Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2008, 18:02   #321
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Net zoals het "Waals" in Zuid-België. Wat zou u ervan vinden als het Nederlands in België hetzelfde lot had ondergaan?
En wat zou u er van vinden als "de sterkere taal" het Nederlands in België het Frans verdrijft?
Oud 24 oktober 2008, 18:53   #322
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
99& van de Friezen spreekt ferfect Nederlands. In de Friese steden wordt al vrijwel geen Fries meer gesproken.
Fries is folklore geworden.
In Friesland heeft de taal met meest prestige, het Nederlands dus, het gehaald.

Het scheelde niet veel of de Vlamingen hadden in het verleden ook besloten om de taal met meest wereldwijde prestige, het Frans, over te nemen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 18:55   #323
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
En wat zou u er van vinden als "de sterkere taal" het Nederlands in België het Frans verdrijft?
In BE is Frans de taal met het meest wereldwijde prestige.
Omdat het NL er echter door meer mensen gesproken wordt in BE, heeft het NL weerstand kunnen bieden.
Indien het door minder mensen was gesproken geweest, was het nu zoals het Fries.
Overal Frans en het Vlaams als folklore.
Oud 24 oktober 2008, 19:08   #324
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In BE is Frans de taal met het meest wereldwijde prestige.
Omdat het NL er echter door meer mensen gesproken wordt in BE, heeft het NL weerstand kunnen bieden.
Indien het door minder mensen was gesproken geweest, was het nu zoals het Fries.
In BE is Frans de taal met het meest wereldwijde prestige, is een rare zin.

U bedoelt volgens mij:
1) wereldwijd heeft Frans meer prestige dan Nederlands
2) in België heeft Nederlands meer status dan Frans
3) omdat Franstaligen zo koppig zijn heeft biedt het Frans nog immer weerstand in België, anders was het nu zoals Fries.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 23:13   #325
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Allemachtig, wat heb jij nou voor avatar? Mijn geliefde Noord-Brabant opgeslokt door Vlaanderen? Dat moet je effe rechtzetten hoor. Noord-Brabant is wel deel van BRABANT (samen met Antwerpen en de Zuid-Brabantse gewesten) en deel van de Nederlanden, maar niet van Vlaanderen. We zijn ook geen Holland namelijk.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 23:30   #326
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het scheelde niet veel of de Vlamingen hadden in het verleden ook besloten om de taal met meest wereldwijde prestige, het Frans, over te nemen.
ongetwijfeld hebt u voor deze uitspraak obectieve studies en bewijzen achter de hand die aantonen dat de 'boerkes' """bijna""" de franse taal als omgangstaal gingen gebruiken ipv de reeds bestaande omgangstaal?

Houdt u zelf bij hoeveel pakskes zever u uitkraamt per dag?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 26 oktober 2008 om 23:31.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 10:28   #327
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Allemachtig, wat heb jij nou voor avatar? Mijn geliefde Noord-Brabant opgeslokt door Vlaanderen? Dat moet je effe rechtzetten hoor. Noord-Brabant is wel deel van BRABANT (samen met Antwerpen en de Zuid-Brabantse gewesten) en deel van de Nederlanden, maar niet van Vlaanderen. We zijn ook geen Holland namelijk.
Ja inderdaad.
Maar je moet dat wat proberen bergijpen.
De idee achter "Vlaamse reflex" heeft nu eenmaal de "eigen taalreflex" opgeslokt; in die zin heeft la belgique een slag binnen: Vlaanderen in de knoet houden is gemakkelijker dan de "Nederlandstaligen". Verdeel en heers heet dat.

