Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 mei 2011, 21:53   #61
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
de franstaligen zijn blijkbaar niet de enige die hysterisch zijn geworden...
de koffiefilters ook,dat wordt bonen kauwen en doorslikken..
Svennies is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:54   #62
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Is er nu iemand die gelooft dat De Clerck zijn uitspraken meent?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:55   #63
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Laat amnestie maar, die mensen hebben niets verkeerd gedaan.
Wie wil er nu nog amnestie? Dat ze hun amnestie in hun gat steken. Alé kom, niemand neemt dat gezwets serieus. Toch?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:55   #64

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Onbegrijpelijk hoe sommige Vlamingen collaboratie blijven verdedigen en vergoelijken. Draai het plaatje om en het land zou op zijn kop staan.
't Is ondertussen al 66 jaar terug dat de oorlog is uitgebroken ... dus de collaborateurs die nu overblijven zijn ondertussen negentig of ouder. Wordt het niet stilaan tijd om daar eens een punt achter te zetten? Maar neen, dit wordt systematisch in leven gehouden om een stok te hebben om mee te slaan.

Onder Napoleon zijn er evenveel misdaden gebeurd ... misschien wel meer, ik weet het niet. Ondertussen geven de Fransen hun wegen namen als "route Napoleon".
Karma is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:56   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wie wil er nu nog amnestie? Dat ze hun amnestie in hun gat steken. Alé kom, niemand neemt dat gezwets serieus. Toch?
Misschien komen er verkiezingen, vermits de CVP over amnestie begint.
Oud 15 mei 2011, 21:58   #66
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is waar - maar vele anderen 'collaboreerde' vooral omdat ze verplicht werden door de Duitser - als de Colonel zei dat jij de burgemeester waart, dan kon je ook meestal niet nee zeggen - en dat geld ook voor beide landsdelen. Of jonge meisjes die op een gewone duitse soldaat verliefd werden. Of de zakenman die keuze had: leveren aan de Duitsers of ze pakken de zaak af
De overgrootste deel van de collaborateurs waren niet anders dan hun niet collaborerende buurman. En collaboratie was in Vlaanderen niet wezenlijk anders dan die in Wallonie - die twee feiten wilt men kost wat kost niet onderogen zien in franstalige Belgie. Hun mythe van een verzets Wallonie en een collaborerende Vlaanderen moet vooral overeind blijven. Laf heel laf.
Over collaboratie in Wallonië en Vlaanderen heb je zonder meer gelijk: er waren daar weinig wezenlijke verschillen. Maar dat mensen gedwongen werden te collaboreren, daar zijn de meeste historici het toch niet met je over eens. Zo werden burgemeesters die niet wilden meewerken met het regime eenvoudigweg vervangen door VNV'ers, in de regel dus door mensen die maar wat graag wilden meewerken met de nieuwe orde.

Ook de macht van de Gestapo, zowel binnen als buiten Duitsland werd tijdens en na de oorlog enorm overdreven: eigenlijk waren ze op zich niet zo erg talrijk en efficiënt. Dat waren ze alleen door de enorme hoeveelheden vrijwillige klikkers. Die klikkers deden dat ook vaak niet uit ideologische redenen, maar omwille van afrekeningen of uit plat opportunisme. Mijn overgrootvader had een drukkerij en drukte pamfletten voor het verzet. Ze hebben tijdens de oorlog drie keer een inval meegemaakt, telkens op aangeven van buren.

Van mij mag men dat debat openen, maar ik zie niet zo goed wat er concreet nog uit te halen valt.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 21:59   #67
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dit dus.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:00   #68

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Interessant...bron?
Ja, dat interesseert me ook wel.
Karma is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:01   #69
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Op welke manier? Als dat effectief op juridische wijze gebeurt, dan moet daar inderdaad iets aan gedaan worden: het kan immers niet dat de kinderen en/of kleinkinderen gestraft worden voor de daden van hun grootouders. Maar als dat gebeurt door associatie, dan vrees ik dat ze brute pech hebben. Als je vader zat Jefke van het dorp is en elk weekend met zijn broek op zijn enkels over het dorpsplein, dan ben jij "dat jong van zat Jefke". Daar heeft de overheid en de politiek dan niks mee te maken. Anderzijds vraag ik me toch af hoe sterk dat effect nu, toch al een generatie of twee, drie verder nog speelt.
Als je zelf niet betrokken geweest bent, weet je natuurlijk niet waarop dat allemaal slaat. Ik neem het je niet kwalijk. Vijftien jaar leven met een vader (wel als oorlogsinvalide teruggekomen na 9 maanden krijgsgevangenschap in Duitsland) die niet meer voor zijn gezin mag zorgen omdat men hem gebroodroofd heeft: wegen die niet door op de kinderen ? Diezelfde kinderen - die op dat moment tussen de 4 en 8 jaar oud zijn - die een meute hun pasgebouwde huis zien kort en klein slaan zodat er zelfs geen glas meer overblijft om uit te drinken. Moet toch kunnen, niet? Dat is allemaal goed te praten in naam van het land

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 15 mei 2011 om 22:09.
Bokkenreyder is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:01   #70
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Belgie is en was voor de Vlaming evenveel een vreemde regime als de Duitse (duitse was wel veel erger, maar dat bleek vooral achteraf).
Klopt niet. België is vooral iets dat de Vlamingen zichzelf aandoen, zeker sinds de tweede helft van de twintigste eeuw. Je kan het niet omschrijven als een 'bezetting', zoals de Duitse. Dat is belachelijk. Er is altijd veel vrijheid geweest in dit land, alleen nooit echte gelijkheid.

De collaborateurs hebben geen vaderland verraden en een gebrek aan patriottisme kan hen niet verweten worden, maar ze hebben wel de democratie en de vrije samenleving verraden en samengewerkt met één van de misdadigste regimes ooit. Uiteraard is het makkelijker om dat achteraf te veroordelen. Ongetwijfeld zou er minder collaboratie geweest zijn moest men zich niet zo miskend gevoeld hebben door België. Hun keuzes zijn dus begrijpelijk, maar nog altijd verkeerd. De relevantie voor WOII op de politieke realiteit van vandaag is wel quasi nihil, enkel de hysterische houding van de Franstaligen geeft nog aanleiding tot debat daarover.

Laatst gewijzigd door respublica : 15 mei 2011 om 22:02.
respublica is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:02   #71
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Als je zelf niet betrokken geweest bent, weet je natuurlijk niet waarop dat allemaal slaat. Ik neem het je niet kwalijk. Vijftien jaar leven met een vader (wel als oorlogsinvalide terugekomen na 9 maanden krijgsgevangenschap in Duitsland) die niet meer voor zijn gezin mag zorgen omdat men hem gebroodroofd heeft: wegen die niet door op de kinderen ? Diezelfde kinderen - die op dat moment tussen de 4 en 8 jaar oud zijn - die een meute hun pasgebouwde huis zien kort en klein slaan zodat er zelfs geen glas meer overblijft om uit te drinken. Moet toch kunnen, niet? Dat is allemaal goed te praten in naam van het land
Ik praat dat helemaal nergens goed, ik vroeg me alleen af op welke manier amnestie anno 2011 daar ook maar iets aan gaat veranderen.
Steve_M is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:05   #72
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
True, de betrokkenen zijn toch al bijna allemaal dood. Ik neem de reacties van vele Franstaligen, die alle Vlamingen als extreem-rechts beschouwen omdat ze een debat 'durven' openen, echter wél serieus.
respublica is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:05   #73
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er nu iemand die gelooft dat De Clerck zijn uitspraken meent?
Ik betwijfel of De Clerck zijn uitspraken begrijpt ...
Oud 15 mei 2011, 22:06   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Klopt niet. België is vooral iets dat de Vlamingen zichzelf aandoen, zeker sinds de tweede helft van de twintigste eeuw. Je kan het niet omschrijven als een 'bezetting', zoals de Duitse. Dat is belachelijk. Er is altijd veel vrijheid geweest in dit land, alleen nooit echte gelijkheid.

De collaborateurs hebben geen vaderland verraden en een gebrek aan patriottisme kan hen niet verweten worden, maar ze hebben wel de democratie en de vrije samenleving verraden en samengewerkt met één van de misdadigste regimes ooit. Uiteraard is het makkelijker om dat achteraf te veroordelen. Ongetwijfeld zou er minder collaboratie geweest zijn moest men zich niet zo miskend gevoeld hebben door België. Hun keuzes zijn dus begrijpelijk, maar nog altijd verkeerd. De relevantie voor WOII op de politieke realiteit van vandaag is wel quasi nihil, enkel de hysterische houding van de Franstaligen geeft nog aanleiding tot debat daarover.
Hoezo?
Oud 15 mei 2011, 22:08   #75
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel of De Clerck zijn uitspraken begrijpt ...
Ik heb soms de indruk dat hij zijn eigen leugens gelooft.
Oud 15 mei 2011, 22:12   #76
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

De Franstaligen maken zich niet druk over ja dan geen amnestie. Zij weten ook dat er geen amnestiewet door het parlement kan geraken. Zij zijn geschokt omdat na vele pogingen van de VU en VB de Vlaamse partijen , uitgezonderd Groen, hebben toegegeven om een debat te houden over amnestie onder druk van de flaminganten.

