Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2010, 14:32   #1
pumpy
Vreemdeling

Standaard splitsing België, ben je gek?

ik ben een pleiter voor het behoud van België en van de solidariteit tussen de regio's.
omdat ik in het verleden de toekomst zie.
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken, ijzer smelten, steenkool hakken want de vlaamse keuterboerkes waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.

grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.
pumpy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:34   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.
Grapjas.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:36   #3
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Grapjas.
Ik vind nochtans dat er een groot stuk waarheid in schuilt van wat hij vertelt. Het zal wellicht niet zo'n vaart lopen, maar we zullen toch uit onze doppen moeten kijken.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2010 om 14:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:37   #4
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pumpy Bekijk bericht
en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.
grapjas + dromer
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:38   #5
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
grapjas + dromer
De dromers zitten ergens anders vrees ik.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:43   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben een pleiter voor het behoud van België en van de solidariteit tussen de regio's.
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken, ijzer smelten, steenkool hakken want de vlaamse keuterboerkes waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.

grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.
Vlaanderen en Wallonië hebben niets met elkaar te maken. Alle onderzoeken wijzen uit dat Vlaanderen in wezen een deel van Nederland is, en Wallonië een deel van Frankrijk. Je ziet het aan het landschap alleen al.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:47   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind nochtans dat er een groot stuk waarheid in schuilt van wat hij vertelt. Het zal wellicht niet zo'n vaart lopen, maar we zullen toch uit onze doppen moeten kijken.
op een gegeven moment zal het zo zijn dat Wallonië rijker is dan Vlaanderen, dat is een economische wetmatigheid. maar denk jij nu echt dat er dan een solidariteitsstroom zuid-noord gaat zijn??

neen, daar geloof toch niemand in??
Oud 8 juni 2010, 14:48   #8
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is doodsimpel een kwestie van subsidies. Meer moet ge er niet achter zoeken. Wallonie blijft een economisch kerkhof, met veel te veel ambtenaren en werklozen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:49   #9
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch vergeet ik nooit wat men de Vlamingen heeft aangedaan die ooit in
de Walen gingen werken pumpy.
Die werden uitgebuit en uitgescholden voor "vuile vis" en nog van dat fraais.
Denk ook aan de Franstalige adel die op ons kap leefde en alle belangrijke
postjes in handen had. (EN de macht EN de centen).
Schoorvoetend waren er dan een paar die enkele woordjes Nederlands
leerden omdat een deel van de centen en een beetje macht in Vlaamse
handen kwam.
Vergeven en vergeten? Ik niet, dat laat ik over aan mensen zonder geweten.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:51   #10
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië hebben niets met elkaar te maken. Alle onderzoeken wijzen uit dat Vlaanderen in wezen een deel van Nederland is, en Wallonië een deel van Frankrijk. Je ziet het aan het landschap alleen al.
Zwijg a.u.b. gewoon als je niets te vertellen hebt.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:53   #11
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Die input komt niet meer van het oude Belgische holdingkapitalisme, het pleit dus eerder voor de regio's dan voor België.
Oud 8 juni 2010, 14:54   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik ben heel blij voor je, maar België is een kunstmatig gedrocht van een land, een politiek compromis waar niemand blij mee was.
En er is een verschil tussen solidariteit en bestolen worden.
Citaat:
De geschiedenis herhaalt zich, tof he.
Citaat:
Limburgse steenkoolmijnen, Antwerpse/Gentse havens. De zware industrie langs de grote kanalen, de Cokesovens zoals Marly en Forges De Clabeque, de Umicor fabrieken in Hoboken en in Limburg (de eerste gram commercieel gewonnen Radium gegeven aan madame Curie, fabriekje in Vlaanderen..), tessenderlo chemie enzoverder.... Vlaamse keuterboerkes in de jaren 1900. geniaal.

Citaat:
Maar Vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen.
Vlaanderen is een eigennaam en wordt met hoofdletter geschreven. En Vlaanderen heeft die industrie kunnen uitbouwen desondanks de tegenwerkingen van de Belgische, en vooral Francofiele regeringen uit die tijd.Wafelijzerpolitiek iemand? En neen, subsidies waren toen niet zo gemakkelijk te vinden.

