Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 21:54   #1721
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Slang heeft in allerlei vormen al altijd bestaan. Meestal tast het de rol van de standaardtaal niet aan.

De stelling die uit het boek naar voorkomt, is dat de standaardtaal en zijn invloed ten einde loopt. Bij de meeste talen is dat niet het geval. Ik kan u bijvoorbeeld meegeven dat dit niet het geval is met het Grieks. In Griekenland noch in Cyprus wordt daaraan getwijfeld. In Cyprus al zeker niet, daar het Katarevousa (een wat puristische standaardtaal) daar nog steeds de voorkeur geniet boven het Dimotiki. In Griekenland staat het Standaarddimotiki dan weer rotsvast, ook al bestaat er vooral onder de jeugd een merkwaardig mengtaaltje van Dimotiki en Engels. Zodra de jeugd evenwel naar de pen grijpt, schrijven ze netjes Dimotiki.
Ik dacht dat het Pools zou zijn, vrij grote taal maar amper iemand die het kan controleren; maar Jan tovert... Grieks uit zijn hoed.
Nog minder kans dat we de man die alles weet, kunnen controleren en wat stelt Grieks nu nog voor (15 miljoen sprekers)?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:56   #1722
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slang heeft in allerlei vormen al altijd bestaan. Meestal tast het de rol van de standaardtaal niet aan.

De stelling die uit het boek naar voorkomt, is dat de standaardtaal en zijn invloed ten einde loopt. Bij de meeste talen is dat niet het geval. Ik kan u bijvoorbeeld meegeven dat dit niet het geval is met het Grieks. In Griekenland noch in Cyprus wordt daaraan getwijfeld. In Cyprus al zeker niet, daar het Katarevousa (een wat puristische standaardtaal) daar nog steeds de voorkeur geniet boven het Dimotiki. In Griekenland staat het Standaarddimotiki dan weer rotsvast, ook al bestaat er vooral onder de jeugd een merkwaardig mengtaaltje van Dimotiki en Engels. Zodra de jeugd evenwel naar de pen grijpt, schrijven ze netjes Dimotiki.
De Turken, Polen, Arabisch-taligen, Berbers-taligen, Italianen, ... die ik ken blijken ook in grote meerderheid bijzonder gehecht aan een correcte en 'zuivere' taal wanneer ze hun moedertaal gebruiken.

Misschien is dat in deze gevallen een reactie op wat zij weleens de 'decadente' Belgische samenleving noemen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:57   #1723
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik dacht dat het Pools zou zijn, vrij grote taal maar amper iemand die het kan controleren; maar Jan tovert... Grieks uit zijn hoed.
Nog minder kans dat we de man die alles weet, kunnen controleren en wat stelt Grieks nu nog voor (15 miljoen sprekers)?
Ik hoop voor u dat hier nu geen Griek meeleest, hoor.

Oud 29 november 2009, 21:57   #1724
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De twee taal- (én spellings-!)vormen beïnvloeden elkaar sterk, en bijgevolg is er vaak weinig uniformiteit in de spelling en de syntaxis van het eigentijdse geschreven Grieks.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grieks
Oud 29 november 2009, 21:58   #1725
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn veel meer dan vijftien miljoen Griekstaligen. Naast Griekenland en Cyprus wonen er nog historische Griekstalige minderheden in Egypte, Rusland, Syrië, Palestina, Albanië, Armenië (Turkije vermeld ik niet in het rijtje, omdat de historische aanwezigheid daar jaar na jaar daalt). Daarnaast vindt men een heel uitgebreide Griekse Diaspora in heel West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Over het algemeen behouden Griekse immigranten hun moedertaal, wat hen niet belet vlot te integreren in een anderstalige omgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 22:00   #1726
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De twee taal- (én spellings-!)vormen beïnvloeden elkaar sterk, en bijgevolg is er vaak weinig uniformiteit in de spelling en de syntaxis van het eigentijdse geschreven Grieks.

Het Dimotiki Grieks heeft een vaste spelling en een heel sterk genormeerde syntaxis. Wie nog Katharevousa Grieks gebruikt, krijgt te maken met een nog veel genormeerdere taalvorm. In die laatste vorm komen immers leenwoorden niet voor, maar er bestaan steeds purismen voor die men ook gebruikt (dat geldt in het bijzonder voor Cyprus waar men daar heel sterk op staat).

U kent overduidelijk niets van de Griekse taal.
Oud 29 november 2009, 22:01   #1727
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn veel meer dan vijftien miljoen Griekstaligen. Naast Griekenland en Cyprus wonen er nog historische Griekstalige minderheden in Egypte, Rusland, Syrië, Palestina, Albanië, Armenië (Turkije vermeld ik niet in het rijtje, omdat de historische aanwezigheid daar jaar na jaar daalt). Daarnaast vindt men een heel uitgebreide Griekse Diaspora in heel West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Over het algemeen behouden Griekse immigranten hun moedertaal, wat hen niet belet vlot te integreren in een anderstalige omgeving.
Sprekers: 15 miljoen

Oud 29 november 2009, 22:01   #1728
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het Dimotiki Grieks heeft een vaste spelling en een heel sterk genormeerde syntaxis. Wie nog Katharevousa Grieks gebruikt, krijgt te maken met een nog veel genormeerdere taalvorm. In die laatste vorm komen immers leenwoorden niet voor, maar er bestaan steeds purismen voor die men ook gebruikt (dat geldt in het bijzonder voor Cyprus waar men daar heel sterk op staat).

