Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 juli 2011, 13:02   #101
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat verhaal ken ik niet. Kunt u me wat meer vertellen hierover.

Ik ken wel het verhaal van de in de vorm van visjes gesneden aardappelen uit Dinant die in het vet gebakken werden. Dat was volgens mij het oorsprongsverhaal, maar zoals met zoveel dingen, worden bepaalde zaken wel eens door een andere geclaimd. Ik ben dus nieuwsgierig naar het Franse verhaal.

Gek, want Frankrijk is geen aardappelland, daar eten ze brood bij de maaltijd.
Spanje lijkt me het meest waarschijnlijk. Bakken in olie deden ze er al langer, en ze beschikten als eersten over de patat.

Wat tevens verklaart waarom het in onze streken toen redelijk snel ook verspreid zal geweest zijn.
Oud 12 juli 2011, 13:11   #102
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Voor mij mag België, het land, de regio gerust blijven bestaan. het is een diverse streek met voor elk wat wils, een goede keuken, uitstekende bieren (alleen al daarvoor mag het blijven bestaan!) en vriendelijke mensen.

De staat België echter, die moet eraan.
België is inderdaad in de eerste plaats een bestuursniveau. En de vraag is voor mij: bevordert het bestaan ervan de democratie of verzwakt het de democratie?

De vraag is de voorbije 180 jaar grondig door de feiten beantwoord, en de voorbije drie jaar nog meer.

Toch vind ik hier een echt argument pro België:

velen willen het laten voortbestaan, en dat is met democratie slechts te verenigen als er een grondige hervorming van ons politieke bestel komt, inclusief directe democratie en een Zwitsers kantonsysteem (wat echter bemoeilijkt zal worden door de erfenis - zie BHV - uit een niet-direct-democratisch verleden). En ja: directe democratie zou een Belgische cultuur kunnen laten ontstaan, zoals er ook een echte Zwitserse cultuur bestaat. Die cultuur zou de Nederlandse, Franse en Europese cultuur kunnen verrijken.

Maar daar nu nog aan beginnen? Het wordt wellicht gemakkelijker, zo'n taak in een onafhankelijk Vlaanderen, gedeeltelijk dan, ter hand te nemen. Jammer eigenlijk, maar ik zie België als een gemiste kans. Het hád beter kunnen zijn dan Vlaanderen, maar het is er niet van gekomen.
Oud 12 juli 2011, 13:13   #103
michael26
Schepen

Standaard

belgie is geen democratie,
en belgie is al lang dood
niets werkt nog
michael26 is offline  
Oud 12 juli 2011, 13:13   #104
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd op het eerste echt argument pro. ik heb in een andere draad (
http://forum.politics.be/showthread.php?t=156586 ) al eens naar het nut van België gevraagd en heb toen ook geen enkel rationeel argument pro kunnen verzamelen. Het is erg gesteld met hen die iets verdedigen, maar niet weten waarom!
Wie zou iets verdedigen ? Wie wordt er aangevallen ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 12 juli 2011, 13:14   #105
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het blijft mij met verstomming slaan hoe u de creatie van welvaart als een discriminatie blijft zien tegenover zij die dat niet doen. Absoluut wereldvreemd. Maar goed, u gaat reeds uit van de morele superioriteit van uw eigen positie, dus niets dat iets aan gaat veranderen aan dergelijk dogmadenken.

Jaja, nogmaals een leuke theorie. Als jij ervoor kan zorgen dat de rest van de wereld bereid is om niet met Vlaanderen te concurreren, dan kunnen wij overwegen om niet met Wallonie te concurreren.

Een voorwaarde is dus dat iedereen op die manier redeneert, zoniet kan niemand op die manier redeneren. De suggestie dat we dat op dit moment enkel moeten doen voor Wallonie maar niet voor andere regios, is zuiver nationalistisch.
Dit verdient toch eigenlijk een herhaling. Het is niet mijn gewoonte om mijn commentaar tot een onnozel cijfertje te beperken, maar zo kernachtig zie je het niet vaak gezegd worden. Vooruit dan maar:

2.
Oud 12 juli 2011, 13:15   #106
michael26
Schepen

Standaard

ze weten wel waarom , dan kunnen de walen gewoon de vlaming blijven leegmelken
michael26 is offline  
Oud 12 juli 2011, 14:28   #107
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Spanje lijkt me het meest waarschijnlijk. Bakken in olie deden ze er al langer, en ze beschikten als eersten over de patat.

