Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2012, 13:55   #221
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Een actuele* samenvatting met evolutiegrafieken sinds de tellingen (ook van "onze verdieseling") tot en met 2010 vindt men hier:
http://www.lne.be/themas/beleid/mina...uigen-2010.pdf
- ook het vergelijk met Europa en buurlanden.
- ook volgens voertuigleeftijd.
(*mijn cijfers personenwagenspark (aandeel 61,8 % dieselpw) in vorige post zijn van 1 aug 2011, verse brondata: statbel.fgov.be en CBS.nl; deze link schat de cijfers van 2011 wel, afgelegde kms zijn bij mij ook van 2010)

Enkele citaten:
Citaat:
Verdieseling
In 2010 werd maar liefst 77%** van de totale kilometers (personenwagens) afgelegd door dieselwagens. Dit percentage steeg elk jaar sinds het begin van de berekeningen in 1985, toen dieselwagens slechts goed waren voor 24,2% van de afgelegde kilometers.
Op benzine en gas (vooral LPG) worden steeds minder kilometers gereden. Benzine was in 2010 goed voor 22,2% van de afgelegde kilometers, gas voor slechts 0,8%.
Hoewel het aantal elektrische wagens en hun gemiddeld afgelegde kilometers in 2010 sterk stegen, bleef hun aandeel in de afgelegde kilometers met 0,0002% zeer marginaal.

Belg rijdt meer dan buren

In 2010 reed de Belg gemiddeld 7616 km als autobestuurder, dat is 15% meer dan de gemiddelde Europeaan, 20% meer dan de Fransen en 24% meer dan de Nederlanders.
Het wagenbezit is met 487 wagens per 1000 inwoners vergelijkbaar met de buurlanden, maar de jaarlijks afgelegde afstand per personenwagen ligt met 15.649 km een stuk hoger.

page 17 tabel en evolutiegrafiek:
- ** schatting 2011 voor het aandeel km dieselwagens is zelfs 78,2 %
Citaat:
Vergelijking met andere landen (personenwagens)
Europa
Het aantal jaarlijks afgelegde kilometers per personenwagen is geen indicator die standaard in alle landen te verkrijgen is. De ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) schat het gemiddelde voor de Europese Unie op basis van de beschikbare gegevens, en komt hierbij voor 2010 aan 14 000 km per jaar.8 Dit is dus 10% minder dan de Belgische personenwagens (15 649 km/jaar).

Nederland
In Nederland geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek volgende cijfers voor personenwagens in 2010 9:
Alle brandstofsoorten: 13 317 km/jaar
Diesel: 23 806 km/jaar
Benzine: 10 776 km/jaar
De Nederlandse personenwagens reden in 2010 dus gemiddeld 15% minder dan de Belgische. Toch ligt het gemiddelde voor zowel dieselwagens als voor benzinewagens in Nederland hoger. In Nederland is het aandeel dieselwagens in het wagenpark echter veel kleiner (17%) dan in België (60%).10

Frankrijk
In Frankrijk geeft l‘Union Routière de France volgende benaderende cijfers voor personenwagens in 2010:
Alle brandstofsoorten: 12 800 km/jaar
Diesel: 16 000 km/jaar
Benzine: 9 000 km/jaar
Ook de Franse personenwagens reden in 2010 dus significant minder dan de Belgische. Het aandeel dieselwagens in Frankrijk ligt iets lager (58%) dan in België.

8 http://www.acea.be/news/news_detail/vehicles_in_use/
9 Voorlopige cijfers, http://statline.cbs.nl
10 België had in 2010 het hoogste percentage inschrijvingen van dieselwagens van Europa, Nederland een van laagste (ACEA 2011, The Automobile Industry Pocket Guide) 21

Afgelegde kilometers als bestuurder
De Belgische personenwagens rijden gemiddeld dus meer dan deze van onze buurlanden. Om te weten of dit een probleem is, moeten we ook kijken naar het wagenbezit. We komen dan tot een interessante indicator voor mobiliteitsmanagement: de jaarlijks afgelegde kilometers als bestuurder.
(km/jaar als bestuurder) = (km/jaar per wagen) x (aantal wagens per inwoner)

In 2010 hadden de Belgen 487 personenwagens per 1000 inwoners. In Frankrijk was dit 497 personenwagens per 1000 inwoners, in Nederland 460. Het gemiddelde voor West-Europa was 473 personenwagens per 1000 inwoners in 2009. 9 Door hiermee rekening te houden, kunnen we het gemiddeld aantal afgelegde kilometers als bestuurder berekenen:
België: 7 616 km/jaar
Europa: 6 622 km/jaar
Frankrijk: 6 362 km/jaar
Nederland: 6 126 km/jaar

Onderzoek naar de oorzaken hiervan valt buiten het opzet van deze publicatie, maar wellicht zijn de subsidie van de mobiliteit (woon-werkverkeer en firmawagens met tankkaart), de specifieke ruimtelijke ordening in ons land en de remmende factoren om van woonplaats te veranderen (registratierechten, gebrek aan stimulansen, …) hier niet vreemd aan.
Wanneer we de cijfers opsplitsen per gewest krijgen we onderstaande resultaten. Het hoge aantal km/jaar (en ook wagenbezit) voor het Brussels Gewest is te wijten aan het verhoudingsgewijs groter aandeel firmawagens (33%), maar ook in Vlaanderen (16% firmawagens) speelt dit effect sterker mee dan in Wallonië (7% firmawagens).
Voertuigen zijn in de DIV databank immers gekoppeld aan de locatie van hun eigenaar, dus firmawagens aan de locatie van de firma (of de leasingmaatschappij).
In Frankrijk heeft men blijkbaar ook niet veel of niets gedaan tegen de verdieseling, maar daar kan ik het ergens -wel vergezocht- nog economisch begrijpen wegens hun eigen autoindustrie/eigen automerken en hun dieselpositie die in concurrentie zijn op een wereldmarkt: "Frankrijk maakt goede dieselmotoren".
Lux en BE 62 %, dan Frankrijk 57 % is de top van de verdieseling, dan Oostenrijk 55 %, en Spanje haalt nipt 50 % (maar die doen al iets), de andere landen volgen al op redelijke grote afstand..., ook Italie als autoland.

Duitsland maakt die immers ook en toch is in D het aantal dieselpw kms maar ca 26 %. Even googlen naar een bron voor andere landen in Europa: (Oostenrijk beseft ook -eindelijk - de verdieseling...)
Citaat:
http://www.vcoe.at/de/presse/aussend...usgabe2011-151

Österreich ist ein Land der Diesel-Pkw. Eine aktuelle VCÖ-Untersuchung zeigt, dass die Alpenrepublik den vierthöchsten Anteil von Diesel-Pkw in der EU hat. Mit 55 Prozent ist der Anteil der Diesel-Pkw in Österreich doppelt so hoch wie in Deutschland. Der VCÖ weist darauf hin, dass sich die Zahl der Diesel-Pkw in Österreich in den vergangenen 20 Jahren versechsfacht hat. Dieselabgase emittieren mehr gesundheitsschädliche Schadstoffe, wie Feinstaub und Stickoxide, als Benzin. Der VCÖ fordert, dass die bestehende steuerliche Bevorzugung von Dieseltreibstoff abgeschafft wird. [...]

Der VCÖ fordert, dass bis zum Jahr 2015 die Mineralölsteuer von Diesel schrittweise auf das Niveau von Benzin angehoben wird.

VCÖ: Österreich hat hohen Anteil von Diesel-Pkw
(Anteil von Diesel-Pkw an Pkw-Flotte)
Citaat:
1. Luxemburg: 62 Prozent
2. Belgien: 59 Prozent (* 61,8 % http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/ *
3. Frankreich: 57 Prozent
4. Österreich: 55 Prozent
5. Spanien: 50 Prozent

6. Italien: 37 Prozent
7. Slowenien: 33 Prozent
8. Rumänien: 29 Prozent
9. Portugal: 28 Prozent
10. Litauen: 28 Prozent
11. Großbritannien: 27 Prozent
12. Lettland: 27 Prozent
13. Deutschland: 26 Prozent
14. Tschechische Republik: 25 Prozent
15. Irland: 24 Prozent
16. Dänemark: 23 Prozent
17. Polen: 22 Prozent
18. Ungarn: 20 Prozent

