![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taalafstand is die tussen Zweeds en Engels. In elk geval al de taal. Of je wil of niet. Citaat:
Citaat:
Over helderziend gesproken... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Beide sprekers, dienen zeer duidelijk te articuleren. Aan die voorwaarde voldaan, zal een spreker van het Mandarijns (de eigenlijke Chinese taal) een Cantonees (meest voorkomende dialect) begrijpen; en andersom...
![]() |
![]() |
#323 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah, dan toch dichter bij elkaar dan ik dacht, maar toch onderling onverstaanbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is dat toch voor een psychologisch fenomeen?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Elzasser zijn geen goed voorbeeld hier natuurlijk, gezien het niet over migranten gaat. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- they are distinct and not mutually intelligible - One thing is certain: a monolingual speaker of Cantonese cannot understand a monolingual speaker of Mandarin and vice versa. There is zero intelligibility between the two languages. Chinese people often make the joke that a Cantonese speaker and a Mandarin speaker together is like "a chicken talking to a duck (雞同鴨講) http://gohongkong.about.com/ http://languagelog.ldc.upenn.edu/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Soms is het zo dat wie van buitenaf komt een wat sterker bewustzijn ontwikkelt. In de 19e eeuw zagen we dat ook bij de beweging voor het herleven van het Iers. Niet de gewone Ierstalige was daar aanvankelijk door bevlogen, maar wel enkele "vicars" van de Anglicaanse Kerk die het Iers hadden geleerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
U leest ook de bijbel ... Mijn echtgenote is Chinese; zij spreekt Kantonees (en ook Nederlands, Engels; en een mondje Frans) Haar tante is het Mandarijns machtig ... Zij begrijpen elkaar.
![]() |
![]() |
#330 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zij verstaan elkaar, als aan de onderstaande voorwaarde is voldaan: - Zij articuleren zeer duidelijk - De betreffende context, betreft een zeer eenvoudig onderwerp Hoe dan ook, ... ik laat er mijn slaap niet voor. Dit is trouwens off-topic; en meteen ook mijn laatste word hierover.
![]() |
![]() |
#331 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah, dat is dan als Nederlands en Duits eigenlijk. Nog dichter bij elkaar. Of misschien als Nederlands en Engels. Ik herinner me nog op Skype dat ik in het Nederlands praatte terwijl ik niet door het dat een derde persoon (een Engelsman) in hetzelfde gesprek zat. Hij verstond mijn Nederlands 100% en antwoordde in het Engels erop.
Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2014 om 01:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, België is niet meer dan de naam van de coöperatieve vennootschap. Niets meer of minder dan dat. Eigenlijk mogen we zelfs stellen dat we zouden moeten eisen dat we een Vlaamse nummerplaat op de wagen krijgen aangezien we geen Belgische rijtaks betalen maar Vlaamse. De Belgische nummerplaat heeft dan ook geen enkele reden meer van bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Frans Vlaanderen is er ook nooit sprake geweest van enige faciliteiten voor de Vlaamse bevolking. Het was Frans of Frans, en dat is dan ook de enige rede waarom de bevolking zich perfect heeft aangepast. Het wordt hoog tijd dat men eindelijk eens het zelfde gaat doen in gans Vlaanderen.
In Vlaanderen Vlaams en op 't sint anneke mosselen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen nogal raar dat uw bewering niet gestaafd wordt. Bronnen stellen steeds weer het omgekeerde: de verstaanbaarheid is laag, zo niet afwezig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toch denk ik niet dat dit een persoon 'heel bijzonder' zou maken. Engelsmannen mag je niet onderschatten in hun taalkundig vermogen. Sterker, jaren geleden kende ik via internet een Engelsman die in Antwerpen woont die me zei dat 'Het Nederlands een spotgemakkelijke taal is voor een Engelstalige, zelfs dialect'. Hij spreekt het vloeiend, want hij moest me vertellen dat hij een Brit is. Die persoon op Skype correspondeert al jaren met die Nederlandstalige vriend van me, dus het is zeer aannemelijk dat hij hierdoor zich informeerde over onze taal zonder die echt te leren (genoeg om verbanden met zijn Engels te leggen). Dat speelt wel een rol. Daarover gaat het echter niet. Ik wilde zeggen dat het Engels en het Nederlands verrassend vrij dicht bij elkaar liggen als talen, al natuurlijk verder verwijderd dan het Duits. Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2014 om 03:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je moet zijn eenzame internetoorlog tegen der ewige witmang in die context zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
'De verstaanbaarheid is laag, zo niet afwezig' ... ...3de keer goede keer: 'Ze moeten zeer duidelijk articuleren EN dit binnen een context van een zéér eenvoudig onderwerp' ... Lijkt mij nu toch niet zo moeilijk te vatten? Enfin ja, ... zinloze discussies en religioten ...
![]() |