![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En draai u er u nu maar niet uit met die zogenaamde privé bedrijven. ![]() En idd langdurige zieken, daar moet een oplossing voor gemaakt worden. Het kan niet zijn dat die langdurige zieken jobs ophouden met hun plaats terwijl ze die niet kunnen invullen. Een voorkeurplaats bij nieuwe vacatures kan nog net wel op datzelfde bedrijf. Het is aan het bedrijf vrij die terug te aanvaarden of niet. Ik vermoed in de meeste gevallen ..niet. Uit het verleden leert men immers de toekomst. Laatst gewijzigd door Mambo : 1 november 2012 om 19:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2012 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Het OCMW heeft niet de taak "u door te verwijzen naar een geschikte job", en werkwinkels behoren niet bij het OCMW maar bij de VDAB, zij hebben de taak om te begeleiden naar het werk. 3. Het OCMW kan wel tewerkstellen via artikel 60, tot je voldoende dagen gewerkt hebt om in anamerking te komen voor een werkloosheidsuitkering. 4 wanneer je te weinig studiepunten hebt gehaald voor een studiebeurs ben je gewoon gebuisd. Heeft u geen recht op een vorm van uitkering, dan krijg je inderdaad leefloon met verplichte tewerkstelling via artikel 60 en ja, vaak betekent dit kuiswerk zodat je kunt doorstromen naar werkloosheidsuitkering ( Federaal) en niet meer ten laste bent van het OCMW ( gemeentelijk.) Dat betekent niet dat het de taak is om werkgever te spelen, wel om ervoor te zorgen dat mensen op een andere uitkering dan OCMW recht hebben, hun activeringsbeleid houdt in dat ze verwachten dat je jezelf door VDAB laat begeleiden naar werk en dit nagaan. 5. het lijkt me logisch dat je als leefloner niet werk weigert. Evengoed worden mensen met beperkte kennis Nederlands of analfabeten tewerkgesteld, de mogelijkheid om te studeren met verbetering op de arbeidsmarkt is een vrijstelling via RVA en niet OCMW. Je moet dan iedere maand een aanwezigheidsbewijs binnenbrengen bij je vakbond, steeds slagen voor ieder jaar en van te voren je aanvraag motiveren en toestemming krijgen. Dit moet je doen bij de VDAB zelf en dus helemaal niet via OCMW die niemand vrijstelt van artikel 60 om redenen die jij beweert. 6, je bent wel of niet geschikt voor de functie van bejaardenhelpster, je kunt natuurlijk niet zwaar werk doorschuiven op permanente basis naar collega's omdat je eigenlijk medisch ongeschikt zou zijn voor een functie. 7. Hallo, die mevrouw is vijf jaar thuis geweest, de uitkering als zieke dient niet om nog eens een leuk reisje te maken! Ze werd arbeidsgeschikt verklaart na die vijf jaar dus gewoon aan het werk lijkt me of MO. 8. Het is niet de bedoeling dat wie werkloosheidsuitkering heeft, thuis blijft omdat het werk zwaar is. Volg dan een opleiding, laat je omscholen, maar ook hier moet je bereid zijn om gewoon te werken. 8; Geen enkele baas weigert ontslag omdat je dan een werkloosheidsuitkering krijgt. Wel speelt niet iedere werkgever op vraag mee met sociale fraude zoals de vraag vanuit de werknemer om ontslag te krijgen met de bedoeling te gaan doppen. Terecht, wil je niet werken dan moet je iets anders zoeken of zelf ontslag nemen, verwachten dat je baas je opzeg betaalt zodat je lekker kunt niets doen is krankzinnig en fraude. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De baas vragen je te ontslaan is evenwel geen fraude maar maakt deel uit van de bredere arbeidsrelaties. MO is niet beschikbaar voor deze mevrouw die enkel licht werk mag doen. Ze moet dus ontslagen worden. Laatst gewijzigd door eno2 : 1 november 2012 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daar zei een beambte mij tevens wat ik zeg: dat men inderdaad moet bewijzen dat men aanwezig is op de cursussen Nederlands, maar dat men niet moet werken wegens niet "arbeidsgeschikt" (of ik weet niet meer welk woord men precies noemde). Recent is er overigens ook een artikel verschenen in de krant waarin stond dat men dit beleid ging veranderen. Niet meer eerst geld geven, tot men Nederlands kent of kan lezen en schrijven en dan tewerkstellen. Maar tegelijkertijd ook direct tewerkstellen, ook omdat men dan de taal veel beter kan leren daar men ze direct toepast. Tevens heeft men mij gezegd wat ik je zeg: dat het ocmw je kan vrijstellen van de eis dat ik beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt en het ocmw je dus toch kan toelaten om je te laten studeren om je kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. Dit werd in een ander ocmw herhaalt dus er moet toch iets van zijn... Ik neem aan dat je dan twee kansen hebt: studeren via een werkloosheidsuitkering dan (RVA, want die delen toch geen leeflonen uit?) of met een leefloon (OCMW). Probleem is dat je als student die onvoldoende gewerkt heeft als niet-jobstudent je natuurlijk niet terecht kan bij dat RVA. Zover ik weet (?). In een ander ocmw trof ik overigens ook een map aan vol met (interessante) vacatures. Het ging niet om poetswerk e.d. maar om "echte" jobs in het reguliere circuit zover ik kon zien. Deze leek me daar niet toevallig terecht gekomen. In de gang en in de hele zaal hangt het ook vol van de vacatures. Nochtans is daar de werkwinkel niet verbonden met het ocmw en op de website lees ik ook: Citaat:
