Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2010, 13:14   #4761
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Niet alleen dat, maar het Noord Zuid wordt soms in het absurde doorgetrokken, sommigen schijnen te denken dat wanneer ze een stap over de grens zetten, dat de taal al zoveel anders is (of die indruk krijg ik soms). En dat er verschillen tussen Oost en West zijn hoeft u mij als Noord Brabander niet te zeggen, het Noord Brabants valt bijvoorbeeld al grofweg uiteen in West Brabants en Oost Brabants. Deze Oost West verschillen vind je in Vlaanderen/Belgie en Nederland, die focus op de Noord-Zuid verschillen zal wel komen door de staatsgrenzen.
Dat is volledig naast de kwestie. Het wordt alleen tijd dat het huidige ABN wat meer op de 'zuiderse' leest wordt geschoeid. Tenslotte zijn wij met 6 millioen Vlamingen. En wij willen onze Vlaamse taalaccenten en woorden terug kunnen vinden in het wat men betitelt als het 'Beschaafd Nederlands'.

Of, om het met Taalschrift te zeggen: de Nederlandse standaardtaal dient wat meer te worden 'gekleurd'. Met de kleuren van het zuiden wel te verstaan. Maar dat laatste gaat er bij sommige benepene 'groot-nederlandse' geesten maar moeilijk in.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 13:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:26   #4762
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet alleen dat, maar het Noord Zuid wordt soms in het absurde doorgetrokken, sommigen schijnen te denken dat wanneer ze een stap over de grens zetten, dat de taal al zoveel anders is (of die indruk krijg ik soms). En dat er verschillen tussen Oost en West zijn hoeft u mij als Noord Brabander niet te zeggen, het Noord Brabants valt bijvoorbeeld al grofweg uiteen in West Brabants en Oost Brabants. Deze Oost West verschillen vind je in Vlaanderen/Belgie en Nederland, die focus op de Noord-Zuid verschillen zal wel komen door de staatsgrenzen.
Het Oost-Noord-Brabants versta ikzelf dus slecht. Al het andere Noord-Brabants versta ik probleemloos. Pajots versta ik ook niet zo goed. De variant in Stekene (Oost-Vlaanderen) versta ik ook, verderop versta ik de variant in Deurle niet meer (duidelijk Oost-Vlaams).
Ik versta tot dusver ALLE Hollandse dialecten, behalve het Strandhollands in Egmond aan Zee en Callandsoog (heb niet alles beluisterd).

Andere Nederlandse, Belgische én Franse varianten zijn vaak een zwart gat,...

http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html#

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 januari 2010 om 13:33.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:29   #4763
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is volledig naast de kwestie. Het wordt alleen tijd dat het huidige ABN wat meer op de 'zuiderse' leest wordt geschoeid. Tenslotte zijn wij met 6 millioen Vlamingen. En wij willen onze Vlaamse taalaccenten en woorden terug kunnen vinden in het wat men betitelt als het 'Beschaafd Nederlands'.

Of, om het met Taalschrift te zeggen: de Nederlandse standaardtaal dient wat meer te worden 'gekleurd'. Met de kleuren van het zuiden wel te verstaan.
U heeft misschien een punt wat dat 'zuiders' betreft, alleen jammer dat u met een argument komt van het aantal inwoners. Er zijn 6 miljoen Vlamingen en 16 miljoen Nederlanders, dus?
Oud 21 januari 2010, 13:33   #4764
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft misschien een punt wat dat 'zuiders' betreft, alleen jammer dat u met een argument komt van het aantal inwoners. Er zijn 6 miljoen Vlamingen en 16 miljoen Nederlanders, dus?
Indien u geen rekening wenst te houden met de 6 miljoen Vlamingen, dan moet u ook niet streven naar een 'taalunie'.

En het zou wel eens goed kunnen dat u of anderen niet van plan zijn rekening te houden met de 6.000.000 Vlamingen als ik het allemaal zo lees.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 13:34.
Oud 21 januari 2010, 13:37   #4765
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien u geen rekening wenst te houden met de 6 miljoen Vlamingen, dan moet u ook niet streven naar een 'taalunie'.

En het zou wel eens goed kunnen dat u of anderen niet van plan zijn rekening te houden met de 6.000.000 Vlamingen als ik het allemaal zo lees.
Ik heb zo mijn twijfels bij het getal zes miljoen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 januari 2010 om 13:37.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:41   #4766
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Wat wil u dat ik er aan doe? Van mij mag punaise zo vervangen worden door duimspijker. Is dat een goed begin?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:42   #4767
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu moet u het ook niet omdraaien, ik ga zelfs voor een groot deel met u mee. Ik stel alleen dat het jammer is dat het aantal inwoners, 6.000.000 Vlamingen er worden bij gesleept en daarom vermeld ik er even bij dat er ook 16.000.000 Nederlanders zijn. De taalunie zal altijd een compromis blijven die misschien niet voor iedereen even herkenbaar kan zijn. Verder wil ik wel eens weten hoe u er bij komt, dat ik geen reking zou willen houden met??
Oud 21 januari 2010, 13:43   #4768
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar hebt u een punt.

We houden rekening met 5 999 999 Vlamingen. U mag raden wie die ene is.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:46   #4769
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Daar hebt u een punt.

We houden rekening met 5 999 999 Vlamingen. U mag raden wie die ene is.
Shadowke?

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 13:47.
Oud 21 januari 2010, 13:49   #4770
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Shadowke?
dat is toch een "Hollander" in uw ogen??
Oud 21 januari 2010, 13:52   #4771
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Wat wil u dat ik er aan doe? Van mij mag punaise zo vervangen worden door duimspijker. Is dat een goed begin?
Mwoa ... en dan nog een hele resem woorden, totdat het Nederlands terug een zuiders tintje krijgt om dagdagelijks te gebruiken, benevens in onze gazetten, maar ook op straat, zodat we met ons allen goesting krijgen in een Nederlands dat recht doet aan de wensen van alle sprekers in Noord en Zuid in plaats van degoutante disputen over de taal der Lage Landen.
Oud 21 januari 2010, 13:54   #4772
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Mwoa ... en dan nog een hele resem woorden, totdat het Nederlands terug een zuiders tintje krijgt om dagdagelijks te gebruiken, benevens in onze gazetten, maar ook op straat, zodat we met ons allen goesting krijgen in een Nederlands dat recht doet aan de wensen van alle sprekers in Noord en Zuid in plaats van degoutante disputen over de taal der Lage Landen.
hahah
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 13:55   #4773
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Maar niet in zijn ogen.
Oud 21 januari 2010, 13:56   #4774
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Shadowke?
Hij is pars de toto.
Oud 21 januari 2010, 14:02   #4775
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij is pars de toto.
Misschien heeft hij een 'dubbel'. Of is hij een gespleten persoonlijkheid.

s' Nachts kleedt hij zich dan in het pak van het Brugs gemeen en doolt hij rond bij de Groeningenbeek.

Door de dag echter, zeer vroeg in de morgen, ontpopt hij zich op het strand van Blankenberge als een watergeus met een zwarte lap op zijn linkeroog, terwijl hij zich waant in Den Briel.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 14:05.
Oud 21 januari 2010, 14:05   #4776
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Staatsgrenzen zijn geen taalgrenzen.

http://www.janstroop.nl/images/Goossens935-mapgoos.jpg

Hoe telt u?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 14:05   #4777
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik ben hier niet degene die er een karikatuur van maakt en uw 'citaten' zijn niet van mij afkomstig.

In de Van Dale zijn 'Zuiderse woorden' ruim opgenomen maar dat zult u wel niet bedoelen. Over mijn respect voor de mensen in het zuiden zullen 'de mensen in het zuiden' geen klagen hebben. Hun Nederlands is ook mijn Nederlands. Maar u wilt iets anders, u wilt uw plaatselijke dialect tot norm verheffen in het hele Nederlandse taalgebied. U bent als de spookrijder die vindt dat alle tegenliggers de verkeerde kant op rijden.

U kunt veel over mij zeggen maar één ding kunt u mij niet afnemen: Dat ik - evenals u - wereldburger ben. Sterker nog, wij zijn beide Nederlanders.
Oud 21 januari 2010, 14:08   #4778
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen wereldburger. 'Hollandburger' is Hertog van Gelder als u het mij vraagt.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 14:09.
Oud 21 januari 2010, 14:14   #4779
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die taaleenheid is er al. Uw eenzame strijd is er een voor een Nederlands geschoeid op het dialect van de streek waar het nachtegaaltje zingt. Met alle respect, maar ik denk dat 22 miljoen Nederlandssprekenden zouden moeten wennen aan het Lexicon van Tongeren en omstreken.
En daarom verkiezen de Vlamingen thuis met 'ge' en 'gij' te spreken zeker? En daarom moeten we altijd ondertitelen op de TV, zowel in Holland als in België. Enz, enz. Mooie taaleenheid moet ik zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 14:16.
Oud 21 januari 2010, 14:25   #4780
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen wereldburger. 'Hollandburger' is Hertog van Gelder als u het mij vraagt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be