Wat tevens verklaart waarom het in onze streken toen redelijk snel ook verspreid zal geweest zijn.
Ja, helaas... In Spanje frituren ze zowat alles.
Ik denk dat het interessant zou zijn om de invloeden van de verschillende "overheersers" (want eigenlijk werden we maar 29 jaar echt overheerst) waren op onze cultuur. Kent iemand daar interessante lectuur over?
Vito is offline  
Oud 12 juli 2011, 14:30   #108
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat verhaal ken ik niet. Kunt u me wat meer vertellen hierover.

Ik ken wel het verhaal van de in de vorm van visjes gesneden aardappelen uit Dinant die in het vet gebakken werden. Dat was volgens mij het oorsprongsverhaal, maar zoals met zoveel dingen, worden bepaalde zaken wel eens door een andere geclaimd. Ik ben dus nieuwsgierig naar het Franse verhaal.

Gek, want Frankrijk is geen aardappelland, daar eten ze brood bij de maaltijd.
Gek, ik had nog nooit over het verhaal uit Dinant gehoord. Beide verhalen duiken op in http://www.frietopia.nl/index.php?pa...s+Van+De+Friet

Alles over de friet lees je in http://www.friet-uurtje.nl/main/page...nis_patat.html

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 12 juli 2011 om 14:32.
Bokkenreyder is offline  
Oud 12 juli 2011, 14:36   #109
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Voor mij mag België, het land, de regio gerust blijven bestaan. het is een diverse streek met voor elk wat wils, een goede keuken, uitstekende bieren (alleen al daarvoor mag het blijven bestaan!) en vriendelijke mensen.

De staat België echter, die moet eraan.
Ik ben het op zich met je eens. Maar je argumentatie volg ik niet.
Ik zie niet in waarom het bestaan van uitstekende bieren of een goede keuken een bestaansgrond zouden zijn voor een land.

Ook in Tsjechië worden uitstekende bieren gebrouwen, en in Duitsland bestaat er een even grote 'kookgekte' als hier in Vlaanderen. Dat is leuk, maar toch geen reden om die gebieden samen te voegen?
poekieJ is offline  
Oud 12 juli 2011, 15:05   #110
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Wat een onzin hier, voor het behoud van België moeten geen argumenten bestaan, natuurlijk wel.
Toch als je het plaatst tegenover een splitsing, de nonsens 'van; België bestaat', slaat volkomen nergens op.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 12 juli 2011 om 15:06.
Lavox is offline  
Oud 12 juli 2011, 15:19   #111
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Wat een onzin hier, voor het behoud van België moeten geen argumenten bestaan, natuurlijk wel.
Toch als je het plaatst tegenover een splitsing, de nonsens 'van; België bestaat', slaat volkomen nergens op.
Welke argumenten stel jij dan voor ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 12 juli 2011, 15:25   #112
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het is aan jullie, belgicisten, om daarmee komen aan te draven. Moeilijk, hé? Tuurlijk! Er zijn er geen!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 12 juli 2011, 15:26   #113
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
België bestaat, maar ... IS niet meer! (Dat zal eentje zijn die voor sommigen echt te moeilijk zal zijn).

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 12 juli 2011, 15:36   #114
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Straks zullen we het echter noch over België, noch over Vlaanderen, noch over Europa kunnen zeggen, zelfs niet meer over Duitsland.

Het hele systeem is bankroet, maar we beseffen het nog niet omdat we op de pof leven. België verergert de zaken wel, maar of dat uiteindelijk veel zal uitmaken, betwijfel ik. Het bankensysteem, bijvoorbeeld, is erger.

Niet dat ik daarmee een argument pro-België gevonden heb. Daar zoek ik namelijk ook al jaren naar.
Volop argumenten pro België indien het zo lees in deze draad. Sommigen slaan zelfs groen uit van nijd bij het lezen ervan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juli 2011 om 15:40.
Het Oosten is offline  
Oud 12 juli 2011, 15:44   #115
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is aan jullie, belgicisten, om daarmee komen aan te draven. Moeilijk, hé? Tuurlijk! Er zijn er geen!
Vind je dat frustrerend ?

Oud 12 juli 2011, 15:46   #116
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Voor gelijke rechten is doorgeen de geschiedenis zelfs gevochten geweest en dan zeg jij dat discriminatie niet mag bekampt worden met gelijke wapens?
(figuurlijk voor ik hier ook aanklacht aan men been krijg) En dan mag de vlaming niet klagen of hij is een calimero. Dan moet de Vlaming maar op zijn kap laten zitten en alles zijn beloop laten gaan zoals het nu gaat?
Als er discriminatie is, dan moet die zeer zeker bestreden worden. Het is echter niet zo dat er een wet is die bepaalt dat Vlaming-zijn ervoor zorgt dat je meer belastingen moet betalen, bijvoorbeeld. Wel is er een wet die bepaalt dat wie een groter inkomen heeft meer belastingen moet betalen, maar daar is geen discriminatie aan en die verschillen heb je tussen Vlamingen onderling ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Het tweede argument kan ik inkomen maar als we niets doen aan het huidig systeem dan verarmen alle belgen door het gegarandeerd bankroet. Dus liever 5milj armen dan 11
Het huidig systeem stort inderdaad België en alle andere staten die welvarender zijn dan het globale gemiddelde in het bankroet. Het huidig systeem zorgt ervoor dat alle staten naar dat gemiddelde zullen gaan, een gemiddelde dat zeer veel lager ligt dan onze huidige gemiddelde welvaart.

België opsplitsen kan eventueel dat scenario voor de Vlamingen een vijftal jaren uitstellen, maar vervroegt die aan de andere kant voor de Walen. Uiteindelijk staat het ons allemaal te wachten en omdat sociaal-economische samenwerking over landsgrenzen heen de enige manier is om het te vermijden, lijkt het me geen goed idee om minder te gaan samenwerken en mensen te gaan overtuigen dat ze op nationalistische partijen moeten stemmen omdat samenwerking slecht is, wat op de lange termijn helemaal niet zo is, noch voor de arme noch voor de rijkere regio's. Eens dat idee er bij mensen inzit kunnen ze moeilijker overtuigd worden dat ze in de andere richting moeten denken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Waarom is België de andere optie? Er zijn meerder opties: van de EU een echte confederatie maken. Ik veronderstel dat gij voorstander zijt om België eventueel te laten opgaan bij Nederland, Frankrijk, Luxemburg en/of Duitsland? Die grenzen zorgen namelijk voor discriminatie.
Ik legde uit dat het argumentatie is voor wanneer je moet kiezen tussen België en Vlaanderen. Natuurlijk zijn er meerdere opties, en ik ben er ook voorstander van dat er samengewerkt wordt op een veel hoger niveau dan België, maar in afwachting daarvan kunnen we best al op een zo hoog mogelijk niveau samenwerken. Het is nogal moeilijk verkocht te krijgen dat bevoegdheden naar Vlaanderen moeten om daarna naar een internationaal parlement te moeten.

Eerst moet de noodzakelijke hogere samenwerking bestaan. Daarna kan eventueel aan autonomie voor andere bevoegdheden gedacht worden.

Citaat:
Het blijft mij met verstomming slaan hoe u de creatie van welvaart als een discriminatie blijft zien tegenover zij die dat niet doen.
Het blijft mij met verstomming slaan hoe u die 'creatie van welvaart' bekijkt binnen een geografische groep, terwijl je in al die groepen mensen hebt die er veel voor doen en mensen hebt die er weinig voor doen. Mensen die net hetzelfde doen anders behandelen op basis van wat andere mensen doen, die toevallig op hetzelfde stuk land wonen, is inderdaad discriminatie.

Citaat:
Als jij ervoor kan zorgen dat de rest van de wereld bereid is om niet met Vlaanderen te concurreren, dan kunnen wij overwegen om niet met Wallonie te concurreren.
Een voorwaarde voor het niet-bestaan van concurrentie tussen Vlaanderen en anderen is dat het zelf geen concurrentie aangaat met anderen.

Citaat:
De suggestie dat we dat op dit moment enkel moeten doen voor Wallonie maar niet voor andere regios, is zuiver nationalistisch.
Fout. De suggestie dat we op de lange termijn dezelfde belastingen moeten hebben binnen een bepaalde geografische groep, maar verschillend met een andere groep is nationalistisch. De voorkeur voor een tussenstap, daar is volledig niets nationalistisch aan.

Citaat:
Er worden volop argumenten gegeven. Er zijn er evenveel voor België als voor Vlaanderen. Wel eerlijk zijn, a.u.b.
Robinus V is offline  
Oud 12 juli 2011, 15:54   #117
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is dus zo ver gekomen dat ik in jullie plaats iets moet gaan verzinnen?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline  
Oud 12 juli 2011, 16:28   #118
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Aan beide kanten van de taalgrens hebben wij zes van zeven abdijen die trappistenbier mogen brouwen. Herenigen we met Nederland, dan hebben we een monopolie!
Er bestaan 7 soorten trappistenbier. Zes worden gebrouwd in België en 1 in Nederland. Is het d�*t wat je bedoelt?
Citaat:
Adolphe Sax vond de saxofoon uit, het begin van de jazz, en Toots Thielemans brak door. (Ik ben eigenlijk geen fan van jazz, maar soit.)
De saxofoon is uitgevonden door een belg. De rest klopt niet. In de beginjaren van de jazz, rond 1910, kwam de saxofoon niet voor. De basisformatie was trompet, klarinet en trombone aangevuld met een rhytmesectie bestaande uit drums, banjo en stringbass. De saxofoon verscheen pas in de jaren 30 toen de big-bands ontstonden. In de huidige New-Orleans jazz wordt de saxofoon wél gebruikt. Toots Thielemans is wel bekend in de huidige jazzwereld, maar in feite speelt hij geen échte jazz, wel populaire deuntjes die hij op een jazzy manier vertolkt. Nog één kleine opmerking : verschillende Nederlanders spelen in Vlaamse jazzbands én omgekeerd. In die zin bestaat Groot-Nederland alvast.
robert t is offline  
Oud 12 juli 2011, 16:46   #119
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een nogal fervente "rondom-belgier". Men kan een overdreven België gevoel hebben van zodra men "de grens" overschrijdt.

Inderdaad of men nu vanuit duitstalig België de Bondrepubliek binnenrijdt (wandelt/Bust)
of vanuit Oost-Vlaanderen eventjes Zeeuws Vlaanderen met een bezoek vereert,
vanuit Boullion eventjes naar Sedan rijdt, vanuit DePanne een voettochtje maakt naar Bray-Dunes men kan het "verschil" sterk aanvoelen & tegelijk ziet men ook dadelijk dat de inboordelingen aan de andere kant van de grens gretig "Belgische Sachen" overnemen.
La bière �* Bray Dunes est Belge (in Marseilles ook overigens)
Die Rundstücke in Aachen sind Belgisch (in tegenstelling tot de rest van Duitsland)
& de Nederlanders draaien zich in alle bochten om ons te prijzen en te imiteren...

..

Geen belgische cultuur ? Diegenen die geen specifieke verschillen zien tussen de eeuwenoude ghotische gebouwen in België en die van over de grens is stekeblind...

De kathedralen van Reims en Parijs zijn prachtig.. maar duidelijk franse afkooksels van originele vlaamse en waalse ontwerpen..

De polyfone muziek is in de Zuid-Nederlandse contreien van Bourgondië uitgevonden,
zonder deze polyfonie geen Beatles of Pop-Muziek.

Shakespeare zou een Gentenaar geweest zijn - Nieuw Amsterdam (nu New York) is vvornamelijk door een Hollander aangevoerde groep Walen gesticht.

Alle orgels in Zuid Amerika zijn door belgen vervaardigd.

Er is in de geschiedenis slechts 1 x sprake geweest van de Zuidelijke Nederlanden volgens taalgrens te scheiden nl. Door Louis XIV met Marie Therèse van Oostenrijk. De toenmalige Republiek van 7 was slechts matig geïntresseerd...

Welk land is de "Capitale/Hoofdstad" van het stripverhaal : juist en dat zijn dan niet vooral franstaligen of Nederlandstaligen.. er zitten zelfs 2taligen tussen...

Bovendien nu de Nederlanders hun kunstzinnigheid gaan wegsmijten om wat Euro's te sparen, mag je mecenaat verwachten vanuit België inclsuief een niet onaanzienlijke inbreng van onze franstalige medeburgers.

Vive la Belgique! Es lebe Belgien ! Leve België !

Maar om ons politiek gewicht in de wereld te verstevingen en een voorbeeld te zijn voor wat betreft integratie in een vernieuwde democratische maatschappij moeten wij dringend werk maken met het scheppen van een nieuwe staat : "De verenigde Lage Landen" - Want Europa zit in het slop en krijgt dan nog eens de rol opgedrongen van leidende economische macht in de wereld !

(ja: de USA zijn virtueel failliet...)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 12 juli 2011, 16:55   #120
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Vind je dat frustrerend ?
Nee, ik had me alleen op wat meer weerwerk verkneukeld!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be