![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: De 500 rijkste mensen bezitten meer dan 416 miljoen medemensen. Ik vind dit: | |||
A. onrechtvaardig, en er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 36,36% |
B. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan kan worden. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,64% |
C. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan moet worden. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
D. rechtvaardig, maar er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
E. rechtvaardigheid, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan kan worden. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
F. rechtvaardig, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan moet worden. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,09% |
G. noch on- of rechtvaardig, maar er moet iets aan gedaan worden. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 20,00% |
H. noch on- of rechtvaardig, maar er moet niets aan gedaan worden. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 20,00% |
I. niet iets waar ik een mening over heb. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Merk ook op dat je impliciet geweld er inschuift (dat idd onrecht is) om daarmee t ebewijzen dat ongelijkheid as such onrechtvaardig is.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zeg zelfs niks waar jij niet mee akkoord zou gaan. Als libertariër zou je me zelfs gelijk moeten geven!
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik moet me trouwens weinig zorgen maken voor m'n "wereldbeeld" hoor ![]() In de twee boeken hierboven (mijn links) staan tientallen voorbeelden van mensen die hun doelen hebben gerealiseerd obv hun doorzettingsvermogen en inzet. Dat één of andere linkse student vindt dat dat niet kan, motiveert me enkel nog meer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Soichiro_Honda De oprichter van Honda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#106 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat er vandaag de dag geen sprake is van een economisch egalitaire verdeling heeft even veel én even weinig te maken met 'kapitalisme' als met 'verschillen tussen mensen'. Dé onderliggende reden is de technologie die de productiewijze in dit tijdperk vorm geeft. De Oostenrijkers vertrekken terecht van een basis van schaarste. Ze gaan echter compleet de mist in met hun morele verantwoording van eigendom. Eigendom is niet meer dan een 'tool' binnen een systeem van kapitalistische schaarste en dé basis van economische werking in de huidige technologische werkelijkheid. En dat vormt dan ineens ook hét grote, onoverkomelijke obstakel voor de gehele anti-kapitalistische beweging. Zolang we in dit technologisch systeem blijven, is het kapitalistisch 'eigendomsrecht' inderdaad 'hoogste autoriteit' en technische superieur. Dat wilt niet zeggen dat de ongelijke verdeling die daaruit voortvloeit 'moreel' of 'acceptabel' is. Het is gewoon een natuurlijk gevolg van het huidige techno-economisch systeem. En tot de dag dat elke mens toegang heeft tot een machine die quasi ogenblikkelijk voorwerpen 'print', zal dat zo blijven. Maar vindt de replicatie-revolutie uiteindelijk plaats, dan wordt het begrip 'eigendom' zo goed als irrelevant. Een prachtige hedendaagse demonstratie daarvan is file-sharing: quasi kostenloos & onmiddelijk; eigendomsrecht (& copyrights) zijn de facto onbestaand & irrelevant geworden. De enige weerstand komt van 'de wereld daarbuiten' die deze revolutie nog niet doormaakte. Gigantische verschillen in eigendom verdedigen aan de hand van één of andere morele theorie is betekenisloos: het komt eigenlijk gewoon neer op gehoer met het huidige systeem, psychologische verdediging van egoïsme of irrelevant academisch gewauwel. Egalitaristen hebben elk recht om voor egalitaire economische verdeling te vechten, zelfs al is het huidige techno-economische systeem daar niet geschikt voor. Jammer dat ze zulke afschuwelijke economen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarmee nog niet gezegd is dat we ze gewoon geld moeten gaan geven. Ervoor zorgen dat ook zij hun opleiding serieus nemen en hen in de loop daarvan beter begeleiden lijkt me al een mooie verwezenlijking. Voor iemand die nooit geleerd heeft om zijn opleiding serieus te nemen, ligt zoiets niet altijd voor de hand, en vergt dat heel wat meer wilskracht. Vandaar dat ik het wat misplaatst vindt om, zoals ter rechterzijde van het politieke spectrum, gewoon te stellen dat armen dat enkel aan zichzelf te danken hebben. Als jij in een arm en marginaal gezin was geboren, stond je op professioneel vlak allicht helemaal niet zo ver als nu.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 14 mei 2010 om 02:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- Er zijn mensen die heel wat minder verdienen dan anderen omwille van factoren waarop zij weinig vat hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn: geboren worden in Zimbabwe, en niet in België. Of: mentaal gehandicapt zijn. (Twee extreme voorbeelden.) - Daarom moeten er meer middelen vrijgemaakt worden om die ongelijke verdeling te veranderen. Als libertariër zou je het ermee eens zijn dat middelen om de politieke situatie in Zimbabwe te verbeteren geenszins misplaatst zijn. En als sociaal voelend libertariër (zo werp je jezelf toch altijd op in dat soort discussies?) zou je het er ook mee eens zijn dat - zowel nu als in het geval van een overheidsloos land - mensen maar beter (vrijwillig) allerlei structuren opzetten om hen van de armoede te redden. Ook in het geval van minder extreme voorbeelden, zoals het opgroeien in een weinig stimulerend gezin, dat u conditioneert om snel op te geven, je opleiding niet al te serieus te nemen &c. (voor mensen die opgroeien in een gezin van hoogopgeleiden geldt precies het omgekeerde), lijkt het interessant om, met of zonder 'geweld' (in de libertarische zin van het woord), ervoor te zorgen dat de invloed van die factoren maar beter zo klein mogelijk blijft. Rechtvaardigheid is immers niet een concept dat je afleidt uit een of ander abstract postulaat - zoals jij pleegt te doen. Het is eerder een gevoelen. Zelfs als libertariër kan je het gevoel hebben dat er onrecht bestaat, ook al leef je in een compleet libertarisch wereldje waar alle eigendomsrechten gerespecteerd worden &c. Dat zien we bijvoorbeeld ook wanneer iemand erg gezond leeft, heel sociaal is, altijd zijn best doet voor anderen &c., plots de ene enge ziekte na de andere krijgt en vroegtijdig moet 'heengaan'. Ook dan bestempelen velen zoiets als onrechtvaardig. En daar is volstrekt niks mis mee.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 14 mei 2010 om 02:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En hoe ga je dit dan concreet aanpakken? Hoe ga jij er voor zorgen dat ze het ineens wel allemaal 'serieus gaan nemen'? Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit vind ik contradictorisch. Jij niet? Maar ik ben blij dat je wil toegeven dat de kans voor iemand uit een standaard gezin minimaal is. Hoe groot acht je de kans voor iemand uit een sociaal lagere klasse? Kwasi onbestaand? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Je hebt de kans om 21 miljoen te winnen." Dank je.
