Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2012, 19:18   #121
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik heb het over privé ondernemingen.

Maar ik noteer dat u zou wensen dat elkeen die in overheidsinstellingen werkt en langdurig ziek wordt, per definitie na zes maanden wordt ontslagen. Ook al bestaat de kans dat de ziekte overwonnen wordt en dat die persoon na verloop van tijd zijn job terug zal kunnen opnemen.
Bent U zelf een tijdelijke of zo?
Ik zit hier al jaren te vertellen dat ik een zelfstandige ben, noteer dus maar dat uw geheugen een gat heeft.
En draai u er u nu maar niet uit met die zogenaamde privé bedrijven.

En idd langdurige zieken, daar moet een oplossing voor gemaakt worden.
Het kan niet zijn dat die langdurige zieken jobs ophouden met hun plaats terwijl ze die niet kunnen invullen.
Een voorkeurplaats bij nieuwe vacatures kan nog net wel op datzelfde bedrijf. Het is aan het bedrijf vrij die terug te aanvaarden of niet.
Ik vermoed in de meeste gevallen ..niet. Uit het verleden leert men immers de toekomst.

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 november 2012 om 19:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 19:23   #122
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Revenge:
ze is dus niet afgekeurd geweest door de arbeidsgeneesheer maar wel door de medisch adviseur van de ziekenbond ! in een week tijd moet ze terug aan het werk zijn ,
Ge bedoelt : afgekeurd voor de ziekteuitkering...dus goedgekeurd voor werk

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2012 om 19:24.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 20:11   #123
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Eno2 heeft het inhoudelijk gezien fout omdat hij misschien te slecht op de hoogte is of was van de materie, maar ik begrijp zijn opwerpingen al:

- er zijn bazen die je weigeren te ontslaan, omdat je dan een werkloosheidsuitkering krijgt. Ik heb zo iemand gekend die dit probleem had terwijl ze eigenlijk werkloos wou zijn zodat ze direct kon starten indien er een interim vrij kwam voor de job die ze eigenlijk wou uitoefenen en waarbij ze haar dus iedere dag konden vragen om morgen te starten. Dat kon niet indien ze daar verder bleef werken, vermits je dan met opzegtermijnen zit... Daardoor had ze geen kans om haar droomjob te doen. Maar haar toenmalige werkgever wou haar in dienst houden en dit niet gunnen.

- Het gaat blijkbaar om een OCMW-bejaardentehuis waar persoon tewerkgesteld was vermoed ik. Hoe dan ook is de werkgever dan inderdaad indirect het OCMW.
En laat dat OCMW nu net inderdaad wèl dienen om mensen door te verwijzen naar een geschikte job (aan het ocmw is meestal een dienst tewerkstelling of een werkwinkel verbonden), een hele kaft vol met vacatures te hebben in allerlei geledingen en voor allerlei soorten profielen (gaande van mensen die veel ondersteuning nodig hebben alsook speciale begeleiding, naar een gewone job) en deze kunnen zelfs het pad voor je effenen...
Toen ik zelf ooit met het ocmw contact opnam om te vragen of ik op hulp kon rekenen gezien alle andere vangnetten voor mij dicht waren of zijn (verder studeren na ziekte - zijnde afwerken van mijn laatste jaar - maar te oud respectievelijk op te weinig studiepunten geslaagd voor studiebeurs of kindergeld en geen ouders die over voldoende middelen beschikken om mij wat toe te stoppen) was het eerste dat ik te horen kreeg dat ik gezien mijn leeftijd niet meer mocht studeren en niet meer als student gezien zou worden. Dat ik pech had en daar vrede mee moest nemen. En dat als ik een leefloon zou krijgen ik dus wel volledig beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt. Wat niet kan met voltijdse studies waar + 6 maand voltijdse stage bij komt kijken natuurlijk. Ze hadden ook meteen een aanbod: ik mocht gaan poetsen in het rusthuis. En dat mag je niet weigeren, als je leefloontrekker bent en zogenaamd arbeidsgeschikt bent (wat je niet bent als je nieuwkomer bent omwille van te beperkte kennis van het land, of als je geen NL kent of analfabeet bent (dan mag je zelfs niet werken omdat je bv het arbeidscontract niet kan lezen) of als je veel kinderen hebt of voor familieleden anderszins moet zorgen bv. Of als je na lange werkloosheid een cursus wil volgen via de VDAB of het via tweedekansonderwijs wil proberen en dit theoretisch je kans op tewerkstelling verhoogt, mag je het ook.
In dat geval kan je wel ofwel werkloos zijn, ofwel "studeren" (nu ja een opleiding volgen) met OCMW-steun.
Maar goed het ocmw kan zeker een hulp zijn bij het zoeken naar aangepast werk. Maar dit is niet per se bij hun als werkgever.