19. Finnland: 18 Prozent
20. Niederlande: 17 Prozent
21. Schweden: 11 Prozent
22. Zypern: 10 Prozent
23. Griechenland: 2 Prozent

Schweiz: 17 Prozent
Keine Daten für Malta, Estland und Bulgarien verfügbar.
Quelle: Eurostat, VCÖ 2011
VCÖ: Zahl der Diesel-Pkw hat sich seit 1990 versechsfacht!
(Anzahl der Diesel-Pkw in Österreich)
Jahr 2011*: 2.510.000
...
Jahr 1990: 408.733
* Prognose VCÖ auf Basis Pkw-Neuzulassungen bis Ende Oktober 2011
Quelle: Statistik Austria, VCÖ 2011
Tja, nu redelijk ver OT maar is wel een ander topic waard, een van de vele
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2012 om 14:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2012, 17:43   #222
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 9 juli 2012 om 17:49.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 13:56   #223
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...e-op-E17.dhtml

20.000 mensen op de bon geslingerd, dat gaat dus werkelijk 240.000 overtredingen per jaar

http://www.wegcode.be/boeteberekening
Neem nu nog 60euro gemiddeld = 15miljoen per jaar

Nu het grappige is, dat er dus er in Belgie al 75% van de overtredingen op vlaamse bodem geind worden, dus dat gaat goed op weg naar 80% op die manier


Wat je ook kunt berekenen als er 60.000 mensen voorbijvlammen per dag, dat die 240.000 in feite 4 keer per jaar zich laten flitsen ??? Van flits-gewenning of belastings-gewenning gesproken..

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 juli 2012 om 13:58.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 14:27   #224
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

In Canada overwegen ze of hebben ze de zware vrachtwagens beperkt op 105 kmh.
Citaat:
http://www.mto.gov.on.ca/english/tru...cklimits.shtml
Mandatory Truck Speed Limiters

Electronically limiting truck speeds will promote a cleaner environment, safer roads and a stronger economy in Ontario and Québec.

Starting January 1, 2009, most large trucks driven in Ontario will be required to use electronic speed limiters that cap their speed at a maximum of 105 kilometres per hour.

Studies conducted by the federal government, through Transport Canada, have demonstrated environmental, safety and cost saving benefits of speed limiters. Ontario and Québec are now working together to jointly launch and implement speed limiter regulations.

Several transportation companies have already limited their vehicles’ speed to 105 km/h or less in response to the many benefits of speed limiters.
Citaat:
Over een afstand van 1.889 meter op het viaduct geldt een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur.

Na een maand trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge (E17) richting Kortrijk, heeft de Wegpolitie Oost-Vlaanderen 19.269 laagvliegers beboet. Dat komt neer op bijna 26 pv's of onmiddellijke inningen per uur. Dat meldt de federale politie.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2012 om 14:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 15:32   #225
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

De verantwoordelijken voor heel dit debacle blijven uiteindelijk de heren Stevaert en Bossuyt (SPA) die het in eerste instantie verkloot hebben, en Kris Peeters (CD&V), en de klunzen die ooit op hen gestemd hebben.

Iedereen die de maximumsnelheid daar terug omhoog wil, moet er wat mij betreft eerst een jaartje gaan wonen. Wie is de eerste?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 16:08   #226
Komerad
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 maart 2012
Berichten: 84
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120608_190

60.000 voertuigen per dag
voor de controle 7.000 overtredingen per dag
bij anloop trajectcontrole 1600 per dag
bij start trajectcontrole 300 per dag

Hoeveel veiliger wordt het verkeer nu daar ?
Dus hoeveel veiligheid brengt dat systeem nu op ???

we doen het toch voor de veiligheid remember !
bij mijn weten is daar het laatste jaar geen ongeval meer gebeurd... maar enfin ik zal wel weer een selectief brein hebben zeker ?

Dus wat is de toenamen van veiligheid, en de daling van het aantal doden ?
Hoe naief kan je zijn. Geen verwijt het is duidelijk dat je het doorhebt maar "we doen het voor de veiligheid". We doen het voor de poen ja zuiver voor de poen!

