![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan snap ik helemaal niet hoe het mogelijk is nog zulke onzin te schrijven. Katholiek ? Gereformeerde ? -Bent u soms fake - is een grof taalgebruik, net zo als - kom van je joodse stoel af - Volgende boeken heb je dus niet gelezen en zijn betreft de gnostiek wel waardevoller: " Mysteriescholen " Konrad Dietzfelbinger - " De Hermetische Gnosis in de loop der eeuwen " Gilles Quispel - " De omstreden bronnen van de Islam " E.Mulder & T.Milo - " Het vierde beest " T.Holland Laatst gewijzigd door Aton : 18 oktober 2012 om 16:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb slechts de beschrijving gelezen en zo te zien behandelen E. en T. dezelfde onzin als dat van Gabriel Said Reynolds in zijn the Quran in its historical context via een omweg die er probeert om de oude kerkelijk-geïnspireerde methode (=zoektocht naar externe invloeden) met de nieuwe ideologie-gebaseerde methoden (met name historiciteit) te combineren. Als je hieromtrent iets recent wilt vermelden, dan is dat het, maar ik vraag me af wat heeft dat te maken met gnostiek? ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het moet u toch iets zeggen dat de Roomse kerk het geschrift niet heeft gecanoniseerd? De Oosterse kerk gebruikt het slechts als een toevoeging aan het OT. Zelfs wikipedia (NL of ENG) weet te melden dat het geschrift niet Christelijk is omdat het de redding van de ziel door rechtvaardige daden leert in plaats van door het offer van Christus. Met de leer van Paulus heeft het dan ook hoegenaamd niets uitstaande. En verder verspil ik hier mijn tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is helemaal geen grof taalgebruik. Grof taalgebruik is bij mij al heel wat anders. U stelt soms zo'n inhoudsloze vragen waarvan ik me afvraag: meent ie het nu of doet hij maar alsof. En ja, als u mij onzin verwijt, dat kan ik toch niet zeggen dat dit 'fraai' taalgebruik is uit um mond. Om van andere uitspraken nog maar te zwijgen. Maar goed, u doet maar, het deert me niet erg. Het is misschien omdat ik al die boeken heb gelezen dat ik mijn standpunt goed kan afbakenen en ik me zoveel mogelijk hou aan de teksten zonder dingen te fantaseren.. Er is zo'n tendens dat men heel het vroege christendom wil inkapselen in het keurslijf van de 'gnose'. U bent zo'n adept. Ik heb daar vragen bij. Net zoals u nu weer de Didache een product wilt zijn van de joods-christelijke gnostiek. Blijkbaar hebt u de Didache nooit gelezen. Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2012 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2012 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
|
![]() Die indruk heb ik helemaal niet. Niet alleen verschaft wikipedia meestal een behoorlijk overzicht van een onderwerp, het verwijst ook naar interne referenties en bronnen. Via trefwoorden gevonden in wikipedia kan men zich altijd verder oriënteren op elk onderwerp op internet en in een wetenschappelijke bibliotheek. Het is niet mijn stijl om bepaalde bronnen categorisch af te wijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag was wat gnostiek ermee te maken heeft en hoe kan dat boek een meerwaarde geven aan discussie over gnostiek notie en gnostiek zelf en gnostiek ivm terugkomst en eindtijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik raad je ten stelligste aan dit boek aan te schaffen en te lezen. Dit is de enige manier om dit verband te begrijpen. Vast ergens wel nog tweedehand te koop of in je bib te lenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je beseft het meestal niet maar zo gaan citeren zou mogelijk een gevoel of gedachte geven dat wikipedia zo'n framework wel inschakelt en dat is niet het geval. Bv, je zegt: Zelfs wikipedia (NL of ENG) weet te melden dat het geschrift niet Christelijk is omdat het de redding van de ziel door rechtvaardige daden leert in plaats van door het offer van Christus.. Dat is zo natuurlijk volgens degene die het daar geplaatst heeft. Anderen plaatsen daar dat het NT bijvoorbeeld dit en dat niet leert, dus is NT ook niet christelijk? Je hoeft hier niet op te antwoorden omdat dit slechts een voorbeeld is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Europees Commissaris
|
![]() Je weet het dus zelf niet of jij kan het niet in eigen woorden samengevat schetsen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Joodse (niet-christelijke) predikers gebruiken een geschrift om proselieten te onderrichten. Deze predikers kregen het gezelschap na de dood van Jezus van rondtrekkende christelijke joodse predikers. Wij weten dat die inderdaad bestonden. Zo was Paulus slechts één van de velen soortgelijke predikers. Deze Joods-christelijke predikers kenden natuurlijk ook het geschrift van hun joodse ‘concurrenten’ en namen het over, maar pasten het aan de noden van hun nieuwe ‘geloof’ of inzichten aan. In de loop van de tijd kreeg de Didache een christelijke inhoud en het joods karakter verdween in grote mate . De Didache zet in feite de tijdsdeur op een kier en geeft ons een glimp van de onderrichtingen die rondtrekkende christelijke ‘apostelen’ in die tijd (en dat is dus zeer vroeg in de geschiedenis van het christendom) hun adepten voorhielden. Het geeft ons terzelfder tijd ook een inzicht in wat deze allereerste christenen in iedere geval dachten op geloofsvlak. M.a.w. , eigenlijk is de Didache een belangrijk historisch document m.b.t. tot het zeer prille christendom en veel te lang onderschat. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de Didache gedurende een lange tijdspanne verdwenen was en ook dat het geschrift nooit gecanoniseerd werd (en niet meer werd beschouwd als belangrijk). Maar het één is misschien tevens het gevolg van het andere. Want de Didache werd pas terug ontdekt in 1873. Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2012 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 18 oktober 2012 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het is waar, informatie van Wikipedia mag men zo maar niet automatisch in de prullenbak gooien. Men kan vrij snel in de meeste gevallen een beknopte vrij degelijke informatie verwerven over een onderwerp. |
|
![]() |
![]() |