![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30881 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zuidelijk Nederlands? Wat doet u dan met bijvoorbeeld de Bruggelingen? In het Brugs dialect is het immers niet "gij". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30882 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30883 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'n Standaard is steeds een vorm van "eenheidsworst". Ik zou hoegenaamd niet weten wat daar nu zo problematisch aan is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30884 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En gezien de dialectgebieden een noord-zuidoriëntering hebben en niet een oost-westoriëntering, heb ik zo mijn voorbehoud voor de term 'Zuidelijk Nederlands' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30885 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wat was de taal in Nederlandstalige kranten en pamfletten, in Nederlandstalige ambtelijke stukken dan anders dan standaardtaal, men schreef toch niet in het dialekt.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30886 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En alsof die ontnuchtering nog niet volstaat geldt dat niet alleen voor Gezelle maar ook voor de leerling van zijn leerling Hugo Verriest, namelijk Albrecht Rodenbach waarover Wiki meldt: Hij verzette zich met name tegen het gebruik van het Frans in het onderwijs, terwijl de voertaal van de burgerbevolking Vlaams was. Hijzelf beklaagde zich erover dat hij zelf beter overweg kon "in het fransch dan in het vlaamsch". Voor hem gold "In Vlaanderen Vlaams": alleen de volkstaal was van belang en niet het "Hollands" van de "hollandsche pedanten die onze tale vermooscht hebben".[1] Dit Vlaams bewustzijn was echter een West-Vlaams taalparticularisme. Vlaamse dialecten waren volgens hem een spiegel van het pure en edele karakter van de Vlamingen en daarom het best geschikt voor de heropstanding van het Vlaamse volk. Bovendien was het Nederlands de taal van de protestanten uit het Noorden. Als vurige katholiek kon hij deze taal dus niet aanvaarden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 september 2013 om 00:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30887 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad, maar als die veranderingen tegen mijn taalgevoel ingaan, als ik de evolutie ervaar als een degeneratie, dan verzet deze neoromantikus zich daartegen en doet niet mee.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 september 2013 om 00:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30888 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Boekje Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woorden...rlandsche_Taal
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 september 2013 om 00:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30889 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maw de standaardtaal wat uitbreiden met de dingen die ik hier te berde bracht, het kan alleen maar een verrijking zijn. De tijd tikt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 september 2013 om 01:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30890 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, neen, bedankt, geen tussentaal a.u.b. Dat eenieder zijn eigen dialect doorgeeft aan de jonge generatie, maar tegelijkertijd het AN goed leert beheersen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30891 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30892 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan lijkt het erop dat u zich verschanst in een burcht van een onbestaande werkelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30893 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30894 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overal? Neen, hoor. Luister maar eens goed naar de noordelijke West-Vlaamse dialecten? Leg uw oor maar eens te luister op de vistrap in Oostende. Ga maar eens praten met Bruggelingen die nog hun Brugs dialect spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30895 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30896 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30897 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk best merkwaardig: indertijd deed iedere Vlaming die wou opklimmen op de sociale ladder zijn uiterste best accentloos Frans te spreken. Frans als de Fransen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30898 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: u bent laat op stap! gie zie laat' up droai! Maar ook de vissers, en zelfs de oude vissers, gebruiken soms de 'ge-vorm'. Luister goed wat de moeder van deze oude visser tegen hem zegt, wanneer hij als jonge knaap terug naar school wilde gaan: http://www.youtube.com/watch?v=Pzrloj8oJuo Minuut 3,57 Duidelijk de 'gij-vorm'. Laatst gewijzigd door system : 28 september 2013 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30899 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30900 |