Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2012, 22:48   #1921
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan gelooft u niet in de objectivering van een zaak als het ongeboren leven. U zit volop ondergedompeld in het relativisme, uiteindelijk een weg die nergens naar leidt en een gebrek toont aan morele soliditeit.
We zijn waar we moesten zijn.

U bevestigt.

Uw waarheid - uw onomstotelijke waarheid -reduceert mijn én andere denkbeelden tot een relativisme.

Ja, tot een weg die nergens toe leidt. Naar waar moet de weg leiden?

Ja, tot een gebrek aan morele soliditeit. U bedoelt tot een weg anders dan de uwe. En dus slecht en verdorven.

De verabsolutering.

Het kenmerk van de fanaticus.

(Ik ken je totaal niet, en excuseer me zo ik er naast zit, maar je manier van ondervragen en redeneren lijkt zo weggeplukt uit een schoolklasje met jij als de meester vooraan.)

Laatst gewijzigd door JeeBee : 24 april 2012 om 22:52.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 22:56   #1922
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
We zijn waar we moesten zijn.

U bevestigt.

Uw waarheid - uw onomstotelijke waarheid -reduceert mijn én andere denkbeelden tot een relativisme.

Ja, tot een weg die nergens toe leidt. Naar waar moet de weg leiden?

Ja, tot een gebrek aan morele soliditeit. U bedoelt tot een weg anders dan de uwe. En dus slecht en verdorven.

De verabsolutering.

Het kenmerk van de fanaticus.
U gaat uit van een verkeerde beginstelling, nl. "mijn" waarheid. Dit is niet "mijn" waarheid.

Ik heb immers geen waarheid over het ongeboren leven. Ik aanvaard de waarheid over het ongeboren leven vol realiteitszin.

U gaat niet uit van het ongeboren leven, maar vanuit een bepaalde zienswijze op mens en maatschappij om vervolgens het ongeboren leven al dan niet een waarde toe te kennen die slechts individueel gebonden lijkt te zijn.

Dergelijke redeneringen kunnen we ook toepassen op het uitschakelen van geboren leven. Ook daar is er naar uw standpunt eigenlijk geen objectivering mogelijk. Wat voor de ene moreel te verantwoorden lijkt, is het dan weer niet voor een ander. In het ene geval kan er dus volgens u een rechtvaardigheidsgrond zijn om als individu een ander mens uit te schakelen, in weer andere situaties en met andere personen als uitgangspunt weer niet.

Zo denkt u immers over het ongeboren leven.

M.a.w. een hele redenering in het ijle.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:28   #1923
JeeBee
Minister-President

Standaard

U volhardt in het fundamentalisme van het absolutisme. Een 'computer' - je mag hem god noemen - is in staat 'goed' van kwaad' te onderscheiden.

U noemt vanuit die verheven en onaantastbare syelling elke andere gedachte een redenering in het ijle.

Ik noem dat het ijle fundatmentalisme van de man die zo hoog met het hoofd in de wolken loopt dat de zuurstof te dun wordt en de gedachtengang ontregelt.

Geen enkele discussie blijkt mogelijk met mensen die - van godswege - altijd gelijk hebben.

Enkel een dictaat.

Je mag het ook rustig een kanker noemen.

En natuurlijk, anders dan je schrijft - In het ene geval kan er dus volgens u een rechtvaardigheidsgrond zijn om als individu een ander mens uit te schakelen, in weer andere situaties en met andere personen als uitgangspunt weer niet. - kan het gerechtvaardigd zijn in het ene geval wél en in het andere geval niet, volgens de situatie, een ander mens uit te schakelen. De wetgever, in al zijn wijsheid, voorziet zelfs zulke gevallen.

Ga met de taliban kersen eten, onder gelijkgestemden.
Oud 25 april 2012, 09:01   #1924
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of anders gezegd: hoe beperkt het geloof dan wel "de vrijheid van de persoon"?
Het geloof is een voorgefabriceerd kader van waarden en normen, van ideeen en opvattingen.

Let goed op het woord voorgefabriceerd: jijzelf bent niet in staat om zelf vrije invulling aan je levensovertuiging te geven.

Of Jan, zweer je nu ook opeens de leer van de katholieke kerk af en de inhoud van de bijbel voor je moraliteit ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:02   #1925
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik kon het niet laten om de laatste actuele bladzijde van deze discussie eens te lezen.

En inderdaad, nog altijd van datte.

