Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 7 oktober 2010, 14:49   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Tja, als op den duur de franstaligen niet meer met een meerderheid van de Vlamingen willen spreken, dan loopt het voortbestaan van het land toch acuut gevaar.
dan vormen we toch een minderheidsregering

daar zaten we dus in 2007 al :s
Anna List is offline  
Oud 7 oktober 2010, 14:50   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo slecht zijn we nu ook niet. We gaan ze minsten 48 uur geven.
ik dacht dat we gewoon een nacht van schild en vriend gingen houden ?! jamaar, wat ist nu ?
Anna List is offline  
Oud 7 oktober 2010, 14:51   #43
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is inderdaad de koning die bepaald wie er mag deelnemen aan de onderhandelingen.
Het volk verkies zijn vertegenwoordigers en de koning zijn regering.

Als de koning straks zegt dat alle partijvoorzitters samen een regering moeten vormen van enkel partijvoorzitters, dan kan geen enkele partijvoorzitter daar iets aan veranderen.

Enkel de volksvertegenwoordigers kunnen dan deze regering afwijzen of aanvaarden.
De koning heeft niets te zeggen , hij moet de gang van zaken ondergaan. hij kan niets blokeren.
Pericles is offline  
Oud 7 oktober 2010, 14:52   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De koning heeft niets te zeggen , hij moet de gang van zaken ondergaan. hij kan niets blokeren.
ik had mij ervan afgemaakt met op de dt fout te wijzen ze
Anna List is offline  
Oud 7 oktober 2010, 14:54   #45
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik dacht dat we gewoon een nacht van schild en vriend gingen houden ?! jamaar, wat ist nu ?
Dat is een misvatting he Anna . het is niet Schild en Vriend, maar s'gildes vriend? (vriend van de gilde ? ). Een franstalige geschiedschrijver heeft dat destijds verkeerd verstaan.
Pericles is offline  
Oud 7 oktober 2010, 14:55   #46
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer nog af en toe te onderwijzen. Het is een roeping. Maar , inderdaad, ik zou er beter mee stoppen.
Pericles is offline  
Oud 7 oktober 2010, 14:57   #47
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als je je wat beter informeert kom je er trouwens achter dat franstaligen al sinds 97 geregeld samenkomen om de communautaire strategie af te stemmen, met maar 1 doel : dat is het status quo te handhaven en elke hervorming af te blokken
Vanwaar haal je deze info?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:00   #48
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Hear nothing, see nothing, say nothing.

* KNIP *
Bla... blabla... blablabla...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:02   #49
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Vlaams front zou misschien wel lukken als N-VA de andere Vlaamse partijen niet als onmondige kleuters zou behandelen. Maar dan zou het kompromis er natuurlijk heel anders uitzien.
Uit wat maak je op dat de N-VA de andere partijen als kleuters behandelt? Of moeten ze met de grootste égards behandeld worden omdat ze in een regering met Vlaamse minderheid zijn gestapt?
Oud 7 oktober 2010, 15:04   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Nope. De koning mag dat niet bepalen. Hij mag mesnen in het veld sturen met allerlei verwachtingsvolle koosnaampjes, hij kan niet bepalen welk de politieke constellatie van morgen zal zijn.
Toch wel, het volk verkiest zijn vertegenwoordigers en de koning zijn regering.
Hij hoeft daarbij zelfs niet eens mensen aan te stellen die verkozen zijn, ze moeten zelfs niet eens lid van een partij zijn.

Als de koning morgen Hans Van De Cauter aansteld als formateur en hij een regering kan samenstellen die de goedkeuring krijgt van kamer en senaat, wel dan is alles gewoon wettelijk in orde.
In de grondwet staat enkel dat de regering uit 50% nederlandstaligen en 50% franstaligen moet bestaan en dat ze door een meerderheid binnen kamer en senaat moet aanvaard zijn.
Nergens staat er in de grondwet dat er rekening moet gehouden worden met de uitslag van de verkiezingen en dat de partijen ook maar iets hebben te zeggen in de samenstelling van de regering.
Jantje is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:05   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En papa Bart De Wever weet natuurlijk altijd wat goed is voor een ander?
De Vlaming schijnt het in ieder geval te denken.
Oud 7 oktober 2010, 15:06   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik mag die maken van mijn docteur.
zijn fout in blokkeren is van een andere orde

Laatst gewijzigd door Jantje : 7 oktober 2010 om 15:07.
Jantje is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:08   #53
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik mag die maken van mijn docteur.
zijn fout in
zijn fout in ?
in wat ?
Er ontbreekt volgens mij een stuk zin.
Pericles is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:11   #54
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad de koning die bepaald wie er mag deelnemen aan de onderhandelingen.
Het volk verkies zijn vertegenwoordigers en de koning zijn regering.