Citaat:
ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan hakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst.
Grote multinationals kiezen nu reeds voor wallonië> microsoft > google> pharmareuzen, terwijl diezelfde sectoren hier in vlaanderen afgebouwd worden of gesloten.
Omdat er een paar grote multinationals de subsidieruif willen aanspreken, is Wallonië plots een gemoderniseerde regio?
Indien de geldstroom uit Vlaanderen veranderd in een geldstroom naar Vlaanderen, zal je zien hoe solidair de Waalse politici zijn...
Oud 8 juni 2010, 14:55   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Zwijg a.u.b. gewoon als je niets te vertellen hebt.
Insgelijks.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 14:57   #14
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Insgelijks.
Indien het zo zou zijn, ja.
Oud 8 juni 2010, 15:06   #15
pumpy
Vreemdeling

Standaard

gelieve mij het weglaten van hoofdletters te verschonen ik zit met een gebroken linker hand en het is gewoon moeilijk de shift in te drukken

Limburgse steenkoolmijnen, Antwerpse/Gentse havens. De zware industrie langs de grote kanalen, de Cokesovens zoals Marly en Forges De Clabeque, de Umicor fabrieken in Hoboken en in Limburg (de eerste gram commercieel gewonnen Radium gegeven aan madame Curie, fabriekje in Vlaanderen..), tessenderlo chemie enzoverder.... Vlaamse keuterboerkes in de jaren 1900. geniaal.

mooie opsomming, maar allemaal verdwenen of uitverkocht zelfs de nationale luchthaven brussels airport wordt uitgebaat door een australische maatschappij. de grote industrieën zijn in ons land niet meer dan postbus-maatschappijen
pumpy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 15:07   #16
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben heel blij voor je, maar België is een kunstmatig gedrocht van een land, een politiek compromis waar niemand blij mee was.
Waarom zijn er dan mensen die hun leven gegeven hebben voor België?
Oud 8 juni 2010, 15:11   #17
mdf
Banneling

Standaard

ik ben een pleiter voor het behoud van spilzieke België en van de nefaste solidariteit tussen de regio's.
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken(in het frans), ijzer smelten(in het frans), , steenkool hakken(in het frans), want de vlaamse keuterboerkes(? moet je nu es komen kijken wie welvarend is) waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt (met vlaams geld)wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan kakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst. denk je ?

mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 15:18   #18
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
ik ben een pleiter voor het behoud van spilzieke België en van de nefaste solidariteit tussen de regio's.
50 jaar geleden waren alle grote industrieën in waalse handen. honderduizenden vlamingen gingen werken naar "de walen" bieten hakken(in het frans), ijzer smelten(in het frans), , steenkool hakken(in het frans), want de vlaamse keuterboerkes(? moet je nu es komen kijken wie welvarend is) waren arm, de industrie quasi onbestaande en waar die wel bestond sociaal onaanvaardbaar.
maar vlaanderen maakte van de nood een deugd en bouwde een moderne industrie op met werkgelegenheid voor iedereen. ondertussen zijn we 50 jaar verder en de industrie van de jaren 60 en 70 begint stilaan ouderwets te worden en voorbijgestreefd en een lak aan vernieuwing en het geloof dat het allemaal wel zal goed komen als we maar lang genoeg in een hoekje gaan zitten wachten zorgt ervoor dat de waalse regio ons inhaalt (met vlaams geld)wat modernisering van de industrie betreft en ik voorspel dat indien we de zaken nog lang laten betijen we over enkele jaren terug naar de walen zullen trekken om "bieten te gaan kakken". en dat we zullen moeten hopen dat de walen solidair willen zijn met de arme vlamingen van de toekomst. denk je ?

Hier kunnen ze niet beslissen en als ze iets beslissen is het tegen de wil
van het volk.
Het lijkt wel of de Vlamingen het niet nodig hebben....
Acht jaar Bam zegt genoeg.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2010, 15:21   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
gelieve mij het weglaten van hoofdletters te verschonen ik zit met een gebroken linker hand en het is gewoon moeilijk de shift in te drukken
't is je vergeven.

Citaat:
mooie opsomming, maar allemaal verdwenen of uitverkocht
U sprak over 50 jaar geleden he, niet over vandaag. Als U dan toch over vandaag wil spreken, hoe komt het dat alle grote industriën allemaal in Franse handen zijn? Op de paar uitzonderingen na.
Citaat:
zelfs de nationale luchthaven brussels airport wordt uitgebaat door een australische maatschappij. de grote industrieën zijn in ons land niet meer dan postbus-maatschappijen
Daarvoor mogen we dus zeker naar Brussel kijken, dat stel zetelzitters die voor de kortetermijn winst zelfs hun moeder verkopen of hun mentor laten vermoorden.
Oud 8 juni 2010, 15:23   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja ik ben gek
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be