- Iemand met een gat van 5 jaar op haar C.V. en zeker wegens ziekte, en met ik vermoed ook een behoorlijke leeftijd, die enkel als bejaardenhulp heeft gewerkt zal de kansen op de arbeidsmarkt niet voor het grijpen hebben. Zeker als fysiek werk uitgesloten is.
En nu er sprake is van degressieve uitkeringen is dat al zeker niet om vrolijk van te worden.
In een bejaardentehuis kan je ook wel boterhammen smeren, eten rondbrengen en bejaarden voederen (hoewel je daarvoor ook telkens je schouder moet opheffen) ... maar het is de vraag of de collega's het zien zitten om dan het deel fysieke werk dat zij niet kan doen te compenseren en dus meer zwaar werk te doen, omdat ze een beperkte collega in dienst willen houden.

- Als iedereen met diabetes thuis moest gaan blijven... zouden we natuurlijk nogal iets aan de hand hebben. Laat staan als iedereen met het metabool syndroom, hart- en vaatziekten, of afzonderlijk obesitas, hoge bloeddruk, ... of een comorbiditeit van ziektes zou thuisblijven, hadden we nogal iets aan de hand natuurlijk ...
zeer veel Belgen, zeker de ouderen, hebben één of meerdere aandoeningen die inboeten op hun levenskwaliteit en mogelijkheden.
Zeker degenen waar zoveel nood aan is (de lager- of ongeschoolden) die anderzijds ironisch genoeg wel massaal werkloos zijn, blijven dan al snel thuis aangezien hun job vaak ook fysiek werk inhoudt.

- Ironisch genoeg loopt het land vol van de fibromyalgiepatiënten, de patiënten met rugklachten, zelfs nierpatiënten, ... die erin slagen om van hun huisarts op een briefje mee te krijgen dat ze werkonbekwaam zijn, maar die ondertussen ganser huizen bouwen of verbouwen, druk in de weer zijn met hun hobby die fysieke activiteiten vereist, ganse dagen al winkelend rondlopen, heelder dagen voor de pc zitten, ... wat dan weer wel geen probleem blijkt te zijn.
Als je dat kan, kan je ook actief zijn denk ik dan. Al is het bediende (en dus pc)werk.

- Ik begrijp dat je vriendin mogelijk vindt dat zij nu recht heeft om te genieten van het leven en dit onrechtvaardig vindt en bv nog gehoopt had om een reis te maken of dergelijke, maar ... om een zieke en een behandeling te betalen hoest de samenleving ook heel wat op.
Het is niet meer dan normaal dat als je, eens je genezen bent, je weer mee functioneert in de mate van het mogelijke.
Er zijn overigens genoeg mogelijkheden voorhanden om hier een mouw aan te passen, en sommige oplossingen zijn dan zelfs nog fiscaal voordelig voor de werkgever, zodat het alsnog aantrekkelijk is om deze persoon aan te werven.
1. Wanneer je voor een OCMW bejaardenhuis werkt is je baas niet " indirect het ocmw " maar gewoon het OCMW.
2. Het OCMW heeft niet de taak "u door te verwijzen naar een geschikte job", en werkwinkels behoren niet bij het OCMW maar bij de VDAB, zij hebben de taak om te begeleiden naar het werk.

3. Het OCMW kan wel tewerkstellen via artikel 60, tot je voldoende dagen gewerkt hebt om in anamerking te komen voor een werkloosheidsuitkering.

4 wanneer je te weinig studiepunten hebt gehaald voor een studiebeurs ben je gewoon gebuisd. Heeft u geen recht op een vorm van uitkering, dan krijg je inderdaad leefloon met verplichte tewerkstelling via artikel 60 en ja, vaak betekent dit kuiswerk zodat je kunt doorstromen naar werkloosheidsuitkering ( Federaal) en niet meer ten laste bent van het OCMW ( gemeentelijk.)
Dat betekent niet dat het de taak is om werkgever te spelen, wel om ervoor te zorgen dat mensen op een andere uitkering dan OCMW recht hebben, hun activeringsbeleid houdt in dat ze verwachten dat je jezelf door VDAB laat begeleiden naar werk en dit nagaan.

5. het lijkt me logisch dat je als leefloner niet werk weigert. Evengoed worden mensen met beperkte kennis Nederlands of analfabeten tewerkgesteld, de mogelijkheid om te studeren met verbetering op de arbeidsmarkt is een vrijstelling via RVA en niet OCMW.
Je moet dan iedere maand een aanwezigheidsbewijs binnenbrengen bij je vakbond, steeds slagen voor ieder jaar en van te voren je aanvraag motiveren en toestemming krijgen. Dit moet je doen bij de VDAB zelf en dus helemaal niet via OCMW die niemand vrijstelt van artikel 60 om redenen die jij beweert.
6, je bent wel of niet geschikt voor de functie van bejaardenhelpster, je kunt natuurlijk niet zwaar werk doorschuiven op permanente basis naar collega's omdat je eigenlijk medisch ongeschikt zou zijn voor een functie.

7. Hallo, die mevrouw is vijf jaar thuis geweest, de uitkering als zieke dient niet om nog eens een leuk reisje te maken! Ze werd arbeidsgeschikt verklaart na die vijf jaar dus gewoon aan het werk lijkt me of MO.
8. Het is niet de bedoeling dat wie werkloosheidsuitkering heeft, thuis blijft omdat het werk zwaar is. Volg dan een opleiding, laat je omscholen, maar ook hier moet je bereid zijn om gewoon te werken.

8; Geen enkele baas weigert ontslag omdat je dan een werkloosheidsuitkering krijgt. Wel speelt niet iedere werkgever op vraag mee met sociale fraude zoals de vraag vanuit de werknemer om ontslag te krijgen met de bedoeling te gaan doppen.
Terecht, wil je niet werken dan moet je iets anders zoeken of zelf ontslag nemen, verwachten dat je baas je opzeg betaalt zodat je lekker kunt niets doen is krankzinnig en fraude.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2012, 20:17   #124
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
1. Wanneer je voor een OCMW bejaardenhuis werkt is je baas niet " indirect het ocmw " maar gewoon het OCMW.
2. Het OCMW heeft niet de taak "u door te verwijzen naar een geschikte job", en werkwinkels behoren niet bij het OCMW maar bij de VDAB, zij hebben de taak om te begeleiden naar het werk.

3. Het OCMW kan wel tewerkstellen via artikel 60, tot je voldoende dagen gewerkt hebt om in anamerking te komen voor een werkloosheidsuitkering.

4 wanneer je te weinig studiepunten hebt gehaald voor een studiebeurs ben je gewoon gebuisd. Heeft u geen recht op een vorm van uitkering, dan krijg je inderdaad leefloon met verplichte tewerkstelling via artikel 60 en ja, vaak betekent dit kuiswerk zodat je kunt doorstromen naar werkloosheidsuitkering ( Federaal) en niet meer ten laste bent van het OCMW ( gemeentelijk.)
Dat betekent niet dat het de taak is om werkgever te spelen, wel om ervoor te zorgen dat mensen op een andere uitkering dan OCMW recht hebben, hun activeringsbeleid houdt in dat ze verwachten dat je jezelf door VDAB laat begeleiden naar werk en dit nagaan.