1. Ik kan je gerust meenemen naar 2-3 plekken waar regelmatig ongelukken gebeuren en om de paar jaar zelfs dodelijk. Situaties die op te lossen zijn door een combinatie van ronde punten en verkeerslichten op korte afstand maar die handenvol geld kosten. Hier word niks aan gedaan.

2. Hoeveel keer heb je ze al weten "controleren" dit hoeft niet noodzakelijk flitsen te zijn(voorrangs overtredingen zijn de grootste oorzaak van de meeste ongevallen hier) op punten waarvan iedereen het eens is : hier is overdreven snelheid een ware bedreiging voor de verkeersveiligheid?

Een aantal jaar terug waren er werkzaamheden op de e17 richting antwerpen->gent voorbij de afrit zelzate. Ik moest steeds de afrit zelzate hebben dus ik weet niet precies waar die werken waren, ik ben er nooit langsgereden. Toch stonden lang voor de afrit zelzate borden "90". (achteraf op gelet) Ik ben daar toen op een avond tussen 21:00 en 21:30 met het weinige, gebruikelijke verkeer voor dat uur geflitst. Fikse boete en rijbewijs kwijt.

Op diezelfde e17 gent>antwerpen waren er eens werkzaamheden waar ik wel elke dag langsging. Niet ver van de total in de buurt van beervelde. 2 rijstroken beschikbaar. De maximum toegelaten snelheid werd overdag niet eens gehaald. Elke dag aanschuiven aan +-40kmh. Ik kom daar langs tussen 22:15 en 22:30, zoals gebruikelijk op dit uur weinig verkeer. Wegenwerkers? Niet gezien, die waren vast van hun welverdiende nachtrust aan het genieten. Ik had het gezien maar te laat. Het leek wel een stroboscoop (opgesteld aan de total fina), wagens voor mij en mezelf incl op de bon.. fikse boete + rijverbod.

Dus flitsen in functie van verkeersveiligheid : 0
Dus flitsen in functie van inkomsten vergaren : 100

PS : Een dag in het leven van een flitsmongool.

Gelukkig is er "persvrijheid" mocht u dit zonder camera doen wat zou er dan gebeuren?
Komerad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 10:33   #227
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Iemand hier geJost op die traject controle ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 10:42   #228
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iemand hier geJost op die traject controle ?
nee wij volgen de regels, maar gebruiken ons verstand om het aan te kaarten als een onzinnige maatregel

neem nu dit snelheidsongeval
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120714_049

dat is dan een zeldzaam voorbeeld waar 'onaangepaste snelheid in de bocht' leidt tot een controleverlies van het stuur
Dus reed hij te snel of niet ? Volgens mij niet echt anders waren de wagens nog platter het is per slot van rekening een frontaal ongeval wat gemakkelijk leidt tot botsen aan 140km/u. Maar kom de krant analyseert al dat het snelheid is. Wel je ziet dat e frequentie van dodelijkheid door overdreven snelheid (= snelheid hoger aangeduide snelheid op die plaats) toch op 10 handen te tellen is.

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2012 om 10:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 11:28   #229
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nee wij volgen de regels, maar gebruiken ons verstand om het aan te kaarten als een onzinnige maatregel

neem nu dit snelheidsongeval
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120714_049

dat is dan een zeldzaam voorbeeld waar 'onaangepaste snelheid in de bocht' leidt tot een controleverlies van het stuur
Dus reed hij te snel of niet ? Volgens mij niet echt anders waren de wagens nog platter het is per slot van rekening een frontaal ongeval wat gemakkelijk leidt tot botsen aan 140km/u. Maar kom de krant analyseert al dat het snelheid is. Wel je ziet dat e frequentie van dodelijkheid door overdreven snelheid (= snelheid hoger aangeduide snelheid op die plaats) toch op 10 handen te tellen is.
Idd Paul sneller als de limiet reden geen van beide, maar onaangepaste snelheid kan ook ver onder de limiet liggen. Is wel de ideale zondebok in een land dat het woord snelheidsduivel uitgevonden heeft.

