![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1423 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan beroep je jezelf op de scheiding kerk en staat??? Hoe kun je een huwelijk: engagement wat niet werd aangegaan inzegenen? En dat noem jij overheidsinmenging? Dat is het dus niet, wanneer je voor de enige instantie die de macht heeft je huwelijk te wettigen, ongehuwd wilt blijven, dan ben je dus niet gehuwd, ongeacht het gemompel van uw priester.Dat is de kern van de scheiding van kerk en staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een koppel wil huwen voor de Kerk, dan is dat slechts een zaak van die mensen. Niet van de overheid. Bijgevolg hoort de overheid zich niet op dat terrein te begeven en bijgevolg ook niet te bepalen aan welke toegangsvoorwaarden mensen horen te voldoen voor die godsdienstige plechtigheid. Inderdaad, geen uitzonderingen. Voor niemand. Ook voor de overheid niet. Godsdienst is een zaak van mensen, niet van de overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als goed katholiek telt in mijn ogen alleen het kerkelijk huwelijk. Het burgerlijke kan te overwegen zijn vanuit bepaalde juridische benaderingen, maar misschien zijn er interessantere juridische mogelijkheden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1427 |
Banneling
|
![]() Jan is terug
We kunnen doorgaan met de herhaling van altijd hetzelfde off topic ![]() Eigenlijk moest hem de toegang tot deze draad ontzegd worden Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1428 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik weet niet indien dit een risico is, enkel een aandachtspunt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1429 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan is die juridische omkadering onverbrekelijk verbonden met het aangegane engagement van het huwelijk. Leg me geen woorden in de mond die ik uitgesproken heb, ik denk grondig toe te lichten wat in je redenering niet klopt, jij fiets er echter omheen, dat een huwelijk gevolgen heeft voor beide partners en dus helemaal niet zonder juridische omkadering kan worden afgesloten. Wanneer het enkel over engagement zou gaan, los van een huwelijk, kan een priester doen wat hij wil, hij mag zeggen" Janneke en Mieke nemen tegenover mekaar engagement op". Dat verbiedt de wet helemaal niet. De wet stelt enkel dat een huwelijk wat niet wordt afgesloten voor de daartoe bevoegde instanties, ook niet door een kerk kan worden ingezegend. Wanneer ik geen kind krijg, kan de kerk dat ook niet dopen, wanneer er geen huwelijk wordt afgesloten, kun je dit niet inzegenen. Het tijdperk van achterlijkheid, waarbij huwelijken voor God werden gesloten via zijn vertegenwoordigers, zonder mogelijkheid op scheiding, tenzij het huwelijk niet geconsumeerd werd, ligt gelukkig achter ons, vreemd dat jij er een voorstander van bent, die achterlijkheid weer in te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1430 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, als een koppel slechts een kerkelijke ceremonie heeft verkozen, dan blijft dat koppel voor de wet ongehuwd. Is dat voor u problematisch? Er zijn immers heel veel mensen die om allerlei redenen niet voor de overheid huwen. Ze gaan als ongehuwd door het leven, al dan niet met een samenlevingscontract of een verklaring van samenwonen. Dus, waarom zou de situatie problematisch zijn als een koppel gelovig is en dan weer niet als een koppel niet-gelovig is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1432 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is toch een persoonlijke keuze van die mensen. Waarom zou dat problematisch zijn in uw ogen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1434 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1435 |
Europees Commissaris
|
![]() Indien het religieuze huwelijk volledig wordt losgekoppeld van het wettelijke zou het aan belang kunnen inboeten. Om dit te compenseren zal men het proberen voor te stellen als het enige huwelijk dat echt telt. Momenteel laat de wetgeving dit niet toe, maar als men deze aanpast moet men met dit risico rekening houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1436 |
Banneling
|
![]() De kernvraag is of de Paus mag mobiliseren tegen het homohuwelijk. De rest is volledig doorgesproken.
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wordt geenszins gevraagd "iets weer in te voeren". Die huwelijksceremonies bestaan nog steeds en mensen doen er, in volledige vrije wil, een beroep op. Als voorstander van "vrijheid, blijheid" lijkt me dat bijgevolg voor u ook geen enkel probleem. Of wilt u de democratische vrijheden terugschroeven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1438 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1439 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die klok wil ik niet teruggedraaid zien omwille van enkele religieuze fanatici, die denken dat hun God boven staat kan worden gezet. Dat zou pas dwang betekenen, want anders dan de staat, mogen gelovigen dan niet samenwonen, lesbisch of homo zijn met de mogelijkheid een gelijkwaardig huwelijk af te sluiten aan hetero seksuele gelovigen, je mag niet scheiden, je moet getrouwd blijven, je mag geen abortus ondergaan, kortom, de rechten die nu voor iedere burger gegarandeerd zijn, zouden door uw kerk aan gelovigen worden afgenomen. De kerk is alles behalve een tolerant instituut. De staat is dat wel, iedereen krijgt dezelfde rechten en mogelijkheden, en wanneer je jezelf daar belemmeringen oplegt, doe je dit uit vrije keuze. Dus nee, ik kan me nooit vinden in een kerk die haar oude bevoegdheden toe eigent, er is al genoeg ellende op de wereld zonder religie met macht. |
|
![]() |
![]() |