![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Gouverneur
|
![]() Eeen tweede maal, hopelijk meer leesbaar
[quote=patrickve;4450564] Kijk, al deze punten zijn natuurlijk allang in beschouwing genomen - je moet toch wel de wetenschappers die in dat veld werken niet als te onnozele kinkels aanzien ook niet he. Dat doe ik niet. Heb wel mijn bedenkingen indien 'wetenschappelijk' als gezagsargument gebruikt wordt. Zeker indien men daarbij - jij niet - emotioneel wordt en mij - wat vroeger gebeurd is - als negationist verketterde.. Het uitademen van CO2 van dieren en mensen speelt geen rol, ........ [....... Maar bij het verbranden van fossiele brandstoffen brengen we CO2 in de lucht die we er niet eerst via planten en zo hadden uitgehaald. Maw, we vergroten op die manier de hoeveelheid koolstof in de hele kringloop, en verhogen dus de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. Gezien de hoeveelheden die we op die manier jaarlijks in de lucht pompen, niet klein en verwaarloosbaar zijn in vergelijking met wat er in de kringloop circuleert, heeft dit een merkbaar effect op de hoeveelheid CO2 in de lucht. I]Indien ik het goed begrijp is het huidige uitgeademde CO2 een onderdeel van een soort steady state systheem. Het verbranden van fossiele brandstoffen (opgeslagen zonneenergie) verstoort dit evenwicht. Een vraagje daarbij. De toename van CO2 betekende iets positief vanuit het standpunt van de mens. Het maakte de ontwikkeling van loofbomen enz. mogelijk. Zijn er al modellen ontwikkeld die de invloed van een verdere stijging van de CO2 concentratie op biologische systhemen (niet louter de natuurkundige) onderzoeken?[/i]
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
t' is me wat hé? Het wordt wat kouder en iedereen schiet de boodschapper dood. Tussendoor worden er een hele hoop theorieën ontwikkeld, de één al wat ingewikkelder dan de andere zelfs en er zijn heel veel decadale oscillaties in die kringen terug te vinden. En dan zit ik te denken, wat is dat toch "decadale" en ik open een woordenboek "van dale op internet" en typ dat eens in en ...neen niet te vinden. Hmm, dat moet een fout zijn denk ik, misschien is dat engels? Open ik een meertalige woordenboek...neen het is geen engels, geen duits, geen frans...het is een onzin woord. Kan toch niet denk ik dan, maar ja hoor. Copy-past weet je wel? Iedereen kopieert gewoon het model van een ander en zet er dan zijn naam onder. Is het juist, is het verkeerd...wie zal het weten? Het is toch niet gemeten! Probeer in het vervolg eens "decade". Maar kijk je hebt de boodschap gekregen en als je daar commentaar op hebt of andere theorieën over ontwikkeld is dat ook niet mijn probleem. Ik heb verschillende links gegeven waar je vast en zeker contact adressen zult in terug vinden van universiteiten of instellingen waar u met uw grieven terecht kan. Ik heb vandaag een heel groot werkstuk gemaakt waar ik een hele theorie over had voor ik er aan begon, maar al bij al heb ik toch snel mijn meter moeten pakken of het zou absoluut niet gepast hebben. Zo zie je maar. Meten is weten. Dus begin maar eerst eens te meten. Goeie raad. Dan neem je zo geen stomme fouten van een ander over ook. allee voor mij is dit hoofdstuk trouwens gesloten voorlopig.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 20 november 2009 om 01:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
dit is hoe 't afgelopen decennium (waarvan skeptici beweren dat de aarde terug afkoelt) zich verhoudt tov de voorgaande decennia. Merkwaardige afkoeling me dunkt : ![]() Citaat:
