Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2010, 15:52   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Lijkt me evident in deze zaak. voorbeelden van 'dood door schuld':

Zo ook heeft een priester die doopt een verantwoordelijkheid naar de gezondheid van dat kind toe. Zijn gedrag is dus verwijtbaar. Het voorval lijkt me een bijna schoolvoorbeeld van 'dood door schuld'.
Mij lijkt dit niet zo evident. Zo kan het kind door een bruuske (zoals babies nogal eens kunnen reageren) beweging de oorzaak zijn geweest dat het een abnormale hoeveelheid water te verwerken kreeg.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 15:57   #62
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je in een God geloofd die 'ons ziet' en ingrijpt in het leven kan je die vraag bij deze dood inderdaad stellen, en bij heel wat andere overlijdens eveneens. Dan kan je inderdaad de vraag stellen of die God hier geen raadsel voorschotelt aan de gelovers in de erfzonde, zoals Jaani scherpzinnig opmerkte, of misschien een grapje maakte. Gelovigen in zo'n God kunnen nogaleens verklaren dat 'God's wegen ondoorgrondelijk zijn' in zo'n situaties, door anderen kan dat gezien worden als een dooddoener die ervoor zorgt dat die gelovige zijn geloof niet bevraagt, zwakheid dus. Wie zal het zeggen?
Mooie deductie. Ik zal het zeggen. Het is zwakheid.
Je hebt uiteraard gelijk, het zou om een god kunnen gaan die ons niet ziet, en niet ingrijpt. Maar dat wil dan ook zeggen dat die doop er voor "den hond z'n kloten" bijgesleurt wordt.

Of is die doop wel iets wenselijks, en dan is mijn vraag terecht.

In beide gevallen hebben we met idioten te maken die niks in vraag stellen en blindelings achter hun kudde aansjokken.
Voor mij geen verrassing, maar wel leuk als je het kan bewijzen

Laatst gewijzigd door Travis66 : 28 juli 2010 om 15:58.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 16:00   #63
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom zou God niet of wel moeten bestaan bij een Tsunami?
Een tsunami kan gezien worden als iets natuurlijks dat god toelaat. Omdat hij er mischien een bedoeling mee heeft die wij niet begrijpen. (haha)

Die doop is een ander paar mouwen. Dat is iets waar die god speciaal achter gevraagd heeft, en waar hij zelfs een beloning voor over heeft. Vandaar dat ik de vraag nu wel relevant vindt.
Oud 28 juli 2010, 16:10   #64
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Een tsunami kan gezien worden als iets natuurlijks dat god toelaat. Omdat hij er mischien een bedoeling mee heeft die wij niet begrijpen. (haha)

Die doop is een ander paar mouwen. Dat is iets waar die god speciaal achter gevraagd heeft, en waar hij zelfs een beloning voor over heeft. Vandaar dat ik de vraag nu wel relevant vindt.
'Zij die zeer geliefd zijn bij de Goden, sterven jong'

Dat wisten de Oude Grieken reeds.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juli 2010 om 16:11.
Oud 28 juli 2010, 16:14   #65
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is relevant in uw illusies, buiten uw illusies is de vraag letterlijk niets. Ik stelde de vraag: wat is het probleem met wat er gebeurd is?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 18:17   #66
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
De vraag is relevant in uw illusies, buiten uw illusies is de vraag letterlijk niets. Ik stelde de vraag: wat is het probleem met wat er gebeurd is?
En ik negeer jou omdat ik bijna spontaan moet overgeven telkens ik je onzin lees.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 28 juli 2010 om 18:19.
Oud 28 juli 2010, 18:33   #67
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijkt dit niet zo evident. Zo kan het kind door een bruuske (zoals babies nogal eens kunnen reageren) beweging de oorzaak zijn geweest dat het een abnormale hoeveelheid water te verwerken kreeg.
Wie iets van baby's af weet, weet dit. Wie een beetje verstand en verantwoordelijkheidsgevoel heeft weet dat hij baby's niet helemaal mag onderdompelen.

Dus wel degelijk dood door schuld van de priester.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 18:37   #68
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik negeer jou omdat ik bijna spontaan moet overgeven telkens ik je onzin lees.
De echte onzin zijn jouw illusies.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 20:27   #69
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Wat is JOU probleem dat je zulke problematische vragen stelt?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 05:35   #70
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, jij gaat de 'schuld' op de baby steken. Het gedrag van de priester blijft verwijtbaar ook al zou de baby bruusk bewogen hebben. Dat is namelijk iets waarvan we mogen veronderstellen dat de priester er rekening mee houdt als deel van zijn verantwoordelijkheid bij het dopen van kinderen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 05:40   #71
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In beide gevallen hebben we met idioten te maken die niks in vraag stellen en blindelings achter hun kudde aansjokken.
Voor mij geen verrassing, maar wel leuk als je het kan bewijzen
Dat is niet mijn conclusie.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 06:15   #72
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is niet mijn conclusie.
Waarom niet?

