Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2011, 19:36   #13981
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik hoop van harte, vooral voor de Belgische werknemers dat A. Heijn slaagt.
Maar de winkel zal beleverd worden vanuit Tilburg.
Ik hou m'n hart dus vast.
Ze hebben in hun assortiment ook Belgische producten, hoor.
En de prijs willen ze zo Nederlands mogelijk houden.

Citaat:
de klant zal ervaren dat hij aan de kassa dezelfde prijs betaalt als hij in Nederland gewend is
Oud 15 maart 2011, 20:27   #13982
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Eisen' mag iedereen. 'Krijgen' is nog wat anders.
Dus jij vindt imperialisme in de 21e eeuw normaal?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 20:42   #13983
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wacht maar tot ze zich volop gaan uitbreiden in uw Grand-Liège. De Walen zullen er wel gaan aanschuiven!
Oud 15 maart 2011, 21:08   #13984
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat bij u in Nederland 'boulevards' toch geen versterkte plaatsen of bolwerken zijn. Of wel? Neen, het zijn grote lanen die de rust (zouden moeten) uitstralen en waar men vroeger kon op kuieren en winkelen. Zoals nu nog in de grootstad. D?*t zijn 'boulevards'. En die betekenis hebben wij uit het Frans overgenomen.
dat de lading van het woord niet exact hetzelfde is heb ik ook niet beweerd.

Maar met boulevard werd oorspronkelijk een bewandelbare laan op een vestingwal bedoeld. Later is men dat gaan gebruiken voor lanen in het algemeen. Leuk, maar daar kopen wij niets voor.

Fransen staan trouwens wel bekend om zich beter voor te doen dan ze zijn.

even een leuke anekdote, ik was vandaag bij de Maeslantkering. Dat prima stukje techniek blijkt net zo groot te zijn als de eiffeltoren in Parijs, maar dan ook nog per arm twee keer zo zwaar.

Toen zei ik tegen mijn vrouw, "kijk schat, dat is nou typisch. De fransen maken iets en ze maken er een fallus van. Wij maken iets vergelijkbaars (zelfs groter dus), maar dan is het iets nuttigs"

en dat is het verschil. Wat zij met ons woord bolwerk doen maakt me verder niet uit.

Laatst gewijzigd door Hollander : 15 maart 2011 om 21:09.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 21:36   #13985
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren las ik in De Stem dat veel Belgen hopen dat Albert Heijn juist NIET te Belgisch wordt.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 23:03   #13986
Shadowke

Standaard

het is hier al 700 pagina's lachen geblazen!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 23:04   #13987
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Gisteren las ik in De Stem dat veel Belgen hopen dat Albert Heijn juist NIET te Belgisch wordt.
en jij vond dat de Vlamingen anti-Nederland waren en nu vinden ze dat AH niet te Belgisch wordt?
misschien je mening toch is herbekijken mijn beste Spinoza.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 06:25   #13988
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en jij vond dat de Vlamingen anti-Nederland waren en nu vinden ze dat AH niet te Belgisch wordt?
misschien je mening toch is herbekijken mijn beste Spinoza.
Welke logica schuilt achter deze uitspraak mijn beste ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 08:12   #13989
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet u aan de wereldvreemde en schijnheilige taalverbeteraar Quercus vragen. Vergeefse moeite echter vrees ik, want niemand luistert naar Quercus.
Och, och ..., wat zijn we toch weer gefrustreerd, nietwaar? System, elk van die gallicismen die u mij aanwrijft staan in de Woordenlijst van de Nederlandse Taal. Als jij daarover staat te blaten en te mekkeren dan ben jij de purist, niet ik. Maar "tas" is in elk geval fout, daar kun je niet omheen. Tenzij je "Vlaams", dus geen Algemeen Nederlands, gaat praten. Wat ik bij gelegenheid ook doe, en dan gebruik ik evenzeer het woord "tas" of zelfs "tasse" als ik op West-Vlaams overschakel.
Oud 16 maart 2011, 08:19   #13990
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze vonden die AC rommel zooooooo lekker.

Dat zegt toch veel, zoniet alles.
Maar u gaat nu toch niet veronderstellen dat uw smaak maatgevend is? En als AC werkelijk een rommeltje is, waarom stapt u er dan binnen? Dan zou ik er zelfs geen glas water drinken.
Oud 16 maart 2011, 09:04   #13991
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och, och ..., wat zijn we toch weer gefrustreerd, nietwaar? System, elk van die gallicismen die u mij aanwrijft staan in de Woordenlijst van de Nederlandse Taal. Als jij daarover staat te blaten en te mekkeren dan ben jij de purist, niet ik. Maar "tas" is in elk geval fout, daar kun je niet omheen. Tenzij je "Vlaams", dus geen Algemeen Nederlands, gaat praten. Wat ik bij gelegenheid ook doe, en dan gebruik ik evenzeer het woord "tas" of zelfs "tasse" als ik op West-Vlaams overschakel.
System heeft in feite gelijk. Het woord 'restaurant' is een duidelijk gallicisme. Of het nu goedgekeurd werd door een Taalunie of niet. Het gaat om het principe: gallicismen te mijden. U kunt ook 'eethuis' gebruiken in plaats van 'restaurant'. Maar als we zo moeten beginnen dan kunnen we de helft van onze taal opdoeken. Daar komt bij dat indien het woord 'restaurant' toegelaten is, het eindelijk eens tijd wordt dat ook' tas' wordt goedgekeurd. Een woord dat hier vaak wordt gebruikt. Bovendien is 'kop' of 'kopje ' uiteindelijk een Hollands woord.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 09:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 09:27   #13992
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De vraag is trouwens dan nog steeds wat system wel wil laten doorgaan voor dat "Vlaams" van hem. Is dat een Antwerps gekleurd AN? Is dat een soort mengelmoes van allerlei dialecten? Is het een arbitraire keuze tussen het ene woord uit dit of dat regiolect uit Vlaanderen en het andere woord uit het AN.