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb natuurlijk geen problemen met vrijwillige structuren, ik doe mijn deel van vrijwilligerswerk, en al die zaken. Verander de wereld, begin bij jezelf en probeer niet de rest van de samenleving in jouw dwingend plannetje te duwen omdat je denkt dat jij de waarheid en het recht hebt om anderen jouw visie op middelenverdeling op te dringen. Citaat:
En als mensen dat willen bestempelen als 'onrechtvaardig' is dat inderdaad hun goed recht. Daarom dat we ook systematische en wetenschappelijke inzichten onderscheiden van de gewone mensentaal. En als we de term 'rechtvaardigheid' daarvoor ook willen gebruiken, dan mag dat inderdaad. Maar dan hebben we nog een andere term nodig om wat (vroeger) recht- en onrecht genoemd werd, terg te kunnen onderscheiden. We kunnen immers niet alles wat we leuk vinden 'rechtvaardig' en alles wat we niet leuk vinden 'onrechtvaardig' noemen. Of we kunnen dat wel; maar dan hebben we een nieuwe woordenschat nodig voor datgene dat ervoor werd aangeduid. Dus neen; voor mij zijn arme mensen geen onrechtvaardig behandelde mensen per se - dat kan, en dat is ook heel vaak, maar niet per se: armoede is geen categorie van onrecht. Recht en onrecht gaat over hoe mensen met elkaar om gaan. Het feit dat mensen arm zijn, valt voor mij onder zoiets als de categorie 'heel erg jammer/spijtig'.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 mei 2010 om 19:51. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Onze denkwijze is helemaal verkeerd. is het omdat je iets meer kent of kunt of omdat je toevallig een goed idee hebt gehad dat je daarom miljaren moet hebben terwijl er zoveel mensen in hongersnood leven??? niemand kan mij wijsmaken dat de mensheid geen beter economisch systeem kan bedenken dat het hudige, we kunnen verdomme naar de maan reizen, de gekste dingen met technologie maar een economisch systeem ontwikkelen dat zowel voor de mens(sociaal rechtvaardig is) maar ook in harmonie kan zijn met dier en natuur zou niet lukken, het enige wat ontbreekt is de wil en de macht om dit te doen en helaas de elite die de rijkdom bezitten hebben ook de macht en zullen nooit die macht opgeven. al sinds dat de mensheid bestaat voelen bepaalde mensen zich beter en willen de macht en rijkdom ten kost van alles. en nog steeds dit zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is geen lottotrekking. Bij een lottotrekking heb je 0,0 % invloed of je gaat winnen. In een maatschappij waarin je kijkt wie carrière gaat maken (of rijk zal worden) is die invloed voor een significant % afhankelijk van je input.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Banneling
|
![]() Bij de lotto ook; hoe meer loten je koopt; hoe groter je kans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je gaat kijken hoeveel mensen rijk worden in een maatschappij en dat gaat vergelijken met de mensen die niet rijk worden, dan bekom je een heel klein percentage. Maar dit mag je niet verwarren met de kans die je hebt om rijk te worden. Die kans heb je zelf voor een groot deel in de hand (niet volledig), en die kans wordt niet verkleind door te kijken naar hoeveel mensen er reeds rijk zijn geworden in een maatschappij. Vandaar ook de American dream, je kan je doelen bereiken als je wilt. Lombas en Polle verwarren die in-sample kans (#rijken/#mensen) met de kans die je zelf hebt om rijk te worden. Als je met zo'n enorme noemers (#mensen) werkt kom je zonder twijfel uit op kansen die tegen het nulpunt liggen. Een betere benadering zou je kunnen krijgen door de volgende ratio te nemen (#rijken/# mensen die effectief geprobeerd hebben om rijk te worden). Citaat:
Citaat:
Helaas vallen de meeste mensen in de eerste categorie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kans om te winnen per lotje blijft constant. Als ik meer rijke mensen opneem in mijn sample van de maatschappij stijgt de ratio ook. Ik ging er mijn vergelijkingen vanuit dat je de kans per capita neemt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() Nu begrijp ik het; die 416 miljoen mensen weigeren om hoge studies aan te gaan of vele uren te werken!
|
![]() |
![]() |