Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2010, 15:47   #4781
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Warempel, ik vraag me af hoe het mogelijk is dat iemand in zo'n korte bewoordingen zoveel prietpraat kan debiteren. Ieder zijn talenten zullen we maar zeggen.
Neen, ik wil gewoon mijn taal blijven spreken. En u het Noord-Nederlands. Dat is het fundamentele verschil tussen u en mij. U doet zich voor als een Vlaming. Ik echter, ik ben het.
System, ik schrijf en spreek gewoon Nederlands. En dat is, wat de spreektaal betreft, Nederlands met een Vlaams accent en hier en daar een beperkt lexicon aan regionale termen. Dit is de zoveelste maal dat ik je dit probeer diets te maken. Om het dan nóg duidelijker te stellen, mijn Nederlands stemt nagenoeg overeen met hetgeen de door jou geciteerde Ruud Hendrickx heeft omschreven. Ik spreek dus niet met een Hollands accent, neen, gewoon Nederlands. En dat is dus nog steeds dezelfde taal als die uit het Noorden, ondanks mijn accent. Geen "Zuid-Nederlands", geen "Vlaams" (alhoewel ik dat bij gelegenheid óók wel eens bovenhaal), gewoon Nederlands. Je bent dus totaal fout. Net zoals je ook volop dwaalt wanneer je uit mijn positieve ingesteldheid tegenover Nederland meent te moeten concluderen dat alleen jij ("of all people!") een échte Vlaming bent in ik niet.
Om de liefde Gods, wanneer ga je nu toch eens ophouden met leuteren?
Oud 21 januari 2010, 16:03   #4782
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoor hoor. De vos die de passie preekt. En het individu dat de hele tijd meent te moeten spreken 'in naam van alle Vlamingen'. In mijn ogen zijt niet eens een Vlaming, maar een Hollander. En dat bewijst ge telkens weer opnieuw.

Ik geef gewoon de resultaten van een taalkundig onderzoek uitgevoerd door een prof van de Universiteit van Antwerpen. Ge zoudt er beter lessen uit trekken in plaats van zo verwaand te doen.
Als de Limburgers van u gerust uit eigen wil mogen verbrabantsen, waarom mogen geen Vlamingen van u uit eigen wil verhollandsen?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 januari 2010 om 16:03.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 16:08   #4783
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Indien u geen rekening wenst te houden met de 6 miljoen Vlamingen, dan moet u ook niet streven naar een 'taalunie'.

En het zou wel eens goed kunnen dat u of anderen niet van plan zijn rekening te houden met de 6.000.000 Vlamingen als ik het allemaal zo lees.
De taalunie kwam er op vraag van de Vlamingen. Ook is het in het belang van de Vlamingen zelf om het Nederlandse taal- en cultuurlandschap niet te laten versnipperen. Gelukkig zijn er mensen die dat wel beseffen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 16:31   #4784
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Als de Limburgers van u gerust uit eigen wil mogen verbrabantsen, waarom mogen geen Vlamingen van u uit eigen wil verhollandsen?
Eigen wil? U bent niet ernstig. Als de kinderen op school verplicht worden 'je' aan te leren terwijl ze thuis 'gij' gebruiken, dan is er maar weinig sprake van 'vrije wil'. U hebt wel een eigenaardige interpretatie van 'vrije wil' zo te zien.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 16:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 16:34   #4785
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De taalunie kwam er op vraag van de Vlamingen. Ook is het in het belang van de Vlamingen zelf om het Nederlandse taal- en cultuurlandschap niet te laten versnipperen. Gelukkig zijn er mensen die dat wel beseffen.
De taalunie kwam er op vraag van sommige Vlamingen. En ik heb persoonlijk niets tegen een taalunie. Alleen verwachten ik en vele anderen van een 'taal-unie', dat men zuidelijk Nederlands, 'onze' taal dus, niet opoffert aan en door een stelselmatige 'verhollandsing'.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 16:43.
Oud 21 januari 2010, 16:35   #4786
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Geen wereldburger. 'Hollandburger' is Hertog van Gelder als u het mij vraagt.
U hoort bij de domme Belgen, die niet eens weten wat "Holland "is
Deze Belgen weten het verschil niet, tussen Holland en Nederland, omdat ze slecht onderwijs hebben gekregen en slecht zijn opgevoed.
De Limburgers en Brabanders enz in Nederland noemen ze Hollanders.
Dus ga eerst eens wat bijlessen volgen en kom dan terug op dit forum.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 21 januari 2010 om 16:35.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 16:38   #4787
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat de 'gij' ' sinds 's mensenheugnis in Limburg wordt gebruikt. Er werd dus niets opgedrongen. Maar nu wordt de Vlaamse kinderen wel het gebruik van 'je' en 'jullie' opgedrongen, terwijl ze thuis spreken met 'ge' en 'u'.

Nu, het wordt wel eens tijd dat u dit snapt, want ik ben niet van plan altijd hetzelfde te blijven herhalen.
Oud 21 januari 2010, 16:40   #4788
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat de 'gij' ' sinds 's mensenheugnis in Limburg wordt gebruikt. Er werd dus niets opgedrongen. Maar nu wordt de Vlaamse kinderen wel het gebruik van 'je' en 'jullie' opgedrongen, terwijl ze thuis spreken met 'ge' en 'u'.

Nu, het wordt wel eens tijd dat u dit snapt, want ik ben niet van plan altijd hetzelfde te blijven herhalen.
In Noord Brabant is dit ook zo.
Dus u kennis is te beperkt om over dit onderwerp te spreken als een louter Vlaamse zaak.

http://www.onzetaal.nl/koppling/dialect.php#8

Laatst gewijzigd door Sidharta : 21 januari 2010 om 16:43.
Oud 21 januari 2010, 16:41   #4789
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, ik schrijf en spreek gewoon Nederlands. En dat is, wat de spreektaal betreft, Nederlands met een Vlaams accent en hier en daar een beperkt lexicon aan regionale termen. Dit is de zoveelste maal dat ik je dit probeer diets te maken. Om het dan nóg duidelijker te stellen, mijn Nederlands stemt nagenoeg overeen met hetgeen de door jou geciteerde Ruud Hendrickx heeft omschreven. Ik spreek dus niet met een Hollands accent, neen, gewoon Nederlands. En dat is dus nog steeds dezelfde taal als die uit het Noorden, ondanks mijn accent. Geen "Zuid-Nederlands", geen "Vlaams" (alhoewel ik dat bij gelegenheid óók wel eens bovenhaal), gewoon Nederlands. Je bent dus totaal fout. Net zoals je ook volop dwaalt wanneer je uit mijn positieve ingesteldheid tegenover Nederland meent te moeten concluderen dat alleen jij ("of all people!") een échte Vlaming bent in ik niet.
Om de liefde Gods, wanneer ga je nu toch eens ophouden met leuteren?
Ruud Hendrickx zegt nog wat anders. Maar dat zult wellicht over het hoofd hebben gezien:

"Daar is Ruud Hendrickx het niet mee eens. Hij verdedigt de Belgische variant van het Nederlands."

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 17:00.
Oud 21 januari 2010, 16:48   #4790
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
In Noord Brabant is dit ook zo.
Dus u kennis is te beperkt om over dit onderwerp te spreken als een louter Vlaamse zaak.

