![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bij sommige bedrijven is dit nu al het geval, ook binnen de Europese Instituties, zeker niet overal, maar wel binnen bepaalde departementen waar de kennis van het Frans onontbeerlijk is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een ander filmpje waarin mevrouw Turtelboom Frans spreekt heb ik niet gevonden, dus graag een linkje, mijnheer Schoofzak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder gaf ik toch de tip: goegel .. en vind. Ik goegelde dus: Ministre Turtelboom Justice en kijk: Vooral vanaf minuut 7.55 http://www.youtube.com/watch?v=TNIX24dw_Z0 .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Ik begrijp en spreek voldoende Frans om sociale gesprekken te voeren.Ik kan dus meepraten als ik aan een franse tafel zit.Af en toe blunder ik eens,wat blijkbaar grappig en tof is.Als ik echter een bevel moet volgen,dan versta ik géén letter Frans.Dus die officier in het leger verstond ik niet en de chef bij sabena verstond ik niet.Ook een politieagent in Brussel versta ik enkel in mijn taal.Als je in Vlaanderen leidinggevend wil zijn,dan moet je opdrachten en verzoeken in het Nederlands kunnen geven,anders versta ik je niet.
En ik ben daar nogal koppig in.Dus een politieker die federaal leidinggevend is moet Nederlands,Frans en Duits kennen,anders is hij(of zij) onbekwaam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daar moet ze enkel ABA kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik spreek vrij goed Frans maar zal nooit Frans spreken in een gesprek met een Franstalige in onderhandelingen, zeker niet als ik daarmee nadeel zou ondervinden.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind Frans absoluut geen mooie taal, hoe ik het ook probeer te keren of te draaien, Frans blijft voor mij géén mooie taal. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toch even preciseren dat het gesproken Frans van Turtelboom in het filmpje van mijn link wordt ingepraat door een Belgische Franstalige. De visie dat deze stuntelig Frans zou praten laat ik voor uw rekening. In het filmpje van uw link horen we mevrouw Turtelboom inderdaad zelf Frans praten, of toch tenminste een Franstalige tekst voorlezen. Eh… laten we zeggen dat haar Franse uitspraak zo ongeveer even goed is als deze waarvan diverse andere Vlamingen mij hier bijwijlen laten genieten, genre "ze zwie une fwa vennu poerrr un anfoorrrmazioon ziel voe plee maddam " en zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie zulke dingen verkondigt, stapt gewoon mee in het Belgicistische fabeltje als zou Nederlands een te moeilijke taal zijn om te leren voor Franstaligen, wat dan weer generaties lang als excuus gebruikt geweest is waarom Vlamingen 'hun Frans' moeten kennen terwijl het omgekeerde van Franstaligen niet verwacht wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maw bij bepaalde luxejobs (vooral bij de overheid) is het misschien nog wel nodig om vlot frans te spreken, bij andere luxejobs (in de privé dan) zal meestal gevraagd worden om vlot engels te spreken, en om te werken speelt het absoluut geen rol welke taal men spreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu niet meer, voorheen wel in het kader van een 'kijk eens over de taalgrens' projectje met onze studenten hoger onderwijs. Men werkte er dan aan een gemeenschappelijke opdracht. Mijn Frans is zeker niet perfect, meer nog, het is erg belabberd, en zelfs ik vond in één oogopslag héél veel fouten. Verbuiging van adjectieven? Niet nodig. Aanwijzende voornaamwoorden? Wie geeft erom welke je gebruikt. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij bestaat 'cettes garçons' niet (het was een ander woord dan garçons, dat ben ik nu vergeten, maar het was mannelijk). Vervoeging van werkwoorden is ook bij hen een ramp.
En dan is er net als bij onze jongeren ook nog het probleem dat er smstaal in hun schrijfsels terecht komt. Accenten, ç, interpunctie is ook bij hen blijkbaar maar bijzaak. Allemaal dezelfde problemen als bij onze jongeren, dus. De opvatting dat het allemaal niet uitmaakt, tot zolang je elkaar maar verstaat, begint overal steeds meer te overheersen. Op zich is dit natuurlijk een voordeel voor ons: het is een fluitje van en cent om beter Frans te kunnen dan de jonge generatie Franstaligen zelf....
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Was het later in dat filmpje, of was het nog op een ander youtube-filmpje, maar ik heb haar over twee onderwerpen "horen" Frans spreken. Nu, dat heeft verder weinig belang nu onmiddellijk. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb recent een hoeventje gekocht in het graafschap Artesië (Gewest van de Habsburgse Nederlanden (1556-1659)) Daar ga ik heel de streek terroriseren avec mon Frrrancait. Temps d'une reconquista. ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in welke "departementen" van de Europese instellingen worden geen Vlamingen meer aangenomen? Waarop baseert u zich trouwens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om welke reden omschrijft u dat als "een hele prestatie"? Is het Nederlands voor een Franstalige misschien een soort Chinees waarvan het aanleren bijna bovenmenselijke inspanningen vraagt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik hoop oprecht dat u vele jaren gelukkig moge leven (en werken ?) in uw hoevetje. Ik betwijfel evenwel sterk dat u er zult in slagen om de streek te terroriseren met welkdanige uitspraak van onze taal. We kunnen er wel eens om lachen, maar zolang uw Frans goed verstaanbaar is maken wij in werkelijkheid van een tongval of accent geen punt, hoor. Van harte welkom ! (tussen haakjes : voor een Reconquista zult u wat meer Vlaams volk moeten meebrengen, denk ik. Twee �* drie miljoen man ware bijvoorbeeld al een goed begin. ![]() |
|
![]() |
![]() |