U kent overduidelijk niets van de Griekse taal.
en u bent overduidelijk slimmer dan heel Wikipedia samen.

Laatst gewijzigd door azert : 29 november 2009 om 22:02.
Oud 29 november 2009, 22:03   #1729
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sprekers: 15 miljoen

Wees gerust, er zijn er veel meer. Alleen al in de Griekse Diaspora wonen vele miljoenen Grieken.
Oud 29 november 2009, 22:03   #1730
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en u bent overduidelijk slimmer dan heel Wikipedia samen.
En waar staat in Wikipedia dat de huidige Griekse standaardtaal geen vaste spelling en geen genormeerde syntaxis kent?
Oud 29 november 2009, 22:03   #1731
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Greek is spoken today by approximately 12-15 million people, mainly in Greece and Cyprus, but also by minority and immigrant communities in many other countries.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Greek
Oud 29 november 2009, 22:22   #1732
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En daarom verkwanselt u gedurig aan uw taal. U bent gewoon een Oranjegezinde. Zeg het zo maar.
Overigens is mijn standpunt maar net zo idioot als de opmerking die u maakte aan het adres van Henri1. Dat specifieerde ik trouwens. Maar inhoudelijk lezen is nooit uw sterkste kant geweest. Nu, dat is niets nieuws.
System, de taal die ik spreek is de taal die ik schrijf en die u ook schrijft. Het Nederlands dus. Volgens uw eigen gemeier op dit forum spreekt u geen Nederlands. Immers, u bent iemand die, volgens uw eigen woorden, "Vlaams" spreekt. U spreekt bijgevolg dialect. Waaruit ik besluit dat u niet in staat bent de taal die u schrijft ook te spreken. Jammer hé?

Laatst gewijzigd door quercus : 29 november 2009 om 22:26.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 23:10   #1733
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is een wel zéér boude stellingname. Maat jij was het toch die, nog niet zo héél lang geleden, uzelf telkens aankondigde met iets in de aard van "geen Vlaming, geen Waal, maar Belg". Daarna heb je dat laten vallen. Ja, toch?
Ik heb helemaal niets laten vallen.
Ik ben en blijf Belg, geen wannabee zoals U.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 23:12   #1734
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Weet u wat wannabe betekent? Iemand die iets wil zijn, doch daar niet in slaagt. Het lijkt mij dat Vlaams-nationalisten niet Belg willen zijn, hoewel ze dat wettelijk gezien toch zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 23:12   #1735
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En heeft u dan eens nagegaan waar de verschillen zitten tussen dat "Belgisch Vlaams" (sic) en dat "Nederland Nederlands" (sic)?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
U gaat weer rond de hete brij heenfietsen. Het gaat erom dat een internationaal bedrijf wel verschillen blijkt te zien.
Als er geen verschillen waren stond er gewoon "nederlands", of dacht U dat een bedrijf als Microsoft dat doet om Belgicisten te plezieren ?
Oud 29 november 2009, 23:13   #1736
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar is de Henri1 van 'niet rechts, eerder links' toch gebleven?

Oud 29 november 2009, 23:15   #1737
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waar is de Henri1 van 'niet rechts, eerder links' toch gebleven?
Ik zou me als ik U was beter verdiepen in uw eigen onderschrift dan op andermans onderschriften kritiek te geven en U schuldig te maken aan kommaneuken.
Oud 29 november 2009, 23:18   #1738
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou me als ik U was beter verdiepen in uw eigen onderschrift dan op andermans onderschriften kritiek te geven en U schuldig te maken aan kommaneuken.
Stoort mijn onderschrift u ?

Oud 30 november 2009, 11:13   #1739
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
U gaat weer rond de hete brij heenfietsen. Het gaat erom dat een internationaal bedrijf wel verschillen blijkt te zien.
Als er geen verschillen waren stond er gewoon "nederlands", of dacht U dat een bedrijf als Microsoft dat doet om Belgicisten te plezieren ?
Niets te fietsen. Jan Van den Berghe stelde een pertinente vraag. Als je achter de foute beslissing van Microsoft gaat staan dan moet je ook kunnen zeggen waarom. Dus moet je met voorbeelden kunnen aantonen waarin nu, volgens Microsoft, Nederlands en "Vlaams" verschillen. De mensen van Microsoft zijn zeer intelligent als het over software gaat, maar blijken oenen te zijn wanneer ze het over de taal van De Nederlanden hebben.

Laatst gewijzigd door quercus : 30 november 2009 om 11:31.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 11:21   #1740
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niets te fietsen. Jan Van den Berghe stelde een pertinente vraag. Als je achter de foute beslissing van Microsoft gaat staan dan moet je ook kunnen zeggen waarom. Dus moet je met voorbeelden kunnen aantonen waarin nu, volgens Microsoft, Nederlands en "laams" verschillen. De mensen van Microsoft zijn zeer intelligent als het over software gaat, maar blijken oenen te zijn wanneer ze het over de taal van De Nederlanden hebben.

worden ze nerveus in waregem, blijkbaar zijn het allemaal oenen als ze niet van uw geloof zijn.

Laatst gewijzigd door De Waal : 30 november 2009 om 11:39.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be