Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2013, 10:04   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Mijn oom was zijn ganse leven op dergelijke schepen, natuurlijk was het anders destijds maar hij had er toch veel mooie herinneringen aan.
Als hij erover vertelde blonken zijn ogen en herleefde hij.
Ik luisterde en stelde vast dat niettegenstaande ik eveneens een avontuurlijk leven gehad heb, ik in feite niets vergelijkbaar had meegemaakt.
Feit is dat we dan helemaal geen erfgoed moeten overhouden want destijds was de kerk en de adel het opperste gezag met weinig gevoel voor het "gepeupel".
Langs de Franse kust, voornamelijk St Malo wordt Surcouf vandaag nog hoog geprezen ahoewel het een piraat was, en zo zijn er voorbeelden genoeg van wat destijds gebeurde en nu onaanvaardbaar zou zijn.
Daarmee wil ik geenszins de coloniale doortoch van België in Congo goed praten maar daar ging deze tread niet over dacht ik.
Ik heb ook mooie herinneringen aan die tijd en die vertel ik ook aan mijn kinderen, nichtjes en neefjes, maar de slechte herinneringen en de doorstane ellende houd ik voor mij.
Je kan daar immers niet over spreken met iemand die het niet heeft meegemaakt. Die begrijpt dat niet en gelooft je niet.
En voor elk mooie herinnering, is de prijs 10 slechte herinneringen die je liefst zo snel mogelijk vergeet.

En ja, zelfs ondanks alle ellende die ik op zee heb meegemaakt, verlang ik zelfs nu, 25 jaar later, nog steeds terug naar die tijd.
Het was immers een periode waarin iedereen klaar stond om iedereen te helpen.
Ruzies werden opgelost met een lach.
Je deelde liefde en leed met elkaar en je wist wat je aan wie had.
Kennis en ervaringen werden met elkaar gedeeld.
Je was immers van elkaar afhankelijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 10:17   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ehm, dit schip werd toch pas gebouwd nadat Leopold II al enkele tientallen jaren de geest had gegeven?
De eerste Kongoboot werd in 1895 in dienst genomen en droeg de trieste naam, Leopoldville

http://nl.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9opoldville_(1895)

De bouw en aandrijfsystemen veranderde in de loop der tijd wel, maar niet de opdrachten en mentaliteit.

Leopold II leefde dus nog toen de eerste Kongoboten in dienst werden genomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 12:27   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De eerste Kongoboot werd in 1895 in dienst genomen en droeg de trieste naam, Leopoldville

http://nl.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9opoldville_(1895)

De bouw en aandrijfsystemen veranderde in de loop der tijd wel, maar niet de opdrachten en mentaliteit.

Leopold II leefde dus nog toen de eerste Kongoboten in dienst werden genomen.
Dat is ehm prachtig maar ik zie bitter weinig verschil tussen de Charlesville, een doorsnee fregat van de Amerikaanse marine, een slavenschip, de QEII, en de MSC Braganza.

Het zijn allemaal ... schepen! Met een ander doel, vanzelfsprekend.
Oud 10 november 2013, 12:20   #44
KoLoS
Banneling

Standaard

KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 13:25   #45
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoLoS Bekijk bericht
De 1° stuurman van Albert II die nu haar job op de ALPA verliest ? Ons parlement is hard ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 14:02   #46
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De 1° stuurman van Albert II die nu haar job op de ALPA verliest ? Ons parlement is hard ...
Mag ik solliciteren , om haar kajuit te poetsen ?
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 15:01   #47
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Lelijke hond!

De boot zelf dan maar weer, had nooit mogen verdwijnen!!

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 november 2013 om 15:02.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 15:27   #48
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
....
Maar zoals ik reeds postte, en ik heb zelf nog een reis gedaan op het schip als bemanningslid, deze kisten horen thuis op de bodem van de oceaan en mogen niet als pronkstuk worden gebruikt in een museum.
Zij waren immers een helml voor de bemanning en een schakel in het uitbuiten van de zwarte bevolking in Congo. ......
Dan ook maar 't Afrikamuseum in Tervuren slopen ? Om nog niet te spreken van al die andere munumentale gebouwen die her en der door Léo werden neergepoot.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 10 november 2013 om 15:28.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 18:21   #49
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Dan ook maar 't Afrikamuseum in Tervuren slopen ? Om nog niet te spreken van al die andere munumentale gebouwen die her en der door Léo werden neergepoot.
Congo heeft van Brussel een mooie stad gemaakt.
Oud 10 november 2013, 19:36   #50
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Congo heeft van Brussel een mooie stad gemaakt.
Kleine correctie : het leegplunderen van Congo heeft het mogelijk gemaakt om van Brussel een 'mooie' (elk zijn goesting,natuurlijk) stad te maken (die echter later door betonboeren naar de kl.... is geholpen)

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 10 november 2013 om 19:37.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 19:42   #51
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind zo'n schip een stuk mooier dan het akelige fort van Breemdonk.
Oud 10 november 2013, 19:48   #52
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clearly view Bekijk bericht
Ik vind zo'n schip een stuk mooier dan het akelige fort van Breemdonk.
Bree m donk, waar ligt dat ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 21:32   #53
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kleine correctie : het leegplunderen van Congo heeft het mogelijk gemaakt om van Brussel een 'mooie' (elk zijn goesting,natuurlijk) stad te maken (die echter later door betonboeren naar de kl.... is geholpen)
In Congo viel niets te plunderen. Het was een oerwoudland met een zeer kleine bevolking. Slechts door er in te investeren was er iets van te maken. De spoorweg van Matadi tot Leopoldville (Kinshasa) was de opener. Zonder deze geniale investering was alles in het hinterland niets waard en dat is nog steeds zo.

In tegenstelling tot Nederland, waar het BNP door Indië (Indonesië) sterk werd beïnvloed - van iedere gulden was een kwartje toe te schrijven aan de handel met Indië - was de invloed van Congo op de Belgische economie miniem. Begin XXste eeuw behoorde België tot de meest ontwikkelde industriële en welvarende naties. Dit maakte het mogelijk Brussel uit te bouwen tot een mooie stad. Daar zat Congo voor niets in.

De uitvinding van de opblaasbare rubberen band en de daarmee gepaard gaande opkomst en succesvolle verbreiding van de fiets deed wel een rubberkrapte ontstaan in Europa. En met de handel in rubber was er tussen 1890 en 1900 goud te verdienen. Toen de hevea-plantages in Zuid-Oost-Azië volop begonnen te produceren vanaf 1905 - 1910 was het afgelopen met de te dure wilde rubber uit Congo en Brazilië. Met die rubbergekte zijn wel enkele families, zoals de Coburgs, rijk geworden en die hebben dat laten zien.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 21:52   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Komt U niet verder dan vitten op een typo?
Oud 10 november 2013, 21:53   #55
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
In Congo viel niets te plunderen. Het was een oerwoudland met een zeer kleine bevolking. Slechts door er in te investeren was er iets van te maken. De spoorweg van Matadi tot Leopoldville (Kinshasa) was de opener. Zonder deze geniale investering was alles in het hinterland niets waard en dat is nog steeds zo.

In tegenstelling tot Nederland, waar het BNP door Indië (Indonesië) sterk werd beïnvloed - van iedere gulden was een kwartje toe te schrijven aan de handel met Indië - was de invloed van Congo op de Belgische economie miniem. Begin XXste eeuw behoorde België tot de meest ontwikkelde industriële en welvarende naties. Dit maakte het mogelijk Brussel uit te bouwen tot een mooie stad. Daar zat Congo voor niets in.

De uitvinding van de opblaasbare rubberen band en de daarmee gepaard gaande opkomst en succesvolle verbreiding van de fiets deed wel een rubberkrapte ontstaan in Europa. En met de handel in rubber was er tussen 1890 en 1900 goud te verdienen. Toen de hevea-plantages in Zuid-Oost-Azië volop begonnen te produceren vanaf 1905 - 1910 was het afgelopen met de te dure wilde rubber uit Congo en Brazilië. Met die rubbergekte zijn wel enkele families, zoals de Coburgs, rijk geworden en die hebben dat laten zien.
En de finale is? Dat het schip toch is verkocht aan een oud ijzer boer en gezonken is op de weg erheen. Sabotage?
BDW heeft in ieder geval de kans laten gaan dit mooie schip als aandenken aan Antwerps glorie en kunnen te bewaren. Nu hebben ze de MAS, ik weet wat ik zou kiezen.
Oud 10 november 2013, 22:04   #56
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
En de finale is? Dat het schip toch is verkocht aan een oud ijzer boer en gezonken is op de weg erheen. Sabotage?
BDW heeft in ieder geval de kans laten gaan dit mooie schip als aandenken aan Antwerps glorie en kunnen te bewaren. Nu hebben ze de MAS, ik weet wat ik zou kiezen.
Wat ging dat kosten om het schip helemaal op te kalefateren? Wat ging het onderhoud kosten jaarlijks? Hoeveel personeel diende hiervoor aangeworven? Hebt u hiervan gegevens?
Naar verluidt was het schip in een zeer slechte toestand. Het ging naar alle waarschijnlijkheid heel veel geld kosten. En als men reeds door de vroeger opgelopen schulden krap bij kas zit, moet men soms onwelkome beslissingen maken. Het schip had inderdaad bij Antwerpen gepast.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2013, 22:21   #57
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
nevenst den a twoilve
Oud 10 november 2013, 22:22   #58
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Komt U niet verder dan vitten op een typo?
Goeien avond Maddox. Alles in orde ?
Oud 11 november 2013, 00:02   #59
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drenkeling Bekijk bericht

België een kakofonie, i.p.v. democratie.

Goede raad aan jouw : Eerst medicatie, dan testen, dan posten.

Wil anders wel een handje helpen hoor...
We zouden er alle in België aanwezige ( Noord-Zuid-Oost en West ) Afrikanen op kunnen zetten, voor een laatste reis tot in de Congo, met een tussenstop in Tanger. En zij mogen hem dan houden om als oud ijzer te verkopen, of te gebruiken.
Win-win situatie !

Laatst gewijzigd door meneer : 11 november 2013 om 00:02.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 01:11   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wat ging dat kosten om het schip helemaal op te kalefateren? Wat ging het onderhoud kosten jaarlijks? Hoeveel personeel diende hiervoor aangeworven? Hebt u hiervan gegevens?
Naar verluidt was het schip in een zeer slechte toestand. Het ging naar alle waarschijnlijkheid heel veel geld kosten. En als men reeds door de vroeger opgelopen schulden krap bij kas zit, moet men soms onwelkome beslissingen maken. Het schip had inderdaad bij Antwerpen gepast.
En als de Vlaamse/Antwerpse leiders zouden beslissen een stukje erfgoed te sponsoren, dan krijgen we een extra posting in deze haatdraad.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be