5. het lijkt me logisch dat je als leefloner niet werk weigert. Evengoed worden mensen met beperkte kennis Nederlands of analfabeten tewerkgesteld, de mogelijkheid om te studeren met verbetering op de arbeidsmarkt is een vrijstelling via RVA en niet OCMW.
Je moet dan iedere maand een aanwezigheidsbewijs binnenbrengen bij je vakbond, steeds slagen voor ieder jaar en van te voren je aanvraag motiveren en toestemming krijgen. Dit moet je doen bij de VDAB zelf en dus helemaal niet via OCMW die niemand vrijstelt van artikel 60 om redenen die jij beweert.
6, je bent wel of niet geschikt voor de functie van bejaardenhelpster, je kunt natuurlijk niet zwaar werk doorschuiven op permanente basis naar collega's omdat je eigenlijk medisch ongeschikt zou zijn voor een functie.

7. Hallo, die mevrouw is vijf jaar thuis geweest, de uitkering als zieke dient niet om nog eens een leuk reisje te maken! Ze werd arbeidsgeschikt verklaart na die vijf jaar dus gewoon aan het werk lijkt me of MO.
8. Het is niet de bedoeling dat wie werkloosheidsuitkering heeft, thuis blijft omdat het werk zwaar is. Volg dan een opleiding, laat je omscholen, maar ook hier moet je bereid zijn om gewoon te werken.

8; Geen enkele baas weigert ontslag omdat je dan een werkloosheidsuitkering krijgt. Wel speelt niet iedere werkgever op vraag mee met sociale fraude zoals de vraag vanuit de werknemer om ontslag te krijgen met de bedoeling te gaan doppen.
Terecht, wil je niet werken dan moet je iets anders zoeken of zelf ontslag nemen, verwachten dat je baas je opzeg betaalt zodat je lekker kunt niets doen is krankzinnig en fraude.
Interessant epistel
De baas vragen je te ontslaan is evenwel geen fraude maar maakt deel uit van de bredere arbeidsrelaties.
MO is niet beschikbaar voor deze mevrouw die enkel licht werk mag doen.
Ze moet dus ontslagen worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2012 om 20:25.
Oud 1 november 2012, 23:19   #125
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

In onze gemeente zijn werkwinkel - ocmw - vdab zeer sterk verweven en worden deze door dezelfde personen bemand. Dat zal het verklaren.
Daar zei een beambte mij tevens wat ik zeg: dat men inderdaad moet bewijzen dat men aanwezig is op de cursussen Nederlands, maar dat men niet moet werken wegens niet "arbeidsgeschikt" (of ik weet niet meer welk woord men precies noemde).
Recent is er overigens ook een artikel verschenen in de krant waarin stond dat men dit beleid ging veranderen. Niet meer eerst geld geven, tot men Nederlands kent of kan lezen en schrijven en dan tewerkstellen. Maar tegelijkertijd ook direct tewerkstellen, ook omdat men dan de taal veel beter kan leren daar men ze direct toepast.

Tevens heeft men mij gezegd wat ik je zeg: dat het ocmw je kan vrijstellen van de eis dat ik beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt en het ocmw je dus toch kan toelaten om je te laten studeren om je kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. Dit werd in een ander ocmw herhaalt dus er moet toch iets van zijn...
Ik neem aan dat je dan twee kansen hebt: studeren via een werkloosheidsuitkering dan (RVA, want die delen toch geen leeflonen uit?) of met een leefloon (OCMW). Probleem is dat je als student die onvoldoende gewerkt heeft als niet-jobstudent je natuurlijk niet terecht kan bij dat RVA. Zover ik weet (?).