Ik wil de kaloten, of eenderwie anders, hun recht niet afnemen om mensen te trachten te overtuigen van hun mening of visie.
Maar ik klaag wel aan dat zij trachten hun godsdienstige visie op te dringen aan anderen, niet via godsdienstige overtuiging, maar via wetgeving.

Wat heeft een kaloot er mee te maken dat mijn partner een abortus zou wensen?
Wat heeft hij er mee te maken dat wij ons "zondig" zouden gedragen.

In de maatschappijvisie die we hier in grote delen van West-Europa aanhangen, is het enkel de democratisch gestemde wet die telt.
De achterliggende cultuur daarbij is de persoonlijke levenssfeer die gerespecteerd wordt en de persoonlijke vrijheid.

Voor mijzelf blijft de volgende houding over de kaloten:
geef ze een vinger en ze pakken een ganse arm. Laat ze 'democratisch' los, en ze herstemmen heel den boel van het ethische:
- echtscheiding wettelijk verboden
- staatsgodsdienst
- voorbehoedsmiddelen verboden
- ambtenaren en vooral onderwijzenden die gescheiden zijn: broodroof
- overspel strafrechtelijk gesanctioneerd
- abortus terug volledig in het strafrecht
- euthanasie beschouwen als moord
- kritiek op de staatsgodsdienst : je vliegt de gevangenis in
- holebi-praktijken: je vliegt de gevangenis in.

Moet er nog zand zijn ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:08   #1926
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kon het niet laten om de laatste actuele bladzijde van deze discussie eens te lezen.

Ik wil de kaloten, of eenderwie anders, hun recht niet afnemen om mensen te trachten te overtuigen van hun mening of visie.
Maar ik klaag wel aan dat zij trachten hun godsdienstige visie op te dringen aan anderen, niet via godsdienstige overtuiging, maar via wetgeving.

In de maatschappijvisie die we hier in grote delen van West-Europa aanhangen, is het enkel de democratisch gestemde wet die telt.
De achterliggende cultuur daarbij is de persoonlijke levenssfeer die gerespecteerd wordt en de persoonlijke vrijheid.

geef ze een vinger en ze pakken een ganse arm. Laat ze 'democratisch' los, en ze herstemmen heel den boel van het ethische:
- staatsgodsdienst

Moet er nog zand zijn ?
Zand?
Uw favoriete partij bestaat voor 80% uit kaloten!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:12   #1927
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

- staatsgodsdienst

Moet er nog zand zijn ?
Misschien het stemrecht voor kaloten afschaffen?
Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:42   #1928
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raes Bekijk bericht
Misschien het stemrecht voor kaloten afschaffen?
Maar d�*t is verdorie nog eens een goed idee!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:46   #1929
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
U volhardt in het fundamentalisme van het absolutisme. Een 'computer' - je mag hem god noemen - is in staat 'goed' van kwaad' te onderscheiden.

U noemt vanuit die verheven en onaantastbare syelling elke andere gedachte een redenering in het ijle.

Ik noem dat het ijle fundatmentalisme van de man die zo hoog met het hoofd in de wolken loopt dat de zuurstof te dun wordt en de gedachtengang ontregelt.

Geen enkele discussie blijkt mogelijk met mensen die - van godswege - altijd gelijk hebben.

Enkel een dictaat.

Je mag het ook rustig een kanker noemen.

En natuurlijk, anders dan je schrijft - In het ene geval kan er dus volgens u een rechtvaardigheidsgrond zijn om als individu een ander mens uit te schakelen, in weer andere situaties en met andere personen als uitgangspunt weer niet. - kan het gerechtvaardigd zijn in het ene geval wél en in het andere geval niet, volgens de situatie, een ander mens uit te schakelen. De wetgever, in al zijn wijsheid, voorziet zelfs zulke gevallen.

Ga met de taliban kersen eten, onder gelijkgestemden.
U vlucht voor de discussie, voor de confrontatie met de onsamenhangendheid van uw eigen redenering.

Wie het individueel aanvoelen als toetssteen gebruikt om te bepalen wat moreel verantwoord of onverantwoord is, brengt het relavitisme in de dingen aan.

In een bepaalde situatie meent u bijvoorbeeld dat het ongeboren leven geen bescherming hoort te genieten, maar vernietigd mag worden, daar er bij anderen, maar ook bij, dan weer andere parameters in een andere situaties tot een andere uitkomst kunnen leiden.

Net zo gaat de redenering op voor het geboren leven.

Er is in uw concept geen enkele plaats voor een mogelijke objectivering.
Oud 25 april 2012, 10:47   #1930
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het geloof is een voorgefabriceerd kader van waarden en normen, van ideeen en opvattingen.

