![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1481 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dat islamitisch huwelijk kent hier totaal geen juridische implicaties ( hoe het er elders aan toe gaat doet er hier niet toe ) Dat wilt dus zeggen dat een vrouw even vrij blijft of ze nu gehuwd is of niet Citaat:
Mannen en vrouwen zijn inderdaad hier voor de wet vrij en kunnen inderdaad neuken wie ze willen, hoeveel ze willen of ze nu (wettelijk) gehuwd zijn of niet maakt niks uit of ze nu religieus gehuwd zijn en onder welk soort afspraak maakt ook niet uit. Daarnaast kunnen ze elke onderlinge afspraak maken tot en met een religieus huwelijk aangaan Maar dat religieuze huwelijk kan niet alvorens eerst wettelijk te huwen. Citaat:
Er is in principe geen onderscheid tussen kerkelijk en islamitisch huwelijk. Voor allebei hoef je eerst wettelijk te huwen en allebei kennen ze afspraken ( steeds verbreekbaar ) die niet volledig conform zijn met jouw ideaalbeeld van gelijkwaardigheid Citaat:
Dus ik zie niet meteen in waar je die opmerking betreffende discriminatie weerlegt hebt. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je maakt enkel brandhout van een stelling die niemand ooit heeft genomen : kerkelijk ( of eender welk religieus ) huwelijk staat gelijk met burgerlijk huwen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1483 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen alice je bent mis ... de wet verbied dat expliciet als het gaat over een huwelijksceremonie ( wat natuurlijk niet betekend dat het niet voor kan komen hé ) even uit elfri : "De eis dat het burgerlijk huwelijk prioriteit geniet op de huwelijksinzegening komt voort uit Franse wetgeving uit het begin van de 19de eeuw. Hiermee werd uiting gegeven aan de idee om de Kerk ondergeschikt te maken aan de Staat. De onderliggende redenering is dat geen huwelijkszegen kan worden uitgesproken over iets wat nog geen huwelijk is. Opdat deze verplichting zou worden nagekomen werd een strafbepaling toegevoegd. De notie `kerkelijk huwelijk', staat noch in de Grondwet, noch in het Strafwetboek. In de toepasselijke wetsartikelen wordt gesproken over de `huwelijksinzegening'. Die terminologie wordt ook in de rechtspraak gebruikt." Citaat:
Citaat:
Belgisch strafwetboek titel IV hoofdstuk VIII 'MISDRIJVEN VOOR DE BEDIENAREN DER EREDIENSTEN IN DE UITOEFENING VAN HUN BEDIENING GEPLEEGD' art 267 : "(Ieder bedienaar van een eredienst die een huwelijk inzegent vóór de voltrekking van het burgerlijk huwelijk, wordt gestraft met geldboete van vijftig tot vijfhonderd [euro].) <W 03-08-1909, enig art.> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002> (Deze bepaling is niet van toepassing wanneer een van de personen die de huwelijksinzegening ontvangen hebben, in levensgevaar verkeerde, en elk uitstel die plechtigheid onmogelijk had kunnen maken.) <W 03-08-1909, enig art.> Pleegt de bedienaar opnieuw een misdrijf van dezelfde soort, dan kan hij bovendien worden veroordeeld tot gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden" ...en ook leuk... het daaropvolgende art. 268 : " Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] worden gestraft de bedienaren van een eredienst die in de uitoefening van hun bediening door woorden, in openbare vergadering gesproken, de Regering, een wet, een koninklijk besluit of enige andere handeling van het openbaar gezag rechtstreeks aanvallen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>" Om even terug te komen op de kerk, waarom moet je eerst wettelijk huwen alvorens voor die kerk te mogen trouwen? Hoe was dit vroeger? Toen was het kerkelijk huwelijk legitiem. De werk bezat de macht die verbintenis te wettigen. Want volgens hun leer moet dit, anders leef je in zonde. Nu heeft de kerk die macht niet meer. Dus moet je wel eerst wettig getrouwd zijn voor de instantie die nu die macht heeft, voordat de kerk kan inzegenen. Anders zegenen zij, mensen die volgens hun eigen opvattingen in zonde gaan leven.