Onaangepast snel rijden wordt gewoon te dikwijls misbruikt Paul, en heeft meestal niets met de plaatselijke Vmax of met een gebeurlijk ongeval te maken.
Wat gecontroleerd kan worden en kassa oplevert moet toch steeds weer in de media komen, tot in het oneindige.

bvb. als iemand aan ´t Sms-en is aan 90 kmh op een 120 km snelweg rijdt hij ook onaangepast te snel, zelfs sms-en aan 20 kmh door de 50kmh-bebouwde kom-limiet 50 kmh rijdt hij "te snel"
(sms-en doe je namelijk op de parking als je stilstaat) is maar een modern vbtje hoe "te snel" steeds misbruikt wordt bij een on - geluk hé.

Dit is het enige wat men ~ juist kon vaststellen:
Citaat:
Het parket van Hasselt stuurde een verkeersdeskundige naar de plaats van het ongeval. Die stelde vast dat de 24-jarige man van zijn rijvak afgeweken was en op de rijbaan voor het tegenliggend verkeer terechtgekomen was. De automobilist kwam uit de richting van Geel en botste op het andere rijvak op de jonge vader met zijn twee zoontjes.
Het gaat ook anders, geen woord over hoofdoorzaak nog over snelheid...:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...n-sterft.dhtml
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2012 om 11:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 17:44   #230
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Volgens mij openen jullie beter een topic over snelheidslimieten in het algemeen, maar goed.

Er rijdt er weer ene ene dood aan 105 waar hij 70 mocht, zijn bocht op het verkeerde rijvak eindigend, en ze zijn er als de kippen bij om te komen beweren dat zijn hoge snelheid niets maar dan ook niets te maken had met het uiteindelijke ongeluk...

Bij elk bericht met als oorzaak 'verloor de controle over het stuur' maak ik de volgende conclusie:

Controle over het stuur verliezen = (waarschijnlijk) = snelheid vs. mogelijkheid van de bestuurder om zich aan zo'n snelheid te verplaatsen op die plaats.

Aangezien de tweede component slechts zeer gedeeltelijk gecontroleerd kan worden door de overheid, moeten ze de eerste (snelheid) aanpakken.

Zodra ze dat doen gaan er altijd kleuters zijn die beginnen bleiten, en beweren dat snelheid er niks mee te maken heeft.

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 16 juli 2012 om 17:45.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 17:48   #231
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...70-mocht.dhtml

Citaat:
Een getuige vertelde aan de politie hoe hij op drie kilometer van de plaats van het ongeval door de Renault met hoge snelheid werd inghaald.
Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat die pipo exact het type is dat op café en andere fora verkondigt dat 'snelheid op zich niet gevaarlijk is' en 'hij zich beter kan concentreren als hij te snel rijdt', maar goed. Zou meneer Clio die papa ook hebben doodgereden als er daar trajectcontrole was?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 20:41   #232
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
De verantwoordelijken voor heel dit debacle blijven uiteindelijk de heren Stevaert en Bossuyt (SPA) die het in eerste instantie verkloot hebben, en Kris Peeters (CD&V), en de klunzen die ooit op hen gestemd hebben.

Iedereen die de maximumsnelheid daar terug omhoog wil, moet er wat mij betreft eerst een jaartje gaan wonen. Wie is de eerste?
dat is toch dikker zever, als je in de richting van de startbaan van zaventem woont, dan weet je toch ook dat er af een toe een vlieger boven uw dak zal scheuren ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 20:43   #233
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Volgens mij openen jullie beter een topic over snelheidslimieten in het algemeen, maar goed.

Er rijdt er weer ene ene dood aan 105 waar hij 70 mocht, zijn bocht op het verkeerde rijvak eindigend, en ze zijn er als de kippen bij om te komen beweren dat zijn hoge snelheid niets maar dan ook niets te maken had met het uiteindelijke ongeluk...

Bij elk bericht met als oorzaak 'verloor de controle over het stuur' maak ik de volgende conclusie:

Controle over het stuur verliezen = (waarschijnlijk) = snelheid vs. mogelijkheid van de bestuurder om zich aan zo'n snelheid te verplaatsen op die plaats.

Aangezien de tweede component slechts zeer gedeeltelijk gecontroleerd kan worden door de overheid, moeten ze de eerste (snelheid) aanpakken.