Zelf ben ik een fiere historische "Vlaming" ("uit de Vlaanders"). Overal is leuk, maar ik ben eerder "thuis" in Gent dan in Antwerpen, als je mij begrijpt. Met de verhuis naar Zulte binnenkort (het "Baarle" van West en Oost-Vlaanderen) zal dat versterken. Met andere woorden, ik hou van het commercieel boerenverstand- streekje en volkje in West en Oost Vlaanderen (en ik breid dat misschien uit naar Frans en Zeeuws-Vlaanderen), waar een sterke invloed te voelen is van geschiedenis van hongersnood en verwaarlozing. Waar wroeten en "op uw eigen poten staan" en onafhankelijkheid ingebakken zit in de opvoeding.
Maar daarbuiten ben ik Nederlandstalig en Laaglander.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 27 oktober 2008 om 10:32.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 10:51   #328
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Speciaal voor Henri!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 12:01   #329
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De meerderheid telt. Verandering hoeft nooit per se slecht te zijn.
Geldt dat dan ook voor Brussel ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 12:35   #330
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Geldt dat dan ook voor Brussel ?
Duidelijk wel, ja.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 20:44   #331
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In BE is Frans de taal met het meest wereldwijde prestige.Omdat het NL er echter door meer mensen gesproken wordt in BE, heeft het NL weerstand kunnen bieden.
Wéér aan de paddo's gezeten mijn beste,droom maar verder....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 21:52   #332
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ja inderdaad.
Maar je moet dat wat proberen bergijpen.
De idee achter "Vlaamse reflex" heeft nu eenmaal de "eigen taalreflex" opgeslokt; in die zin heeft la belgique een slag binnen: Vlaanderen in de knoet houden is gemakkelijker dan de "Nederlandstaligen". Verdeel en heers heet dat.

Zelf ben ik een fiere historische "Vlaming" ("uit de Vlaanders"). Overal is leuk, maar ik ben eerder "thuis" in Gent dan in Antwerpen, als je mij begrijpt. Met de verhuis naar Zulte binnenkort (het "Baarle" van West en Oost-Vlaanderen) zal dat versterken. Met andere woorden, ik hou van het commercieel boerenverstand- streekje en volkje in West en Oost Vlaanderen (en ik breid dat misschien uit naar Frans en Zeeuws-Vlaanderen), waar een sterke invloed te voelen is van geschiedenis van hongersnood en verwaarlozing. Waar wroeten en "op uw eigen poten staan" en onafhankelijkheid ingebakken zit in de opvoeding.
Maar daarbuiten ben ik Nederlandstalig en Laaglander.
Bestaat Vlaanderen wel? Antwerpen en Brabant zijn gewoon Brabants, dus Hollands. Limburg en Nederlands Limburg zijn één. Hoe zou het komen dat alle zogezegd echte Vlamingen uit West-Vlaanderen komen? Uit Frustratie omdat ze Noord-Frankrijk verloren hebben? Waarom komt alles wat 'Vlaams?' is uit West-Vlaanderen, tot de zogezegde Gulden Sporenslag toe, aan dat onnozel beekje in Kortrijk? Misschien zijn de oost-Vlamingen wel de enige, echte Vlamingen (ze spreken, op de Gentenaars na, het beste ABN).
D'er bestaat geen Vlaanderen, noch in taal, noch in mentaliteit - een Vlaamse Antwerpse havenbaron heeft niks, maar dan ook niks, te maken met een keuterboerke uit de Westhoek, waar dank zij, of ondanks(?) de Ijzertoren het flamingatisme uitgevonden werd.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 21:58   #333
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
D'er bestaat geen Vlaanderen, noch in taal, noch in mentaliteit - een Vlaamse Antwerpse havenbaron heeft niks, maar dan ook niks, te maken met een keuterboerke uit de Westhoek, waar dank zij, of ondanks(?) de Ijzertoren het flamingatisme uitgevonden werd.
de Vlaamse beweging bestaat al sinds het ontstaan van België tegen Franstalig België om de Nederlandse cultuur in België te behouden en dat België deze respecteert.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 22:04   #334
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dit stukje kwam ik tegen op wikipedia:

Gezien de massale toeristenstroom van Vlamingen en Nederlanders en het feit dat er ook een aanzienlijk aantal Nederlandstaligen naar Wallonië verhuist, wordt het Nederlands er meer prominent aanwezig. Vooral de Nederlanders gaan er wonen en beginnen een Nederlandstalige camping, restaurant of café in Wallonië. Een kwart van de campings in de Ardennen en de rest van Wallonië is inmiddels in Nederlandse handen. Veel Walen klagen over 'vernederlandsing'. Zo klagen de Franstaligen dat ze in het Nederlands worden ontvangen op campings, restaurants en café's, met een Nederlandstalig reglement of menukaart.
Dit fenomeen blijft evenwel beperkt tot geïsoleerde gevallen en valt in het niets bij de verfransing van de Brusselse Rand.

Hebben deze Walen gelijk of klagen ze onterecht?
Die klagen terecht + de Vlamingen, in hun kortzichtigheid, hebben weer eens de Hollandse kaas van tussen hun boterham laten halen: ook Vlamingen konden er café's enz. openen, maar neen, 't was bij de vijand- en den Hollander (vroeger was het den Duitser) heeft daar dus terecht kaas in gezien en koopt maar lustig alles op, net zoals de Franstalige Brusselaars BHV opkopen- en de Vlamingen stonden erbij en keken er naar- want die blijven liever onder hun eigen kerktoren. Waarom gaan b.v. de Vlamingen die in Brussel werken (en dat zijn er heel wat) niet in Halle-Vilvoorde gaan wonen???

Het zou meteen gedaan zijn met de verfransing. Waarom komen Nederlanders wél in de Ardennen wonen en Vlamingen niet? (en het is niet omdat zij wel Frans kennen, integendeel).

P.S. Mocht ik ooit een hotel-restaurant willen openen dan zou het ook in Wallonië zijn.

Laatst gewijzigd door Boontjes : 15 november 2009 om 22:06.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 22:22   #335
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Die klagen terecht + de Vlamingen, in hun kortzichtigheid, hebben weer eens de Hollandse kaas van tussen hun boterham laten halen: ook Vlamingen konden er café's enz. openen, maar neen, 't was bij de vijand- en den Hollander (vroeger was het den Duitser) heeft daar dus terecht kaas in gezien en koopt maar lustig alles op, net zoals de Franstalige Brusselaars BHV opkopen- en de Vlamingen stonden erbij en keken er naar- want die blijven liever onder hun eigen kerktoren. Waarom gaan b.v. de Vlamingen die in Brussel werken (en dat zijn er heel wat) niet in Halle-Vilvoorde gaan wonen???

Het zou meteen gedaan zijn met de verfransing. Waarom komen Nederlanders wél in de Ardennen wonen en Vlamingen niet? (en het is niet omdat zij wel Frans kennen, integendeel).

P.S. Mocht ik ooit een hotel-restaurant willen openen dan zou het ook in Wallonië zijn.
Dit West-Vlaams keuterboerke hier is een hele tijd geleden in Brussel komen wonen, maar als ik ooit verhuis, ga ik mij iets zoeken in Sint-Genesius-Rode, bij voorkeur vlakbij of zelfs aan de Steenweg op Waterloo.

Dan kan ik mijn Vlaamse Leeuw tenminste ophangen op een plaats waar hij goed zichtbaar gaat zijn voor de annexionisten die daar passeren

Zo goed?

Oud 15 november 2009, 22:25   #336
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen in Wallonië moeten hun mond houden van de Vlaamse partijen. Ze zullen geen enkele steun krijgen.
Geen enkele Vlaamse politicus heeft er ook maar 1 sec. aan gedacht om te kijken of het voor de Vlamingen in Wallonië die in VL werken mogelijk zou zijn om hen ook de jobkorting te geven.

