo groot, we moeten de macht toch een beetje verspreiden hey? Noord- en Zuid-Brabant mogen gescheiden blijven wat mij betreft.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 00:06   #118
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Ik denk dat we dat kunnen vergeten Ernst. Oorspronkelijk Nederlandstalige gebieden die nu in Duitsland liggen (zoals Kleef) of in Frankrijk (Duinkerke) zullen nooit meer deel uitmaken van de verenigde Nederlanden. Zo'n initiatief moet vanuit de eigen bevolking komen en helaas ziet het er niet naar uit dat het ooit nog zal gebeuren. Enkel een oorlog kan nog de grenzen veranderen, maar dat is wel het laatste waar we op zitten te wachten. Het is niet anders.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 07:55   #119
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik denk dat we dat kunnen vergeten Ernst. Oorspronkelijk Nederlandstalige gebieden die nu in Duitsland liggen (zoals Kleef) of in Frankrijk (Duinkerke) zullen nooit meer deel uitmaken van de verenigde Nederlanden. Zo'n initiatief moet vanuit de eigen bevolking komen en helaas ziet het er niet naar uit dat het ooit nog zal gebeuren. Enkel een oorlog kan nog de grenzen veranderen, maar dat is wel het laatste waar we op zitten te wachten. Het is niet anders.
Fetai, wees gerust. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dat inderdaad niet meer kan. Bovendien staat in onze visiedocumenten dat de (herenigde) Nederlanden geen aanspraak zullen maken op aangrenzende gebieden waarmee de Nederlanden in het verleden banden hebben gehad. Bovendien is de oriëntatie van de bewoners in Noord-Limburg volkomen Limburgs geworden, het door stropke aangehaalde 'Limburg-gevoel'.
Oud 27 augustus 2009, 08:35   #120
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eenheid die vanuit de historie aan het herstellen is? Gaan alle Limburgers dan terug naar het hertogdom Limburg verhuizen (ttz. de streek rond Verviers en Eupen?). Of hebben we het over het land van loon, de landen van overmaas, hertogdom gelre, graafschap kleef? en wat dan met het brabantse Maastricht, mogen die nog meedoen? En hopelijk sluiten de oude gebieden in Duitsland zich dan ook aan (Kleve) en Gelderland?
In waarheid is het huidige Limburg een uitvinding van onze wijze Willem in 1815. Maar waar komt dan in godsnaam toch dat "Limburg-gevoel" vandaan?
Graag enige terugkoppeling van onze Limburgse broeders en zusters (mag gerust in het plat-dietsch of het krievels).
't Limburggeveul is bedach door slimme Limburgse polletiekers en gezette. Eedere Limburger dèè e bitsje de gesjeedenis van waat now Limburg hèt kent, wèt dat hiel dèè zeiver over ein Limburg nèèt mier is ès dat: zeiver. Waat nateurlek nog nèèt wilt zègge dat hiel dèè zeiver euver Vloandere gèt mier zow zèèn es gezeiver nateurlijk
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be