Zodra ze dat doen gaan er altijd kleuters zijn die beginnen bleiten, en beweren dat snelheid er niks mee te maken heeft.
verplicht de zwarte doos zoals in uk, en ik sta als één man achter uw initiatief. En dan pas heb je een objectief bewijs.. En stop met het demoniseren van alle gebruikers, alsof we allemaal ladderzat, stoned aan 200 per uur over de weg scheuren voor en na al de flitspalen die we met onze flitspaalverklikker handig ontwijken.

Laatst gewijzigd door brother paul : 16 juli 2012 om 20:44.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 20:48   #234
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...70-mocht.dhtml



Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat die pipo exact het type is dat op café en andere fora verkondigt dat 'snelheid op zich niet gevaarlijk is' en 'hij zich beter kan concentreren als hij te snel rijdt', maar goed. Zou meneer Clio die papa ook hebben doodgereden als er daar trajectcontrole was?
Is niet ter zake hoor, de auto's zijn gemaakt om te botsen aan 50 per uur dus twee auto's frontaal leidt altijd bijna tot doden. Dus of ze nu 70 of 120 reden tegen elkaar, dan was de achterbank ook getroffen, meer kun je daar niet van zeggen.

Zat er een zwarte doos in die auto's, of de zwarte doos van de electronica uitlezen die de objectieve data registreert en mededeelt, dan weet je pas exact wat elk voertuig aan het doen was (slippen, draaien, remmen, abs aan, lichten aan, koppeling ingeduwd, etc) nu weet je niets
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 20:57   #235
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Zat er een zwarte doos in die auto's, of de zwarte doos van de electronica uitlezen die de objectieve data registreert en mededeelt, dan weet je pas exact wat elk voertuig aan het doen was (slippen, draaien, remmen, abs aan, lichten aan, koppeling ingeduwd, etc) nu weet je niets
Wie weet wou die "zelfmoord plegen" door veel te snel die bocht te nemen of niet te nemen ? en zo op een boom te knallen ? Of whatever fysieke/geestelijke toestand ?

idd Paul met een zwarte box weet men alleszins veel meer.

"Oorzaak" onaangepaste snelheid wordt overigens in Be niet geregistreerd**, ze houden dus zelfs geen evolutiedata bij zoals in de buurlanden D, NL enz...
In Be valt zoiets wslk onder "controle over het stuur verloren" ?

of m.a.w. deze verkeersregel:
Citaat:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
**
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf

nog interessante snelheidsmetingen tem 2010 zelfs, ook % overtreders:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...rs-vv-2010.pdf

veranderd dus amper ondanks massa´s controles, tja algemeen draagvlak hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2012 om 21:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 13:51   #236
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat is toch dikker zever, als je in de richting van de startbaan van zaventem woont, dan weet je toch ook dat er af een toe een vlieger boven uw dak zal scheuren ?
Is dat echt zo moeilijk? Stel dat u in de buurt van een geïsoleerde schietbaan van de politie woont, en plots beslissen ze daar een testbaan voor de glorieuze Belgische artilleriebrigades van te maken. U wist toch dat u naast een schietbaan ging wonen? Volgens mij zou u daar niet echt mee kunnen lachen...

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=NQ2GQ42S

Citaat:
Marcel Deronne (61) uit de Magerstraat woont naast de E17. 'Natuurlijk wisten we dat die E17 hier lag, je kan er moeilijk naast kijken. Maar in het begin was het hier goed te doen. Ik liet akoestisch glas steken en je hoorde bijna niet dat de autostrade er was. Maar toen kwamen er nieuwe geluidsschermen en werden de voegen veranderd. Sindsdien zitten we hier letterlijk met de daver op het lijf. Dat ze nu trager rijden, verandert er weinig aan. Het zijn de voegen die moeten vervangen worden. In Vilvoorde kunnen ze het wel, maar hier niet. Wij begrijpen dat niet.'
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 15:02   #237
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
Standaard

De trajectcontrole is een pure geldklopperij.

