![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
sorry ik was curieus of ik zocht iets op maar keek in het verkeerde dossier of ik moet controleren dit of dat... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Europees Commissaris
|
![]() Raf, kan je een paar concrete voorbeelden geven van de overheid die jou controleerd? Ik kan zelf zeggen dat ik nog nooit gecontroleerd ben door de overheid. Ik zou zelfs willen dat ze dat wat meer doen, om profiteurs en criminelen aan te pakken. Ik heb tenslotte niks te verbergen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1° Een OCMW- medewerker kan zonder probleem het rijksregister van gans belgie consulteren... en allerlei gevoelige informatie oproepen ? Dat kan gaan van ziekenbond informatie, woonplaats, inkomen etc
2° Een Stadhuismedewerker kan zonder probleem in het rijksregister zitten snuisteren, en allerlei zoektochten doen. Meestal hier in casu onschuldig met als doel de juiste persoon te vinden, en hier wordt wel de informatie eerlijk en correct gelogd 3° Een Politie kan zonder moeite in rijksregister zitten snuisteren en daar allerlei gevoelige informatie opzoeken (zie Jasmin) 4° Een belastingambtenaar kan zonder moeite alle dossiers van Belgie bekijken... 5° Riziv verzamelt van alle patienten volledige patienthistorieken zowel qua medicatie als qua doktersbezoeken en medische prestaties, en sluist die gegevens vervolgens door naar RIZIV waar ze verder zogenaamd in statistieken worden omgetoverd. IK heb daar maar één conclusie voor, en daar Raf geef ik u gelijk:: de overheid is goed om de INDRUK te geven met haar privacy commissie dat ze waakt over onze privacy... maar feitelijk liegt ze ons recht voor de raap voor. En integendeel zijn al haar applicaties zodanig slordig geschreven dat ze een regelrechte overtreding zijn op alle vlakken van privacy. Terwijl ze dan naar de 'privé' ULTRA BELACHELIJK de indruk geeft dat ze bepaalde dingen niet mag doen... en integendeel binnen zijn interne werking exact die dingen zit te doen die ze privé niet gunt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als gemeentelijk ambtenaar kan ik dat trouwens alleen maar beamen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Denk je nu echt dat er iemand van de overheid heel de dag naar die beelden aan het kijken is? Dat geloof je zelf toch niet? Verder zou dat geen probleem zijn, aangezien de enige reden daarvoor zou kunnen zijn de veiligheid. Marketing kan ik gewoon niet geloven (als we het over camera's op de oude markt hebben). De fiscus moet er zijn, anders zouden er nog veel meer mensen geen belastingen betalen. Nu, kan je voor jou persoonlijk een paar voorbeelden geven van de overheid die jou controleert? Nu je vindt dat de overheid ons veel te veel controleert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Echter weet iedereen met beetje verstand dat inderdaad de wet op de privacy inderdaad niet stopt daar maar gezien die slaat op de PERSOONLIJKE leefsfeer is dat iets anders. Ook in het openbaar is je mentale in weze je prive net als dat niet iedereen hoeft te weten waar je woont en wat je allemaal doet in je prive... Het slaat dus op het intellectuele recht. Een moslima met een hoofdoek op, een jood met een davidsster op, een homo met een roze driehoek, een jood met een gekke hoed op, een pedofiel met een gevaarsteken opgespeld, een openbaarmaking van een pedofiel op het internet, het openbaar maken van naam en toenaam met of zonder adres van een crimineel of zedendelict,... De vraag is dus waar trekken we die quasi onmogelijke grens? De zaken die je in het openbaar doet vallen dus niet onder de privacy, de rest wel en daar de lijn vaak broos is moet men niet enkel op die van zichzelf letten maar ook op de van de andere. En zal ik eens wat meer zeggen over onze medemens: die uitbreidende invasie is iets wat de overgrote meerdeheid van de medemens zelf bewerkstelligd. Men zegt vaak; je bent wat je eet wel dat gaat ook meestal op net zoals de privacy; je bent zelf zo prive als je wil. Wat sommige mensen allemaal op smoelenboek (FB) of gepapegaai (Twitter) zetten; tot de meest intieme details. Of hoeveel van die sex-date of dating sites die naaktfoto's en persoonlijke gegevens bevatten... Vaak zijn het ook die mensen die (het hardste) schreeuwen om privacy. Ik (her)formuleer me besluit: Iedereen heeft recht op zijn privacy maar is in de eerste plaats zelf grotendeels verantwoordelijk daarvoor. Ook moet hij beseffen dat daar logische grenzen aan zijn en dat privacy geen excuus mag zijn om criminele of andere schadelijke gedragingen te verbergen of goed te praten, of deze nu in de openbare of privesfeer gebeuren. Privacy begint bij jezelf maar eindigt daar niet in die zin dat anderen niet ongebreiteld het recht hebben deze te schenden. Gedegen aanwijzingen zoals eerder vermelde criminele of andere gedragingen geven tot op zekere hoogte wel dat recht. Het waken over misbruik van recht op privacy werkt dan ook op meerdere fronten, is een mes dat aan 2 kanten snijd en ieders verantwoordelijkheid.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je zegt nu eigenlijk ook 'het zou misbruikt kunnen worden, daarom niet toelaten'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Alsof we nog in het pre-historische computer tijdperk leven... ![]()
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verworven rechten moet je koesteren. Once lost, for ever lost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat een belastingsdienst weet waar je werkt, wat je verdient, waar je woont, dat een gemeente weet waar je woont,... Nee toch? Een ambtenaar of wie dan ook die toegang heeft tot zulke gegevens wordt dan ook geacht de geheimhouding te hanteren. Zoals ik dus zei; het is ieders verantwoordelijkheid en niemand wordt graag zomaar te kijk gezet. Logisch.
|
![]() |
![]() |