Oceanography Dictionary : decadal Dictionary.com : decadal |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de mate dat men denkt dat te hebben gereconstrueerd, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ph...on_Dioxide.png Blijkt dat gedurende een groot deel van het verleden, het CO2 gehalte groter was dan nu, maar dat er een langzaam afnemende tendens is (wat trouwens prima is, want het moet ergens het toenemende zonnevermogen compenseren: het is de oplossing voor de "faint young earth paradox" - gezien we weten dat de zon over de honderden miljoenen jaren in vermogen toeneemt, was het een schijnbare paradox dat de aarde "leefbaar" is gebleken sinds meer dan een miljard jaar, want die zou oftewel lang geleden bevroren moeten geweest zijn, of vandaag aan 't koken). Wat we nu doen, is er "met de hand" heel snel een stuk aan toevoegen, waardoor de CO2 inhoud op korte termijn dus niet anders kan dan stijgen. Dat gaat dus, in vergelijking met wat er zonder die extra CO2 zou gebeurd zijn, voor een opwarming zorgen. Daar kan je zo goed als niet onderuit. Citaat:
Het is niet dat "de wereld omzeep gaat", ik denk dat de "catastrofe" eerder gewoon "verandering" is, en snelle verandering is inderdaad een catastrofe voor maatschappijen die ingewikkeld en delikaat in elkaar zitten, met geografische begrenzingen en met economieen die afhangen van het "regelmatig" werken van de natuur. Voor een stelletje nomadische oermensen zou een klimaatsverandering veel minder een probleem stellen: die moeten dan gewoon maar migreren naar gebieden die hen het beste passen. Maar uw champagnestreek is wel om zeep als het klimaat daar wat verandert, en DAT is de catastrofe, want champagne uit Zweden is geen echte champagne. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 november 2009 om 07:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kijk op uw eigen cijfers, u zal een globale daling zien sinds 2005. Staat er zwart op wit. Uiteraard wat doen jullie altijd opnieuw? Kruislings de warmste dagen (weken of maanden) er uit halen en vergelijken. Het eindresultaat per jaar daalt. Niet meer en ook niet minder. En dit was mijn laatste post op dit hoofdstuk.
![]() |
![]() |
#148 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Veruit de verstandigste post van u in deze hele draad
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() Tis allesins leuker het hier eens wat warmer word inplaats van altijd koud en regen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Europees Commissaris
|
![]() In elk geval geen klimaatwetenschapper.
![]() |
#151 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.niburu.nl/index.php?articleID=21261
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
Dat is nochtans iets dat ik al in de lagere school geleerd heb. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In je eigen voorbeeld: Water in ketel op het vuur wordt warm. Dát is waar. Maar wat jij ziet is een kopje lauwe thee, die hoéft niet uit die ketel te komen. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 21 november 2009 om 01:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Het gaat niet om het transformeren van theorie tot de observaties in de praktijk, met eventuele problemen tgv interferenties en grootte-ordes. Het gaat om de fundamentele basics zelf : als de grondslagen van de klimaatwetenschap niet deugen, dan MOETEN er enkele erg basic natuurkundige wetten en principes de vuilbak in. Want zolang die basisprincipes overeind staan, KAN er niet anders dan een broeikaseffect zijn...
Laatst gewijzigd door Jedd : 21 november 2009 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
http://hln.be/hln/nl/5096/Kopenhagen...-zo-warm.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Maar de vraag is niet om te beschrijven hoe water in de ketel warm wordt. De vraag is: Er is een kopje lauwe thee, hoe is dat ontstaan? En in reactie op een vorige opmerking: De constatering dat het kopje thee afkoelt is niet in tegenspraak met die natuurwet. Verklaren, zoals jullie doen, dat het kopje thee niet kán afkoelen omdat anders de natuurwetten fout zouden zijn is dan ook klinkklare onzin. In de klimaatwetenschappen zijn er veel ''bekende onbekenden'' maar ook ''onbekende onbekenden'' en veel modellen deugen niet, leveren zodanige onzin op dat ze ''handmatig'' moeten worden ''bijgesteld''. Dat zegt al iets. Alle theorieen ten spijt, de verklaring voor 1940-1970 is er later