![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#901 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#902 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, dat schreef je al enkele keren, maar op de vraag waarom die discriminatie terecht en noodzakelijk is, ga je niet echt in...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#903 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#904 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Raf, dat is niet zo.
Wil jij morgen trouwen voor een priester die bereid is dat huwelijk in te zegenen? Dat mag je doen. Wil je trouwen in een moskee en vond je een iman die de plechtigheid houdt? Doe maar; Wil je de kroeg in en te laten zegenen door de kroegbaas? Ga je gang. Wil je een plechtigheid organiseren in de dierentuin en je buurvrouw de zagen laten uitspreken? Niemand zal je dit verbieden. Kortom; je kunt eender welke ceremonie houden om je huwelijk in te zegenen.De wet verbiedt dit helemaal niet. Maar; daarmee ben je niet getrouwd voor de wet. Die macht heeft enkel een ambtenaar van de burgelijke stand. Het gaat dus enkel over de legitimiteit van de plechtigheid, en daarbij heeft de kerk niet meer macht dan je buurvrouw, kroegbaas, of alle anderen die geen wettelijke macht vertegenwoordigen. De wet verbied dus geen enkele ceremonie die je wilt houden, maar stelt wel dat dit geen legimiteit biedt, dat is enkel zo voor het burgelijk huwelijk. Om even terug te komen op de kerk, waarom moet je eerst wettelijk huwen alvorens voor die kerk te mogen trouwen? Hoe was dit vroeger? Toen was het kerkelijk huwelijk legitiem. De werk bezat de macht die verbintenis te wettigen. Want volgens hun leer moet dit, anders leef je in zonde. Nu heeft de kerk die macht niet meer. Dus moet je wel eerst wettig getrouwd zijn voor de instantie die nu die macht heeft, voordat de kerk kan inzegenen. Anders zegenen zij, mensen die volgens hun eigen opvattingen in zonde gaan leven. |
|
|
|
|
|
#905 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel, voor mijn persoonlijke beleving (alsook die van mijn vrouw natuurlijk) betekende de burgerlijke plechtigheid eigenlijk niets. Wel geeft ze ons en onze kinderen een juridische zekerheid - zeker zoveel jaar geleden -, iets wat we toendertijd niet onmiddellijk voor onszelf wensten maar wat we nu wel belangrijk achten voor onze kinderen en ons familiepatrimonium. Als gelovigen achten we het kerkelijk huwelijk veel belangrijker in het geheel van ons dagdagelijkse beleving van het huwelijk. Nauturlijk heeft dat niets juridisch omhanden, maar dat heb ik er nu eenmaal ook nooit aan toegedicht. |
|
|
|
|
|
|
#906 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jan van den Berghe, is tegen het huwelijk van homoseksuelen.
Maar verdedigt wel de priesters, die verantwoordelijk zijn voor veel verdriet bij kleine kindertjes. |
|
|
|
|
|
#907 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#908 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#909 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je mag van de wet eender welke ceremonie organiseren, niemand verbiedt dit. De wet laat zich daar helemaal niet mee in, maar evenmin als een ceremonie in de dierentuin of kroeg wettelijk is, geldt hetzelfde voor de kerk. Eender welke ceremonie je daarna wilt houden is een priveaangelegenheid, daar bemoeit de staat zich totaal niet mee, de staat bemoeit zich wel met wie legitiem dat huwelijk kan afsluiten en dat kan de kerk evenmin als de dierentuin. Bemoeit de staat zich dan met de bevoegdheden van de dierentuin omdat enkel de staat de legitimiteit heeft Nee, dus waarom zou dit voor de kerk anders zijn. |
|
|
|
|
|
|
#910 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is het sacrament van het huwelijk. Met "wettigen" heeft het niets te maken. |
|
|
|
|
|
|
#911 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, alice, dat mag je niet. Het is zelfs strafbaar met geldboetes en gevangenisstraffen...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#912 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor ons betekent het kerkelijk huwelijk dan weer niets. Zelfs �*ls we daar toegang toe zouden gehad hebben, zouden we dat niet gedaan hebben. Wij zijn dan ook niet gelovig. Maar ik neem aan dat u dat ondertussen al wist...
|
|
|
|
|
|
#913 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is inderdaad zo voor zowat alle mogelijke ceremonieën, behalve dan voor het kerkelijk huwelijk. Dat wordt uitdrukkelijk door de wet verboden en zelfs strafrechtelijk gesanctioneerd. Daarin schuilt 'm nu juist de discriminatie.
|
|
|
|
|
#914 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wil je echter als christen, moslim, hindoe, taoïst... je partnerschap religieus bezegelen, dan ben je door de wet verplicht eerst het ja-woord voor de ambtenaar te geven. 'n Overduidelijke discriminatie. |
|
|
|
|
|
|
#915 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#916 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat dit zou moeten aangepast worden. De vraag is echter indien de kerk daar zelf vragende partij naar is. Wat zijn zij met een huwelijk dat niet wettelijk bekrachtigd is? Laatst gewijzigd door JimmyB : 1 december 2012 om 11:54. |
|
|
|
|
|
|
#917 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja? Als een koppel in de tuin een partytent zet, familieleden uitnodigt en dan in aanwezigheid van alle aanwezigheden de woorden uitspreekt "Els, in aanwezigheid van al onze geliefden wil ik je duidelijk maken dat ik je graag zie en je trouw wil blijven." En vervolgens doet Els naar Jan hetzelfde.
Dan verplicht de wetgeving u tot niets. Wilt u er echter een katholiek priester bij halen, dan treedt de wet in werking. Dan moet u eerst burgerlijk huwelijk. |
|
|
|
|
|
#918 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|