![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1921 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U bevestigt. Uw waarheid - uw onomstotelijke waarheid -reduceert mijn én andere denkbeelden tot een relativisme. Ja, tot een weg die nergens toe leidt. Naar waar moet de weg leiden? Ja, tot een gebrek aan morele soliditeit. U bedoelt tot een weg anders dan de uwe. En dus slecht en verdorven. De verabsolutering. Het kenmerk van de fanaticus. (Ik ken je totaal niet, en excuseer me zo ik er naast zit, maar je manier van ondervragen en redeneren lijkt zo weggeplukt uit een schoolklasje met jij als de meester vooraan.)
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 24 april 2012 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1922 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb immers geen waarheid over het ongeboren leven. Ik aanvaard de waarheid over het ongeboren leven vol realiteitszin. U gaat niet uit van het ongeboren leven, maar vanuit een bepaalde zienswijze op mens en maatschappij om vervolgens het ongeboren leven al dan niet een waarde toe te kennen die slechts individueel gebonden lijkt te zijn. Dergelijke redeneringen kunnen we ook toepassen op het uitschakelen van geboren leven. Ook daar is er naar uw standpunt eigenlijk geen objectivering mogelijk. Wat voor de ene moreel te verantwoorden lijkt, is het dan weer niet voor een ander. In het ene geval kan er dus volgens u een rechtvaardigheidsgrond zijn om als individu een ander mens uit te schakelen, in weer andere situaties en met andere personen als uitgangspunt weer niet. Zo denkt u immers over het ongeboren leven. M.a.w. een hele redenering in het ijle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1923 |
Minister-President
|
![]() U volhardt in het fundamentalisme van het absolutisme. Een 'computer' - je mag hem god noemen - is in staat 'goed' van kwaad' te onderscheiden.
U noemt vanuit die verheven en onaantastbare syelling elke andere gedachte een redenering in het ijle. Ik noem dat het ijle fundatmentalisme van de man die zo hoog met het hoofd in de wolken loopt dat de zuurstof te dun wordt en de gedachtengang ontregelt. Geen enkele discussie blijkt mogelijk met mensen die - van godswege - altijd gelijk hebben. Enkel een dictaat. Je mag het ook rustig een kanker noemen. En natuurlijk, anders dan je schrijft - In het ene geval kan er dus volgens u een rechtvaardigheidsgrond zijn om als individu een ander mens uit te schakelen, in weer andere situaties en met andere personen als uitgangspunt weer niet. - kan het gerechtvaardigd zijn in het ene geval wél en in het andere geval niet, volgens de situatie, een ander mens uit te schakelen. De wetgever, in al zijn wijsheid, voorziet zelfs zulke gevallen. Ga met de taliban kersen eten, onder gelijkgestemden.
![]() |
#1924 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Let goed op het woord voorgefabriceerd: jijzelf bent niet in staat om zelf vrije invulling aan je levensovertuiging te geven. Of Jan, zweer je nu ook opeens de leer van de katholieke kerk af en de inhoud van de bijbel voor je moraliteit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1925 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kon het niet laten om de laatste actuele bladzijde van deze discussie eens te lezen.
En inderdaad, nog altijd van datte. Ik wil de kaloten, of eenderwie anders, hun recht niet afnemen om mensen te trachten te overtuigen van hun mening of visie. Maar ik klaag wel aan dat zij trachten hun godsdienstige visie op te dringen aan anderen, niet via godsdienstige overtuiging, maar via wetgeving. Wat heeft een kaloot er mee te maken dat mijn partner een abortus zou wensen? Wat heeft hij er mee te maken dat wij ons "zondig" zouden gedragen. In de maatschappijvisie die we hier in grote delen van West-Europa aanhangen, is het enkel de democratisch gestemde wet die telt. De achterliggende cultuur daarbij is de persoonlijke levenssfeer die gerespecteerd wordt en de persoonlijke vrijheid. Voor mijzelf blijft de volgende houding over de kaloten: geef ze een vinger en ze pakken een ganse arm. Laat ze 'democratisch' los, en ze herstemmen heel den boel van het ethische: - echtscheiding wettelijk verboden - staatsgodsdienst - voorbehoedsmiddelen verboden - ambtenaren en vooral onderwijzenden die gescheiden zijn: broodroof - overspel strafrechtelijk gesanctioneerd - abortus terug volledig in het strafrecht - euthanasie beschouwen als moord - kritiek op de staatsgodsdienst : je vliegt de gevangenis in - holebi-praktijken: je vliegt de gevangenis in. Moet er nog zand zijn ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1926 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw favoriete partij bestaat voor 80% uit kaloten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1927 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1928 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar d�*t is verdorie nog eens een goed idee!
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1929 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie het individueel aanvoelen als toetssteen gebruikt om te bepalen wat moreel verantwoord of onverantwoord is, brengt het relavitisme in de dingen aan. In een bepaalde situatie meent u bijvoorbeeld dat het ongeboren leven geen bescherming hoort te genieten, maar vernietigd mag worden, daar er bij anderen, maar ook bij, dan weer andere parameters in een andere situaties tot een andere uitkomst kunnen leiden. Net zo gaat de redenering op voor het geboren leven. Er is in uw concept geen enkele plaats voor een mogelijke objectivering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1930 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1931 |
Minister-President
|
![]() Wel, u denkt dat u uw vrijheid als persoon niet beknot, wanneer u zich voor uw ethische vragen wendt tot een boek dat door anderen werd geschreven en herschreven?
Het uitgangspunt van uw 'tegenstanders' in deze discussie is net dat het veel beter is om zélf te leren het onderscheid te maken tussen wat goed is en wat slecht, en dat dat de intellectuele vrijheid van het individu vergroot. Een verschil in uitkomst van hun 'relativistische moraal' is dat zij bijvoorbeeld slavernij, vrouwen als minderwaardige schepsels, bloedwraak etc. als 'slecht' beschouwen, terwijl u met uw gebetonneerd boekje daaraan vast zit. Het feit dat u zulke morele waarden niet kan aanpassen aan de evoluerende realiteit beknot uw vrijheid als individu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1932 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Opvoeding is mensen leren voor zichzelf zorgen en leren verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen ideeën. NIET hen overladen met uw ideeën.
![]() |
![]() |
#1933 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1934 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus.Opvoeding is mensen leren voor elkaar te zorgen en leren verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen ideeën die daartoe kunnen bijdragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1935 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen die hier beweren dat opvoeding geen indoctrinatie is, hoe moet je dan een baby/peuter opvoeden? Die moet je toch bepaalde dingen leren, zonder dat hij of zij er zelf tegen in kan gaan?
Ik neem in ieder geval aan dat een baby/peuter dat nog niet kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1936 | |||
Minister-President
|
![]() Een van de verschillen is dat je je kind leert waarom iets goed of fout is, maar goed, dat gaat er blijkbaar toch niet in als je dat zelf nooit geleerd hebt.
Citaat:
Citaat:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10 Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1937 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb je enig idee hoe je de ex-cathedra 'waarheden' van de bijbel kan weerleggen? Zo niet, dan zijn de 'waarheden' als waarheid waardeloos. Wat natuurlijk niet belet dat je hier en daar tussen het puin een roos kan plukken. Citaat:
Heb je onbevangen de bijbel bestudeerd of 'gevangen'. Ik weet dat je het antwoord kent. Jij weet dat ik dat ook weet. Citaat:
Meer in het algemeen staat er vandaag in Knack een interview met cultuurpaus Gerard Mortier waaruit ik een stukje licht: De domme Wilders gaat tekeer tegen de islam, maar alle religies zijn fanatiek. Men spreekt van de taliban, maar de joodse orthodoxen zijn even brutaal tegen vrouwen als de taliban. Bedenk wat de katholieke kerk de vrouwen heeft aangedaan! Het fanatisme is eigen aan religie omdat altijd een waarheid als enige waarheid wordt verdedigd. Maar er bestaat niet zoiets als één enkele waarheid. Alleen door verschillende gezichtspunten te zien, kun je begrijpen wat de waarheid zou kunnen betekenen. Er zijn vele waarheden, zoals de Afrikaanse filosoof uit Mali Hampâté Ba zegt, en al die waarheden samen zeggen ons iets over dé waarheid. Deze quote legt vele maskers bloot van mensen die maar één waarheid - de hunne - willen zien en geen verschillend gezichtspunt kunnen innemen. Een 'misdaad' - tegen de mensheid en de diversiteit die deze vertoont. Het woord 'misdaad' met alle zin voor overdrijving natuurlijk in onze westerse samenleving. Maar geen zulke mensen macht en dan wordt de misdaad tegen de mensheid (opnieuw) werkelijkheid. Ook jij bent in dat bedje van gezichtsvernauwing ziek, al komt er soms een kleine glimp van opening die dan snel weer uitdooft. Wat vind je zelf van zo'n tekst? Zelf kan ik hem onderschrijven met die kanttekening dat Mortier het heeft over religies die 'de' waarheid menen in pacht te hebben. Gelukkig zijn er ook religies zonder zo'n omvattende waarheid.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 25 april 2012 om 13:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1938 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1939 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus in mijn ogen is dat wel degelijk indoctrinatie, de bedoeling is alleen compleet anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1940 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Discriminatie!
En dan nog net door jou... |
![]() |
![]() |