Het ligt niet in hun politieke aard dat Vlamingen , quasi voltallig, een debat op gang willen brengen tegen hun mening. Het is niet aan de Vlamingen met een stemming Noord-Zuid hun gedacht over democratie door te drijven.

Alle Vlamingen mogen nog overtuigd zijn dat de staat moet hervormd worden of dat de autoplaten wit-zwart moeten zijn , het zullen de Franstaligen zijn die beslissen. Zij eisen respect voor hun autoriteit. Wat geld helpt deze schok te verzachten.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 15 mei 2011 om 22:14.
Cyrano is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:17   #77
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Over collaboratie in Wallonië en Vlaanderen heb je zonder meer gelijk: er waren daar weinig wezenlijke verschillen. Maar dat mensen gedwongen werden te collaboreren, daar zijn de meeste historici het toch niet met je over eens. Zo werden burgemeesters die niet wilden meewerken met het regime eenvoudigweg vervangen door VNV'ers, in de regel dus door mensen die maar wat graag wilden meewerken met de nieuwe orde.

Ook de macht van de Gestapo, zowel binnen als buiten Duitsland werd tijdens en na de oorlog enorm overdreven: eigenlijk waren ze op zich niet zo erg talrijk en efficiënt. Dat waren ze alleen door de enorme hoeveelheden vrijwillige klikkers. Die klikkers deden dat ook vaak niet uit ideologische redenen, maar omwille van afrekeningen of uit plat opportunisme. Mijn overgrootvader had een drukkerij en drukte pamfletten voor het verzet. Ze hebben tijdens de oorlog drie keer een inval meegemaakt, telkens op aangeven van buren.

Van mij mag men dat debat openen, maar ik zie niet zo goed wat er concreet nog uit te halen valt.
Het is in ieder geval juist dat collaboratie/repressie vooral een orgie van persoonlijke 'score-settling' was.

Wat uw Grootvader (bewuste hoofdletter) betreft: Flinke kerel met veel moed blijkbaar. Maar andere met minder lef voor het leven brandmerken vind ik niet juist, sorry. Mensen die verklikten en daardoor iemand de dood in joegen, dat is iets anders, maar de meesten ...
Oud 15 mei 2011, 22:18   #78
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb soms de indruk dat hij zijn eigen leugens gelooft.
Nee lol; dat lijkt maar zo - hij beweegt zich voort obv een warme gevoel van het eigen gelijk - zintuigen, verstand etc dat komt er niet aan te pas

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 15 mei 2011 om 22:18.
Salvadorii is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:19   #79
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval juist dat collaboratie/repressie vooral een orgie van persoonlijke 'score-settling' was.

Wat uw Grootvader (bewuste hoofdletter) betreft: Flinke kerel met veel moed blijkbaar. Maar andere met minder lef voor het leven brandmerken vind ik niet juist, sorry. Mensen die verklikten en daardoor iemand de dood in joegen, dat is iets anders, maar de meesten ...
Yep, net wat ik ook kwijt wilde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 15 mei 2011, 22:28   #80
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht

De 'bezetting' verliep anders maar het was desondanks een coloniale entreprise met de bedoeling de Vlaming uit te buiten en te marginaliseren. Goed het is hier anders dan Ierland/VK of Nigeria/VK - maar ze zijn alle drie voorbeelden van een imperialistisch denken die minder machtige volkeren onderdrukt hebben. Dat denken is vandaag de dag nog volledig aan het roer in franstalig Belgie - en is ook de reden waarom BE zal ophouden te bestaan.

En wat je over verkeerd zegt: Oostfronters vochten voor Hitler tegen Stalin - is niet erger of beter dan andersom. MAW er word veel hindsight en morele-rekbaarheid gebruikt - Stalin was een van de goeie, weet u? De Finnen die niets anders deden dan zich Sovjet aggressie verdedigen, waren slechte Nazis - tja voor dat soort ego-centrisch goedpraterij heb ik geen tijd (niet op u gedoeld he).

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be