Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2012, 22:38   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De referentie die men op verschillende manieren toepast binnen bedrijven waar men al veel langer gemerkt heeft dat de kennis van het Frans bij Vlaamse jongeren zeer snel, heel slecht is achteruit gegaan. Het is vandaag de dag steeds meer een reden om die jongeren niet meer aan te nemen.
"Die jongeren". Stelt u nu dat men geen jonge Vlamingen meer aanneemt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 22:55   #42
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cairn Bekijk bericht
Misschien dat het met een speld wel zou gelukt zijn.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 23:30   #43
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Die jongeren". Stelt u nu dat men geen jonge Vlamingen meer aanneemt?
Bij sommige bedrijven is dit nu al het geval, ook binnen de Europese Instituties, zeker niet overal, maar wel binnen bepaalde departementen waar de kennis van het Frans onontbeerlijk is.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 23:57   #44
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat intrigeerde me. Dus even gegoegeld en gevonden dat ze een antwoord las op vragen in de senaat.

Besluit: ze is potdomme de halfzus van Di Rupo.
Wellicht of mogelijk verstaat ze zeer goed Frans, maar ik zie ze niet in het Frans onderhandelen.

.
Turtelboom spreekt zeer goed Frans, zij het met een licht Belgisch accent. Het eigenaardige is wel dat ze bijwijlen Franse woorden uitspreekt wijl haar mond gesloten is : http://videos.lesoir.be/video/0277e8a9867s.html

Een ander filmpje waarin mevrouw Turtelboom Frans spreekt heb ik niet gevonden, dus graag een linkje, mijnheer Schoofzak.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 07:05   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Turtelboom spreekt zeer goed Frans, zij het met een licht Belgisch accent. Het eigenaardige is wel dat ze bijwijlen Franse woorden uitspreekt wijl haar mond gesloten is : http://videos.lesoir.be/video/0277e8a9867s.html

Een ander filmpje waarin mevrouw Turtelboom Frans spreekt heb ik niet gevonden, dus graag een linkje, mijnheer Schoofzak.
In jouw link: stuntelig Frans. De Quick is veel beter.

Verder gaf ik toch de tip: goegel .. en vind.

Ik goegelde dus: Ministre Turtelboom Justice

en kijk: Vooral vanaf minuut 7.55
http://www.youtube.com/watch?v=TNIX24dw_Z0

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 07:16   #46
vlaams realist
Banneling

Standaard

Ik begrijp en spreek voldoende Frans om sociale gesprekken te voeren.Ik kan dus meepraten als ik aan een franse tafel zit.Af en toe blunder ik eens,wat blijkbaar grappig en tof is.Als ik echter een bevel moet volgen,dan versta ik géén letter Frans.Dus die officier in het leger verstond ik niet en de chef bij sabena verstond ik niet.Ook een politieagent in Brussel versta ik enkel in mijn taal.Als je in Vlaanderen leidinggevend wil zijn,dan moet je opdrachten en verzoeken in het Nederlands kunnen geven,anders versta ik je niet.
En ik ben daar nogal koppig in.Dus een politieker die federaal leidinggevend is moet Nederlands,Frans en Duits kennen,anders is hij(of zij) onbekwaam.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 07:29   #47
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Misschien dat het met een speld wel zou gelukt zijn.
Idd ja,spelt is namelijk een gewas,maar dat weet die goede Vlaming niet zeker.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 07:32   #48
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat intrigeerde me. Dus even gegoegeld en gevonden dat ze een antwoord las op vragen in de senaat.

Besluit: ze is potdomme de halfzus van Di Rupo.
Wellicht of mogelijk verstaat ze zeer goed Frans, maar ik zie ze niet in het Frans onderhandelen.

.
Daarom komt ze waarschijnlijk op in Antwerpen.
Daar moet ze enkel ABA kennen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 07:34   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De absolute verplichting om een taal als tweede taal aan te leren die je in het dagelijkse leven zelden of nooit gebruikt zorgt ervoor dat je die voldoende kent om er een basisgesprek mee te voeren, maar ze onvoldoende beheerst om er met een moedertaalspreker een volwaardige discussie mee te voeren. Waardoor de Vlaming in een conversatie met Franstaligen doorgaans het gesprek zal ondergaan (inderdaad, met de nadruk op het eerste deel van het woord).
je weet dat we daar een ander gedacht over hebben hé.

Ik spreek vrij goed Frans maar zal nooit Frans spreken in een gesprek met een Franstalige in onderhandelingen, zeker niet als ik daarmee nadeel zou ondervinden.
Oud 20 september 2012, 09:43   #50
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Frans blijft een mooie taal, hoe je het ook keert of draait, Frans is een zeer mooie taal maar helaas zorgt dit ook voor een handicap voor de native speakers
Dat is natuurlijk je eigen mening.
Ik vind Frans absoluut geen mooie taal, hoe ik het ook probeer te keren of te draaien, Frans blijft voor mij géén mooie taal.

Citaat:
Terwijl sprekers van kleine talen eerder polyglot worden, en gemakkelijker verschillende talen spreken met alle positieve gevolgen van dien, het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het spreken van verschillende talen, kans op dementie verlaagt,

Een Franstalige die goed Nederlands spreekt zoals Wathelet, Magnette en Deleuze krijgt van mij heel veel respect, omdat het nogal een hele prestatie is om het Nederlands te spreken voor een Franstalige.
Dat is gewoon dezelfde inspanning die een Nederlandstalige dient te leveren wanneer hij Frans aanleert. En dat kan door sommigen inderdaad beschouwd worden als een hele prestatie.

Citaat:
En natuurlijk heb ik zeer veel misprijzen voor Franstaligen die geen Nederlands willen spreken of die zich arrogant opstellen ten opzichte van het Nederlands

Ik spreek by the way, Nederlands, Duits, Frans, Engels, Riffijns-Berbers en Arabisch
Oud 20 september 2012, 11:06   #51
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
In jouw link: stuntelig Frans. De Quick is veel beter.

Verder gaf ik toch de tip: goegel .. en vind.

Ik goegelde dus: Ministre Turtelboom Justice

en kijk: Vooral vanaf minuut 7.55
http://www.youtube.com/watch?v=TNIX24dw_Z0

.
Dank voor de link, mijnheer Schoofzak.

Toch even preciseren dat het gesproken Frans van Turtelboom in het filmpje van mijn link wordt ingepraat door een Belgische Franstalige. De visie dat deze stuntelig Frans zou praten laat ik voor uw rekening.

In het filmpje van uw link horen we mevrouw Turtelboom inderdaad zelf Frans praten, of toch tenminste een Franstalige tekst voorlezen.
Eh… laten we zeggen dat haar Franse uitspraak zo ongeveer even goed is als deze waarvan diverse andere Vlamingen mij hier bijwijlen laten genieten, genre "ze zwie une fwa vennu poerrr un anfoorrrmazioon ziel voe plee maddam " en zo.
Oud 20 september 2012, 11:46   #52
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat is gewoon dezelfde inspanning die een Nederlandstalige dient te leveren wanneer hij Frans aanleert.
²

Wie zulke dingen verkondigt, stapt gewoon mee in het Belgicistische fabeltje als zou Nederlands een te moeilijke taal zijn om te leren voor Franstaligen, wat dan weer generaties lang als excuus gebruikt geweest is waarom Vlamingen 'hun Frans' moeten kennen terwijl het omgekeerde van Franstaligen niet verwacht wordt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:04   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom altijd dat taalgeemmer ?
Iedereen moet zoveel mogelijk talen spreken.

Ik ken persoonlijk franstaligen die kun kinderen vanaf de kleuterklas naar een school in vlaanderen sturen. Zulke kinderen van 3 �* 4 jaar begrijpen en spreken vlot beide talen.
Niemand gaat hier ontkennen dat dat een groot pluspunt is in het verdere leven en ontwikkeling van deze kinderen.
Als ge een 90/10 resultaat wil bekomen (90% resultaat met 10% inspanning) dan beperkt ge u tot uw moedertaal en engels. De franstaligen hebben dit trouwens zeer goed begrepen, en kiezen overwegend engels als tweede taal.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:13   #54
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De referentie die men op verschillende manieren toepast binnen bedrijven waar men al veel langer gemerkt heeft dat de kennis van het Frans bij Vlaamse jongeren zeer snel, heel slecht is achteruit gegaan. Het is vandaag de dag steeds meer een reden om die jongeren niet meer aan te nemen.
...en men gaat dan oosteuropese migranten invoeren, die zowel nederlands als franstalig onkundig zijn...
Maw bij bepaalde luxejobs (vooral bij de overheid) is het misschien nog wel nodig om vlot frans te spreken, bij andere luxejobs (in de privé dan) zal meestal gevraagd worden om vlot engels te spreken, en om te werken speelt het absoluut geen rol welke taal men spreekt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:32   #55
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
u leest wel vaker zinnen van Franstalige jongeren ?
Nu niet meer, voorheen wel in het kader van een 'kijk eens over de taalgrens' projectje met onze studenten hoger onderwijs. Men werkte er dan aan een gemeenschappelijke opdracht. Mijn Frans is zeker niet perfect, meer nog, het is erg belabberd, en zelfs ik vond in één oogopslag héél veel fouten. Verbuiging van adjectieven? Niet nodig. Aanwijzende voornaamwoorden? Wie geeft erom welke je gebruikt. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij bestaat 'cettes garçons' niet (het was een ander woord dan garçons, dat ben ik nu vergeten, maar het was mannelijk). Vervoeging van werkwoorden is ook bij hen een ramp.
En dan is er net als bij onze jongeren ook nog het probleem dat er smstaal in hun schrijfsels terecht komt. Accenten, ç, interpunctie is ook bij hen blijkbaar maar bijzaak.
Allemaal dezelfde problemen als bij onze jongeren, dus.
De opvatting dat het allemaal niet uitmaakt, tot zolang je elkaar maar verstaat, begint overal steeds meer te overheersen.