Ik zie ook niet het probleem in waarmee system schijnbaar worstelt. Naargelang de omstandigheden gebruik ik immers een veelheid aan taalvormen van onze Nederlandse taal. Als het nodig is, kan ik uitpakken met heel formeel AN. Ik kan evenzeer wat informeler AN spreken en dat zelfs met een uitgesproken, herkenbare Zuid-Nederlandse kleur brengen (of dat juist niet doen). En ook is het geen probleem de stap te zetten tussen uitgesproken dialect (met dan nog bepaalde vormverschillen: in een gesprek met mijn grootmoeder gebruik ik bepaalde woorden die ik niet met leeftijdsgenoten en tevens dialectsprekers gebruik), regiolect en - maar dat gebeurt zelden - 'verkavelingsvlaams'.

Niemand verbiedt mij dat. Alleen zijn bepaalde van deze taalvormen nu eenmaal niet de norm van onze cultuurtaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 09:31   #13993
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
System heeft in feite gelijk. Het woord 'restaurant' is een duidelijk gallicisme. Of het nu goedgekeurd werd door een Taalunie of niet. Het gaat om het principe: gallicismen te mijden. U kunt ook 'eethuis' gebruiken in plaats van 'restaurant'. Maar als we zo moeten beginnen dan kunnen we de helft van onze taal opdoeken. Daar komt bij dat indien het woord 'restaurant' toegelaten is, het eindelijk eens tijd wordt dat ook' tas' wordt goedgekeurd. Een woord dat hier vaak wordt gebruikt. Bovendien is 'kop' of 'kopje ' uiteindelijk een Hollands woord.
Welneen, ik heb de indruk dat u noch system eigenlijk weten wat een gallicisme is. Gallicismen behoren, net als bijvoorbeeld germanismen en anglicismen, tot de categorie van de barbarismen. Dit zijn geen woordontleningen, maar letterlijke vertalingen van de ene taal naar de andere taal. Een in Vlaanderen veel gehoord gallicisme is "'t Is ik", dat een letterlijke vertaling is van het Franse "C'est moi". In het correct Nederlands is het evenwel "Ik ben het".

"Restaurant" is gewoon een ontlening en behoort door haar ouderdom in onze taal en de reeds aangepaste uitspraak tot de zogenaamde "bastaardwoorden".

Waarom zou u trouwens een Hollands woord inruilen voor een Frans woord? Ik begrijp die rare logica trouwens niet. "Kopje" is nu eenmaal de norm, net zoals "restaurant" dat ook is. Net zoals we ook "computer" gebruiken, maar dan weer spreken van "wiskunde". Enz.
Oud 16 maart 2011, 09:40   #13994
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag is trouwens dan nog steeds wat system wel wil laten doorgaan voor dat "Vlaams" van hem. Is dat een Antwerps gekleurd AN? Is dat een soort mengelmoes van allerlei dialecten? Is het een arbitraire keuze tussen het ene woord uit dit of dat regiolect uit Vlaanderen en het andere woord uit het AN.

Ik zie ook niet het probleem in waarmee system schijnbaar worstelt. Naargelang de omstandigheden gebruik ik immers een veelheid aan taalvormen van onze Nederlandse taal. Als het nodig is, kan ik uitpakken met heel formeel AN. Ik kan evenzeer wat informeler AN spreken en dat zelfs met een uitgesproken, herkenbare Zuid-Nederlandse kleur brengen (of dat juist niet doen). En ook is het geen probleem de stap te zetten tussen uitgesproken dialect (met dan nog bepaalde vormverschillen: in een gesprek met mijn grootmoeder gebruik ik bepaalde woorden die ik niet met leeftijdsgenoten en tevens dialectsprekers gebruik), regiolect en - maar dat gebeurt zelden - 'verkavelingsvlaams'.

Niemand verbiedt mij dat. Alleen zijn bepaalde van deze taalvormen nu eenmaal niet de norm van onze cultuurtaal.