Men heeft x aantal jaar terug geluidsmuren gezet in Gentbrugge, daarna de snelheid verlaagd (ook als gevolg van het lawaai), en daarna "pestnestjes" geplaatst. Toen men het doorkreeg dat de pestnestjes geen geld meer opbrengen, is er nu trajectcontrole.
Het argument lawaai: net zoals in Zaventem, verplicht niemand u om daar te wonen. Als u daar woont omwille van een financiële reden, dan dient dit geval per geval te worden bekeken.
Feit lawaai: indien de beleidsmensen van destijds het traject hadden overkoepeld -en dus niet alleen geluidsmuren- dan dienden er geen pestnestjes + andere controles te komen.
** Maar in BE is het heel gemakkelijk te redeneren volgens een politicus: het moet opbrengen.
Een overkoepeling kost geld. Een slecht doordachte oplossing met zijn pesterijen als gevolg brengt geld op.
Dit heeft niets meer te maken met verkeersveiligheid. Allen zouden hun boete beter niet betalen.

Idem voor het stuk tussen Erpe-Mere en Wetteren: een lang recht stuk waarlangs niemand woont, en waar praktisch geen ongevallen zijn.
Iedereen kent ondertussen de plaats waar men wordt gepest -> brengt niets meer op => dus **

Ook hier dus wederhaling: een falend verkeersbeleid, beginnend met de rijopleiding, tussenoplossingen, en eindigend met superboetes -> keer op keer is de burger het slachtoffer.
__________________
- Stop de renovatieplicht
- slava Ukraini

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 17 juli 2012 om 15:04.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 15:24   #238
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
De trajectcontrole is een pure geldklopperij.
Intimidatiecultuur met pakkansgewenning... mensen moeten continu (90%MOET DAT GELOVEN) denken dat ze gaan gestraft worden, en ja integendeel dankzij het oerwoud aan flitspalen zien ze door de bos het bomen niet meer, en haleluja de intimidatie druipt er in feite van af, en kijk de mens gewent eraan als een slaaf vooruitgedreven te worden in dat helse keurslijf;
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  pakkansgewenning.png‎
Bekeken: 471
Grootte:  41,1 KB
ID: 86738  


Laatst gewijzigd door brother paul : 17 juli 2012 om 15:25.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 15:29   #239
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Is dat echt zo moeilijk? Stel dat u in de buurt van een geïsoleerde schietbaan van de politie woont, en plots beslissen ze daar een testbaan voor de glorieuze Belgische artilleriebrigades van te maken. U wist toch dat u naast een schietbaan ging wonen? Volgens mij zou u daar niet echt mee kunnen lachen...

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=NQ2GQ42S
het enige dat je kunt zeggen is

1° 50 jaar geleden is die autostrade daar gebouwd en denderen er 5000 voertuigen per dag over die brug, nu 50 jaar later krossen daar 60.000 voertuigen over; Dus hadden ze het geweten 50 jaar terug dat ze naast een autostrade zouden wonen waar 60.000 voertuigen over denderen, dan heb je natuurlijk een andere beslissing genomen dan nu

2° in de positieve kant is dat auto's en vrachtwagens substantieel stiller geworden zijn, en dus dat een veruddebeling van aantal voertuigen geeft geen stijging met 1db... dus niemand kan daar zeggen dat de brug meer lawaai maakt dan vroeger. Echt niemand; Ik daag u uit om metingen te tonen met stijgende dB van 2000 tot 2012 En ik daag u uit om metingen te tonen waar de dB significant zakt dankzij de flitspaal trajectcontrole !
Dus als het voor het geluid is dat je het doet, moe tje een significant edaling kunnen tonen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2012, 15:51   #240
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Cijfers "verkeersveilig" Nederland:


Die van 2009 en 2010 vind je hier:
Citaat:
http://www.cjib.nl/Actueel/nieuwsber...ouwde-kom.aspx

Soorten overtredingen in afgelopen 2 jaar
--- Snelheid Parkeren Rood licht Overigen Gordel Helm Handheld bellen TOTAAL
2010 8.303.605 911.677 315.944 1.079.119 187.612 35.099 140.437 10.973.493
2009 9.102.868 921.642 293.221 1.096.120 228.270 44.982 136.136 11.823.239

Aantallen in wijze van constateren
--- Kenteken Staandehoudingen Trajectcontrole
2010 9.843.182 1.130.311 1.030.217
2009 10.503.625 1.319.614 1.519.514

Verdeling snelheidsboetes naar wegsoort
--- Bebouwde kom Provinciale wegen Autosnelwegen
2010 50,8 % 22,5 % 26,7 %
2009 45,6 % 21,1 % 33,3 %
2008 42,0 % 20,7 % 37,3 %
2007 38,3 % 17,3 % 44,4 %