Let goed op het woord voorgefabriceerd: jijzelf bent niet in staat om zelf vrije invulling aan je levensovertuiging te geven.

Of Jan, zweer je nu ook opeens de leer van de katholieke kerk af en de inhoud van de bijbel voor je moraliteit ?
Waarom zou er een conflictsituatie tussen de twee gegevenheden moeten bestaan?
Oud 25 april 2012, 11:34   #1931
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Wel, u denkt dat u uw vrijheid als persoon niet beknot, wanneer u zich voor uw ethische vragen wendt tot een boek dat door anderen werd geschreven en herschreven?

Het uitgangspunt van uw 'tegenstanders' in deze discussie is net dat het veel beter is om zélf te leren het onderscheid te maken tussen wat goed is en wat slecht, en dat dat de intellectuele vrijheid van het individu vergroot.

Een verschil in uitkomst van hun 'relativistische moraal' is dat zij bijvoorbeeld slavernij, vrouwen als minderwaardige schepsels, bloedwraak etc. als 'slecht' beschouwen, terwijl u met uw gebetonneerd boekje daaraan vast zit.

Het feit dat u zulke morele waarden niet kan aanpassen aan de evoluerende realiteit beknot uw vrijheid als individu.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 11:43   #1932
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Opvoeding = indoctrinatie, hoe wou je anders je kinderen iets bijbrengen?
kwestie van een verkeerd beeld van opvoeding te hebben.
Opvoeding is mensen leren voor zichzelf zorgen en leren verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen ideeën. NIET hen overladen met uw ideeën.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 11:55   #1933
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Wel, u denkt dat u uw vrijheid als persoon niet beknot, wanneer u zich voor uw ethische vragen wendt tot een boek dat door anderen werd geschreven en herschreven?
Misschien omdat dat boek blijbaar eeuwige waarheden bevat, die tot nog toe door niemand werden weerlegd?

Citaat:
Het uitgangspunt van uw 'tegenstanders' in deze discussie is net dat het veel beter is om zélf te leren het onderscheid te maken tussen wat goed is en wat slecht, en dat dat de intellectuele vrijheid van het individu vergroot.
Wie de bal kaatst krijgt hem terug. Dachten de Duitsers ook niet dat ze goed bezig waren? En laat ons eerlijk zijn, een tijdje leek het daar ook wel op. Zij dachten werkelijk goed bezig te zijn.

Citaat:
Een verschil in uitkomst van hun 'relativistische moraal' is dat zij bijvoorbeeld slavernij, vrouwen als minderwaardige schepsels, bloedwraak etc. als 'slecht' beschouwen, terwijl u met uw gebetonneerd boekje daaraan vast zit.
Ik meen te mogen stellen, dat ik oa de Bijbel, voldoende bestudeerd heb, om te kunnen besluiten dat wat u zegt niet klopt. Slavernij, vrouwen als minderwaardige schepsels, bloedwraak etc. worden daarin ook als 'slecht' beschouwd.

Citaat:
Het feit dat u zulke morele waarden niet kan aanpassen aan de evoluerende realiteit beknot uw vrijheid als individu.
Feit is dat de mens blijkbaar niet in staat is om te oordelen over wat nu 'goed' en wat nu 'kwaad' is.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 11:59   #1934
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
kwestie van een verkeerd beeld van opvoeding te hebben.
Opvoeding is mensen leren voor zichzelf zorgen en leren verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen ideeën. NIET hen overladen met uw ideeën.
Wat u zegt over opvoeden is ook een idee. Sta me toe uw woorden wat aan te passen, zonder afbreuk te doen aan de opvoedkundige waarde van uw idee:
Opvoeding is mensen leren voor elkaar te zorgen en leren verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen ideeën die daartoe kunnen bijdragen.
Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:36   #1935
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Mensen die hier beweren dat opvoeding geen indoctrinatie is, hoe moet je dan een baby/peuter opvoeden? Die moet je toch bepaalde dingen leren, zonder dat hij of zij er zelf tegen in kan gaan?

Ik neem in ieder geval aan dat een baby/peuter dat nog niet kan.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 13:16   #1936
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Een van de verschillen is dat je je kind leert waarom iets goed of fout is, maar goed, dat gaat er blijkbaar toch niet in als je dat zelf nooit geleerd hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wie de bal kaatst krijgt hem terug. Dachten de Duitsers ook niet dat ze goed bezig waren? En laat ons eerlijk zijn, een tijdje leek het daar ook wel op. Zij dachten werkelijk goed bezig te zijn.
Leek het daar op volgens u? Wat vind u daarvan? Volgt u gewoon het standpunt van de RKK? Of kan u zonder hun hulp ook zelf bepalen of ze goed of slecht bezig waren?

Citaat:
Ik meen te mogen stellen, dat ik oa de Bijbel, voldoende bestudeerd heb, om te kunnen besluiten dat wat u zegt niet klopt. Slavernij, vrouwen als minderwaardige schepsels, bloedwraak etc. worden daarin ook als 'slecht' beschouwd.
U kan wel beweren dat u de bijbel bestudeerd hebt, maar volgens mij bent u enkele delen vergeten...

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10

Citaat:
Feit is dat de mens blijkbaar niet in staat is om te oordelen over wat nu 'goed' en wat nu 'kwaad' is.
En toch volgt u een boek dat herschreven en geinterpreteerd werd door mensen...
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 13:58   #1937
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien omdat dat boek blijbaar eeuwige waarheden bevat, die tot nog toe door niemand werden weerlegd?
Een waarheid is pas een waarheid wanneer ze in de zin van Popper weerlegd kan worden.

Heb je enig idee hoe je de ex-cathedra 'waarheden' van de bijbel kan weerleggen? Zo niet, dan zijn de 'waarheden' als waarheid waardeloos. Wat natuurlijk niet belet dat je hier en daar tussen het puin een roos kan plukken.

Citaat:

Heb je onbevangen de bijbel bestudeerd of 'gevangen'. Ik weet dat je het antwoord kent. Jij weet dat ik dat ook weet.

Citaat:

Paulus.
Heel raar voor iemand die zichzelf in de korte tijd dat ik hier lees al twee keer agnost heb weten noemen. Wanneer de mens niet in staat is, wie dan wel?

Meer in het algemeen staat er vandaag in Knack een interview met cultuurpaus Gerard Mortier waaruit ik een stukje licht:

De domme Wilders gaat tekeer tegen de islam, maar alle religies zijn fanatiek. Men spreekt van de taliban, maar de joodse orthodoxen zijn even brutaal tegen vrouwen als de taliban. Bedenk wat de katholieke kerk de vrouwen heeft aangedaan! Het fanatisme is eigen aan religie omdat altijd een waarheid als enige waarheid wordt verdedigd. Maar er bestaat niet zoiets als één enkele waarheid. Alleen door verschillende gezichtspunten te zien, kun je begrijpen wat de waarheid zou kunnen betekenen. Er zijn vele waarheden, zoals de Afrikaanse filosoof uit Mali Hampâté Ba zegt, en al die waarheden samen zeggen ons iets over dé waarheid.

Deze quote legt vele maskers bloot van mensen die maar één waarheid - de hunne - willen zien en geen verschillend gezichtspunt kunnen innemen. Een 'misdaad' - tegen de mensheid en de diversiteit die deze vertoont. Het woord 'misdaad' met alle zin voor overdrijving natuurlijk in onze westerse samenleving. Maar geen zulke mensen macht en dan wordt de misdaad tegen de mensheid (opnieuw) werkelijkheid.

Ook jij bent in dat bedje van gezichtsvernauwing ziek, al komt er soms een kleine glimp van opening die dan snel weer uitdooft.

Wat vind je zelf van zo'n tekst?

Zelf kan ik hem onderschrijven met die kanttekening dat Mortier het heeft over religies die 'de' waarheid menen in pacht te hebben. Gelukkig zijn er ook religies zonder zo'n omvattende waarheid.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 25 april 2012 om 13:59.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 14:05   #1938
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Mensen die hier beweren dat opvoeding geen indoctrinatie is,
Indoctrinatie is mensen hersendood maken zodat ze hersenloos de interpretatie van anderen volgen,
opvoeding is oa mensen leren hun verstand te gebruiken, kritisch zijn, open van geest zijn,.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 14:21   #1939
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Indoctrinatie is mensen hersendood maken zodat ze hersenloos de interpretatie van anderen volgen,
opvoeding is oa mensen leren hun verstand te gebruiken, kritisch zijn, open van geest zijn,.
Om dat te realiseren, moet je je kind wel eerst wat bij brengen. En dat begint al van baby af aan, en tot een bepaalde leeftijd is een kind nog niet instaat om zijn of haar eigen mening te uiten.

Dus in mijn ogen is dat wel degelijk indoctrinatie, de bedoeling is alleen compleet anders.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 14:22   #1940
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Maar d�*t is verdorie nog eens een goed idee!
Discriminatie!
En dan nog net door jou...
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be