Men moet consequent zijn. 'Restaurant' is niet meer of minder een gallicisme dan 'tas'. En omgekeerd. Daarover gaat het. Man kan niet fulmineren tegen het gebruik van de term 'tas' en terzelfdertijd geen problemen hebben met het gebruik van het woord 'restaurant'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 09:41.
Oud 16 maart 2011, 09:46   #13995
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[/u][/color]

Men moet consequent zijn. 'Restaurant' is niet meer of minder een gallicisme dan 'tas'. En omgekeerd. Daarover gaat het. Man kan niet fulmineren tegen het gebruik van de term 'tas' en terzelfdertijd geen problemen hebben met het gebruik van het woord 'restaurant'.
Restaurant noch tas zijn gallicismen, beste vriend.

Daarnaast:

"restaurant", "computer", "telefoon"... zijn woordontleningen en behoren tot het AN;

"tas", "gardebou", "vélo"... zijn ook woordontleningen maar behoren niet tot het AN.

Net zo zijn

"wiskunde", "verrekijker", "kapper"... van oorsprong purismen die tot ons AN zijn gaan behoren;

"duimspijker", "vernufteling", "taluw" purismen die niet tot ons AN behoren.

In tegenstelling tot wat u suggereert, gaat het er niet om het feit dat een bepaald al dan niet uit een andere taal komt, maar wel dat het gewoon niet tot onze standaardtaal hoort. En iedere standaard is hoe dan ook een keuze, waarbij men voor het ene en niet het andere kiest.
Oud 16 maart 2011, 10:11   #13996
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Restaurant noch tas zijn gallicismen, beste vriend.Daarnaast:

"restaurant", "computer", "telefoon"... zijn woordontleningen en behoren tot het AN;

"tas", "gardebou", "vélo"... zijn ook woordontleningen maar behoren niet tot het AN.

Net zo zijn

"wiskunde", "verrekijker", "kapper"... van oorsprong purismen die tot ons AN zijn gaan behoren;

"duimspijker", "vernufteling", "taluw" purismen die niet tot ons AN behoren.

In tegenstelling tot wat u suggereert, gaat het er niet om het feit dat een bepaald al dan niet uit een andere taal komt, maar wel dat het gewoon niet tot onze standaardtaal hoort. En iedere standaard is hoe dan ook een keuze, waarbij men voor het ene en niet het andere kiest.

Een gallicisme is een woord dat, of een zinswending of conventie die:

-is overgenomen uit, of gevormd naar het voorbeeld van het Frans;
-en in gezaghebbende taalvoorschriften wordt afgekeurd als strijdig met het eigen karakter van de taal waarin het/zij is overgenomen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 10:21.
Oud 16 maart 2011, 10:16   #13997
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gallicisme is een woord dat, of een zinswending of conventie die:

-is overgenomen uit, of gevormd naar het voorbeeld van het Frans;
-en in gezaghebbende taalvoorschriften wordt afgekeurd als strijdig met het eigen karakter van de taal waarin het/zij is overgenomen.
Neen, een gallicisme is een letterlijke vertaling van een woord, woordgroep of uitdrukking van het Frans naar het Nederlands.

Slechts d?*t is een gallicisme.

Alleen het stukje "gevormd naar het voorbeeld van het Frans" is correct. "Overgenomen" niet, want dan zit je in de categorie "woordontleningen". En die categorie wordt op zijn beurt onderverdeeld in drie groepen: "leenwoorden" (bijvoorbeeld boter), "bastaardwoorden" (bijvoorbeeld restaurant) en vreemde woorden (bijvoorbeeld computer).
Oud 16 maart 2011, 10:21   #13998
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, een gallicisme is een letterlijke vertaling van een woord, woordgroep of uitdrukking van het Frans naar het Nederlands.

Slechts d?*t is een gallicisme.

Alleen het stukje "gevormd naar het voorbeeld van het Frans" is correct. "Overgenomen" niet, want dan zit je in de categorie "woordontleningen". En die categorie wordt op zijn beurt onderverdeeld in drie groepen: "leenwoorden" (bijvoorbeeld boter), "bastaardwoorden" (bijvoorbeeld restaurant) en vreemde woorden (bijvoorbeeld computer).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallicisme.

Zo is 'micro' of 'moto' bijvoorbeeld een gallicisme.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 10:22.
Oud 16 maart 2011, 10:28   #13999
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallicisme.

Zo is 'micro' of 'moto' bijvoorbeeld een gallicisme.
Neen, dat zijn ze niet. Beide woorden zijn "woordontleningen" uit het Frans. Door de accentwissel behoren deze woorden dan in de subcategorie van de bastaardwoorden.

Sla maar eens een goed handboek Nederlandse taalkunde erop na.
Oud 16 maart 2011, 10:46   #14000
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat zijn ze niet. Beide woorden zijn "woordontleningen" uit het Frans. Door de accentwissel behoren deze woorden dan in de subcategorie van de bastaardwoorden.

Sla maar eens een goed handboek Nederlandse taalkunde erop na.
Van Dale:

Gallicisme: woord, uitdrukking of constructie gevormd naar het Frans of daar letterlijk is uit vertaald in strijd met het taalgebuik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 10:46.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be