met de haren bijgesleept en daarvoor moest de geldende theorie worden aangepast. De aarde is de afgelopen 9 jaar niet verder opgewarmd terwijl wij met zijn allen toch zijn doorgegaan CO2 uit te stoten. Verklaar dat dan. Wij weten niet of de ketel van het vuur is gehaald, wij weten niet of het vuur is uitgevallen, wij weten niet of het vuur onder de ketel zo weer aangaat, wij weten de kamertemperatuur niet en of die stijgt of daalt, wij kennen de invloed van de theeblaadjes niet, wij weten niet zeker of het kopje tegelijkertijd de ketel is: Wij zien alleen een lauw kopje thee dat ogenschijnlijk steeds warmer werd. Nogmaals, ik ben geen scepticus maar alleen uit rationele overwegingen. Klimaatwetenschap is mijn vak niet en als 85% van de wetenschappers beweert dat de aarde opwarmt ten gevolge van het broeikaseffect en menselijk handelen kan ik dat - voor mijn eigen veiligheid - maar beter aannemen. Maar het lijkt mij af en toe teveel op een religie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat sluit niet uit dat er dynamische fenomenen zijn die voor oscillaties en dergelijke zorgen rond die "gemiddelde trend" - en blijkbaar zijn die nog niet goed begrepen ; en dat sluit dus ook niet uit dat er "onbekende onbekenden" zouden zijn die voor een afkoeling zouden kunnen zorgen (hoewel, qua externe invloeden, en toch wel redelijk de "ronde" heeft gedaan - er zijn wel zo van die wat exotische dingen die niet a priori onmogelijk zijn zoals wolkenvorming door kosmische straling en zo, maar goed...) Ik schrijf dat, omdat ik denk dat er een groot misverstand is bij verschillende mensen, die denken dat men uit is gegaan van METINGEN van een opwarming van de aarde - metingen die eventueel zelfs fouten zouden kunnen bevatten of zelfs "gemanipuleerd" zouden kunnen zijn en zo, en dat men ACHTERAF het theorietje van de CO2 daar op heeft geplakt, als een soort uitlegje-doekje-voor-het-bloeden zonder dat men eigenlijk een goed idee heeft waar men het over heeft. En dan is het natuurlijk begrijpelijk, als men dat denkt, dat men nu afkomt met: he, kijk, 't warmt nie meer zoveel op, dus uw verhaaltje, dat moest dienen om uit te leggen waarom het opwarmde, dat werkt nie meer ! Nee, er is vrij eenvoudige en duidelijke natuurkunde achter het idee dat CO2 in de atmosfeer de aarde wat moet opwarmen en dat onafhankelijk van de metingen die men gedaan heeft. Maar dat eenvoudige model beschrijft natuurlijk niet het klimaat in al zijn details, met al zijn dynamiek en geeft dus enkel maar wat tendenzen en richtwaarden aan. Citaat:
Vergelijk het een beetje met de "school oefening" van een auto die van een helling rolt. Je kan met vrij eenvoudige natuurkunde uitrekenen wat ongeveer de toename in snelheid zal zijn. Maar wat zo een eenvoudig model niet aangeeft, is het hobbelen van de wagen op zijn schokdempers en dergelijke. Die gedetailleerde dynamiek heeft een veel nauwkeuriger model van de auto en de weg nodig en da's een stuk ingewikkelder opgave. Maar de redelijk eenvoudige voorspelling dat de auto moet versnellen als hij op een helling naar omlaag bolt, is het equivalente van de redelijk eenvoudige voorspelling dat de aarde moet opwarmen als er meer CO2 in de lucht steekt. Het gewobbel, en de hotsen en botsen die de auto zal maken, en misschien zelfs wat vertragen als hij door een koeievla bolt, dat zijn de details die overeen komen met "de laatste 9 jaar heeft het minder hard opgewarmd" of zelfs wat afgekoeld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dit doet me denken aan een gesprek dat ik nog gehad heb begin 2008. Iemand wilde investeren in de beurs omdat hij, na de grote dalingen in 2007 begin 2008 een paar maand een stijgende trend dacht te onderscheiden. Toen ik hem ook probeerde aan te geven dat de trend nog steeds dalend was en het klimaat (no pun intended) nog steeds slecht was heeft hij toch geïnvesteerd. Hij is nog steeds aan het wachten tot zijn aandelen op de helft komen dan wat hij er toen voor betaald heeft. |
|
![]() |
![]() |