Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2009, 10:39   #301
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
...
Maar Vlaamse Soevereiniteit moet toch niet hetzelfde zijn als Vlaamse Koppigheid ? Binnen onze Vlaamse Soevereiniteit kunnen we ook overgangsmaatregelen nemen, iets afspreken met andere naties, uitwisselen met andere regio's, rekening houden met de buren, ... Soevereiniteit is een middel, geen doel. Nergens stel ik voor om iets achter de rug van het Vlaams parlement te konkelfoezen. De Vlaamse soevereiniteit wordt niet in vraag gesteld. Het gaat ook niet om een laakbaar compromis '�* la Belge' maar om een zoeken naar een echte oplossing voor de lange termijn waarbij ook waar mogelijk ingespeeld wordt op verzuchtingen van onze staatkundige buren. Soevereiniteit kan en mag niet zonder de wil tot samenwerking en openheid.
Ik vind dat we de positieve elementen in uw voorstellen in overweging kunnen nemen en verder uitwerken NADAT de splitsing zonder toegevingen door het federaal parlement werd gestemd.

Ik vind niet dat nu al bekend moet worden gemaakt wèlke cadeautjes Vlaanderen in petto zou kunnen hebben, maar zèlf ik zou in elk geval niet aarzelen om bijzonder genereus te zijn voor �*lle anderstaligen die in Vlaanderen zijn komen wonen en zich de moeite getroosten om aan een goed functioneren van de samenleving een steentje bij te dragen. Niet alleen de Frans-taligen moeten worden geholpen, nietwaar.

Voor Systematische Saboteurs van de democratie moet ik niet te veel geduld opbrengen, vind ik. Ik word niet graag als een voetveeg behandeld, weet u.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 10:52   #302
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De Franstalige Belgen vormen in Halle-Vilvoorde een minderheid, net als de Nederlandstalige Belgen in Brussel. Dat is de sociologische realiteit, al de rest is propaganda.
Binnen België vormen de Frans-taligen een minderheid.

Ook d�*t is een sociologische realiteit.

Oud 12 november 2009, 10:54   #303
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het is zo simpel als het maar zijn kan: in 2007 heeft een Belgische democratische meerderheid de splitsing van BHV goedgekeurd. Als we toch allemaal Belgen zijn, wat houdt de franstaligen dan tegen om deze beslissing te aanvaarden?
Alle Belgen zijn gelijk, maar sommige Belgen zijn méér gelijk dan andere.

Laatst gewijzigd door djimi : 12 november 2009 om 10:54.
Oud 12 november 2009, 11:10   #304
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Er is één argument dat hier nog ontbreekt.

Welk concreet probleem hebben de Franstaligen met het splitsingsvoorstel dat reeds werd gestemd? Wat is er aan de resulterende situatie (gelijke behandeling voor iedereen) dat zo onaanvaardbaar is?

Waarom zouden we alternatieven moeten overwegen, als we reeds een zeer werkbaar plan hebben, dat bovendien een meerderheid in het betrokken parlement achter zich heeft en reeds het merendeel van de legislatieve weg heeft afgelegd?

Dat lijkt me toch een onmiddellijk relevante vraag, maar die nog niemand van de heren politici, noch van hun aanhangers op dit forum hebben beantwoord.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 11:15   #305
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Vlamingen die in Brussel wonen zijn echt een te verwaarlozen minderheid. Minder dan 10%.
Goh, da's proportioneel dubbel zoveel als de Franstaligen in Vlaanderen. Welke term moeten we gebruiken voor de helft van een te verwaarlozen minderheid? Ik vraag het aan u, he, zodat u mij achteraf niet voor fascist verslijt.
Oud 12 november 2009, 11:36   #306
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Heb ik ook al gedacht.
Maar dan zal Vlaanderen toegevingen moeten doen, zodat de Franstaligen met minimum gezichtsverlies uit de strijd kunnen treden. En toegevingen zijn in deze zaak ontoelaatbaar.
Het is van het grootste belang dat Vlaanderen zich eindelijk eens bewust wordt van haar meerderheidspositie. Niet om de Franstaligen te treiteren (hetgeen ze in mijn ogen tot op vandaag nog nooit gedaan heeft), maar om het juk van haar eigen slavenmentaliteit af te werpen. Maar ik heb het gevoel dat een deel van de Vlamingen schrik heeft van macht en dus van politieke verantwoordelijkheid. We zijn eeuwen door anderen bestuurd, en die mentaliteit zit er nog in. Als het niet goed ging, konden we het altijd op die andere steken: op de Oostenrijkers, op de Spanjaarden, op de Fransen, op de Belgische elite.
Spijkers met koppen!