In een ander ocmw trof ik overigens ook een map aan vol met (interessante) vacatures. Het ging niet om poetswerk e.d. maar om "echte" jobs in het reguliere circuit zover ik kon zien. Deze leek me daar niet toevallig terecht gekomen. In de gang en in de hele zaal hangt het ook vol van de vacatures. Nochtans is daar de werkwinkel niet verbonden met het ocmw en op de website lees ik ook:
Citaat:
Het OCMW helpt haar cliënten via arbeidsbemiddeling bij het vinden van 'werk op maat': zo stabiel mogelijk, voldoende betaald en volgens de mogelijkheden van de werkzoekende.
Maar goed, in dit geval is mevrouw natuurlijk niet cliënt bij het ocmw, maar is het ocmw haar werkgever. En dat is natuurlijk het verschil.

Trouwens hoezo tewerkstellen tot je recht hebt op een werkloosheidsuitkering? Het is toch de bedoeling dat je werkt voor altijd, en niet tot je recht hebt op een uitkering om dan te stoppen van zodra je dat recht hebt?

Je kan je inschrijven in een onderwijsinstelling en je niet uitschrijven omdat je hoopt dat je voldoende in staat bent om op het moment van beoordeling voor zoveel mogelijk opleidingsonderdelen te slagen. Dat is niet verboden.
Vorig jaar was ik niet ingeschreven, dat mocht niet, net omdat ik te vaak was ingeschreven zonder te slagen en ziekte geen verzachtende omstandigheid was, ttz het probleem was dat ik op papier gezond was (indien dat niet het geval is, houdt men wel rekening met ziektes indien ze beperkend zijn) daar de diagnose pas zeer laattijdig werd gesteld.

Met de rest van je post ga ik volmondig akkoord.
Oud 2 november 2012, 00:06   #126
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
,8; Geen enkele baas weigert ontslag omdat je dan een werkloosheidsuitkering krijgt. Wel speelt niet iedere werkgever op vraag mee met sociale fraude zoals de vraag vanuit de werknemer om ontslag te krijgen met de bedoeling te gaan doppen.
Simpele vraag
als ik de functie niet kan uitoefenen en baas wil me niet ontslaan kan het contract dan niet als ontbonden beschouwd worden waarna je recht op stempelgeld hebt?
(je kunt er niets aan doen dat je de functie niet meer kunt uitoefenen en dankzij werk vroeger heb je wel recht op dop)

het kan niet dat WG enerzijds weigert te ontslaan en anderzijds uitbetaling loon zou weigeren omdat je de job niet kan uitoefenen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 01:28   #127
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Simpele vraag
als ik de functie niet kan uitoefenen en baas wil me niet ontslaan kan het contract dan niet als ontbonden beschouwd worden waarna je recht op stempelgeld hebt?
(je kunt er niets aan doen dat je de functie niet meer kunt uitoefenen en dankzij werk vroeger heb je wel recht op dop)

het kan niet dat WG enerzijds weigert te ontslaan en anderzijds uitbetaling loon zou weigeren omdat je de job niet kan uitoefenen
Ja, en die procedure heb ik al verschillende keren uitgelegd, medische ongeschiktheid of MO. Dan krijg je ontslag zonder opzegvergoeding en kun je onmiddellijk een werkloosheidsuitkering krijgen.
Je moet dus aantonen dat je huisarts vind dat je niet langer geschikt bent voor die functie waarvoor je bent aangenomen, waarmee de arbeidsgeneesheer akkoord moet gaan.
Wanneer jij je job niet kunt uitoefenen, waarom zou de werkgever je dan moeten betalen? Wanneer je ziek bent krijg je geld van de mutualiteit, tot je arbeidsgeschikt bent of nadat je na langdurige ziekte arbeidsgeschikt wordt verklaard door de arts van de mutualiteit.
Oud 2 november 2012, 01:31   #128
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Interessant epistel
De baas vragen je te ontslaan is evenwel geen fraude maar maakt deel uit van de bredere arbeidsrelaties.
MO is niet beschikbaar voor deze mevrouw die enkel licht werk mag doen.
Ze moet dus ontslagen worden.
Je baas vragen je te ontslaan is fraude, je bent immers aangenomen en er is geen reden waarom je niet zou werken.
MO gaat over de functie waarvoor je aangenomen bent, het werd u nu vaak genoeg uitgelegd dus stop met steeds dezelfde beweringen te maken.
Die mevrouw blijft nadat ze MO kreeg geschikt voor alle andere functies, werd je nu ook al vijf keer breedvoerig toegelicht, hoe vaak nog?
Oud 2 november 2012, 10:19   #129
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan krijg je ontslag zonder opzegvergoeding en kun je onmiddellijk een werkloosheidsuitkering krijgen.
neen, niet krijgen maar geven