Meer dan helft snelheidsovertredingen binnen bebouwde kom
Nieuwsbericht | 27-01-2011

In 2010 zijn de meeste (50,8%) snelheidsbekeuringen uitgeschreven binnen de bebouwde kom. Het totaal aantal verkeersboetes komt uit op een kleine 11 miljoen, 850.000 minder dan in 2009. Met name de afname van boetes bij trajectcontrolesystemen (-489.297) zorgt voor de daling. Verder is het aantal staandehoudingen met 189.303 afgenomen.

Daling bij snelheid
De belangrijkste oorzaak van de afname bij snelheidsbekeuringen is het winterweer in de eerste maanden en de laatste maand van 2010. Door de vorst hadden trajectcontrolesystemen ook in de loop van het jaar te kampen met defecte lussen en slecht asfalt, waardoor de systemen op minder dagen van het jaar hebben aangestaan. Evenals eerdere jaren lag het overtredingspercentage binnen trajectcontrolesystemen lager dan 0,5%. Alleen bij rijden door rood (+ 22.723) en handheld bellen (+ 4.301) is sprake van een (lichte) stijging van het aantal bekeuringen.

Meeste bekeuringen binnen bebouwde kom
Meer dan de helft (50,8%) van de snelheidsovertredingen wordt binnen de bebouwde kom geconstateerd. Op provinciale wegen wordt 22,5% van de bonnen voor te hard rijden uitgeschreven. 26,7% wordt op de snelweg uitgedeeld.
En als er minder bestuurders gepakt worden moeten natuurlijk de boetes omhoog, dat komt ervan... de begroting heeft vooral nu kassa kassa nodig, eenderhoe, of Nederland nu het veiligste land in de EU is of niet vooral flitséé beste reultaten zijn in ´t geniep op superpakplaatsen = brede banen + weinig verkeer + absurd lage Vmax.

Citaat:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuw...-op-in2012.xml
RTL Nieuws | 24 november 2011, 19:18

Verkeersboetes lopen fors op in 2012

De bedragen die verkeersovertreders volgend jaar gaan betalen voor hun rijgedrag, zijn definitief vastgesteld.
Dat de verkeersboetes in 2012 fors hoger zijn, was al bekend. Nu is duidelijk hoeveel geld overtreders precies kwijt zijn.

Onterecht parkeren op een invalideparkeerplaats

Met lichtsignalen tegenliggers waarschuwen voor snelheidsheidscontroles kost nu nog 70 euro, dat wordt 85 euro. Ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats: gaat van 180 euro naar 340 euro. En bellen in de auto stijgt van 180 euro naar 220 euro.

Onnodig claxonneren 85 euro

Het Openbaar Ministerie schept duidelijkheid over de hoogte van verkeersboetes voor het onnodig claxonneren. De boete voor het onnodig claxonneren wordt volgens het OM in 2012 85 euro. De boete voor het onnodig geluid maken als bestuurder van een motorvoertuig wordt 340 euro.

Opmerkelijke boetes
Overtreding 2011 2012
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats 180 340
Bellen in de auto 180 220
Door rood licht rijden 180 220
Onnodig geluisdoverlast veroorzaken 180 340
Over wegbaan rijden met rood kruis 180 220
Voetganger op zebrapad niet voor laten gaan 180 340
Geen gordel dragen 100 120
Over verdrijvingsvak rijden 180 220
Rijden met lekke uitlaat 200 240
Zicht voorruit minder dan 55% 180 220

Politiebond: bedragen niet uit te leggen

De Nederlandse Politiebond zegt dat agenten op straat zulke hoge boetes niet meer kunnen uitleggen en niet willen uitschrijven (video). Een Kamermeerderheid vindt nu dat minister Opstelten van Justitie met de bonden moet gaan praten, om problemen te voorkomen.

Minder boetes uitgeschreven

Eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat de politie tot nu toe in 2011 een miljoen minder boetes heeft uitgeschreven. Een verklaring daarvoor is het verdwijnen van de bonnenquota, maar ook de onvrede over de hoogte van de boetes zou kunnen meespelen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2012 om 16:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be