![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Godsdienst is eigen aan de mensheid. Je mag niet vergeten dat voor pakweg 150 jaar geleden, de ganse wereldbevolking religieus was. Ik ben er trouwens van overtuigd, dat als men nu nog ergens één of andere indianenstam zou vinden, die nog nooit met de rest van de mensheid in contact kwam, ze daar ook een priester en één of meerdere goden zullen kennen. Bovendien, moet je weten dat voor religieuse mensen, het atheïsme ook een religie is. Voor hen geloven atheïsten, met dezelfde ijver als zij, dat er geen God is. Iets wat ook niet te bewijzen valt. Feit blijft, dat er meer is tussen hemel en aarde dan wat rationeel te bewijzen valt. Gevoelens van liefde e haat bijvoorbeeld, kunnen ook niet rationeel bewezen worden. Bij het afleggen van een liefdesverklaring aan iemand, verwachten we dat dit 'geloofd' wordt. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik zo denk over de primitieve mens, dan kan ik me inbeelden hoe een gemeenschappelijk geloof of religie een groep mensen nauwer samen kan brengen in een gemeenschappelijk doel, hoe coherenter de groep (of stam) hoe hoger hun overlevingskansen. Vanwaar komt dat godsconcept? Misschien een bijproduct van ons zelfbewustzijn gekoppeld aan een wereld rondom ons die we niet snappen & vaak beangstigend kan zijn... En tja, wat als je dat concept niet hebt? Dan kan je uit de groep gestoten worden, of erger....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | ||
|
![]() Citaat:
En dan heb je nog het feit dat men wel vaker andersdenkenden in't verleden een kopje kleiner maakte.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Student is geen beroep..het is de aanloop naar.. De actieve atheisten zoals vrijzinnigen zijn een marginaal kleine groep..de meeste 'ongelovigen' interesseert het niet eens.. Je kan ook moeilijk desinteresse in politiek gaan bestempelen als eenvorm van politieke activiteit.. Gevoelens zijn meetbaar...en rond hun bestaan is er een universele consensus.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzin.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit of ze atheïsme een religie noemen. Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat er geen God is. Ik hoef niet te bewijzen dat hij er niet is. En waarom zou ik ook? Als God ons geschapen heeft, zal hij wel in gedachte hebben gehad dat wij een vrij leven leidden, en onze eigen weg in het leven moeten vinden. Als God ons geschapen heeft om slaven te zijn en volgens zijn regels te leven, hem te aanbidden, is hij een sadist. Maar er is geen rationele reden om aan te nemen dat er een God bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | |
|
![]() Maak dat maar eens wijs aan sommige creationisten, wat Paulus zegt klopt, die mensen bezien atheisme als een religie, niet echt verwonderlijk, ze geloven ook in andere onzin.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is ook geen reden om god met een hoofdletter te blijven schrijven.
![]() |
![]() |
#689 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Katholicisme is onderdeel van de Europese traditie, die zich uit in literatuur, beeldende kunst, filosofie,... of je dat nu graag hebt of niet. Ze moet dus onderwezen worden. Wat de "overtuiging" betreft: dat ligt volledig in de handen van de ouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind het ook zo flauw wanneer Vlaams-nationalisten België met kleine letter schrijven. Het is niet grappig, het helpt niet,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#693 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Al haal ik graag de moderne filosofie aan, die niet mogelijk was zonder het katholicisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() strict gelovigen discussiëren niet, zij praten gewoon na.
![]() |
#695 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#696 | |
|
![]() Enkel als je 'god' als naam gebruikt, niet als object.[/quote]
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | |
|
![]() En gebaseerd op de oude grieken, of vergis ik mij?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#698 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |