Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2009, 21:30   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zo zeggen Belgen dat niet.............
Dan heeft u geen kinderen die al in het middelbaar zitten. "Lekker" is onder onze jeugd een echte modewoord geworden, naast "massa's" en "vet" die om de haverklap worden gebruikt in betekenissen die wij als volwassenen nooit aanwenden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:37   #242
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan heeft u geen kinderen die al in het middelbaar zitten. "Lekker" is onder onze jeugd een echte modewoord geworden, naast "massa's" en "vet" die om de haverklap worden gebruikt in betekenissen die wij als volwassenen nooit aanwenden.
In Waregem misschien.
Hier zeker niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:44   #243
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Waregem misschien.
Hier zeker niet.
Natuurlijk jongen bij U zeggen zij dat op zijn frans nietwaar.....

Eet nog maar een wafel,smakelijk....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:45   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Waregem misschien.
Hier zeker niet.
Tja...

Citaat:
In Luik ongetwijfeld niet...

Of valt u nu door de mand? En woont u helemaal niet in het Luikse?
Oud 8 november 2009, 21:48   #245
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja...

In Luik ongetwijfeld niet...

Of valt u nu door de mand? En woont u helemaal niet in het Luikse?
Ik ben Belg.
Dus ik voel me inwoner van heel België, uw boerengat incluus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:53   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben Belg.
Aan uw reactie te zien wordt het me duidelijk dat u door de mand gevallen bent. U woont dus helemaal niet in Luik, maar doet zich hier alsdusdanig voor. U ziet, soms praat een mens zich door kleine versprekingen de mond voorbij!
Oud 8 november 2009, 22:08   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe"
Aan uw reactie te zien wordt het me duidelijk dat u door de mand gevallen bent. U woont dus helemaal niet in Luik, maar doet zich hier alsdusdanig voor. U ziet, soms praat een mens zich door kleine versprekingen de mond voorbij!
Niet zo lang geleden heeft onze Henri1 zich als eens versproken. Hij dat het toen over "bij ons in Limburg". Enfin, voor hem is dat allemaal niet zo erg. "Belg", nietwaar...
Oud 8 november 2009, 22:10   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet zo lang geleden heeft onze Henri1 zich als eens versproken. Hij dat het toen over "bij ons in Limburg". Enfin, voor hem is dat allemaal niet zo erg. "Belg", nietwaar...
Juist, nu u het zegt, komt het ook bij me op!
Oud 8 november 2009, 22:30   #249
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Vlamingen die naar Bruxelles zijn gekomen hebben vaak hun taal opgegeven om een frank meer te kunnen verdienen;
Waarschijnlijk wilden die Vlamingen ook niets te maken hebben met die pastorekes die het hier voor het zeggen hadden, en keken dus oprecht op naar de Frans(talig)e cultuur in die mate dat ze zich die cultuur eigen maakten (al dan wel sprekend met een grappig accent).
Ik spreek over die priesters die fulmineerden tegen zowel den goddelozen Franschen en den ketterschen demoon uit het noorden en weet ik veel wie nog, en alles wat zij zeiden werd door de vaak hersenloze massa klakkeloos overgenomen.
Veel Vlamingen, die het beter hadden, zagen hun kans schoon weg te vluchten uit die brave cultuur. Let wel, er zat ook een heleboel eigenbelang bij, dat klopt. Sommige mensen zijn niet bereid om hun leven te wijten aan de bijdrage van een mentaliteitswisseling en lopen over naar een cultuur die hen meer kan beiden.
Hun Vlaamse zelfhaat werd dan ook prachtig beantwoord bij de mentaliteit van de toenmalige francofone elite, die een grote minachting koesterde voor de Vlaming. Het gebeurt ook vaker dat mensen vluchten voor de mentaliteit van hun eigen bevolking, en zelfs een afkeer voor hun eigen volk opbouwen.

Dit is maar een speculatie, er zich desondanks wel een waarheid in, volgens mij. Let wel, dit is geen sneer van me naar de Katholieke Kerk, maar niemand kan de denkwijzen uit die tijd ontkennen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 november 2009 om 22:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 23:33   #250
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben Belg.
Waregem, een boerengat, dus.

Voor mij tellen feiten en cijfers, dus ik heb het even opgezocht : België telt 589 gemeenten, en gerangschikt naar bewonersaantal staat Waregem op de 49e plaats.

Als Waregem volgens Henri1 een boerengat is, dan zijn er derhalve nog 540 kleinere boerengaten in België.

Dan moet ik dus aannemen dat 91,68% van alle Belgische gemeenten boerengaten zijn. Trouwens, als Henri1 het zegt, moet het waar zijn.

En als je hier in andere threads de stellingjes van Henri1 volgt, waarin hij ons tracht wijs te maken dat Nederland en Frankrijk zowat om het meest op die boerengaten zitten te azen, tja, dan heb je al gauw voldoende inzicht in ‘s mans logica, nietwaar.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 23:40   #251
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Waregem, een boerengat, dus.

Voor mij tellen feiten en cijfers, dus ik heb het even opgezocht : België telt 589 gemeenten, en gerangschikt naar bewonersaantal staat Waregem op de 49e plaats.

Als Waregem volgens Henri1 een boerengat is, dan zijn er derhalve nog 540 kleinere boerengaten in België.

Dan moet ik dus aannemen dat 91,68% van alle Belgische gemeenten boerengaten zijn. Trouwens, als Henri1 het zegt, moet het waar zijn.

En als je hier in andere threads de stellingjes van Henri1 volgt, waarin hij ons tracht wijs te maken dat Nederland en Frankrijk zowat om het meest op die boerengaten zitten te azen, tja, dan heb je al gauw voldoende inzicht in ‘s mans logica, nietwaar.
Nederland en België zijn tezamen één groot boerengat, kijk maar op deze nachtkaart van Europa (vergeleken bij NL en BE is de rest van Europa een agrarische gebied)

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 23:42   #252
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederland en België zijn tezamen één groot boerengat, kijk maar op deze nachtkaart van Europa (vergeleken bij NL en BE is de rest van Europa een agrarische gebied)
Hoe komt het dat de Nijl licht geeft ? Is die radioactief of zo ?
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 00:24   #253
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schijnbaar slagen migranten wel daar waar Belgische Franstaligen glorieus mislukken.
Yep.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 01:53   #254
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Over Nederland kan ik mij niet uitspreken, maar voor wat België betreft kunt u zich wel inbeelden dat ik een onvoorwaardelijk geloof hecht aan wat Henri1 hier poneert, vermits hij, en alleen hij, het kan weten.

Derhalve, als uit wat hij zegt blijkt dat 91,68% van alle Belgische gemeenten boerengaten zijn, en we dus moeten aannemen dat quasi gans België als het ware één groot boerengat is, dan is dat zo, spijts uw beeldig bewijsmateriaal.

Overweging van één en ander leidt evenwel tot de overtuiging dat België bestaat uit helverlichte boerengaten.

En dan gaat bij velen ongetwijfeld plots een lichtje branden. Overvloedig verlichte boerengaten = veel electriciteitsverbruik. Goed gezien van GDF Suez……
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 08:17   #255
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaams-nationalisten hebben altijd een liefde voor Duits gehad hé.
en wat heb jij tegen Duitsers??
Oud 9 november 2009, 09:34   #256
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet vergeten: heel veel Joden zijn altijd gefascineerd geweest door de Duitse cultuur. Zelfs de grondlegger van het zionisme was een fervent bewonderaar van (zo goed als) alles wat Duits was. Aan de vooravond van WO II hadden heel veel Joden zich trouwens vereenzelvigd met het Duitse volk; alleen hun godsdienst niet.
Naties zijn dan ook niet hetzelfde als etniën. Men kan perfect etnisch anders zijn en zich toch tot een bepaalde natie rekenen. Alleen had een bepaald regime in Duitsland dat niet door.
Hier in Vlaanderen hebben sommigen dat trouwens helaas nog altijd niet door.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 09:38   #257
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hoe komt het dat de Nijl licht geeft ? Is die radioactief of zo ?
Daar staan huizen, tiens.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 9 november 2009 om 09:38.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 13:57   #258
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Meise tegen Brussels Metropolitan Region

BrusselNieuws.be 09 11 2009

Meise tegen Brussels Metropolitan Region

De gemeente Meise wil geen deel uitmaken van de Brussels Metropolitan Region. Dat is een platform opgericht door de Belgische werkgevers met de bedoeling het Brussels gewest, Halle-Vilvoorde en Waals-Brabant uit te roepen tot één economische hoofdstad. Meise wil zijn eigenheid als Vlaamse gemeente in de Rand rond Brussel behouden.