Franstalige partijen willen alles federaal houden zodat ook de Franstaligen in Vlaanderen zoveel mogelijk op dezelfde manier behandeld worden als de Franstaligen in Wallonië.
Voor hen blijf je een Franstalige ook als je in VL woont. De Vlamingen denken: wie in Wallonië woont, is een Waal.
Post van 2 Vlamingen op "www.prejuges.be" (initiatief van de NVA) :

J Claesen : Ik woon als Vlaming in Wallonië en heb groot respect voor de Franstalige politici.
De Franstalige politici willen België behouden. Op die manier wonnen alle Franstaligen nog in hetzelfde land.
Veel Vlaamse politici willen zoveel mogelijk autonomie waardoor de Vlamingen in Wallonië hun band met Vlaanderen verliezen en als het ware in het buitenland wonen.
Wanneer een Vlaming in Wallonië gaat wonen, dan is hij voor de Vlamingen een Waal.
Wanneer Franstaligen in Vlaanderen gaan wonen, laten de Franstaligen hun taalgenoten niet vallen.

dfn : Waarom geen Nederlandstalig e versie van deze site (www.prejuges.be) ? Jullie Vlaamsnationalisten zouden toch moeten weten dat er ook Nederlandstalige Belgen in het Franstalige landsgedeelte wonen, in het bijzonder in de Henegouwse faciliteitengem eenten Komen, Moeskroen, Vloesberg, Edingen . Maar voor jullie tellen deze burgers blijkbaar niet mee !

Voor mijn part moet het BELGISCH niveau terug MEER bevoegdheden krijgen en dus moeten de Gewesten en Gemeenschappen - jawel - bevoegdheden AFSTAAN aan BELGIË ! Ik ben ook voor het BEHOUD van de faciliteiten in alle landsgedeelten.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 01:21   #337
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je goedkoper een huis zal vinden in Brussel zelf, dan in SGR, djimi. En eerlijk gezegd, de keren dat ik er al kwam had ik nog veel meer het gevoel dat de boel was gepolariseerd, dan in Brussel zelf.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 06:32   #338
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik denk dat je goedkoper een huis zal vinden in Brussel zelf, dan in SGR, djimi. En eerlijk gezegd, de keren dat ik er al kwam had ik nog veel meer het gevoel dat de boel was gepolariseerd, dan in Brussel zelf.

Dat klopt: in Brussel zelf weten de VL dat ze een heel kleine minderheid zijn en ze dus al blij mogen zijn dat ze hier en daar NL kunnen gebruiken. En... door het feit dat het NL er geen bedreiging meer is voor de FR-taligen... wordt er weer meer NL gebruikt (ook omdat er daar veel inwoners van VL werken, shoppen,...)

In de Rand is de toestand spannender: vaak meer FR-taligen maar de VL worden gesteund door de VL overheid en dus krijg je polarisatie want het is nog niet beslecht in wiens voordeel de taalstrijd daar zal uitdraaien.
Oud 16 november 2009, 08:38   #339
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Bedankt voor je goede raad, groentje.

Eigenlijk is het mijn vurige wens dat die polarisatie stopt, alleen vind ik dat er van beide kanten wel inspanningen mogen worden gedaan.

Zoals azert hierboven opmerkt, mag ik al blij zijn dat ik hier in BXL hier en daar wel in het Nederlands terecht kan.

Ik mag, in mijn eigen hoofdstad, al blij zijn dat ik er niet buiten wordt gepest. Tof, hé.

Wellicht vindt azert dat de Vlamingen in Kraainem, Linkebeek, Wezenbeek-Oppem, ... òòk blij mogen zijn?

Oud 16 november 2009, 09:10   #340
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Ik mag, in mijn eigen hoofdstad, al blij zijn dat ik er niet buiten wordt gepest. Tof, hé.
Vlaanderen had ook Algiers of Moskou als hoofdstad kunnen kiezen en dan boos worden omdat er geen NL wordt gesproken zeker?

En Brussel als hoofdstad van BE?
Ja, natuurlijk waar elders; dat weten de Brusselaars ook; dus is er geen concurrentie en geen gevaar dat men een andere stad als hoofdstad van BE zal aanduiden => hun best doen is niet echt nodig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be