http://www.onzetaal.nl/koppling/dialect.php#8
Noord-Brabant behoorde ook tot het zuiden. Totdat het gewelddadig en dus kunstmatig werd ingelijfd bij het noorden door de Calvinistische Republiek en een Generaliteitsland werd: Staatsbrabant. Met alle gevolgen vandien natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 16:54.
Oud 21 januari 2010, 16:53   #4791
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Brabant behoorde ook tot het zuiden. Totdat het gewelddadig en dus kunstmatig werd ingelijfd bij het noorden door de Calvinistische Republiek.
Waarom zijn Belgen dan zo dom om het Holland te noemen?
Oud 21 januari 2010, 16:54   #4792
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
niet alle Belgen Sidharta.
enkel degenen die een haat koesteren tegenover alles wat Nederlands is.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 16:56   #4793
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat, mijn waarde, gedurende zeer zeer lange tijd Holland op een arrogante manier de plak zwaaide in uw 'staatsbrabant' en in alle 'staatse' gebieden.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 16:57.
Oud 21 januari 2010, 16:58   #4794
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat, mijn waarde, gedurende zeer zeer lange tijd Holland op een arrogante manier de plak zwaaide in uw 'staatsbrabant' en in alle 'staatse' gebieden.
Wat en kletsargument
Oud 21 januari 2010, 17:00   #4795
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat en kletsargument
Het zal nog niet.
Oud 21 januari 2010, 17:04   #4796
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet.
Noord Brabant behoort al sinds 1815 tot Nederland en anno 2010 spreken Belgen als ze over deze provincie praten, nog steeds over Holland.
Heeft de tijd bij u stil gestaan of heeft het onderwijs stilgestaan of ontbreekt het aan verstandelijke vermogens?
Wat is het?

Graag argumenten en geen priekpraat.
Oud 21 januari 2010, 17:10   #4797
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft de tijd bij u stil gestaan of heeft het onderwijs stilgestaan of ontbreekt het aan verstandelijke vermogens?
Wat is het?

Ik heb zo mijn twijfels over de kwaliteit van het Vlaamse geschiedenisonderwijs. Dan wijs ik niet naar de leerkrachten, maar naar diegenen die de geschiedenisboeken schrijven.

PS Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 17:17   #4798
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, ik schrijf en spreek gewoon Nederlands. En dat is, wat de spreektaal betreft, Nederlands met een Vlaams accent en hier en daar een beperkt lexicon aan regionale termen.
Dus ook jij spreekt wat we hier 'Vlaams' noemen.
Is niets mis mee.
Oud 21 januari 2010, 17:20   #4799
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ruud Hendrickx zegt nog wat anders. Maar dat zult wellicht over het hoofd hebben gezien.

"Daar is Ruud Hendrickx het niet mee eens. Hij verdedigt de Belgische variant van het Nederlands."
Het hangt er maar vanaf wat je onder die "Belgische variant van het Nederlands" verstaat. Ik meen niet begrepen te hebben dat Hendrickx de mening is toegedaan dat het Verkavelingsvlaams ("schoon Vlaams") laat staan Vlaams (dialect) daaraan beantwoordt. In deze discussie laat hij daarover overigens geen twijfel bestaan:
Citaat:
In zijn Stijlboek beschrijft hij nauwgezet de taal die door 'taalgevoelige Vlamingen' wordt gehanteerd. Een taal die aansluit bij het Noord-Nederlands, maar met een beperkt aantal woorden die in Vlaanderen algemeen gangbaar zijn en die door Vlaamse standaardtaalsprekers niet als regionaal worden ervaren. Van die woorden heeft hij een lijst aangelegd
En daarmee ben ik het wél eens.
Oud 21 januari 2010, 17:27   #4800
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Dus ook jij spreekt wat we hier 'Vlaams' noemen.
Is niets mis mee
Daar zit je flink naast. Ik spreek de standaardtaal en dat is volstrekt niet "Vlaams". Vlaams is dialect en Verkavelingsvlaams.
Het droeve aan gans dat "Vlaams" gedoe is dat bepaalde (vooral Belgicistische) Vlamingen hierin hand- en spandiensten verlenen aan de Franstaligen. Die lezen en horen immers héél graag dat de Vlamingen zulk een stommiteit uitkramen. Kwestie van de Franstaligen te bevestigen in hun vooroordeel dat wij "des parleurs de patois" zijn.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be