Op zich is dit natuurlijk een voordeel voor ons: het is een fluitje van en cent om beter Frans te kunnen dan de jonge generatie Franstaligen zelf....
Oud 20 september 2012, 18:21   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch even preciseren dat het gesproken Frans van Turtelboom in het filmpje van mijn link wordt ingepraat door een Belgische Franstalige. De visie dat deze stuntelig Frans zou praten laat ik voor uw rekening.

In het filmpje van uw link horen we mevrouw Turtelboom inderdaad zelf Frans praten, of toch tenminste een Franstalige tekst voorlezen.
Eh… laten we zeggen dat haar Franse uitspraak zo ongeveer even goed is als deze waarvan diverse andere Vlamingen mij hier bijwijlen laten genieten, genre "ze zwie une fwa vennu poerrr un anfoorrrmazioon ziel voe plee maddam " en zo.
Ik had natuurlijk wel door dat, minstens bij aanvang, haar stem gedubt werd.
Was het later in dat filmpje, of was het nog op een ander youtube-filmpje, maar ik heb haar over twee onderwerpen "horen" Frans spreken.

Nu, dat heeft verder weinig belang nu onmiddellijk.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 20:07   #57
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Haar Frrrans is effectief abominabel. Vlamingen lachen dikwijls met de uitspraak van het Nederlands door Franstaligen maar we zouden beter in eigen boezem kijken.
Ik heb recent een hoeventje gekocht in het graafschap Artesië (Gewest van de Habsburgse Nederlanden (1556-1659)) Daar ga ik heel de streek terroriseren avec mon Frrrancait. Temps d'une reconquista.
Oud 20 september 2012, 20:47   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij sommige bedrijven is dit nu al het geval, ook binnen de Europese Instituties, zeker niet overal, maar wel binnen bepaalde departementen waar de kennis van het Frans onontbeerlijk is.
Sommige bedrijven? Welke?

En in welke "departementen" van de Europese instellingen worden geen Vlamingen meer aangenomen? Waarop baseert u zich trouwens?
Oud 20 september 2012, 20:50   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Een Franstalige die goed Nederlands spreekt zoals Wathelet, Magnette en Deleuze krijgt van mij heel veel respect, omdat het nogal een hele prestatie is om het Nederlands te spreken voor een Franstalige.
Om welke reden omschrijft u dat als "een hele prestatie"? Is het Nederlands voor een Franstalige misschien een soort Chinees waarvan het aanleren bijna bovenmenselijke inspanningen vraagt?
Oud 20 september 2012, 21:10   #60
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Haar Frrrans is effectief abominabel. Vlamingen lachen dikwijls met de uitspraak van het Nederlands door Franstaligen maar we zouden beter in eigen boezem kijken.
Ik heb recent een hoeventje gekocht in het graafschap Artesië (Gewest van de Habsburgse Nederlanden (1556-1659)) Daar ga ik heel de streek terroriseren avec mon Frrrancait. Temps d'une reconquista.
Soyez le bienvenu parmi nous, monsieur Koppijn.

Ik hoop oprecht dat u vele jaren gelukkig moge leven (en werken ?) in uw hoevetje. Ik betwijfel evenwel sterk dat u er zult in slagen om de streek te terroriseren met welkdanige uitspraak van onze taal. We kunnen er wel eens om lachen, maar zolang uw Frans goed verstaanbaar is maken wij in werkelijkheid van een tongval of accent geen punt, hoor. Van harte welkom !

(tussen haakjes : voor een Reconquista zult u wat meer Vlaams volk moeten meebrengen, denk ik. Twee �* drie miljoen man ware bijvoorbeeld al een goed begin. )
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be