Blijf er maar op kloppen.

Oud 12 november 2009, 12:05   #307
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind dat we de positieve elementen in uw voorstellen in overweging kunnen nemen en verder uitwerken NADAT de splitsing zonder toegevingen door het federaal parlement werd gestemd.

Ik vind niet dat nu al bekend moet worden gemaakt wèlke cadeautjes Vlaanderen in petto zou kunnen hebben, maar zèlf ik zou in elk geval niet aarzelen om bijzonder genereus te zijn voor �*lle anderstaligen die in Vlaanderen zijn komen wonen en zich de moeite getroosten om aan een goed functioneren van de samenleving een steentje bij te dragen. Niet alleen de Frans-taligen moeten worden geholpen, nietwaar.
Ik ga hier helemaal mee akkoord. Enkel het Vlaams toelaten is niet meer van deze tijd. Echter, er kan geen enkele voorkeursrol voor het Frans of de Franstaligen binnen Vlaanderen worden weggelegd.

Enkele afdwingbare maatregelen op federaal niveau lijken mij het meest aangewezen, zodat alles waar de Franstaligen op azen binnen Vlaanderen, ze ook zullen moeten gunnen aan arabisch- of anderstaligen binnen Brussel. Dat zou al het een en ander moeten matigen.
Oud 12 november 2009, 12:19   #308
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik ga hier helemaal mee akkoord. Enkel het Vlaams toelaten is niet meer van deze tijd. Echter, er kan geen enkele voorkeursrol voor het Frans of de Franstaligen binnen Vlaanderen worden weggelegd.

Enkele afdwingbare maatregelen op federaal niveau lijken mij het meest aangewezen, zodat alles waar de Franstaligen op azen binnen Vlaanderen, ze ook zullen moeten gunnen aan arabisch- of anderstaligen binnen Brussel. Dat zou al het een en ander moeten matigen.
De Baarle Werkgroep heeft een en ander reeds uitgewerkt in enkele voorstellen. Leest u even met mij mee:

Citaat:
Baarle Werkgroep: De Vlaamse Beweging moet afscheid nemen van haar 19de eeuwse taalflamingantistische houding. Het toekomstige Vlaanderen zal een Franstalige minderheid kennen, of men dat nu wil of niet. Echter, zonder Belgische constructie gaat van die Franstalige minderheid geen anti-Vlaams, natiebedreigend gevaar meer uit, net zoals Nederland de Friezen niet als natiebedreigend beschouwt. Vlaanderen hanteert deze volwassen houding reeds in de Rand door zelf Franstalige scholen op te richten en iedere inmenging van de Franse Gemeenschap te weigeren.

In het post-Belgisch tijdperk, dienen de Franstalige Vlamingen grondwettelijk verankerde taalrechten te krijgen en kan het tweetalig gebied uitgebreid worden. Tevens kan er een Communauté Francophone de Flandre opgericht worden, gefinancierd door de Vlaamse overheid, die bevoegdheid krijgt over taal en cultuur in Brussel en de onmiddellijke rand. De CFF is geen territoriale eenheid, maar een bestuursorgaan bevoegd voor de persoongebonden aangelegenheden van de Franstalige inwoners van het tweetalige gebied Brussel.

Het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering moeten het toekomstige statuut van de Franstalige minderheid in Vlaanderen en de uitbouw van een Communauté Francophone de Flandre nu al uitwerken en opnemen in het ontwerp van Vlaamse Grondwet.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 12:19   #309
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaams-nationalisten hebben altijd een liefde voor Duits gehad hé.
En wat is er verkeerd met 'liefde voor Duits', als ik vragen mag?

Goethe, Heine, Schopenhauer, Nietzsche, Kant, Brecht, Musil, ... in originele versie willen kunnen lezen is toch geen misdaad?