1. We laten ons kind dopen, maar we weten dat er geen god zich mee bezighoudt = idioot.

2. We laten ons kind dopen, god ziet dat en heeft dan het beste met ons kind voor. Als dat kind dan overlijdt ten gevolge, denken we daar niet over na = idioot.
Oud 29 juli 2010, 08:26   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, jij gaat de 'schuld' op de baby steken. Het gedrag van de priester blijft verwijtbaar ook al zou de baby bruusk bewogen hebben. Dat is namelijk iets waarvan we mogen veronderstellen dat de priester er rekening mee houdt als deel van zijn verantwoordelijkheid bij het dopen van kinderen.
Wat u hier vooropstelt is een fictie. Dat is hetzelfde als hetgeen het verkeerreglement oplegt, namelijk, dat iedere bestuurder voor elke voorzienbare hindernis moet kunnen stoppen. Het begrip 'voorzienbaar' is dan ook vaak even vaag als concreet en daarom vatbaar voor discussies zonder einde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juli 2010 om 08:36.
Oud 29 juli 2010, 09:37   #74
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat u hier vooropstelt is een fictie. Dat is hetzelfde als hetgeen het verkeerreglement oplegt, namelijk, dat iedere bestuurder voor elke voorzienbare hindernis moet kunnen stoppen. Het begrip 'voorzienbaar' is dan ook vaak even vaag als concreet en daarom vatbaar voor discussies zonder einde.
Nergens staat dat de baby bruusk bewogen zou hebben. Daarbij wie met kinderen werkt draagt er een zware verantwoordelijkheid voor en horen rekening te houden met de eigenschappen van een kind, dus ook de mogelijkheid dat ze kunnen bewegen.
Als ik een kind zou laten verdrinken door een onoplettendheid dan word ik ten minste ontslagen en zal men ook onderzoeken of er sprake is van dood door schuld (vb door het al spelend in een zwembad te duwen - zoals kinderen onderling wel eens doen - zonder er rekening mee te houden dat het kind niet kan zwemmen).
Het kind is gestorven door een handeling van de priester die de bedoeling had om die handeling te doen, maar zonder de bedoeling om het kind te doden. Dus dood door schuld, ongeacht of het kind nu bewoog of niet.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 29 juli 2010, 11:41   #75
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Nergens staat dat de baby bruusk bewogen zou hebben. Daarbij wie met kinderen werkt draagt er een zware verantwoordelijkheid voor en horen rekening te houden met de eigenschappen van een kind, dus ook de mogelijkheid dat ze kunnen bewegen.
Als ik een kind zou laten verdrinken door een onoplettendheid dan word ik ten minste ontslagen en zal men ook onderzoeken of er sprake is van dood door schuld (vb door het al spelend in een zwembad te duwen - zoals kinderen onderling wel eens doen - zonder er rekening mee te houden dat het kind niet kan zwemmen).
Het kind is gestorven door een handeling van de priester die de bedoeling had om die handeling te doen, maar zonder de bedoeling om het kind te doden. Dus dood door schuld, ongeacht of het kind nu bewoog of niet.
Zo "simpel" is het.

Accidents happen, we are only human, case closed.
Oud 29 juli 2010, 12:01   #76
Fredo
Burgemeester

Fredo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Zo "simpel" is het.

Accidents happen, we are only human, case closed.
Zeer juist.

Juist daarom dat het belachelijk is om hier vragen bij te stellen zoals 'waar was God?'
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:05   #77
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Zeer juist.

Juist daarom dat het belachelijk is om hier vragen bij te stellen zoals 'waar was God?'
Tja, je kan evengoed vragen "waar is het huis van Roodkapje"
Oud 29 juli 2010, 12:10   #78
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Tja, je kan evengoed vragen "waar is het huis van Roodkapje"
Volgens mijn heilig schrift ("de Heilige Verzamelde Werken van de Profeten Grimm") ergens aan de rand van het bos
Oud 29 juli 2010, 12:22   #79
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Zeer juist.

U zit op een forum aangaande godsdienst. Wat dan belachelijk is aan de initiële vraag, is mij een raadsel.
Tenzij men een typische katholieke hypocriet is die van alle mooie dingen in de wereld zegt dat ze door God zijn geschapen/voorzien en van alle slechte dingen in de wereld zegt dat ze louter menselijk zijn en dat God voor één of andere ondoorgrondelijke reden eens net toevallig de andere kant opkeek.

Laatst gewijzigd door Wimpeus : 29 juli 2010 om 12:22.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:49   #80
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
U zit op een forum aangaande godsdienst. Wat dan belachelijk is aan de initiële vraag, is mij een raadsel.
Tenzij men een typische katholieke hypocriet is die van alle mooie dingen in de wereld zegt dat ze door God zijn geschapen/voorzien en van alle slechte dingen in de wereld zegt dat ze louter menselijk zijn en dat God voor één of andere ondoorgrondelijke reden eens net toevallig de andere kant opkeek.
Ze zouden niet durven
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be