Als de koning straks zegt dat alle partijvoorzitters samen een regering moeten vormen van enkel partijvoorzitters, dan kan geen enkele partijvoorzitter daar iets aan veranderen.

Enkel de volksvertegenwoordigers kunnen dan deze regering afwijzen of aanvaarden.
Voila: dat laatste geeft jou de doodsteek. Soms staat er in de wet iets geschreven dat eigenlijk wat anders bedoelt. Zoals: "de koning tekent de wetten" en dat blijkt dan een VERPLICHTING te zijn, net zoals de benoemingen... koning en macht? 2 verschillende dingen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:23   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het Weverke bepaalt of het nu nuttig is om een front te vormen, en zo ja, wat voor een soort front; alsook met wie.

Als de andere partijtjes (verkleinwoord, omdat de nva de grootste is; met het grootst aantal zitjes in het parlement ...) liever iets anders zien, dat ze dan gerust iets op touw zetten.

Ik heb op de nva gestemd, en wat mij betreft doet het Weverke het perfect.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:26   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila: dat laatste geeft jou de doodsteek. Soms staat er in de wet iets geschreven dat eigenlijk wat anders bedoelt. Zoals: "de koning tekent de wetten" en dat blijkt dan een VERPLICHTING te zijn, net zoals de benoemingen... koning en macht? 2 verschillende dingen.
Als de partijen er niet uitgeraken is het zelfs de plicht van de koning om zelf een regering voor te stellen aan kamer en senaat.
En pas bij afwijzing door kamer en senaat, kan de koning nieuwe verkiezingen laten uitschrijven.
En de koning kan democratie aanvaarde wetten weldegelijk weigeren te tekenen.
Net als hij kan weigeren iemand te aanvaarden in de regering of in een bepaalde functie.
Is in het verleden trouwens meerdere malen gebeurd.
Jantje is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:28   #57
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de partijen er niet uitgeraken is het zelfs de plicht van de koning om zelf een regering voor te stellen aan kamer en senaat.
En pas bij afwijzing door kamer en senaat, kan de koning nieuwe verkiezingen laten uitschrijven.
En de koning kan democratie aanvaarde wetten weldegelijk weigeren te tekenen.
Net als hij kan weigeren iemand te aanvaarden in de regering of in een bepaalde functie.
Is in het verleden trouwens meerdere malen gebeurd.

Nu sla je er echt helemaal naast. De koning mag NIET weigeren om wetten te tekenen. Om zijn vel te redden heeft Martens al eens boddeke "in de onmogelijkheid om te regeren"' laten verklaren. Maar of dat twee keer zal pakken...

Efkes nadenkene he
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:36   #58
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: in Vlaanderen is geen plaats voor andersdenkenden die niet aan het handje van VOKA en N-VA lopen. "Weg met de demokratie, leve de partijdiktatuur". De betutteling van de vroegere CVP is terug van weggeweest. Bedankt voor de duidelijkheid.

Jawel, het staat de rest van Vlaanderen vrij om een regering te vormen zonder NVA dus is er wel degelijk plaats voor andersdenken. De NVA zegt niet dat zonder haar geen regering gevormd mag worden, de andere Vlaamse partijen zeggen dat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online  
Oud 7 oktober 2010, 15:54   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu sla je er echt helemaal naast. De koning mag NIET weigeren om wetten te tekenen. Om zijn vel te redden heeft Martens al eens boddeke "in de onmogelijkheid om te regeren"' laten verklaren. Maar of dat twee keer zal pakken...

Efkes nadenkene he
De abortuswet werd wel goedgekeurd door Boudewijn, hij kan ze enkel wegens gewetensproblemen niet ondertekenen.

Martens heeft hem toen dus 1 dag in de onmogelijkheid gesteld om te regeren om hem niet in conflict te brengen.

Maar de koning kan en mag weldegelijk wetten weigeren en heeft dit in het verleden reeds gedaan.
Het zou niet de eerste maal zijn dat de regering wetten moet aanpassen op bevel van de koning.

De koning heeft nu trouwens Leterme een regeer opdracht gegeven.
Dit betekend dus dat hij Leterme III aansteld als interimregering.
En het niet uitsluit om deze regering voor te dragen als noodregering wegens politieke impasse tussen de partijen.
En dus nieuwe verkiezingen aan het voorbereiden is.

Laatst gewijzigd door Jantje : 7 oktober 2010 om 15:59.
Jantje is offline  
Oud 7 oktober 2010, 15:56   #60
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
De's Gildens Vriend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be