kan mevrouw op basis van medische redenen ontslag geven met recht op stempelgeld?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:21   #130
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

kan mevrouw op basis van medische redenen ontslag geven met recht op stempelgeld?
maar waarom zou ze zelf ontslag moeten géven? Als ze ongeschikt wordt verklaard om dié bepaalde job uit te oefenen en het OCMW kan haar geen lichtere job aanbieden, dan kan het OCMW haar toch gewoon haar C4 geven.

Dit is trouwens ook de standaard procedure in de privé: je blijft als arbeidsongeschikte gewoon werknemer bij dezelfde firma. Als je echter opnieuw arbeidsgeschikt wordt verklaard maar je kan je zelfde job niet meer uitvoeren dan word je gewoon ontslagen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 november 2012 om 10:22.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:32   #131
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

NEE!!!

En ik blijf het je niet schrijven.
De dame moet of een ander job krijgen van haar werkgever, of haar ontslag krijgen, of betaald worden zonder te werken, of op medische werkloosheid geplaatst worden. Dit zijn de enige mogelijkheden.

Als de werkgever geen van deze mogelijkheden uitvoerd, moet de dame naar de arbeidsrechtbank. Die doet dan een uitspraak over wat er moet gebeuren en wie welke periode moet vergoeden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:35   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar waarom zou ze zelf ontslag moeten géven? Als ze ongeschikt wordt verklaard om dié bepaalde job uit te oefenen en het OCMW kan haar geen lichtere job aanbieden, dan kan het OCMW haar toch gewoon haar C4 geven.

Dit is trouwens ook de standaard procedure in de privé: je blijft als arbeidsongeschikte gewoon werknemer bij dezelfde firma. Als je echter opnieuw arbeidsgeschikt wordt verklaard maar je kan je zelfde job niet meer uitvoeren dan word je gewoon ontslagen.
OCMW is een overheidsinstelling.
Als de dame benoemd is, dan is het moeilijk om haar te ontslagen en moet het OCMW haar een andere job geven.

Je kan dus niet vergelijken met de privé.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:38   #133
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat kan, maar werkgevers, wanneer er een arbeidsgeneesheer is, wachten liever op MO.
Daar zitten meer voordelen aan; voor de werknemer die vanaf dat moment niet hoeft in te gaan op dezelfde functie wanneer de VDAB dit aanbiedt, en de werkgever hoeft bij MO geen opzegvergoeding te betalen.
Het is dus een correcte regeling, wanneer je omwille van ziekte het werk niet meer kan doen en het bedrijf je geen andere, meer geschikte functie kan aanbieden.
Oud 2 november 2012, 11:43   #134
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
OCMW is een overheidsinstelling.
Als de dame benoemd is, dan is het moeilijk om haar te ontslagen en moet het OCMW haar een andere job geven.

Je kan dus niet vergelijken met de privé.
Fout.
Het OCMW of de werkgever moet niets, wat de werkgever met de werknemer bindt is de arbeidsovereenkomst en die bepaald je functie.
Je kunt geen andere functie eisen, enkel de vraag stellen, en meestal is personeel zoals een bejaardenverzorgster niet benoemd.

Maar zelfs indien wel, kun je niet op basis daarvan eisen dat je werkgever wanneer je om medische redenen je werk niet meer kunt uitoefenen, ander werk geeft; ookal omdat je voor een andere functie de juiste diploma's moet hebben binnen de ambtenarij.
Oud 2 november 2012, 11:46   #135
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Fout.
Een werknemer is geen dokter, zij heeft een verklaring nodig dat ze voor die functie blijvend arbeidsongeschikt is van een behandelende arts of huisdokter en de arbeidsgeneesheer moet akkoord zijn, dan kan ze medisch ongeschikt verklaart worden, en het onslag gegeven worden op basis hiervan, je krijgt dan ( voor de zoveelste keer) geen opzegvergoeding en kunt onmiddellijk gaan stempelen omdat je wel arbeidsgeschikt blijft voor alle andere functies op de arbeidsmarkt, behalve voor de functie die je hebt uitgeoefend dus.
Oud 2 november 2012, 12:28   #136
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je baas vragen je te ontslaan is fraude, je bent immers aangenomen en er is geen reden waarom je niet zou werken.
MO gaat over de functie waarvoor je aangenomen bent, het werd u nu vaak genoeg uitgelegd dus stop met steeds dezelfde beweringen te maken.
Die mevrouw blijft nadat ze MO kreeg geschikt voor alle andere functies, werd je nu ook al vijf keer breedvoerig toegelicht, hoe vaak nog?
1 Je kan je baas altijd straffeloos vragen je te ontslaan. Zoals deze arme mevrouw hoort te doen en zal doen. Dat maakt deel uit van de reguliere arbeidsverhoudingen.De baas is dan vrij daar op in te gaan of niet. Mij heeft de baas eens gevraagd mijn ontslag te geven. Ik ben daar op ingegaan. Was dat ook Fraude? Of eerder platte chantage van de werkgever?

2 Deze mevrouw krijgt van haar werkgever geen aangepaste job. Ze kan dus alleen maar haar C4 vragen. Waar ze rechtens recht op heeft

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 12:30.
Oud 2 november 2012, 12:30   #137
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
1 Je kan je baas altijd straffeloos vragen je te ontslaan. Zoals deze arme mevrouw hoort te doen en zal doen. Dat maakt deel uit van de reguliere arbeidsverhoudingen.De baas is dan vrij daar op in te gaan of niet. Mij heeft de baas eens gevraagd mijn ontslag te geven. Ik ben daar op ingegaan. Is dat ook Fraude?

2 Deze mevrouw krijgt van haar werkgever geen aangepaste job. Ze kan dus alleen maar haar C4 vragen. Waar ze rechtens recht op heeft
zoals alice al een keer of tien heeft herhaald:

in geval van MEDISCHE ONGESCHIKTHEID, is er een aparte regeling, waarbij je onmiddellijk kan gaan doppen, zonder eerst vooropzeg te moeten doen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:32   #138
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:

kan mevrouw op basis van medische redenen ontslag geven met recht op stempelgeld?[/QUOTE]
Als mevrouw zelf haar ontslag geeft, of afgedankt wordt wegens dringende redenen, krijgt ze een sanctie van zes maand, waarin ze geen dopgeld trekt

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 12:33.
Oud 2 november 2012, 12:35   #139
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
zoals alice al een keer of tien heeft herhaald:

in geval van MEDISCHE ONGESCHIKTHEID, is er een aparte regeling, waarbij je onmiddellijk kan gaan doppen, zonder eerst vooropzeg te moeten doen.
Of ze vooropzeg moet doen of niet, is eigenlijk een bijkomstigheid. In dit geval dus niet. Het essentiële is, dat ze moet haar C4 krijgen, zoals iedereen, vooraleer te kunnen doppen.

Het is niet omdat je een onjuiste formulering 20 keer herhaalt, dat ie juist wordt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 12:44.
Oud 2 november 2012, 12:36   #140
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

En wat als ze haar C4 niet krijgt?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be