Trouwens hoezo tewerkstellen tot je recht hebt op een werkloosheidsuitkering? ![]() Je kan je inschrijven in een onderwijsinstelling en je niet uitschrijven omdat je hoopt dat je voldoende in staat bent om op het moment van beoordeling voor zoveel mogelijk opleidingsonderdelen te slagen. Dat is niet verboden. Vorig jaar was ik niet ingeschreven, dat mocht niet, net omdat ik te vaak was ingeschreven zonder te slagen en ziekte geen verzachtende omstandigheid was, ttz het probleem was dat ik op papier gezond was (indien dat niet het geval is, houdt men wel rekening met ziektes indien ze beperkend zijn) daar de diagnose pas zeer laattijdig werd gesteld. Met de rest van je post ga ik volmondig akkoord. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als ik de functie niet kan uitoefenen en baas wil me niet ontslaan kan het contract dan niet als ontbonden beschouwd worden waarna je recht op stempelgeld hebt? (je kunt er niets aan doen dat je de functie niet meer kunt uitoefenen en dankzij werk vroeger heb je wel recht op dop) het kan niet dat WG enerzijds weigert te ontslaan en anderzijds uitbetaling loon zou weigeren omdat je de job niet kan uitoefenen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet dus aantonen dat je huisarts vind dat je niet langer geschikt bent voor die functie waarvoor je bent aangenomen, waarmee de arbeidsgeneesheer akkoord moet gaan. Wanneer jij je job niet kunt uitoefenen, waarom zou de werkgever je dan moeten betalen? Wanneer je ziek bent krijg je geld van de mutualiteit, tot je arbeidsgeschikt bent of nadat je na langdurige ziekte arbeidsgeschikt wordt verklaard door de arts van de mutualiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
MO gaat over de functie waarvoor je aangenomen bent, het werd u nu vaak genoeg uitgelegd dus stop met steeds dezelfde beweringen te maken. Die mevrouw blijft nadat ze MO kreeg geschikt voor alle andere functies, werd je nu ook al vijf keer breedvoerig toegelicht, hoe vaak nog? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is trouwens ook de standaard procedure in de privé: je blijft als arbeidsongeschikte gewoon werknemer bij dezelfde firma. Als je echter opnieuw arbeidsgeschikt wordt verklaard maar je kan je zelfde job niet meer uitvoeren dan word je gewoon ontslagen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 2 november 2012 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik blijf het je niet schrijven. De dame moet of een ander job krijgen van haar werkgever, of haar ontslag krijgen, of betaald worden zonder te werken, of op medische werkloosheid geplaatst worden. Dit zijn de enige mogelijkheden. Als de werkgever geen van deze mogelijkheden uitvoerd, moet de dame naar de arbeidsrechtbank. Die doet dan een uitspraak over wat er moet gebeuren en wie welke periode moet vergoeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de dame benoemd is, dan is het moeilijk om haar te ontslagen en moet het OCMW haar een andere job geven. Je kan dus niet vergelijken met de privé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar zitten meer voordelen aan; voor de werknemer die vanaf dat moment niet hoeft in te gaan op dezelfde functie wanneer de VDAB dit aanbiedt, en de werkgever hoeft bij MO geen opzegvergoeding te betalen. Het is dus een correcte regeling, wanneer je omwille van ziekte het werk niet meer kan doen en het bedrijf je geen andere, meer geschikte functie kan aanbieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het OCMW of de werkgever moet niets, wat de werkgever met de werknemer bindt is de arbeidsovereenkomst en die bepaald je functie. Je kunt geen andere functie eisen, enkel de vraag stellen, en meestal is personeel zoals een bejaardenverzorgster niet benoemd. Maar zelfs indien wel, kun je niet op basis daarvan eisen dat je werkgever wanneer je om medische redenen je werk niet meer kunt uitoefenen, ander werk geeft; ookal omdat je voor een andere functie de juiste diploma's moet hebben binnen de ambtenarij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een werknemer is geen dokter, zij heeft een verklaring nodig dat ze voor die functie blijvend arbeidsongeschikt is van een behandelende arts of huisdokter en de arbeidsgeneesheer moet akkoord zijn, dan kan ze medisch ongeschikt verklaart worden, en het onslag gegeven worden op basis hiervan, je krijgt dan ( voor de zoveelste keer) geen opzegvergoeding en kunt onmiddellijk gaan stempelen omdat je wel arbeidsgeschikt blijft voor alle andere functies op de arbeidsmarkt, behalve voor de functie die je hebt uitgeoefend dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 Deze mevrouw krijgt van haar werkgever geen aangepaste job. Ze kan dus alleen maar haar C4 vragen. Waar ze rechtens recht op heeft Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in geval van MEDISCHE ONGESCHIKTHEID, is er een aparte regeling, waarbij je onmiddellijk kan gaan doppen, zonder eerst vooropzeg te moeten doen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() [quote]Als mevrouw zelf haar ontslag geeft, of afgedankt wordt wegens dringende redenen, krijgt ze een sanctie van zes maand, waarin ze geen dopgeld trekt
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat je een onjuiste formulering 20 keer herhaalt, dat ie juist wordt. Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2012 om 12:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |