Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2011, 19:22   #61
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Extra technisch gedoe bij A.S.O. proppen gaat niets veranderen.
Inderdaad. Er moet een mentaliteitswijziging komen. TSO is in veel gevallen moeilijker dan ASO en toch wordt dat gezien als vuilbak voor wie buist op ASO. Een zéér slechte ingesteldheid.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 19:50   #62
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Inderdaad. Er moet een mentaliteitswijziging komen. TSO is in veel gevallen moeilijker dan ASO en toch wordt dat gezien als vuilbak voor wie buist op ASO. Een zéér slechte ingesteldheid.
Ik schat de T.S.O. varianten van economie-talen, zoals boekhouden-informatica, ook veel nuttiger in dan economie-talen zelf. Dat laatste is echt een waardeloze richting op vlak van economie.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 19:54   #63
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Volgens mij wordt TSO te veel geromantiseerd. Het is in praktijk echt wel de vuilbak hoor. De kwaliteit van de leerlingen is véél hoger op ASO in het algemeen. Op TSO overheerst de middelmaat, zelfs op richtingen als Industriële Wetenschappen waar je minstens evenveel wiskunde krijgt als op ASO Wiskinde-Wetenschappen.
Deze ongelijkheid zal je volgens mij nooit kunnen wegwerken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2011 om 19:54.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 20:05   #64
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je moet lezen wat er staat. Het lijkt me nogal evident dat als je een vak techniek gaat aanbieden, dat ASO'ers dan minder vaak een beroep moeten doen op techniekers. Anders is dat vak ook gewoon overbodig. Waarom zou ik jaloers moeten zijn op techniekers: van mij mogen die mensen hun boterham verdienen. En aangezien de meeste mensen met moeite een nagel in de muur kunnen kloppen, kunnen ze doorrekenen. Geen probleem mee.
Ik zeg NIET dat JIJ jaloers bent: lezen wat er staat !
Het "vak" techniek, wat is dat ? Mechanica, elektriciteit, scheikunde,...?
Het begrip "techniek" is zo uitgebreid dat een paar uurtjes in het ASO nooit volstaan om "minder vaak" beroep te doen op een technieker die bv A2 elektronika volgde gedurende de laatste 4 jaar van het TSO.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 20:07   #65
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik zeg NIET dat JIJ jaloers bent: lezen wat er staat !
Het "vak" techniek, wat is dat ? Mechanica, elektriciteit, scheikunde,...?
Het begrip "techniek" is zo uitgebreid dat een paar uurtjes in het ASO nooit volstaan om "minder vaak" beroep te doen op een technieker die bv A2 elektronika volgde gedurende de laatste 4 jaar van het TSO.
Een vak als 'doe het zelf: de basis' zal alvast volstaan om zelfs de grootste kluns niet meteen naar een loodgieter te doen bellen omdat de kraan wat lekt.
En die loodgieter mist dan wel iets, want dan kan 'm geen nieuwe kraan verkopen terwijl het gewoon iets was dat wat los zat.
Oud 25 juli 2011, 20:09   #66
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik dat helemaal niet slecht.
Humane is inderdaad meestal de simpelste richting in het ASO, maar wel algemeen vormend, en meestal wel een goeie voorbereiding op hogeschool.
TW en IW zijn technische richtingen en horen in TSO thuis.
Het idee dat ASO 'hoger' is dan TSO vind ik compleet achterhaald. Er mogen gerust richtingen in TSO zijn die zwaarder zijn dan sommige richtingen in ASO.
Ingenieurs die als vooropleiding IW volgden zijn de meest gegeerde in de nijverheid. Vooral de Amerikaanse bedrijven in ons land weten zéér goed wat die mensen kennen én kunnen.
Oud 25 juli 2011, 20:11   #67
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ingenieurs die als vooropleiding IW volgden zijn de meest gegeerde in de nijverheid. Vooral de Amerikaanse bedrijven in ons land weten zéér goed wat die mensen kennen én kunnen.
Ik heb IW gevolgd en ik zag vooral varkens die slecht in talen waren en veel chaos. Verder waren het ook 'nerds' die je bezwaarlijk mannen kon noemen, en voor wie de puberteit twee jaar later veel dan bij mij. Rottijden. Trouwens, in die klas bleef uiteindelijk maar een miniscuul klein percentage over, en dat waren wellicht sterke leerlingen (die het op ASO nog beter hadden gedaan wellicht).

Zelf heb ik veel meer intelligentie gezien bij ASO'ers die ik ontmoette.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2011 om 20:14.
Oud 25 juli 2011, 20:13   #68
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik heb IW gevolgd en ik zag vooral varkens die slecht in talen waren en veel chaos. Verder waren het ook 'nerds' die je bezwaarlijk mannen kon noemen, en voor wie de puberteit twee jaar later veel dan bij mij. Rottijden.
Zelf heb ik veel meer intelligentie gezien bij ASO'ers die ik ontmoette.
'Nerds' is toch de benaming voor intelligente mensen die niet sociaal vaardig zijn?
Oud 25 juli 2011, 20:15   #69
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
'Nerds' is toch de benaming voor intelligente mensen die niet sociaal vaardig zijn?
Ik vond ze niet intelligent. Klein van gestalte, irritant, rotkarakter en inderdaad sociaal gehandicapt. Mocht ik kiezen; ik had ASO blijven volgen. Ik heb het uiteindelijk via de Examencommissie gedaan (Wiskunde-Wetenschappen). Ik heb echter niets te danken aan TSO, integendeel.
Het was ook een provinciale school, en daar is de mentaliteit wellicht anders dan in een stedelijke school. Dat kan wellicht één der redenen geweest zijn.

De school heette het PITO in Stabroek. Ik zou mijn kinderen er nooit naartoe sturen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2011 om 20:18.
Oud 25 juli 2011, 20:18   #70
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vond ze niet intelligent. Klein van gestalte, irritant, rotkarakter en inderdaad sociaal gehandicapt.
Maar wat maakt hen dan 'nerds' buiten hun gebrek aan sociale vaardigheid?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 25 juli 2011 om 20:18.
Oud 25 juli 2011, 20:19   #71
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar wat maakt hen dan 'nerds' buiten hun gebrek aan sociale vaardigheid?
'Seuten' als je dat woord liever hebt, dat is tenminste een Nederlands woord. Ik ben geen pestkop, maar het beviel me niet in een klas te zitten waar iedereen kleiner was dan ik komende uit een klas waarmee ik wèl kon opschieten in ASO (het jaar ervoor). Nog erger was het dat het niveau wel degelijk hoger was in die ASO-klas. Mensen gingen meer uit. Mensen leerden meer. Mensen waren sociaal vaardiger. Alles viel weg toen ik naar TSO ging (en dat was omdat ik één jaar slecht presteerde op ASO, en dat omwille van een slechte periode; ik zou me herpakt hebben mocht ik ASO blijven volgen).

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2011 om 20:25.
Oud 25 juli 2011, 20:21   #72
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij wordt TSO te veel geromantiseerd. Het is in praktijk echt wel de vuilbak hoor. De kwaliteit van de leerlingen is véél hoger op ASO in het algemeen. Op TSO overheerst de middelmaat, zelfs op richtingen als Industriële Wetenschappen waar je minstens evenveel wiskunde krijgt als op ASO Wiskinde-Wetenschappen.
Ik zou het toch niet onderschatten . Iemand die in ASO humane doet (3 uur wiskunde, 1 uur natuurkunde en 1 uur scheikunde) kan in industriële wetenschappen (8 uur wiskunde) of in techniek wetenschappen (6 uur wiskunde , 6 uur natuurkunde en 6 uur scheikunde) hoegenaamd niet volgen.
Mijn huisdokter heeft trouwens techniek wetenschappen gedaan. Ik zie niet onmiddellijk iemand die humane heeft gedaan slagen voor het ingangsexamen geneeskunde.
Als je gaat vergelijken met Latijn wiskunde in ASO , dan heb je wel gelijk.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 20:21   #73
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ken de realiteit, maar de ongelijkheid zal moeten weggewerkt worden. De bedrijven zitten met de handen in het haar omdat men nergens meer technisch personeel vindt. Siemens Belgium heeft bijvoorbeeld jaarlijks meer vacatures voor bachelors, dan dat er jaarlijks afstuderen in gans Vlaanderen op de hogescholen.

Ik ben afgestudeerd als elektronicus, en ze bieden mij een job als lasser (!) omdat een elektronicus beter is dan niets. Dat toont aan hoe wanhopig men op zoek is.

TSO zal zeer zwaar gepromoot moeten worden bij de intelligente jeugd. Als dit niet gebeurt binnen enkele jaren gaat het nefaste gevolgen hebben op onze economie.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 20:24   #74
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik zou het toch niet onderschatten . Iemand die in ASO humane doet (3 uur wiskunde, 1 uur natuurkunde en 1 uur scheikunde) kan in industriële wetenschappen (8 uur wiskunde) of in techniek wetenschappen (6 uur wiskunde , 6 uur natuurkunde en 6 uur scheikunde) hoegenaamd niet volgen.
Mijn huisdokter heeft trouwens techniek wetenschappen gedaan. Ik zie niet onmiddellijk iemand die humane heeft gedaan slagen voor het ingangsexamen geneeskunde.
Als je gaat vergelijken met Latijn wiskunde in ASO , dan heb je wel gelijk.
Humane wordt wel eens 'de vuilbak van ASO' genoemd. Ik weet niet of dat terecht is. In ieder geval is het wel waar wat Wiskunde en Wetenschappen betreft.
Oud 25 juli 2011, 20:33   #75
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Humane wordt wel eens 'de vuilbak van ASO' genoemd. Ik weet niet of dat terecht is. In ieder geval is het wel waar wat Wiskunde en Wetenschappen betreft.
Er zijn gigantische niveauverschillen tussen ASO scholen onderling. Ik ken scholen waar het niveau in de latijn wiskunde lager is dan dat van een richting humane in een andere (top) school.
Waarschijnlijk geldt hetzelfde voor TSO scholen .
Ge hebt nu eenmaal scholen met naam en faam en vuilbakscholen .
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 22:13   #76
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Seuten' als je dat woord liever hebt, dat is tenminste een Nederlands woord. Ik ben geen pestkop, maar het beviel me niet in een klas te zitten waar iedereen kleiner was dan ik komende uit een klas waarmee ik wèl kon opschieten in ASO (het jaar ervoor). Nog erger was het dat het niveau wel degelijk hoger was in die ASO-klas. Mensen gingen meer uit. Mensen leerden meer. Mensen waren sociaal vaardiger. Alles viel weg toen ik naar TSO ging (en dat was omdat ik één jaar slecht presteerde op ASO, en dat omwille van een slechte periode; ik zou me herpakt hebben mocht ik ASO blijven volgen).
Als ik alles hier lees wat jij meemaakte, denk ik dat jij uitzonderlijk veel pech had. Je had moeten kunnen gaan naar dat VTI in Poperinge.
Oud 25 juli 2011, 22:25   #77
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik alles hier lees wat jij meemaakte, denk ik dat jij uitzonderlijk veel pech had. Je had moeten kunnen gaan naar dat VTI in Poperinge.
Ik ben er wel van overtuigd dat het aan de generatie en de school lag, hoor. In diezelfde school was er ook de richting TW, een erg chemie-gerichte koers. Dat was een veel betere klas en leerkrachten gaven er vast ook liever les aan.
Wat me opviel. Onze klas was voor 95% mannelijk. Die TW klas slechts voor 60% tot 70%. Misschien zijn gemengde klassen beter dan minder gemengde ?
Oud 25 juli 2011, 22:30   #78
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben er wel van overtuigd dat het aan de generatie en de school lag, hoor. In diezelfde school was er ook de richting TW, een erg chemie-gerichte koers. Dat was een veel betere klas en leerkrachten gaven er vast ook liever les aan.
Wat me opviel. Onze klas was voor 95% mannelijk. Die TW klas slechts voor 60% tot 70%. Misschien zijn gemengde klassen beter dan minder gemengde ?
je bedoelt dat een klas vrouwen nodig heeft om goe te draaien?
Oud 25 juli 2011, 23:05   #79
me gusta
Burger

me gusta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
je bedoelt dat een klas vrouwen nodig heeft om goe te draaien?
Spreek ik tegen, ik heb nog in een klas gezeten met 23 waar ik de enige jongen was.

NOOIT MEER. Die onderlinge ruzies niet normaal soms
me gusta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 23:09   #80
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door me gusta Bekijk bericht
Spreek ik tegen, ik heb nog in een klas gezeten met 23 waar ik de enige jongen was.

NOOIT MEER. Die onderlinge ruzies niet normaal soms
haha

vreemd genoeg heb ik altijd in klassen gezeten waar nooit ruzie was.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be