[/quote] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() pas op hé Eérst bemoeide de staat zich totaal niet Nu 'bemoeit' ze zich wel door er enkel op te wijzen. Wat gaat het volgende worden ? Ze heeft aangeraden eerst burgerlijk te huwen Daar mensen haar goede raad niet ter harte nam heeft ze er maar een wetsartikel over neergepend ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1485 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen heeft het recht dat te geloven. En daarnaast heeft iedereen het recht een passend engagement (ik vermoed dat je hier doelt op het BH dus ) aan te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je bent dus nu al zover dat je eindelijk het artikel uit het strafrecht gevonden hebt ? En waar staat er nu ergens in dat artikel ( of elders ) de referentie naar het kerkelijk recht dat zij dat ook zo zien : eerst burgerlijk en dan kerkelijk Laatst gewijzigd door praha : 3 december 2012 om 01:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1488 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zopas heb ik even ruim de tijd genomen de verschillende artikelen in het kerkrecht m.b.t. de beletsels op het kerkelijk huwelijk door te nemen. Nergens staat de verplichting tot een burgerlijk huwelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1489 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Van bij het begin van mijn deelname aan de discussie in deze draad had ik meteen aangevoeld dat uw ontelbare keren herhaald argument als zou het tweede lid van Art. 21 van de Belgische grondwet een “discriminatie” inhouden voor gelovigen, slechts een poging was om uw werkelijke visie te verbergen : u wil dat de kerk zich in de plaats van of zelfs boven het gezag van de burgerlijke overheid mag stellen. U hebt hier constant gehamerd op de grondwetsbepaling dat het burgerlijk huwelijk aan de huwelijksinzegening (zeg maar het kerkelijk huwelijk) moet voorafgaan, hetgeen volgens u niet enkel een "bemoeienis van de staat in een religieuze ceremonie" is, doch tevens een “discriminatie” van de gelovigen inhoudt. Nadat u op de meest uitvoerige manier en middels allerlei hallucinante kronkelredeneringen, daarbij geholpen door deze van mijnheer Raf, uw “discriminatie”-standpunt duidelijk maakte, legde ik u in mijn post 1314 een tekstzin voor die, mocht deze de door u gewraakte grondwetsbepaling vervangen, het niet eens meer heeft over inzegeningen of kerkelijke huwelijken, laat staan over de volgorde van één en ander. Een tekst die het mogelijk maakt dat kerkelijke huwelijken volkomen naar keuze ingezegend worden vòòr of na het burgerlijk huwelijk, of zelfs helemaal zonder burgerlijk huwelijk. Een tekstzin waaruit zelfs de meest hooggeschoolde muggenzifter geen spoor van een voorgehouden discriminatie kan distilleren. Een tekst die enkel stelt : “Geen enkel huwelijk dat niet door een burgerrechtelijk bevoegde instantie wordt ingesteld heeft wettelijke waarde, of kan als een wettig huwelijk worden aanzien”. Die ene tekstzin neemt op slag AL de valse argumenten weg die u ons hier honderden posts lang wil doen geloven : de “discriminatie” van gelovigen, de vermaledijde verplichte volgorde, de inmenging van de staat in religieuze ceremonies, etc…etc…. Volgens die tekstzin kunt u zoveel kerkelijke huwelijken aangaan als u wil en wanneer u dat wil, zonder enige inmenging van wie of wat dan ook, zelfs als u er voor kiest om geen burgerlijk huwelijk aan te gaan. De tekst stelt enkel dat alleen het burgerlijk huwelijk als een wettig huwelijk wordt aanzien, iets wat u nochtans beweert te begrijpen als u daartoe fel aangepord wordt. Ik vroeg u of u met die tekstzin, ter vervanging van het huidig tweede lid van Art. 21 GW, zou akkoord gaan, en uw antwoord is een veelzeggend “neen” : “Waarom zou een dergelijk artikel nodig zijn? Voor de overheid was en is er tot op heden maar een enkel huwelijk dat juridische waarde heeft, nl. het burgerlijk huwelijk. Bijgevolg brengt dat artikel niets nieuws aan. Mij lijkt het veel beter het tweede lid gewoon af te schaffen.” Kortom, neen, u wil niet dat uw grondwet bepaalt dat enkel het burgerlijk huwelijk als wettig huwelijk wordt gezien : u wil dat de organisaties van uw godsdienst vrij zijn om zich zich boven of in de plaats van de overheid te stellen, en dat uw religieuze ceremonies voor de ganse maatschappij – gelovigen en alle anderen - minstens dezelfde waarde moeten hebben als de burgerrechtelijke. Voor mij is zoiets einde discussie, mijnheer Van den Berghe. Ik ben een fervente democrate, mijnheer : ook al betreft één en ander hier niet mijn eigen land, ik huiver van een maatschappij waarin godsdiensten, kerken, of religieuze groeperingen vrij zijn om hun regels, hun ceremonies, hun verplichtingjes en hun verbodjes, en hun inzichten aan iedereen op te dringen, en deze boven het algemeen belang te stellen. Ik heb totaal geen zin om terug te keren naar een samenleving zoals deze van lang vervlogen tijden, waarin “de kerk” er in geslaagd was om een vaste greep op alles en iedereen te hebben, ziet u. En ik kan de Belgen slechts gelukkig prijzen dat hun grondwetgever kennelijk dezelfde visie heeft. Ik wens u en anderen hier nog een gezellige verderzetting toe, in de overtuiging dat zelfs de meest lichtgelovigen nu doorhebben wat uw door allerlei valse argumenten verhulde werkelijke visie is op de verhouding staat /kerk. Laatst gewijzigd door Gwylan : 3 december 2012 om 02:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1490 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waar jij (naar goede gewoonte trouwens) weer selectief te werk ging? Allez vooruit, ik zal je een handje helpen : Citaat:
Je mag altijd nog eens een poging wagen, natuurlijk. Niet dat ik er veel van verwacht, maar kom. Hoop doet leven.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 december 2012 om 05:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1491 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij heeft hier ooit eens onomwonden gesteld dat hij van mening is dat religieuze (lees : katholieke) voorschriften op iedereen, zonder onderscheid van persoon, van toepassing dienen te zijn. Niet gelovig of andersgelovig, het maakte niet uit. Hij verborg die arrogante zienswijze wél handig achter een "democratische meerderheid". Dat wel, ja. Maar zijn "werkelijke visie" is nagenoeg bekend.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 december 2012 om 05:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat ze dat ècht niet snapt...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1493 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is het inderdaad. Het is aan de kerk om te bepalen wat de voorwaarden zijn om toegang te krijgen tot een religieuze ceremonie; niet aan de overheid. Nee. De kern van de scheiding van kerk en staat is dat elk van beiden op het eigen territorium actief is. De staat wat de openbare orde aangaat en de kerk wat de religieuze orde aangaat. Hier is echter sprake van inmenging, omdat de overheid voorwaarden oplegt voor de toegang tot een religieuze aangelegenheid.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1494 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals reeds meermaals gezegd, betekent het kerkelijk huwelijk alleen iets binnen de kerk. Daarbuiten betekent het niets. Het heeft geen enkel juridisch gevolg. De "mogelijkheid op scheiding" is niet nodig, aangezien de kerkelijk gehuwden voor de wet ongehuwd blijven. Hoe zij hun eventuele scheiding met hun geweten in overeenstemming kunnen brengen, is hun zaak, niet die van de overheid.
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de wet daarover zegt, is voor het geloof niet relevant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Kijk, alice, ik ben door en door atheïst. Ik geloof in geen enkele god en heb lak aan al de regeltjes en normen die in naam van een of andere god door allerlei religies aan hun gelovigen worden opgelegd. Maar ik erken anderzijds wèl dat eenieder het volste recht heeft om die regeltjes en normen voor lief te nemen. Elke burger heeft namelijk recht op vrijheid van godsdienst. Dat is zelfs in de grondwet zo vastgelegd. Als iemand in god en diens gebod wil geloven, dan mag hij dat. Als iemand in de oppermacht van het vliegend spaghettimonster wil geloven, dan mag hij dat. Als iemand helemaal nergens in wil geloven, dan mag hij dat ook. D�*t is vrijheid van godsdienst, alice. En voor al die mensen de zon in het water kunnen zien schijnen, d�*t is tolerantie, alice. Het gedrag dat jij hier ten toon spreidt, is alles behalve tolerant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1498 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nu eenmaal de kern van de discussie... Er is geen enkele reden dat dit zo moet.
![]() |
#1499 |
Banneling
|
![]() Niet zo janken Jan
Toon je een man Trouw burgerlijk Voor de wet Alleman gelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1500 |
Banneling
|
![]() Ja van de katholieken moet je tolerantie verwachten...
Waar ze de kans hebben, leggen ze iedereen hun regime op. Euthanasie, homohuwelijken, abortus.... Reken maar niet op hun tolerantie! Maar als het gaat over iedereen gelijk voor de wet voor wat het huwen betreft: o wee! Dan kan dat plots niet, nee! |
![]() |
![]() |