De Lieder van Schumann willen kunnen begrijpen en meezingen toch ook niet?

Of wil je graag iets anders insinueren?

Zo ja, toon dan wat meer lef en kom er vlakaf voor uit.

Oud 12 november 2009, 12:28   #310
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Baarle Werkgroep heeft een en ander reeds uitgewerkt in enkele voorstellen. Leest u even met mij mee:
Hier gaat u weer al erg ver. Tweetallige gebieden, franstalige bestuursorganen... Niet helemaal wat ik bedoelde met "geen voorkeursrol", of had u ook gedacht aan Marokkaanse en Italiaanse gebieden en bestuursorganen?
Oud 12 november 2009, 12:33   #311
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen (en ook Vlamingen) rijden richting zuiden hé.
Daar is de zon te vinden.
Af en toe trekt een Belg wel naar Nederland om iets te kopen dat hij kan smoren.

Ik probeer elk jaar toch op zijn minst enkele dagen van de zomervakantie in Nederland door te brengen, maar als ik dat tegen Belgen zeg dan word ik toch altijd raar bekeken en denken ze dat ik niet goed snik ben. Dan toch liever naar Frankrijk, denken/zeggen ze.
Elk jaar trekken hele groepen Frans-talige Belgen naar de Vlaamse Kust (velen hebben er trouwens een appartementje), elk weekend trekken hele groepen Frans-talige Belgen naar Antwerpen om te winkelen, ...

Er zijn daar mensen bij die al eens een woordje Nederlands zullen praten, er zijn er zelfs die meer dan één woordje Nederlands zullen gebruiken, maar er zijn er helaas ook een heleboel die zelfs als ze zich in Vlaanderen vestigen het blijven vertikken een gebaar van goede wil te tonen en er op staan ALTIJD en OVERAL in de énige taal die ze beheersen bediend te worden.

Ik snap niet hoe u die laatste groep mensen zo hardnekkig kunt blijven verdedigen, echt niet.

Ik verwacht van pakweg Parijzenaars niet dat ze zich in het Nederlands uit de slag kunnen trekken, maar èlke 'Belg' zou toch minstens in staat moeten zijn zich in het Nederlands te verontschuldigen voor zijn gebrekkige kennis van die taal.

Het is echt niet moeilijk, hoor:

"Sorry, meneer/mevrouw, neemt u mij niet kwalijk, ik spreek eigenlijk geen Nederlands. Kunt u mij soms in het Frans verder helpen?"

Na één week elke dag tien keer die twee zinnetjes herhaald te hebben zou dat toch wel moeten lukken, niet?

Als mijn Frans-talige landgenoten zelfs die minimale inspanning (anderhalf uur op 168, dat is nog geen één procent) niet kunnen opbrengen, moet ik dan echt nog rekening gaan houden met wat zij eventueel zouden kunnen willen?

Oud 12 november 2009, 12:35   #312
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of wil je graag iets anders insinueren?

Zo ja, toon dan wat meer lef en kom er vlakaf voor uit.
Hij wil gewoon insinueren dat de Vlaams-nationalisten Duitgezind (lees nazigezind) zijn. Maar er openlijk voor uitkomen durft hij niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 12:36   #313
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben Belg.
Dus ik voel me inwoner van heel België, uw boerengat incluus.
Waregem is al héél lang geen boerengat meer, Henri1.

In welke eeuw leeft u eigenlijk?

Oud 12 november 2009, 12:41   #314
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik verwacht van pakweg Parijzenaars niet dat ze zich in het Nederlands uit de slag kunnen trekken, maar èlke 'Belg' zou toch minstens in staat moeten zijn zich in het Nederlands te verontschuldigen voor zijn gebrekkige kennis van die taal.

Het is echt niet moeilijk, hoor:

"Sorry, meneer/mevrouw, neemt u mij niet kwalijk, ik spreek eigenlijk geen Nederlands. Kunt u mij soms in het Frans verder helpen?"
Dien zin hebben zij al: "Oewij zuullén Bruusél nooit opkevén!"
Oud 12 november 2009, 12:47   #315
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dien zin hebben zij al: "Oewij zuullén Bruusél nooit opkevén!"
oewij ook niet
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 12:56   #316
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
oewij ook niet
Juist, Shadowke. "Wallo-Brux? Ça jamais!"
Oud 12 november 2009, 13:27   #317
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist

Enkele afdwingbare maatregelen op federaal niveau lijken mij het meest aangewezen, zodat alles waar de Franstaligen op azen binnen Vlaanderen, ze ook zullen moeten gunnen aan arabisch- of anderstaligen binnen Brussel. Dat zou al het een en ander moeten matigen
Neemt u het mij niet kwalijk, mijn beste Nyquist, maar de term "Vlaams" gebruiken in het kader van de discussies rond BHV, is gewoon ontoelaatbaar. Het gaat fundamenteel om het respect voor de taal van het Vlaamse Gewest. Welnu dat is het Nederlands. Door de term "Vlaams" speelt u (ik neem aan ongewild) het FDF in de kaart. "Vlaams" is dialect.
Oud 12 november 2009, 13:47   #318
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neemt u het mij niet kwalijk, mijn beste Nyquist, maar de term "Vlaams" gebruiken in het kader van de discussies rond BHV, is gewoon ontoelaatbaar. Het gaat fundamenteel om het respect voor de taal van het Vlaamse Gewest. Welnu dat is het Nederlands. Door de term "Vlaams" speelt u (ik neem aan ongewild) het FDF in de kaart. "Vlaams" is dialect.
Ha, excuseer als dat zo overkomt. Ik gebruik ze door elkaar. Vlaams is wat mij betreft geen dialect, maar wel het Nederlands dat in Vlaanderen wordt gesproken, ofte Zuid-Nederlands. Het ging me inderdaad om de Nederlandse taal.
Oud 12 november 2009, 13:55   #319
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

Ik kan niet natuurlijk niet alléén beslissen, maar ik zou juist niét voor maatregelen op federaal niveau kiezen.

Stel u even voor hoe de door de Frans-talige Belgo-Bruxellois massaal in de steek gelaten allochtonen/immigranten zouden reageren als ze van in Vlaanderen wonende familieleden zouden vernemen dat er in pakweg Gent, Antwerpen, Mechelen, ... door de 'boches du nord' voorzien wordt in :

- tweetalige crèches (Nederlands-Turks, Nederlands-Berbers, Nederlands-Arabisch, Nederlands-Pools, Nederlands-Spaans, Nederlands-Duits, Nederlands-Lingala, ...)

- scholen die tot op het einde van het hoger middelbaar voorzien in programma's 'allochtone taal en cultuurgeschiedenis' (voor Turks, Berbers, Arabisch, Pools, ...)

- bibliotheken met uitgebreide collecties in de meest voorkomende immigrantentalen, eventueel aangevuld met abonnementen op een aantal belangrijke kranten/tijdschriften

- Nederlands-talige TV-programma's met ondertiteling in de meest voorkomende immigrantentalen

- anderstalige TV-programma's met ondertiteling in het Nederlands

...

De totale kostprijs voor dergelijke maatregelen zou geen tegen-argument moeten zijn, aangezien deze sowieso niet spectaculair de pan uit zullen rijzen.

Het komt er mijns inziens vooral op aan zo snel en zo efficiënt mogelijk de karikatuur van het 'racistische' Vlaanderen te neutraliseren, en de hypocrisie van de zelfbenoemde 'cosmopolites tolérants' zo duidelijk mogelijk aan de kaak te stellen.

Naar aanleiding van een opmerking van azert als zou het voor een Brusselse Vlaming een fluitje van een cent moeten zijn om alhier verkozen te geraken, overweeg ik een eventuele deelname aan verkiezingen op basis van een programma dat gelijkaardige voorstellen ter goedkeuring aan de kiezer voorlegt.

Het zou natuurlijk erg leuk zijn mocht ik tegen dan al kunnen wijzen op de verwezenlijkingen van Vlaanderen op dat vlak, maar ook zònder kan ik het natuurlijk altijd nog wagen.

Ik zal er in elk geval eens met mijn vrienden over praten.

Oud 12 november 2009, 18:59   #320
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, Shadowke. "Wallo-Brux? Ça jamais!"
Ik denk dat je de wil van het Brusselse volk zal moeten respecteren, of ziet U dat anders ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be