![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#13981 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
En de prijs willen ze zo Nederlands mogelijk houden. Citaat:
![]() |
![]() |
#13982 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus jij vindt imperialisme in de 21e eeuw normaal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13983 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13984 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar met boulevard werd oorspronkelijk een bewandelbare laan op een vestingwal bedoeld. Later is men dat gaan gebruiken voor lanen in het algemeen. Leuk, maar daar kopen wij niets voor. Fransen staan trouwens wel bekend om zich beter voor te doen dan ze zijn. even een leuke anekdote, ik was vandaag bij de Maeslantkering. Dat prima stukje techniek blijkt net zo groot te zijn als de eiffeltoren in Parijs, maar dan ook nog per arm twee keer zo zwaar. Toen zei ik tegen mijn vrouw, "kijk schat, dat is nou typisch. De fransen maken iets en ze maken er een fallus van. Wij maken iets vergelijkbaars (zelfs groter dus), maar dan is het iets nuttigs" en dat is het verschil. Wat zij met ons woord bolwerk doen maakt me verder niet uit.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 15 maart 2011 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13985 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13986 |
|
![]() het is hier al 700 pagina's lachen geblazen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13987 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13988 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13989 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och, och ..., wat zijn we toch weer gefrustreerd, nietwaar? System, elk van die gallicismen die u mij aanwrijft staan in de Woordenlijst van de Nederlandse Taal. Als jij daarover staat te blaten en te mekkeren dan ben jij de purist, niet ik. Maar "tas" is in elk geval fout, daar kun je niet omheen. Tenzij je "Vlaams", dus geen Algemeen Nederlands, gaat praten. Wat ik bij gelegenheid ook doe, en dan gebruik ik evenzeer het woord "tas" of zelfs "tasse" als ik op West-Vlaams overschakel.
![]() |
#13990 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar u gaat nu toch niet veronderstellen dat uw smaak maatgevend is? En als AC werkelijk een rommeltje is, waarom stapt u er dan binnen? Dan zou ik er zelfs geen glas water drinken.
![]() |
#13991 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13992 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie ook niet het probleem in waarmee system schijnbaar worstelt. Naargelang de omstandigheden gebruik ik immers een veelheid aan taalvormen van onze Nederlandse taal. Als het nodig is, kan ik uitpakken met heel formeel AN. Ik kan evenzeer wat informeler AN spreken en dat zelfs met een uitgesproken, herkenbare Zuid-Nederlandse kleur brengen (of dat juist niet doen). En ook is het geen probleem de stap te zetten tussen uitgesproken dialect (met dan nog bepaalde vormverschillen: in een gesprek met mijn grootmoeder gebruik ik bepaalde woorden die ik niet met leeftijdsgenoten en tevens dialectsprekers gebruik), regiolect en - maar dat gebeurt zelden - 'verkavelingsvlaams'. Niemand verbiedt mij dat. Alleen zijn bepaalde van deze taalvormen nu eenmaal niet de norm van onze cultuurtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13993 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Restaurant" is gewoon een ontlening en behoort door haar ouderdom in onze taal en de reeds aangepaste uitspraak tot de zogenaamde "bastaardwoorden". Waarom zou u trouwens een Hollands woord inruilen voor een Frans woord? Ik begrijp die rare logica trouwens niet. "Kopje" is nu eenmaal de norm, net zoals "restaurant" dat ook is. Net zoals we ook "computer" gebruiken, maar dan weer spreken van "wiskunde". Enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13994 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men moet consequent zijn. 'Restaurant' is niet meer of minder een gallicisme dan 'tas'. En omgekeerd. Daarover gaat het. Man kan niet fulmineren tegen het gebruik van de term 'tas' en terzelfdertijd geen problemen hebben met het gebruik van het woord 'restaurant'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13995 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast: "restaurant", "computer", "telefoon"... zijn woordontleningen en behoren tot het AN; "tas", "gardebou", "vélo"... zijn ook woordontleningen maar behoren niet tot het AN. Net zo zijn "wiskunde", "verrekijker", "kapper"... van oorsprong purismen die tot ons AN zijn gaan behoren; "duimspijker", "vernufteling", "taluw" purismen die niet tot ons AN behoren. In tegenstelling tot wat u suggereert, gaat het er niet om het feit dat een bepaald al dan niet uit een andere taal komt, maar wel dat het gewoon niet tot onze standaardtaal hoort. En iedere standaard is hoe dan ook een keuze, waarbij men voor het ene en niet het andere kiest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13996 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een gallicisme is een woord dat, of een zinswending of conventie die: -is overgenomen uit, of gevormd naar het voorbeeld van het Frans; -en in gezaghebbende taalvoorschriften wordt afgekeurd als strijdig met het eigen karakter van de taal waarin het/zij is overgenomen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 10:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13997 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slechts d?*t is een gallicisme. Alleen het stukje "gevormd naar het voorbeeld van het Frans" is correct. "Overgenomen" niet, want dan zit je in de categorie "woordontleningen". En die categorie wordt op zijn beurt onderverdeeld in drie groepen: "leenwoorden" (bijvoorbeeld boter), "bastaardwoorden" (bijvoorbeeld restaurant) en vreemde woorden (bijvoorbeeld computer). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13998 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallicisme. Zo is 'micro' of 'moto' bijvoorbeeld een gallicisme. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13999 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sla maar eens een goed handboek Nederlandse taalkunde erop na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14000 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gallicisme: woord, uitdrukking of constructie gevormd naar het Frans of daar letterlijk is uit vertaald in strijd met het taalgebuik. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2011 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |