![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En wat zou u er van vinden als "de sterkere taal" het Nederlands in België het Frans verdrijft?
![]() |
#322 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het scheelde niet veel of de Vlamingen hadden in het verleden ook besloten om de taal met meest wereldwijde prestige, het Frans, over te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
|
![]() Citaat:
Omdat het NL er echter door meer mensen gesproken wordt in BE, heeft het NL weerstand kunnen bieden. Indien het door minder mensen was gesproken geweest, was het nu zoals het Fries. Overal Frans en het Vlaams als folklore. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
|
![]() Citaat:
U bedoelt volgens mij: 1) wereldwijd heeft Frans meer prestige dan Nederlands 2) in België heeft Nederlands meer status dan Frans 3) omdat Franstaligen zo koppig zijn heeft biedt het Frans nog immer weerstand in België, anders was het nu zoals Fries.
![]() |
![]() |
#325 |
Parlementslid
|
![]() Allemachtig, wat heb jij nou voor avatar? Mijn geliefde Noord-Brabant opgeslokt door Vlaanderen? Dat moet je effe rechtzetten hoor. Noord-Brabant is wel deel van BRABANT (samen met Antwerpen en de Zuid-Brabantse gewesten) en deel van de Nederlanden, maar niet van Vlaanderen. We zijn ook geen Holland namelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Houdt u zelf bij hoeveel pakskes zever u uitkraamt per dag? ![]()
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 26 oktober 2008 om 23:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
|
![]() Citaat:
Maar je moet dat wat proberen bergijpen. De idee achter "Vlaamse reflex" heeft nu eenmaal de "eigen taalreflex" opgeslokt; in die zin heeft la belgique een slag binnen: Vlaanderen in de knoet houden is gemakkelijker dan de "Nederlandstaligen". Verdeel en heers heet dat. Zelf ben ik een fiere historische "Vlaming" ("uit de Vlaanders"). Overal is leuk, maar ik ben eerder "thuis" in Gent dan in Antwerpen, als je mij begrijpt. Met de verhuis naar Zulte binnenkort (het "Baarle" van West en Oost-Vlaanderen) zal dat versterken. Met andere woorden, ik hou van het commercieel boerenverstand- streekje en volkje in West en Oost Vlaanderen (en ik breid dat misschien uit naar Frans en Zeeuws-Vlaanderen), waar een sterke invloed te voelen is van geschiedenis van hongersnood en verwaarlozing. Waar wroeten en "op uw eigen poten staan" en onafhankelijkheid ingebakken zit in de opvoeding. Maar daarbuiten ben ik Nederlandstalig en Laaglander.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 27 oktober 2008 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Speciaal voor Henri!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
D'er bestaat geen Vlaanderen, noch in taal, noch in mentaliteit - een Vlaamse Antwerpse havenbaron heeft niks, maar dan ook niks, te maken met een keuterboerke uit de Westhoek, waar dank zij, of ondanks(?) de Ijzertoren het flamingatisme uitgevonden werd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het zou meteen gedaan zijn met de verfransing. Waarom komen Nederlanders wél in de Ardennen wonen en Vlamingen niet? (en het is niet omdat zij wel Frans kennen, integendeel). P.S. Mocht ik ooit een hotel-restaurant willen openen dan zou het ook in Wallonië zijn. Laatst gewijzigd door Boontjes : 15 november 2009 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan kan ik mijn Vlaamse Leeuw tenminste ophangen op een plaats waar hij goed zichtbaar gaat zijn voor de annexionisten die daar passeren ![]() Zo goed?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() J Claesen : Ik woon als Vlaming in Wallonië en heb groot respect voor de Franstalige politici. De Franstalige politici willen België behouden. Op die manier wonnen alle Franstaligen nog in hetzelfde land. Veel Vlaamse politici willen zoveel mogelijk autonomie waardoor de Vlamingen in Wallonië hun band met Vlaanderen verliezen en als het ware in het buitenland wonen. Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen, dan is hij voor de Vlamingen een Waal. Wanneer Franstaligen in Vlaanderen gaan wonen, laten de Franstaligen hun taalgenoten niet vallen. dfn : Waarom geen Nederlandstalig e versie van deze site (www.prejuges.be) ? Jullie Vlaamsnationalisten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalige Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen, in het bijzonder in de Henegouwse faciliteitengem eenten Komen, Moeskroen, Vloesberg, Edingen . Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee ! Voor mijn part moet het BELGISCH niveau terug MEER bevoegdheden krijgen en dus moeten de Gewesten en Gemeenschappen - jawel - bevoegdheden AFSTAAN aan BELGIË ! Ik ben ook voor het BEHOUD van de faciliteiten in alle landsgedeelten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat je goedkoper een huis zal vinden in Brussel zelf, dan in SGR, djimi. En eerlijk gezegd, de keren dat ik er al kwam had ik nog veel meer het gevoel dat de boel was gepolariseerd, dan in Brussel zelf.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
|
![]() Citaat:
Dat klopt: in Brussel zelf weten de VL dat ze een heel kleine minderheid zijn en ze dus al blij mogen zijn dat ze hier en daar NL kunnen gebruiken. En... door het feit dat het NL er geen bedreiging meer is voor de FR-taligen... wordt er weer meer NL gebruikt (ook omdat er daar veel inwoners van VL werken, shoppen,...) In de Rand is de toestand spannender: vaak meer FR-taligen maar de VL worden gesteund door de VL overheid en dus krijg je polarisatie want het is nog niet beslecht in wiens voordeel de taalstrijd daar zal uitdraaien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is het mijn vurige wens dat die polarisatie stopt, alleen vind ik dat er van beide kanten wel inspanningen mogen worden gedaan. Zoals azert hierboven opmerkt, mag ik al blij zijn dat ik hier in BXL hier en daar wel in het Nederlands terecht kan. Ik mag, in mijn eigen hoofdstad, al blij zijn dat ik er niet buiten wordt gepest. Tof, hé. Wellicht vindt azert dat de Vlamingen in Kraainem, Linkebeek, Wezenbeek-Oppem, ... òòk blij mogen zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
|
![]() Citaat:
En Brussel als hoofdstad van BE? Ja, natuurlijk waar elders; dat weten de Brusselaars ook; dus is er geen concurrentie en geen gevaar dat men een andere stad als hoofdstad van BE zal aanduiden => hun best doen is niet echt nodig. |
|
![]() |
![]() |