Lees het volledige artikel :
http://www.brusselnieuws.be/artikels...politan-region

---
Ik vrees dat het 'Brussels Metropolitan Region'-project mogelijk te Brussel-centrisch is opgevat. Op het eerste gezicht lijkt het mij ook te sterk de nadruk te leggen op een economische invalshoek zonder veel rekening te houden met politieke, sociale, culturele en andere maatschappelijke bekommernissen. Het lijkt teveel op die typische werkgeversoplossingen die vooral focussen op economische groei zonder meer. Als we niet opletten wordt Vlaanderen straks bestuurd als een KMO geprangd tussen de Lange Wapper en de Brussels Metropolitan Region.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 10 november 2009 om 13:58.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 15:42   #259
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Eerst en vooral: mijn oprechte felicitaties voor de denkoefening als dusdanig.
Bedankt voor de felicitaties, Txiki

Citaat:
En dan geef ik nu graag een paar bedenkingen. In gesprekken over BHV stel ik altijd een eerste, steeds dezelfde vraag: waarover gaat het hier eigenlijk? Zien we nog helder in deze poel?

Gaat het over taalkwesties, over niet-benoemde burgemeesters of worden deze kwesties erbij gehaald om er een stammendiscussie van te maken? Er wordt steevast geschermd met de 'rechten van de franstaligen'. En omgekeerd: ook aan Vlaamse zijde worden die kwesties erbij gehaald. Nochtans lijken die mij van een andere aard dan de BHV-kwestie en staan ze daar los van
Je kan ze als losstaande problematieken bekijken maar ook als onderdelen van een grotere problematiek. Beide invalshoeken lijken mij verdedigbaar. Ik zie BHV als een onderdeel van een grotere communautaire problematiek die op haar beurt onderdeel is van een maatschappelijke problematiek rond cultuur, democratie en globalisering. Maar het is ook een goed idee om het van een andere kant te bekijken zoals jij doet en elk deel ervan apart te bestuderen. Beide invalshoeken kunnen interessante ideeën voortbrengen. Maar het is waarschijnlijk wel gemakkelijker te onderhandelen door BHV in een breder kader te plaatsen. Dan kan een onderhandelde oplossing over BHV bv. dienen als hefboom om ook de problematiek rond de taalfaciliteiten weg te werken.

Citaat:
met of zonder de splitsing van BHV kennen we in Vlaams-Brabant verfransing, ook buiten die kieskring. Een splitsing van BHV als dusdanig is geen oplossing, eventueel wel een vertraging.
Zeer goed gezien en volledig mee akkoord.

Citaat:
Het lijken me dus twee aparte discussies die daarom ook een aparte benadering moeten krijgen. Terwijl de eerste reeks discussies te maken heeft met taalrechten enzomeer, heeft BHV meer met partijbelangen en electorale overwegingen te maken. Aan Vlaamse zijde, maar meer nog aan franstalige liberale zijde.
Ik denk dat het moeilijk is om die 2 discussies uit mekaar te houden.

Citaat:
Zolang het kartel MR-FDF in die kieskring een belangrijk deel van zijn stemmen haalt, zal die tegen een splitsing blijven ijveren. Er zal een compensatie voor het verlies aan electorale slagkracht op tafel moeten komen, zoals bijvoorbeeld een federale kieskring. Compensaties voorstellen in termen van rechten voor franstalige inwoners behoren tot een ander pakket.
Het splitsen van BHV mag natuurlijk geen negatieve invloed hebben op de proportionele vertegenwoordiging van FR en NL in de kamer. Het klopt dat vooral MR schrik heeft om hierbij pluimen te laten. In ben in principe pas voorstander van een federale kieskring voorzover België eerst duidelijk een confederale staatsstructuur heeft gekregen. Mogelijke alternatieve oplossingen om de Franstalige partijen gerust te stellen zijn een politiek inschrijvingsrecht voor de Franstalige Vlaams-Brabanders in een Brusselse gemeente of /en het mogelijk maken van lijstverbindingen over de grenzen van de toekomstige kieskringen Vlaams-Brabant en Brussels Gewest heen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 10 november 2009 om 15:44.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 15:56   #260
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams-nationalisten hebben altijd een liefde voor Duits gehad hé.
http://www.youtube.com/watch?v=rMgjVaXcPgw
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be